Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en opteron 146 hos mamoz, de bruker norek de også.

 

Stepping: CABYE 0540FPMW

 

Kjører skikkelig økonomisystem nå.

 

Asrock 939Dual - Voltmoddeet Vcore til 1.55V

Corsair Value pc3200 :ermm:

Thermaltake TT

Edit: Big Typhoon heter den vel.

 

Akkurat nå har jeg primet stabilt 3GHz i en time på 1.475V. Tempen ligger på 42grader ved load.

 

Det jeg lurer på er hvor høy temperatur som er forsvarlig. Akkurat nå virker det som jeg trygt kan gi den 1.55V ihvertfall.

 

Er det noen som har noen tips med tanke på corsair value, vet de er dritt, men jeg synes det er litt sjarm. Med winny klarte jeg [email protected], har ikke testet med denne minnekontrolleren enda.

Endret av StigK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det begynner å gå utover stabilitet ved rundt 55 grader..

 

edit: Ser at min er en god del varmere enn noen andre jeg har sett. Spørs om jeg ikke tjener en god del på å ta av hs. Men er det forsvarlig å montere den under fasekjøleren etterpå da?

5174146[/snapback]

 

Forvarlig er det jo, men det er jo mye stress å få montert fasekjøleren såpass forsiktig at du ikke ødelegger noe. Kunne jo prøvd å planslipt IHSen først kanskje :ermm:

Lenke til kommentar
Tror det begynner å gå utover stabilitet ved rundt 55 grader..

 

edit: Ser at min er en god del varmere enn noen andre jeg har sett. Spørs om jeg ikke tjener en god del på å ta av hs. Men er det forsvarlig å montere den under fasekjøleren etterpå da?

5174146[/snapback]

 

Forvarlig er det jo, men det er jo mye stress å få montert fasekjøleren såpass forsiktig at du ikke ødelegger noe. Kunne jo prøvd å planslipt IHSen først kanskje :ermm:

5174382[/snapback]

Nja.. tror det er mellom ihs og kjerne at det er grader å hente.. ihs ser bra ut på toppen.

Lenke til kommentar

ManagHead se post over.

Spillte litt bf2 nå, og det var stabilt også. Jeg tror prosessoren kan klare 3100-3200 med bedre hovedkort, men jeg lurer på om jeg får si meg fornøyd, ihvertfall med det hovedkortet jeg har.

 

Boota på 3100MHz også, men det er hovedkortet som blir ustabilt da.

Lenke til kommentar

Hmz, prima i 8min på 2900 på min 146 0540 FPMW @ 1.4v, og så tryna den.

2850 ville den i 11min på samma volt, tester den nu på 2800.

 

Load-temp ligger litt høyt synes jeg, til å være stock, 51-52 grader ihht. Smartguardian (Kjører et Lanparty NF4 SLi-DR)

 

Kjølinga er en XP120 med feteste pabst-vifta, i et godt ventilert Antec P180.

 

Hva kjører dere gutta på HTT? 3 eller 4x?

Hvis 4x, noe økning på spenninga?

 

Og chipsetspenninga, diller dere noe med den?

 

Måtte kjøre minnet på 9/10 for å få kjørt den på 2800, men det er vel gjerne fordi at jeg kjører 4x512 ADATA DDR600 (2T seff) 2.5-3-3-7 @ 508MHz 2.6v

 

Om den er stabil på 2800 så får jeg si meg noenlunde fornøyd med det, har ikke så mye å gå på mht. load temp, om den er noenlunde korrekt den avlesningen jeg får.

Lenke til kommentar
Prøvde å ta av IHS i dag, men har ikke fått det til enda :blush: Noen som har tatt av sin på singlecore? Håper på 10-15 grader lavere temp uten den med vannkjølinga.

5177409[/snapback]

 

Har tatt av på min SD 3700+.

Det gikk som smurt men det krever et syltynt blad. Brukte en tapetkniv som jeg slipte bladet løvtynt og deretter var det bare å gå til verks.

 

Hold fingrene som mothold ca 5 mm fra spissen på bladet så var det bare å føre den rundt hs. Tok meg ca 3 runder så var den løs.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

JAA! Klarte det, og det uten å ødelegge noe! ;)

 

IHS%20av.JPG

 

Men nå sliter jeg litt med å få kontakt med vannblokka. Er nok en grunn til at det er IHS på dem, på sokkel A var det fire festehull som sikret en mer stabil kontakt. Men med to hull slik som her så blir blokka mi liggende litt skevt. Setter jeg fingeren ned på ene siden så går tempen ned ca. 10 grader.. Forslag?

 

Edit: fikset problemet ved å sette en legomann under på den andre siden av festeplata :p Etter en kjapp test av temps så tjente jeg 7 grader load ved å fjerne IHS.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
ManagHead Postet i går, 22:28

Men nå sliter jeg litt med å få kontakt med vannblokka. Er nok en grunn til at det er IHS på dem, på sokkel A var det fire festehull som sikret en mer stabil kontakt. Men med to hull slik som her så blir blokka mi liggende litt skevt. Setter jeg fingeren ned på ene siden så går tempen ned ca. 10 grader.. Forslag?

Oj, her ser det ut som du har hatt litt flaks Managhead, ser ut som du har harvet ganske godt ned i printkortet langs ene kanten :whistle:

 

Jeg ser jo du har fikset det med litt Lego, men det er særdeles viktig på S939 av de grunner du selv nevner, å ikke ha noe som helst spenning i slanger osv på blokka. Det er ikke mye som skal til for å få litt dårlig kontakt på en side. En annen ting du kan prøve er å stramme festefjærene så likt du kan, og så ta finjusteringen med pc'n på.

 

Nå har jeg ikke sett Opteron kjernen, får min imorgen tror jeg, men på A64 forøvrig, er i alle fall kjærnen litt buet, så jeg tror nok det kan være litt vrient å få perfekt kontakt jevnt over. Hvis du har gått ned 7 grader tyder jo det på at det er "verdt" jobben i alle fall.

 

Legger med et litt uskarpt bilde av avtrykk i Boxed kjøleren etter at jeg tok av hs på min 3500+ Der ser man til tross for bildekvaliteten veldig godt hva jeg mener med buet, og "lett å få dårlig kontakt"...

(Den cpu'en er en 130nm altså, så det er bare som et eksempel)

utennavn8dq.th.jpg

 

Vedrørende det med temperatur og hva som er greit og ikke, som det var snakk om, er det såvidt jeg kan se av AMD's tabeller slik at Opteron ikke er så veldig glad i varme, med 65 grader som max temp på de jeg har sjekket.

 

Er det noen her som har testet disse cpu'ene med 275Mhz++ minnefart?

Lenke til kommentar
Håper det for det har jeg tenkt å gjøre før jeg monterer den under fasekjøleren. Kommer med tilbakemelding om hvordan det blir..

5188014[/snapback]

 

hva, var vitsen med å demontere da? legg noen tynne striper neopren rundt kjernen, de bør være litt høyere enn kjernen, og pass på at de ikke kommer imellom kjerne og evap, deretter skrur du til, da har evap et stabilt feste, og neoprenen vil bli komprimert slik at man får god kontakt... Dette har jeg gjort på et en 360j når jeg har lekt litt med den, funker ypperlig... Skulle gjort det selv på venicen hade jeg bare fått av den jævla ihsen, et skalpell blad er jo altfor tykt :mad:

 

nå er 146en min i oslo, gud hvor komplett somler av og til altså :realmad:

Lenke til kommentar
un0kai Postet i dag, 03:37

nå er 146en min i oslo, gud hvor komplett somler av og til altså

Hentet min nå Un0kai, bestilte samtidig som deg, og fikk som de fleste her en CABYE 0540FPMW. Har ikke prøvd den enda, men har forstått det slik at det skal være en stepping med gode erfaringer i alle fall.

Lenke til kommentar
Håper det for det har jeg tenkt å gjøre før jeg monterer den under fasekjøleren. Kommer med tilbakemelding om hvordan det blir..

5188014[/snapback]

 

hva, var vitsen med å demontere da? legg noen tynne striper neopren rundt kjernen, de bør være litt høyere enn kjernen, og pass på at de ikke kommer imellom kjerne og evap, deretter skrur du til, da har evap et stabilt feste, og neoprenen vil bli komprimert slik at man får god kontakt... Dette har jeg gjort på et en 360j når jeg har lekt litt med den, funker ypperlig... Skulle gjort det selv på venicen hade jeg bare fått av den jævla ihsen, et skalpell blad er jo altfor tykt :mad:

 

nå er 146en min i oslo, gud hvor komplett somler av og til altså :realmad:

5189102[/snapback]

Tenkte på noe av det samme selv, men tenkte først på å bruke noe som var hardt og akkurat stort nok. Men det var ikke dumt det der! Må vel få orden på kjøleren snart og da, men det kan ta noen uker for Kjell Erik skal vel på Dream Hack, som er neste uke(?). Men nå ser det ut til at hovekortet og har tatt kvelden. Vil ikke starte opp, alle 4 lampene lyser uansett hva jeg gjør. Har testet både med venice'n og 146'n, ingen fungerer. Lå uten strøm i natt og håpet på at det skulle starte opp i dag da, men nei :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...