Gå til innhold

CIV IV - noen prøvd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
en ting de ikke har klart å fikse er forskjellen mellom ny og gammel teknologi; i går ble et helt nytt kamphelikopter drept av en bueskytter!

5099059[/snapback]

Det har jo vært et problem siden Civ 1 og Phalanx mot Battleship

Jeg bør nok vente med å skaffe meg Civ 4 til jeg er ferdig med eksamen :no:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
en ting de ikke har klart å fikse er forskjellen mellom ny og gammel teknologi; i går ble et helt nytt kamphelikopter drept av en bueskytter!

5099059[/snapback]

5099097[/snapback]

Det er ikke akkurat et problem i Civ4, det var mye verre i civ2.

Skrevet

5099097[/snapback]

Det er ikke akkurat et problem i Civ4, det var mye verre i civ2.

5099167[/snapback]

Det var fint å høre, men det var nok et enda større problem i Civ1

Skrevet
Hva var det med skip i Civ 2? husker ikke jeg...

5099011[/snapback]

Jo mer skadd et skip ble, jo kortere bevegelse hadde det, dog aldri kortere enn 2. På den måten var det enklere å bremse ned plagsomme skip eller invasjoner. Om fiendens slagskip angrep ubåten din (og vant), kunne du etterpå ta slagskipet med nær liggende fartøy før det rakk å rømme for langt unna.

5099059[/snapback]

Pussig, mente at dette skulle være orndet i Civ4. Drev selv en periode med å modde 3'ern slik at moderne styrker hadde såpass kraftig angrep/ forsvar og "liv" at en av oldtidens styrker tapte uansett.

Skrevet

5099059[/snapback]

Som i Civ (2?) hvor veteran pikemen hadde en 1/33 delskjans til å senke ett Battleship :lol:

Skrevet

Det var vel enda større sannsynlighet i Civ 1 der det kunne være opptil 1/4 eller 3/16 sjangse for å at Battleship ble drept av en phalanx om var tilsvarende spearmen.

Skrevet (endret)

5099059[/snapback]

Åh, men det er ikkje so rart, bueskyttarar er farlege. Berre sjå på denne artikkelen (bueskyttarar vs. diverse moderne einingar er kommentert under "VII. Fixes from old version").

Kay

Endret av KayAU
Skrevet

Åh, so bra! Fekk endeleg tak i det frå Spaceworld i dag. Ser av kvitteringa at flåarane tok 450 kroner, la ikkje merke til det når eg var der, var vel i ei slags transe. Men det var verdt det! Satte meg ned og spelte, og fekk faktisk litt av den samme kjensla eg fekk for mange år sidan, når eg prøvde Civ1 for første gong :). Akkurat som då er det masse nytt å sette seg inn i. Var litt bekymra for at det ikkje heilt skulle kjennast som Civilization etter alle forandringane, men det ser ut til at Sid og gjengen har klart å behalde alt som var bra med serien og legge til mykje meir.

Musikken var dritbra, ja, særleg den som kjem medan kartet blir generert...:D

Turbasert strategi er fortsatt kongen! :thumbs:

Kay

Skrevet
Åh, so bra! Fekk endeleg tak i det frå Spaceworld i dag. Ser av kvitteringa at flåarane tok 450 kroner, la ikkje merke til det når eg var der, var vel i ei slags transe. Men det var verdt det! Satte meg ned og spelte, og fekk faktisk litt av den samme kjensla eg fekk for mange år sidan, når eg prøvde Civ1 for første gong :). Akkurat som då er det masse nytt å sette seg inn i. Var litt bekymra for at det ikkje heilt skulle kjennast som Civilization etter alle forandringane, men det ser ut til at Sid og gjengen har klart å behalde alt som var bra med serien og legge til mykje meir.

Kay

5106385[/snapback]

Ja detti va storveges! Førsteinntrykket er veldig, veldig bra. *spiller videre*

Skrevet

Jeg syntes ikke det var så bra, spilt det en 10 timers tid nå.

Det var altfor likt Civ3 synes jeg, virker nesten som om de bare har laget en ny grafikk motor og mekka litt på AI'en.

Eneste som jeg merket stor forskjell på var "AI'en" mye lettere å holde motstandere fra i å angripe deg dersom du er på samme størrelse eller større enn dem.

Synes iallefall 400kr er drøyt å bruke på dette spillet. Kjøp Silent Hunter 3 heller :)

Skrevet

Kay

5106385[/snapback]

Noe av det tøøfeste jeg har hørt av spillmusikk!

Turbasert strategi gir en helt annen dybde enn sanntid.

Skrevet

Jaja, då var klokka 0413, og eg har gjort første gjennomspeling :). Vart definitivt i enklaste laget på settler. No blir det litt søvn, so blir det å prøve på nytt på høgare vanskegrad. Trur òg eg skal skifte til "epic" spel-lengde.

Kan bli lite søvn framover, bra at eg ikkje startar på jobb før i slutten av månaden. Synest slitt synd på dei som står midt oppi eksamen-/jobb-mas akkurat no...;)

Kay

Skrevet

Gikk opp til Noble vanskelighetsgrad. Men det er jo umulig å holde følge med de andre civene fordi de ikke vil trade teknologien deres på "fair" måte.

De spør om jeg kan hjelpe dem ved å gi de en tech. Jeg sier ja, fordi jeg vil ha et godt forhold. Men når jeg ber om det samme sier de alltid nei. Pluss at de nesten krever to teknologier mot en. Frustrerende.

Mulig det har noe med at jeg satsa stort på settlers tidlig i gamet og at fire av de ble tatt av barbarians slik at jeg aldri fikk startet på Library o.l.

Starter på nytt nå ihvertfal.

Uansett var det litt morsomt å spille på Earth :-D Tyskland starter der tyskland ligger i virkeligheten. Og verdenen er så stor at minimappet er så mini at man nesten ikke har bruk for det. hehe

Skrevet

Spilte England på stort kart, og noble-nivå. Jeg var såååå nær å vinne diplomatisk seier - hadde hatt flere avstemninger i FN hvor jeg nesten vant, og hadde deretter overøst alle tvilerne med gaver... Tror du ikke en annen j#### gikk hen og vant ved å sende avgårde et romskip runden før den siste FN-avstemningen? :(

Grrr. Nå skal jeg hevne meg. :hrm:

Forøvrig går det helt uten tekniske problemer av noe slag, og ser veldig bra ut på en 1680x1050 20-tommers widescreen... :D

Skrevet
Mulig det har noe med at jeg satsa stort på settlers tidlig i gamet og at fire av de ble tatt av barbarians slik at jeg aldri fikk startet på Library o.l.

Starter på nytt nå ihvertfal.

Lite tips: Bygg en warrior, bruk "move together" funksjonen. Settlers trenger vakter! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...