Gå til innhold

Innvandrermenn banker kona oftere


Anbefalte innlegg

Snillingen:

Er det ikke ironisk? FRPere som sitter i Spania som innvandrere og klager over innvandrere!

Jeg har selv bodd der to år nå. Jeg har sett det på nært hold. Norske pensjonister som går inn i spanske forretninger og snakker norsk/forventer at de snakker norsk. Gater oppkalt etter norske byer, norske konger. Den norske sjømannskirken etablerer kirke for nordmenn. Osv. Hva tror dere Carl I. Hagen hadde sagt om Karl Johans Gate ble omdøpt til Islamabad street?

 

Man må finne den gyldne mellomvei mellom å gi slipp på kulturen sin og å ta til seg den nye kulturen. Man skal ta med seg impulser fra sin egen kultur, men samtidig tilpasse seg den nye kulturen. I Norge som i Spania.

5126327[/snapback]

Man skal tilpasse seg hverandre, man skal vise forståelse og respekt for forskjeller. Men man kan ikke la det gå ut over det man synes er etisk riktig og galt. Og der går det et skille.

 

Om det kommer muslimer til Norge, de vender seg mot mekka fem ganger om dagen, de snakker 'rart' innbyrdes, de har rare klær og lukter rart. Greit nok, dette er ikke noe som går utover rett og galt. Derimot, når de banker kjerringa, da strider det direkte mot min etikk, og da har jeg ikke toleranse og aksept.

 

Og for meg så er også dette skillet skillet mellom å ikke være kulturrelativst og å være det. Vaner og oppførsel som er annerledes kan man tolerere og respektere. Men rett og galt ligger fast. Og mener jeg det er galt av nordmenn å banke kjerringa, så er det galt av arabere også. Uavhengig av hva dem skulle mene om saken selv i deres egen kultur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Imam Ikram Jilani mener muslimske menn kan slå sine kvinner om de er utro, forutsatt at de slår mot kroppen, og ikke slår mange ganger.

 

Han understreker at vold mot kvinner ikke er forenlig med islam, men mener likevel at mannen i visse tilfeller kan straffe kvinnen ved å slå.

 

– Hvis en kvinne forlater hjemmet og treffer andre menn, kan mannen reagere, sier han til Dagsavisen.

 

Men pakistanske menigheter i Norge er splittet i synet på vold mot kvinner. Imam Noor Ahmed Noor i den liberale menigheten Minhaj Ul-Quran sier til Dagsavisen at vold mot kvinner aldri kan tolereres.

 

– Vold mot kvinner kan forklares med kulturen i regionen, ikke med religion. Vi forsøker å endre vår kultur her i Norge. Ingen god muslim kan heve sin hånd mot en kvinne, sier Noor.

 

Imam sier ja til å slå kona

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
– Det er ikke til å leve med at man har slike holdninger. En imam som sier det er greit å slå

kvinner burde presses til å trekke seg, sier Khan (Ap). (ANB)

Også var det tolleransen da....

 

Jeg synes det er galt å slå kjerringa, jeg er uenig med dem som mener noe annet. Men i et demokrati med ytringsfrihet og meningsfrihet skal ikke folk presses vekk fra sin jobb fordi de har politisk ukorrekte meninger.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig der, JBlack. Hvis en prest i kirken fornekter Jesus så skal han selvsagt sparkes. Dette har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre, men med at man som prest har visse kriterier man må oppfylle for å gjøre jobben. Hvis muslimene i en moske mener at konebanking er galt og uforenlig med islam, og en imam argumenterer for at det er riktig å banke kona, så har han ingenting der å gjøre.

Lenke til kommentar

Skjønner poenget ditt howzer, men er ikke enig. Å fornekte jesus strider direkte med religionen. Å banke kona eller ikke vil jeg heller sammenligne med å akseptere homofil praksis og ikke, et tolkningsspørsmål. Jeg tror det er åpent for mennesker med begge meninger i kirken, selv om det er kontrovers. Jeg synes også det bør være åpent for kontroversielle meninger i andre trossamfunn også.

 

Jeg kan forstå ting som at han ikke kan preke 'bank kona' budskapet i moskéen eller lignende. Men privat bør han få lov til å ha et synspunkt som avviker fra det ofisielle uten at han skal bli sparket fra sin stilling av den grunn.

 

Meninger bør møtes med meninger. Ikke med utestengelse.

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå ting som at han ikke kan preke 'bank kona' budskapet i moskéen eller lignende. Men privat bør han få lov til å ha et synspunkt som avviker fra det ofisielle uten at han skal bli sparket fra sin stilling av den grunn.

5127144[/snapback]

Synspunkt? Det han sier er jo at det er greit å bryte norsk lov! Skal han få beholde jobben dersom han har andre "politisk ukorrekte meninger" som at det er greit med tyveri og hærverk?
Lenke til kommentar

Jeg synes problemstillingen som TomWaits for Alice presenterte i sitt 2. innlegg her er veldig interessant. Hvem skal kunne anmelde et slikt forhold? Vi vet jo at fornærmede som regel er for langt nede /for undertrykt til å ha kapasitet eller ressurser til å anmelde det selv. Helsevesenet har taushetsplikt, og må ikke sette seg i en situasjon som gjør at folk unngår å oppsøke dem.

 

Hva om påtalemyndigheten kunne reagert på eget initiativ? Hadde det blitt for vanskelig? Ville vi ha måttet ansette mange påtaleadvokater? Problemet er stort, men hvis vi bare kunne tatt noen, så hadde det sendt ut en viktig signaleffekt.

 

Mht. om Imamen som sier det er greit med konemishandling burde trekke seg eller ikke, så må det være opp til den enkelte menighet å avgjøre Det er de som har rett til å bestemme hva slags Imam de skal ha, og må ikke noen norske politikere eller byråkrater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...