Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Hei. Sitter her å skal ha nye pc-deler til jul.. Tenkte på å kjøpe en opteron 146 og en Shuttle SN95G5 ( https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19678 ). Noen som vet om denne har kraftig nok kjøling til dette? og kraftig nok PSU til Opteron 146, GeForce 6800GT, 1 GB ram, 2 hardisker og dvd rom?tenkte da på å klokke cpu.. Ramen min er veldig god så regner med å kunne kjøre 275*10 hvis cpu og kjøling tilater det.. Noen som har noen innspill på dette?

Endret av Andy_12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte seff ikke på bedre =) Men kjølingen i en shuttle er vel på nivå med boxed? Pcen kommer for det meste til å bli brukt til spill og lan... Jeg spiller mest cs så om jeg ikke får 3.5 er ikke det så farlig..Om jeg vil ha den langt setter jeg den i den andre pcn .. Her snakker vi kjløeribbe på 750 gram =)

Lenke til kommentar

Må bare melde at min Opteron 146 nå er i hus, med samme stepping som de fleste her: CABYE 0540.

Lover å komme tilbake med resultater etterhvert, men får nok problemer med å hamle opp med dere "verstinger"! :p

Vi får se. I løpet av et par dager kommer det nok noen tall herfra også!

Må bare få unna et "par ting" her først, før jeg får montert godbiten..........

Lenke til kommentar

LOL!

Akkurat det får vi nå se på da. Vet ikke om jeg klarer å presse HTT høyt nok med det minnet jeg har nå; 2x 1Gb Cruicial Ballistix.

Æh, jeg er ikke så rå på akkurat de greiene der. :blush:

Men den som gir seg er en dritt helter det jo, så jeg skal i alle fall prøve!

Det betinger imidlertid at jeg først må sette på plass maskinen der den hører hjemme så og si, slik at kuldegradene fra utsiden av veggen finner vei inn til radiatoren. ;)

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
LOL!

Akkurat det får vi nå se på da. Vet ikke om jeg klarer å presse HTT høyt nok med det minnet jeg har nå; 2x 1Gb Cruicial Ballistix.

Æh, jeg er ikke så rå på akkurat de greiene der. :blush:

Men den som gir seg er en dritt helter det jo, så jeg skal i alle fall prøve!

Det betinger imidlertid at jeg først må sette på plass maskinen der den hører hjemme så og si, slik at kuldegradene fra utsiden av veggen finner vei inn til radiatoren. ;)

5193323[/snapback]

 

Gi den CPUen noen minusgrader ja, det har den fortjent :D

Lenke til kommentar

Der var du ja, lurte akkurat på om du hadde fått din i en annen tråd her Skrue. :)

 

Vi får håpe på kaldvær fremover da, min står akkurat å kjører Prime på 3Ghz. Samme stepping som din.

Den kjørte fint SuperPi @3,1Ghz uten mer enn 1,5V, (Postet her) så det er potensiale for god klokk med litt innsats her Skrue ;)

 

Husk vi har alle skyhøye forventninger til deg nå, OK.no's pappa :p

Lenke til kommentar

Trenger du noe hjelp til å klokke Skrue så er det bare til å si ifra... Angående minnefarten din, så er ikke dette noe problem, og løses lett ved bruk av en minnedivider..

 

Ellers så har jeg noen potensielt dårlige nyheter, ser ut som om amd trekker opteron fra retail markedet. [link]

 

Tenkte først mitt om dette, men etter å ha lest tråden, og tittet litt rundt, så finnes ikke 146 eller 144 i noen nettbutikker i verden lenger nesten, eneste er komplett som har 144... Surt om amd trekker en så god cpu, men det gjenstår jo å se... Glad jeg dreit i økonomien min når jeg kom brisen hjem fra byen og bestillte min 146 forrige uke :innocent: Den befinner seg nå i bergen, men jeg får ikke testet den før om en uke iallefall siden jeg har flyttet alt utstyret mitt hjem til Bømlo, for litt action i juleferien, som forøvrig begynner 29 november :cool:

Lenke til kommentar

Opteron 146 var seriøst vanvitig lett å klokke. Sett spenning på 1.45-1.5V og dytt HTT til 300. Litt tull med divider så klart, men ellers veldig greit. Jeg ser også at en del på xs.org klarer 3.2GHz på luft, men de bruker 1.55-1.6V. Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg slo til, cabye 540 fpmw ser ut til å være en sinnsyk bra stepping.

 

Lurer på om jeg må kjøpe meg et asus a8n32, asrock 939DUAL sin Vcore oscillerer alt for mye på 1.5V og over.

Lenke til kommentar

Ja nå har min 146 stått ca 12 timer Prime @2,95Ghz med DDR400 (295Mhz) med V-core 1,4750 og radiatorvifter på ca 400 rpm. Så temperaturen har vært rundt 50 grader, ingen feil!

Så da blir det dagligfarten heretter.

 

1,4750V er hva jeg har satt i bios, cpu-z og andre sier da 1,5V så er ikke helt sikker på hva jeg skal stole på. Grunnen til at jeg har latt den gå så varmt er fordi jeg vil kunne gjøre alt annet enn spilling uten vitfer på. Og når jeg ikke har fått feil ved såpass relativt høy temp, får jeg det neppe ved lavere temp siden...

 

Dette er i alle fall mye ytelse for latterlig lite penger må jeg bare få si. Og hvis AMD ser seg nødt til å gjøre noe med måten disse selges på er ikke det så vanskelig å forstå.

 

Jeg bare tuller med deg da Skrue, men som StigK sier over meg her, dette er den mest lettklokkede cpu jeg har vært borti, det er så og si bare å skrive 300 på rett plass i bios- "enter" og ferdig med det... :p

Du vet da det viktigste du Skrue? hvis ikke kan jeg anbefale en titt i Un0kai's utmerkede overklokkings guide A64 klokkeguide. Der finner du mye fin info om de bios innstillinger du trenger å forholde deg til.

Resten er jo snakk om kjøling, (som jeg tror få skal belære deg så mye om), og en god porsjon tolmodighet (som jeg ut fra å ha sett bilder av dine prosjekter også tror du innehar), og litt flaks trenger man jo også da, men steppingen du har fått ser jo ut til å være god...

Lenke til kommentar
Jeg bare tuller med deg da Skrue, men som StigK sier over meg her, dette er den mest lettklokkede cpu jeg har vært borti, det er så og si bare å skrive 300 på rett plass i bios- "enter" og ferdig med det... :p

Du vet da det viktigste du Skrue? hvis ikke kan jeg anbefale en titt i Un0kai's utmerkede overklokkings guide A64 klokkeguide. Der finner du mye fin info om de bios innstillinger du trenger å forholde deg til.

Resten er jo snakk om kjøling, (som jeg tror få skal belære deg så mye om), og en god porsjon tolmodighet (som jeg ut fra å ha sett bilder av dine prosjekter også tror du innehar), og litt flaks trenger man jo også da, men steppingen du har fått ser jo ut til å være god...

5195499[/snapback]

 

Jada, skjønte jo fleipen! :p

Og den dagen jeg ikke tåler såpass, så bør jeg nok snarest søke meg plass på gamlehjemmet!

Joda, jeg har jo fått med meg litt her og litt der, takket være dyktige mennesker her på forumet. :thumbup:

Men når man f.eks drar igang A64 Tweaker, og det tyter på med RAS to RAS, RAS to CAS, Row Precharge og slike ting, da må jeg melde pass.

Har jo ikke filla peil på de greiene der, og dermed blir jeg ganske fort "frakjørt".

Har lest den meget lærerike guiden til Un0kai, ja, og skal garantert lese igjennom den flere ganger.

Om alt går som det skal rundt meg i kveld, så får jeg nok dytta på plass min nyanskaffelse i maskinen her, og da bør jo også de første resultatene herfra dukke opp, før jeg køyer!

 

Takker forresten for tilbudet Un0kai! Knyter det seg helt her, så kan det jo hende du får en PM....

Lenke til kommentar

hehe, kanskje AMD har surfet litt på xtremesystems.org (den tråden er vel på 100 sider snart), og funnet ut av det er dårlig butikk med lavpris-CPUer som klokker så bra.

 

I så fall skal jeg være en stolt eier av en 146 hvis den forsvinner. Selv om jeg ikke klarer mer enn 2,85 nå, kan det godt hende den vil lengre med et annet hovedkort etter hvert, annen RAM, bedre kjøling osv.

Uansett veldig mye ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Ja, da var min Opteron på plass! :mrgreen:

En veldig foreløpig forsøk ga i alle fall 2,9Ghz, og Superpi gikk unna på 29 blank.

Ny pers for meg!

Men, så stokka det seg helt. Forsøkte med høyere HTT, nope.

Måtte tilslutt bruke "fegisknappen" for å få greiene igang igjen, og har ikke klart å finne frem til samme BIOS-settings igjen etter det. :cry:

Men skal definitivt prøve mer i morgen!

Lenke til kommentar
Ja, da var min Opteron på plass! :mrgreen:

En veldig foreløpig forsøk ga i alle fall 2,9Ghz, og Superpi gikk unna på 29 blank.

Ny pers for meg!

Men, så stokka det seg helt. Forsøkte med høyere HTT, nope.

Måtte tilslutt bruke "fegisknappen" for å få greiene igang igjen, og har ikke klart å finne frem til samme BIOS-settings igjen etter det. :cry:

Men skal definitivt prøve mer i morgen!

5199045[/snapback]

 

Det var slettes ikke værst Skrue. Er det en 146 du har kjøpt?

Lenke til kommentar
Må bare melde at min Opteron 146 nå er i hus, med samme stepping som de fleste her: CABYE 0540.

5193211[/snapback]

Det var slettes ikke værst Skrue. Er det en 146 du har kjøpt?

5200329[/snapback]

Kan nesten se sånn ut ja. Har sett gjennom denne tråden en del ganger nå, og hadde det ikke vært for at økonomien er litt skral i disse juletider, hadde det nok blitt en aldri så liten julegave på meg selv.

Men jeg får vel sitte på gjerdet å være litt misunnelig på dere i mellomtiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...