Gå til innhold

[FIX] Hakking/knitring/skipping med Audigy 2 PCI


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt et Audigy 2-kort, og jeg er selvfølgelig svært fornøyd med lydkvaliteten. Men, det var noen skjær i sjøen. Først og fremst opplevde jeg knitring og hakking ved avspilling i Winamp, og til en viss grad noen små "blipp" i spill. Dette er hva jeg gjorde for å bli kvitt disse irritasjonsmomentene.

 

Først: Last ned og installer nyeste drivere. Skru av Line-in. Sjekk at det ikke er støv i tilkoblingene og på kortet.

 

1. Fix for hakking i Winamp

 

Dette er noe som tilsynelatende skjer bare med Winamp og andre programmer som ikke benytter hardware-akselerasjonen default. Hakkingen oppstår bare mens du benytter tastaturet. Du blir kvitt dette problemet ved å trykke ctrl+p i Winamp -> Trykk på Configure -> Device -> Merk av "Allow hardware acceleration".

 

2. Fix for knitring og "blipping" i diverse multimedia-programmer

 

Dette problemet kommer tilsynelatende av at Soundblaster-kort er veldig følsomme for trafikk på PCI-bussen. Prøv å flytte kortet ditt til øverste og/eller nederste pci-slot på hovedkortet, og se om problemet forsvinner. Hvis ikke, prøv å koble fra utstyr og fjerne ekspansjonskort gradvis mens du kontrollerer lyden for hver gang. Dette tar tid, men det er verdt det! Som regel løser dette problemet seg bare ved å flytte kortet til øverste eller nederste pci-slot.

 

Håper dette er til hjelp for de som opplever lignende problemer. Har merket meg at mange irriterer seg over slike problemer med Audigy2 (og Live!) kort :)

 

NB! Jeg bruker en AMD Athlon XP CPU og et EPoX 8RDA3G hovedkort.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...