Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentlig fremvisning av nedlastet materiale?


Nevnarion

Anbefalte innlegg

Heisann.

På oppslagstavla på skolen i går oppdaga jeg en lapp noen hadde hengt opp om at det skulle sendes "NYE episoder av den populære serien LOST" i auditoriet onsdag. Man må betale xx kr for å se på.

"Herregud" tenkte jeg. Dette kan da umulig være lovlig. Så nå spør jeg her, hvordan er det egentlig?

Jeg har fått bekreftet at det gjelder episoder av LOST som er lastet ned fra internett. Dermed altså ulovlig nedlastede episoder. I tillegg er jo dette en tv-serie, og jeg regner med at det er samme rettigheter på den som på DVD-filmer o.l. der det står at fks.

Rettighetene til denne DVD-platen tilhører SF Norge AS. Programinnholdet er beskyttet ifølge åndsverkloven. DVD-platen kan kun anvendes til privat bruk, d.v.s. fremvisning uten vederlag i private hjem. All annen benyttelse, mangfoldiggjøring, kopiering, helt eller delvis, og offentlig fremvisning er strengt forbudt.

 

Ja kall meg gjerne pirkete, men faen...rett skal være rett. Og så vidt jeg forstår så er dette helt i strid med åndsverkloven.

 

Noen synspunkter? Hva bør gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHA! Jævlig bra! Jeg ville forsåvidt kontakta de involverte og bedt de ikke ta seg betalt, det er litt moralskt forkastelig, men hvs folk vil betale så, hehe.

 

At dette kan få konsekvenser er en overdrivelse. Kan ikke huske at noen har blitt dømt for noe slikt i Norge. Så jeg tror ikek de involverte trenger å bekymre seg for at NVF eller MPA skal komme på døra :D

 

BTW: Disclaimeren på DVD-filmer er løgn, i beste fall en kraftig overdrivelse. Det er ikke slik at du bare kan vise en DVD-film innenfor husets fire vegger med vinduene igjen og med en begrenset gruppe nære venner til stede...

Lenke til kommentar
BTW: Disclaimeren på DVD-filmer er løgn, i beste fall en kraftig overdrivelse. Det er ikke slik at du bare kan vise en DVD-film innenfor husets fire vegger med vinduene igjen og med en begrenset gruppe nære venner til stede...

5160484[/snapback]

Om jeg ikke husker feil så betyr vel disclaimeren at du ikke kan ha offentlige fremvisninger, noe som betyr 16 mennesker eller mer. ;)

 

Eneste muligheten man har til dette er om du starter en filmklubb og leier autoriserte filmer fra Norsk filminstitutt eller lignende..

Lenke til kommentar

Hehe. Hadde tenkt å gjøre det i dag, men plutselig var plakaten tatt ned, og så ble det informert på høytalerene om at de skulle vise en film i stedet for. Gratis. Ikke noe mer forklaring på hvor det ble av LOST. :p Haha. Viste seg at en av økonomilærerene på skolen hadde nok vett til å skjønne at dette ikke var lov, og dermed hadde tatt kontakt med ledelsen.

Artig ^^

Lenke til kommentar

Tenkte på det, at det egentlig kunne blitt enda artigere å vente til de hadde vist den. Men så gikk jo tingene av seg selv uten min innblanding da så. :roll:

Om de hadde lov til å vise film vet jeg ikke. Kanskje ikke. :!: Var ikke der jeg så jeg vet ikke hvor mange tilskuere det var, om filmen var lasta ned osv.

Menmen.

Lenke til kommentar

En ting som slår meg er for noen j.. idioter (unnskyld uttrykket) det er som har funnet på dette? Om jeg hadde lasta ned/kjøpt/whatever en film eller noe, så ville jeg da aldri funnet på å kreve PENGER for at andre skulle få se?

 

Jeg mener, en ting er hvis man er noen kompiser som skal leie film, da er det fair å dele på kostnadene. Men når man har det man trenger fra før, så er det jo helt forkastelig og utsugersk å ta penger for det, i alle fall når det er snakk om folk man har rundt seg til daglig. Rett og slett patetisk.

Lenke til kommentar
BTW: Disclaimeren på DVD-filmer er løgn, i beste fall en kraftig overdrivelse. Det er ikke slik at du bare kan vise en DVD-film innenfor husets fire vegger med vinduene igjen og med en begrenset gruppe nære venner til stede...

5160484[/snapback]

Om jeg ikke husker feil så betyr vel disclaimeren at du ikke kan ha offentlige fremvisninger, noe som betyr 16 mennesker eller mer. ;)

 

Eneste muligheten man har til dette er om du starter en filmklubb og leier autoriserte filmer fra Norsk filminstitutt eller lignende..

5161158[/snapback]

Det kan stå hva som helst i disclaimeren, den har ingen juridisk betydning så vidt jeg vet, samme med EULAer i programmer, ingen juridisk betydning i Norge. Tror heller ikke det er satt noe tall på hva offentlig er i juridisk sammenheng. Jeg anntar det går mer på om du har markedsført visningen utenfor den private sfære.

 

@Trådstarter: Hvorfor ville du absolutt lage faen? For å være paragrafrytter, slikke en bedriten bransje i brunøyet eller lage kvalm for de involverte? Om du skulle redde de involverte fra ubehaglige sammenstøt med filmbransjen så kan jeg forsikre deg om at MPA antakeligvis ikke ville oppdaget hendelsen en gang...

 

@tu30r6: RIAA står for Recording Industry Association of America, altså platebransjens advokathær. MPAAs (Motion Picture Association of America) internasjonale avlegger MPA (Motion Picture Association) kunne kanskje laget kvalm, men sannsynligheten er så minimal at jeg får vondt av å tenke på det ;)

Lenke til kommentar

Juridisk kan man nok bli straffet ja. Forsvaret fikk problemer med dette rett før jeg gikk inn på rekrutten som jeg avtjente på Sola (var fullt på Madla). Der fikk man ikke lov å vise filmer for troppen på 50 mann, ettersom de ikke hadde de rette "papirene" på plass for å drive slik "virksomhet", i motsetning til kinoen på Madla. Derfor ble vi fraktet med buss til Madla hvis vi skulle se film...

 

Tungvint og litt tåpelig? Ja...

Lenke til kommentar

Da vi skulle se film på ungdomskolen hadde læreren med seg en nedlastet film som hun fyrte opp på prosjektoren og viste for klassen(tror vi var 25 eller rundt noe slik) :p (dette skjedde ved iallefall 2 anledninger)

 

Det samnme gjelder skolen min nå, men nå er vi heldigvis 15 i klassen og holder oss til kjøpte filmer så da regner jeg med det er lov (la oss bare håpe det ikke kommer en ny i klassen :p )

Lenke til kommentar
@Trådstarter: Hvorfor ville du absolutt lage faen? For å være paragrafrytter, slikke en bedriten bransje i brunøyet eller lage kvalm for de involverte? Om du skulle redde de involverte fra ubehaglige sammenstøt med filmbransjen så kan jeg forsikre deg om at MPA antakeligvis ikke ville oppdaget hendelsen en gang...

 

Ja jeg har en egen evne til å lage faen når jeg vet jeg har retten på min side. Jeg liker det til og med.

Nå løste jo saken seg uansett uten min hjelp da, så...det var mange andre som også hadde tenkt tanken om at dette ikke var helt lovlig.

 

Nei altså jeg synes det er helt i orden at folk laster ned serier/filmer etc.etc. Gjør det faktisk selv så jeg har vel ikke mye jeg skulle sagt der...

Men at folk skal begynne å tjene penger på det... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...