Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Haha. Pirkemodus i kveld, ManagHead? :p

Siden du uthever spenning?

 

Btw; I din post nr. 2166 i SuperPi-tråden, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=162885&st=2160  ser jeg at du har forskjellig frekvens på HTT og minne, hhvis 317,9 og 264,9Mhz. Hvordan får du til det?

Ja, jeg har fortsatt masse å lære om disse tingene! :blush:

5203120[/snapback]

 

Hehe, nesten som man tror du ikkje har lest guiden min Skrue :p Forskjellig minnehastighet fra htt får man ved å bruke en divider...

 

makssystemhastighet.jpg

 

Her ser du et skrennshot av bios på dfi, minnedivideren er den øverst på høyre side, vanlige valg her er 200, 166, 133, og 100, dfi og noen andre har litt flere å vlege mellom...

 

Her er forøvrig en fin side å regne ut minnehastighet på...

 

Den beste måten å finne maks cpu hastighet på er å sette denne divideren til 100, samt sette ned htt multiplieren til 2 eller 3, da er det kun cpu evt. htt som kan begrense hastigheten din.. Når man da har funne maks cpu hastighet, kan man kjøre opp minnet på en hastighet du vet det takler.. edit tar man da og setter ned cpu multiplieren og øker htt til man før krash så vet man også makt htt hastighet, da har men isolert alle forskjellige "inntilinger" slik at man vet hvor problemet ligger om man ikke kommer høyere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det kan vel nesten se slik ut. Men jeg har lest, og jeg har prøvd!

Problemet er bare det, at så fort jeg bare pirker borti DRAM-settings, så er det "natta" her! Ikke snakk om POST engang, med en gang jeg endrer noe der!?

Og da ender det med BIOS-reset, og alt "rukkelet" det medfører.

Derfor har jeg ikke forsøkt meg noe mere der, etter 3-4-5 uheldige opplevelser.

Vet ikke, men det er mulig at jeg behøver en BIOS-oppgradering?

 

Har forøvrig alternativer fra 100 til 250Mhz å leke med der, men ikke f.. om jeg tør / orker!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

He he, ja det er ingen skam å lese guiden til Un0kai mange ganger altså.

V-core er 1,35/1,4 i følge AMD ja. Ut fra hva jeg har lest hos Asus ifht til V-core på andre cpu'er er dette fordi det finnes flere versjoner av tilsynelatende like kjerner.

Vet ikke hvorvidt det stemmer, men det er i alle fall hva jeg har lest.

Her er forresten tekniske data, V-core, max temp osv for Opteron 146 (OSA146BNBOX), som er den Komplett har solgt.

Lenke til kommentar
Problemet er bare det, at så fort jeg bare pirker borti DRAM-settings, så er det "natta" her! Ikke snakk om POST engang, med en gang jeg endrer noe der!?

Generelt er det nok et godt råd å ha nyeste tilgjengelige bios til denne cpu'en Skrue. Men hvis det ikke booter selv om du setter lavere minnefart er jo det litt mystisk. Da ville jeg (etter ny bios er på plass) forsøke å sette alle minnerelaterte innstilliger manuelt, og veldig slapt.

 

Akkurat hvordan og hvilke verdier kommer jo an på HK og minnet, men det er vel noen som kan MSI (hvis det var det du har?) sin bios her som kan hjelpe litt kanskje?

Lenke til kommentar

Ok, da vet vi det! :thumbup:

 

Gjorde forresten nok et forsøk på (ned)justering av DRAM, og gjett hva som skjedde? Alt gikk i svart her, og BIOS-reset ble igjen løsninga. :cry:

 

"Default" resultat er i alle fall 42 sek nå!

Samtidig er det jo verdt å merke seg den formidable økningen man oppnår ved å klokke denne CPU´n. Spranget fra 42 til 28sek er jo påtakelig! :mrgreen:

 

Ja, har MSI her. Får vel kikke litt etter en nyere BIOS da, men siden til MSI er ikke tilgjengelig akkurat nå. :hrm:

Lenke til kommentar

Ja, da ble fristelsen for stor....

Har bestilt en Opteron 146(OSA146BNBOX) fra Netshop, til kr. 1295,- + frakt.

Kommer trolig til å montere den i et K8N Neo Platinum(eller FX)nForce3 250, da jeg ikke har råd til et PCIe-skjermkort også... :ermm:

Har funnet flere rundt om kring på div. forum som har denne kombinasjonen, så det bør gå greit, selv om det ytelsesmessig kanskje ikke gir like mye som et nForce4-system.

 

Så nå får jeg bare smøre meg med tålmodighet, for levering er satt til 12/12(ubekreftet) :cry:

Lenke til kommentar
Ja, da ble fristelsen for stor....

Har bestilt en Opteron 146(OSA146BNBOX) fra Netshop, til kr. 1295,- + frakt.

Kommer trolig til å montere den i et K8N Neo Platinum(eller FX)nForce3 250, da jeg ikke har råd til et PCIe-skjermkort også... :ermm:

Har funnet flere rundt om kring på div. forum som har denne kombinasjonen, så det bør gå greit, selv om det ytelsesmessig kanskje ikke gir like mye som et nForce4-system.

 

Så nå får jeg bare smøre meg med tålmodighet, for levering er satt til 12/12(ubekreftet) :cry:

5208228[/snapback]

 

Og du har herved ansvaret for å poste stepping og OC resultat som alle andre :!:

Lenke til kommentar
En litt snodig ting:

I de (ganske) få screenshots jeg har sett i denne tråden, sier CPU-Z Socket 939 om Opteron-CPU´n.

I alle mine derimot, sier CPU-Z socket 940!?

Akkurat det samme skjer om jeg kjører default settings i BIOS. Det er kanskje på sin plass med en BIOS-flash her?

5208260[/snapback]

Kanskje det hjelper å oppgradere til 1.31 av CPU-Z...? :hmm:

Ser du bruker 1.30.

Lenke til kommentar
Merkelig hvordan folk har "nese" for slike ting da?

Og du hadde selvfølgelig rett Fiesta.

Versjon 1.31 sier nå socket 939.

Men så var det å få tak i nyeste BIOS da. *Sukk*

5208352[/snapback]

Nese og nese, la merke til det tidligere i dag, og tok en sjanse, da jeg så du hadde en eldre enn de som rappoerterte 939, flaks m.a.o... :blush:
Lenke til kommentar

Ja, da er min Opteron 148 montert i kassa under vannblokka. 5 timer innkjøring av vannkjølinga får holde.. Stormblokka svetta noen dråper i starten, men det gikk over av seg selv :hmm: Ikke spesielt sugen på å få noen av de dråpene på skjermkortene.

 

 

Uansett nå primer jeg forsiktig på 2.6 ghz vcore på auto (1.46). Blir faktisk 40 c load. Allerede varmere en San Diegon min. Hva er default vcore egentlig?

 

Får la den stå å prime på dette noen timer til pastaen har satt seg.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Default vcore er allerede avklart, litt høyere opp i tråden. Men for ordens skyld: 1,35 - 1,4volt, for 146. Men jeg kan ikke tenke meg annet enn at den gjelder for 148 også? Annet ville jo være rart..

 

Vet ikke om det er noen trøst, men her er CPU-temp 40,2, med vanntemp på 31grader, etter diverse runder i 3DM05.

Og da er inntakstemp på lufta til raddisen 22,5grader.

 

Og som vanlig: Skal slike opplysninger ha noen relevans, så bør du også oppgi vanntempen!

Strengt tatt så bør du klare litt lavere temps enn hva jeg har, ved samme vanntemp.

Storm G4-blokka viste seg jo litt bedre enn min egen i den testen jeg gjorde for en tid tilbake...

Btw; Den blokka skal ikke lekke! Gjør den det, så er ikke montering av slanger og nipler riktig utført.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...