Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

ronnyaa Postet i dag, 13:15

Kan nesten se sånn ut ja. Har sett gjennom denne tråden en del ganger nå, og hadde det ikke vært for at økonomien er litt skral i disse juletider, hadde det nok blitt en aldri så liten julegave på meg selv.

Du får satse på januar-salget Ronnyaa, med dette nye vidunderet er jeg endelig over 15K 3Dmark03 på 24/7 settings med 6800GT. Blir jo nesten bilsyk i GTR, he he :p

 

Men ja, selv om man "bare" klarer 2,8Ghz er jo dette et vanvittig bra kjøp da. Playmofetish, har ikke vi samme hk? i så fall tror jeg ikke det er det som stopper deg.

 

2,9Ghz er jo slett ikke noe å skamme seg over det Skrue, men hva hadde du satt V-core til da?

 

Men hva tror vi vil skje med dette ryktet om at disse trekkes fra salg?

Det er vel ikke sansynelig at de helt vil slutte å selge et så bra produkt, men kan det muligens bli slik at ikke hvem som helst får kjøpt dem?

 

Tanken bak 939 Opteron, var vel at små bedrifter ol skulle kunne lage billigere systemer med vanlig minne, og rimligere sokkel. Jeg vil jo tro tapet av den potensielle kundegruppen vil være større enn tapet av at noen klokkere "misbruker" disse...

I det store og hele sammenhengen er vel ikke antallet av oss som klokker disse til FX så veldig mange, og vi er vel ikke den kundegruppen som ellers ville kjøpt en FX heller, men den er vel heller en konkurrent til 3700+ og 4000+.

Jeg bare tenker høyt her... ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ÅÅkæj.. i natt har jeg kjørt Prime95, 285x10 på stock vcore, og stabilt!!

 

Jeg som trodde jeg hadde nådd grensa ved 285x10 og max vcore på 1,55v på Asus A8N SLI Deluxe!

 

Men samme hvilken RAM-divider, timings, multiplier osv har jeg ikke klart mer enn 2,85GHz. Mistenker heller at det er chipset som sliter over HTT285. HTT multiplier er satt til 3x, så der skal det ikke være noe problem.

 

Det er ihvertfall tydelig at CPU har mer å gå på!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Playmofetish Postet i dag, 13:52

ÅÅkæj.. i natt har jeg kjørt Prime95, 285x10 på stock vcore, og stabilt!!

 

Jeg som trodde jeg hadde nådd grensa ved 285x10 og max vcore på 1,55v på Asus A8N SLI Deluxe!

Ja, Playmofetish det er mulig det varierer litt med psu, men hos meg får jeg litt høyere V-core i Probe, Everest, Cpu-z osv enn jeg setter i bios. Kjører 1,4750V stabilt på 2,95Ghz nå.

Men det jeg skulle si var at det hos meg ikke ser ut til å være noen god ide og bruke 1,55V, jeg kommer så langt i alle fall lengst med 1,5250 (i bios).

 

Har du luftkjølt chipset, i så fall hva slags- Zalman, org vifte?

Lenke til kommentar

Jeg kjører kun Zalman passiv kjøler på chipset, og denne blir veldig varm å ta på. Har Zalman VF700-Cu på skjermkortet, som da blåser rett over chipsettet, men det ser ikke ut til å hjelpe særlig, kjøleribben er fortsatt veldig varm. I grensa for å være vondt når man holder lenge på den.

 

På stock vcore nå (1,4v), hopper CPU-Z mellom 1,392v og 1,408v, og det samme gjør Asus Probe 2. Når jeg kjørte 1,55v fra BIOS fordi jeg trodde dette var nødvendig på 2,85GHz, viste CPU-Z og Asus probe 2 ca 1,525-1,53.

 

Max load temp på CPU er nå 51 grader, etter Prime95 i 10 timer.

 

Skal prøve å klokke RAM og CPU helt ned (DDR200 og multiplier 5x på CPU), og finne max stabil HTT på hovedkortet når jeg gidder å ta meg tid til det.

Lenke til kommentar
Så ikke ut til å komme noen 146 på lager med det første, så jeg bestilte en 148 i stedet. Får den etter jobb i morra hvis alt går etter planen.

 

Regner med å klemme den  under Storm G4 blokka.  Blir noen lange timer med innkjøring av vannkjølinga før klokking kan sette i gang tenker jeg..  :p

5201349[/snapback]

 

Lenge siden du bestilte? Er det samme stepping som de andre her har fått?

Lenke til kommentar

På xtremesystems var det flertall av folk som hadde 144, ovenfør 146. Og der var det mange 144 som kom seg lett over 3GHz. Men 99,5% av alle folka der har jo DFI og litt større lidenskap for overklokking enn de gjennomsnittlige her og på overklokking.no..

 

Virker som om AMD har fått til et kjempeparti av Venus, som alle egentlig kunne kjørt som FX-57..

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 18:26

  Ut ifra det jeg har sett på XS, så vil jeg si at 146 klokker 100-200mhz lenger enn 144.. Men vanskelig å annslå siden det er så mange varianter av stepping og kjøling.

Ok, ikke direkte dårlig kjøp for folk flest (moderate klokkere) det heller med andre ord da! :D

 

Playmofetish, kan du poste resultater av HTT testene dine feks i "den store A8N tråden" når du har prøvd litt mer. Syns det er litt interessant å høre om det er store forskjeller i HTT max fart på samme hk.

Lenke til kommentar

Litt nytt fra min kant:

Max klokk jeg har klart, er 3,02Ghz. Booter helt greit, men klarer ikke SuperPi, eller en runde med 3Dm05.

Max stabil klokk som jeg klarer her, er 2,960. Da går SuperPi unna på 28,172, så det er jo en forbedring siden i går! :)

Stepping: CABYE 0540FPMW, vCore på 1,48v

Minne: 2x1Gb Cruicial Ballistix.

 

Det er vel ikke så hakkende gæli? Jeg sier meg i alle fall fornøyd så langt, med mine litt begrensede kunnskaper om max-tweak av godsakene her.

 

Ellers lekte jeg meg litt med å redusere vCore. Med bare 1,3v i BIOS, kjørte jeg faktisk opp til 2,6Ghz før det "smalt". :!:

Jeg er i alle fall imponert av denne CPU´n, og angrer ikke et sekund på kjøpet!

Lenke til kommentar
Litt nytt fra min kant:

Max klokk jeg har klart, er 3,02Ghz. Booter helt greit, men klarer ikke SuperPi, eller en runde med 3Dm05.

Max stabil klokk som jeg klarer her, er 2,960. Da går SuperPi unna på 28,172, så det er jo en forbedring siden i går! :)

Stepping: CABYE 0540FPMW, vCore på 1,48v

Minne: 2x1Gb Cruicial Ballistix.

 

Det er vel ikke så hakkende gæli? Jeg sier meg i alle fall fornøyd så langt, med mine litt begrensede kunnskaper om max-tweak av godsakene her.

 

Ellers lekte jeg meg litt med å redusere vCore. Med bare 1,3v i BIOS, kjørte jeg faktisk opp til 2,6Ghz før det "smalt".  :!:

Jeg er i alle fall imponert av denne CPU´n, og angrer ikke et sekund på kjøpet!

5202236[/snapback]

 

Veldig pent Skrue. 2,6 på 1,3 er jo veldig imponerende :thumbup:

 

Skulle hatt litt penger nå..... :no:

Lenke til kommentar

Hehe pirke ja :p

 

Minnet kjører på en lavere divider enn 1:1. På mitt kort ligger den sammen med de andre raminstillingene og opplyst som mhz tror jeg faktisk. Standard er 200, øker man da htt til 300, og ram står på stock (=200) vil rammen kjøre 300...

 

edit: dvs. at 200 blir noe alá 100% da..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...