Gå til innhold

Innvandrermenn banker kona oftere


Anbefalte innlegg

Oppslag i Aftenposten

 

80 prosent av kvinnene som oppsøker Krisesenteret i Oslo har innvandrerbakgrunn. Nesten alle er gift med menn av utenlandsk opprinnelse, opplyser senterets leder Tone Skjelbostad til Dagsavisen

 

Jeg lurer på hva regjeringen - og spesielt likestillingsministeren - har å si til dette. Eller vil vi få en reprise på omtalen av kriminalstatistikken - den ene etter den andre rykker ut og sier "slik er det bare ikke!", eller "dette blir uheldig fremstilt, og bidrar bare til stigmatisering" eller "dette er mat for Carl I og de andre lysebrune".

 

Hva med å snakke om problemet? Kanskje vi en gang i uoverskuelig fremtid vil få anledning til å gjøre noe med det? Eller er det et sånt problem vi bare må lukke øynene for, og ønske at det skal forsvinne av seg selv?

 

Jeg mener at også innvandrerkvinner skal ha samme retssikkerhet som norske kvinner. Det byr i så tilfelle på en rekke utfordringer. I hvor stor grad skal myndighetene gripe inn? Må man vente på en politianmeldelse fra den fornærmede (altså kona som blir banket) ?? Da kan man se langt etter å få en endring.

 

Hva synes folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinners terskel for å anmelde vold er tradisjonelt altfor høy. Dette gjelder kanskje i enda større grad innvandrerkvinner, som mer enn norske kvinner er avhengig av sin mann, da det ofte er bare han som har jobb, kan språket og så videre.

 

Jeg mener definitivt at det burde være lovfestet anledning til offentlig påtale der kvinnen selv ikke ønsker å anmelde forholdet. Ulempen kan selvsagt være at kvinner da unnlater å søke medisinsk og annen hjelp, derfor er jeg litt mer usikker på om leger/krisesentere og andre skal ha plikt til å melde fra om slike forhold.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Resultatet av undersøkelsen er ingen overraskelse, da mange innvandrere kommer fra kulturer hvor man er mer håndfaste i oppdragelsen av både kjerring og barn enn vi er i Norge. Men vi skal ikke så mange år tilbake i tid før det var vanlig å gi kjerringa en fik når hun 'trengte det' her også.

 

Dette er ikke en unnskyldning for å banke kona, jeg er ingen kulturrelativist, det er bare en forklaring på hvorfor vi kan forvente at det er slik.

Lenke til kommentar

Fikk lyst til å nevne en historie som illustrerer problemet. En av flere slike jeg kjenner til desverre:

 

For ca 25 år siden var jeg på besøk hos en bekjent på Stovner, og hørte et forferdelig leven fra leiligheten under. Da jeg spurte hva det var for noe, svarte han noe sånt som "Det er fyren under oss som banker dama si. Sånn er det ofte." Jeg var nokså sjokkert og spurtre hvorfor de ikke gjorde noe. Saken var selvsagt at det var ikke mye de kunne gjøre. Sålenge hun ikke ville anmelde ham, hjalp det ikke å ringe politiet, de ville bare be dem "roe seg ned" og kjøre igjen. Jeg foreslo at de selv kunne ta med ham utenfor å gi ham en vennlig omgang juling, men da ville selvsagt de bli meldt til politiet i stedet, og da ville politiet gripe inn.

 

Jeg kjente også en jente en gang som stadig dukket opp med blåmerker, sprukken leppe og lignende. Uansett hvor mye vi snakket med henne om det var det ikke mulig å få henne til å anmelde det, ikke en gang å flytte fra ham. Det skremmende var at han ikke la skjul på det heller. Når vi satt hjemme hos dem og hun svarte ham, kunne han si ting som "Du er stor i kjeften nå som det er folk her. Bare vent!"...

 

Begge disse var norske, forøvrig. Men det virker helt klart som om problemet er større blant innvandrere. Dog er det verd å merke seg at utenlandske kvinner som bor sammen med norske menn også er statistisk overrepresentert.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
80 prosent av kvinnene som oppsøker Krisesenteret i Oslo har innvandrerbakgrunn. Nesten alle er gift med menn av utenlandsk opprinnelse, opplyser senterets leder Tone Skjelbostad til Dagsavisen

 

ja de svenske og danske invandrer mennene er noen jævler,

 

men seriøst, man kan ikke forvente noe annet da veldig få muslimske land har hatt noe kvinne frigjøring, og hvis det ikke hadde vært for det hadde nok mange flere damer fått seg en på tygga hvis de var frekke i munnen..

Lenke til kommentar
Derfor må vi ta tak i dette, og vi må tvinge folk fra slike kulturer til å forkaste og fornekte sin gamle kultur. Hvis de nekter, kaster vi dem på hue og rævva ut av landet igjen.
kan du konkretisere hvilke "kulturer som er "slike" "? Og er det ikke på hue og ræva å skrive "fornekte sin gamle kultur"? Sist jeg sjekket består kultur av et stort antall komponenter, f.eks. mat, musikk osv.
Lenke til kommentar
Derfor må vi ta tak i dette, og vi må tvinge folk fra slike kulturer til å forkaste og fornekte sin gamle kultur. Hvis de nekter, kaster vi dem på hue og rævva ut av landet igjen.

5123140[/snapback]

Jeg er enig i dette, men den måten du går frem på er alt for aggresiv til å fungere. Selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot den aggresive metoden her.

Lenke til kommentar
Derfor må vi ta tak i dette, og vi må tvinge folk fra slike kulturer til å forkaste og fornekte sin gamle kultur. Hvis de nekter, kaster vi dem på hue og rævva ut av landet igjen.

5123140[/snapback]

Og hvis en norsk nordmann fra Norge henter seg ei dame fra Thailand eller Russland og svinebanker henne? Skal vi tvinge ham til å "forkaste og fornekte sin gamle kultur"? Og hvis han nekter, kaster vi ham på hue og rævva hvorhen?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Geir : Jeg tenkte mer på generelt. For meg virker det som enkelte folke grupper nekter og tilpasse seg.

5125540[/snapback]

 

Norske folk er også sånn i utlandet. F.eks folk som flytter til Spania osv ser seg ikke selv som innvandrere, selv om de er det. Og de skal absolutt holde på kulturen sin. Dette er menneskelig og er ikke noe vi kan gjøre noe med.

 

Om innvandrere skal skjerpes er det ikke noe vist i å ta dem inn i landet idet hele tatt. Det er ikke noe vits i å tro at de skal legge ifra seg all tro og religion osv når de har så sterke røtter til troen sin.

 

MEN i Norge er vi så snille og lar dem holde på troen sin. Hadde jeg f.eks dratt ned Bagdad eller whatever og begynt å bygge en kirke, hva ville skjedd? Jeg ville blitt skutt og hengt før jeg hadde fått sagt "ostepop"

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

jeg er egentlig ikke overasket etter å ha lest den artikkelen, for den er bare en av mange. jeg tror og har alltid trodd at innvandrere, da spesielt fra muslimske land, oftere bruker vold mot konene sine enn nordmenn. men det har den enkle grunnen at kulturen deres ikke har noe mot dette. det er bare et tidsspørsmål før deres kultur møter vår, og begge parter tar positiv lærdom fra den andre kulturen.

Lenke til kommentar

Snillingen:

Er det ikke ironisk? FRPere som sitter i Spania som innvandrere og klager over innvandrere!

Jeg har selv bodd der to år nå. Jeg har sett det på nært hold. Norske pensjonister som går inn i spanske forretninger og snakker norsk/forventer at de snakker norsk. Gater oppkalt etter norske byer, norske konger. Den norske sjømannskirken etablerer kirke for nordmenn. Osv. Hva tror dere Carl I. Hagen hadde sagt om Karl Johans Gate ble omdøpt til Islamabad street?

 

Man må finne den gyldne mellomvei mellom å gi slipp på kulturen sin og å ta til seg den nye kulturen. Man skal ta med seg impulser fra sin egen kultur, men samtidig tilpasse seg den nye kulturen. I Norge som i Spania.

Lenke til kommentar

Kulturen jeg snakker om er den arabisk/muslimske kulturen der det er akseptabelt å f.eks. banke kona. I den norske kulturen er det også konebankere, men de er få og blir sett ned på, og straffet hvis de blir tatt. I den arabisk/muslimske kulturen er det nesten forventet at man grisebanker kona nå og da.

 

Når det gjelder nordmenn som drar til Spania, så tar de vel ikke med seg en menneskefiendtlig voldskultur som går ut over andre? Uansett må de rette seg etter reglene som finnes der, akkurat som de som kommer hit skal rette seg etter våre regler.

Lenke til kommentar
Kulturen jeg snakker om er den arabisk/muslimske kulturen der det er akseptabelt å f.eks. banke kona. I den norske kulturen er det også konebankere, men de er få og blir sett ned på, og straffet hvis de blir tatt. I den arabisk/muslimske kulturen er det nesten forventet at man grisebanker kona nå og da.

 

Når det gjelder nordmenn som drar til Spania, så tar de vel ikke med seg en menneskefiendtlig voldskultur som går ut over andre? Uansett må de rette seg etter reglene som finnes der, akkurat som de som kommer hit skal rette seg etter våre regler.

5126752[/snapback]

 

Enig der, men det er ikke alltid noen av partene retter seg etter regler og kultur osv.

Dette har ikke så mye med hvilken kultur det gjelder, men med menneskets trang til å bety noe. Vi vil tviholde på det vi har uansett hva det innebærer. Om Islamister banker kona si så er det deres kultur. På lik måte som at vi spiser matpakke. Kanskje en drastisk forskjell, men det handler uansett om kultur og vaner.

 

I dette tilfellet bør kanskje noe drastisk gjøres. For i Norge vil vi ikke ha konebanking. Og i Iraq vil de ikke ha matpakke! ;) Neida, men poenget er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...