Gå til innhold

Om solen bare forsvant


Anbefalte innlegg

Er det ikke bevist at gravitasjonen beveger seg like raskt som lyset?

5142467[/snapback]

Er det det? Jeg trodde det var en av de store fortsatt uløste gåtene.

5163604[/snapback]

Er visst bevist til en viss grad. Tatt fra wikipedia:

Speed of gravity: Einstein's theory of relativity predicts that the speed of gravity (defined as the speed at which changes in location of a mass are propagated to other masses) should be consistent with the speed of light. In 2002, the Fomalont-Kopeikin experiment produced measurements of the speed of gravity which matched this prediction. However, this experiment has not yet been widely peer-reviewed, and is facing criticism from those who claim that Fomalont-Kopeikin did nothing more than measure the speed of light in a convoluted manner.

Jeg for min del har stor tro på at Einstein har rett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for sitatet fra wikipedia. :)

 

Personlig tror jeg at Einstein kan ta feil på dette punktet også. Dvs. han tok jo feil i sin tid på det med kvantemekanikken. Og relativitetsteorien relaterer bare ting til lysets hastighet. Jeg ser ikke koblingen mellom lys og "gravitetsbølger" (om jeg får kalle det det for nå) som gjør at sammenhengene for lys også gjelder for "gravitetsbølger".

 

Jeg er altså skeptisk og tror ikke at siste ord er sagt i den saken ;)

Lenke til kommentar
Tunellingeffekten fungerer raskere enn lyset. Jeg ser ikke bort i fra at det er andre elementærpartikler eller krefter som har andre hastighetsbegrensninger enn c. Også høyere.

5164939[/snapback]

 

Vel, ifl strengteori, så er alle andre elementærpartikler enn gravitronene bundet til membranen vi lever på, som igjen befinner seg i et 11-dimensjonalt rom. Gravitronene kan bevege seg fritt i hele det 11-dimensjonale rommet, som også er grunnen til at gravitasjonen er så svak.

 

Gravitroner kan også vandre mellom andre membraner - så dersom det finnes det en annen membran med en annet univers i nærheten, så burde vi kunne fange opp gravitasjon fra objekter i dette.

 

En annen ting er at de 3-dimensjonale membranene i det 11-dimensjonale rommet, er fleksible - de kan bøyes i 11 dimensjoner, på samme måte som et 2d-ark kan bøyes i 3 dimensjoner. Så dersom det er bøyd , så burde vi kunne oppdage endringer som er langt unna i vårt 3d-rom, men nære i det 11d-rommet 3d-rommet befinner seg i.

 

...

 

Såfremt strengteorien stemmer.

 

Forøvrig kan jeg få stillt et par spm om informasjonsoverføringshastighet, tunelleffekt etc. til en som jobber med dette på fredag...

*prøve å huske*

Lenke til kommentar
Tunellingeffekten fungerer raskere enn lyset. Jeg ser ikke bort i fra at det er andre elementærpartikler eller krefter som har andre hastighetsbegrensninger enn c. Også høyere.

5164939[/snapback]

Har ikke helt oversikt over hva tunneleringseffekten er her (er det snakk om at partikler kan låne energi for å komme seg "over" en energibarriere?), men er det mulig å overføre informasjon raskere enn c ved hjelp av denne effekten? quantum entanglement (har ikke oversikt over norske navn) fungerer vel med høyere hastighet enn lyset, men det er like vel ikke mulig å overføre informasjon hurtigere enn lyset ved hjelp av dette. Derimot vil det være mulig å overføre informasjon raskere enn lyset hvis gravitasjonsvirkninger brer seg med høyere hastighet enn c (er bare å få variert et gravitasjonsfelt, mens noen observerer dette gravistasjonsfeltet et annet sted i universet).

Lenke til kommentar

Problemet med grav. felt er at de er litt vanskelig å variere, spesielt å variere dem fort :)

 

Ellers så er vel grunnen til at du ikke kan bruke quantum entanglement er at du trenger et "klokkesignal", som må overføres i lysfart. Ellers så er hele greia ikke spesiellt godt forstått. De jobber med å bygge opp en labb for dette i kjeller'n av Fysisk Institutt på Blindern, og jeg har tilfeldigvis en av (eller kansje hovedansvarlig - er ikke helt sikker...) forskerene på det prosjektet som gruppelærer i INF-1000 ;)

Lenke til kommentar

Joda vanskelig er det nok. Ser ikke for meg at vi ville kunne bruke det med det første, men prinsippet med at informasjon ikke kan overføres med høyere hastighet enn c er nok like vel brutt vil jeg tro. Kan ikke se at det vil være noen teoretiske problemer med slike overføringer (selv om det så klart kan være det for alt jeg vet), bare veldig store praktiske problemer.

 

Edit: Forøvrig interessant at de bygger quantum lab (for å kalle den det) her i Oslo. Går selv på første semester fysikk, så det er jo veldig spennende :)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...