Gå til innhold

"Strømmen dreper - ikke spenningen!"


Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg har en viss forståelse av strøm og spenning (går førsteåret på universitetet der vi lærer endel om elektriske/elektroniske kretser), men takk for alle forklaringene ;)

 

Alex_2xA: Det der hørtes mer fornuftig ut. Statisk elektrisitet er ikke ufarlig fordi at det går mindre strøm, men fordi at ladningen ikke er stor nok til å kunne opprettholde strømmen over lengre tid. AC-strøm er farligere fordi musklene får ulike impulser hele tiden da spenningen er variable. Forstod jeg deg rett? :)

5058856[/snapback]

 

Jepp, det høres bra ut, for ved statisk elektrisitet er det så og si bare ladning nok til å gi et lite sjokk, dette er som regel ikke farlig for mennesker, men kan være skadelig på elektroniske komponenter. ;). AC bytter jo polaritet konstant, og ved for ekesmpel spenningen i stikkkontaken på 50Hz så vil polaritetern snu 50 ganger i sekundet, og gir en virking av mange sjokk etter hverandre, så vær obs når man jobber med dette :)

 

Går selv 3. året på høgskolen, etter tre år i vidregående på elektro linja :)

5058881[/snapback]

 

Nå tror jeg du tar feil, det er DC (likstrøm) som er farligest å komme i kontakt med

( da mener jeg selvsagt skikkelig sterk likstrøm)

 

Likstrøm skifter ikke polaritet, så den er konstant. Og når den går gjennom kroppen, forstyrre den nervebanene slik at det blir komplett umulig å slippe taket. Du blir stiv som en ispinne. :D

 

For med vekselstrøm har en 100 sjanser i sekundet for å komme seg vekk....

Endret av clario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener fortsatt det er mengden strøm som dreper. Om du trekker den ut i lengde (Volt) eller bredde (Ampere) har mindre betydning, så lenge mengden energi (Joule / kWh) ikke er nok til å forårsake skader på cellevegger eller permanent skade nervereseptorer. Du vil føle smerte, men ikke dø (om ikke riktig mengde påføres direkte på hjertemuskel)

 

Det er en fordømt god grunn til at de lader en hjertestarter med 200 Joule, ikke 20 kV ;)

 

Kom på noe i forbindelse med utsagnet. Noen har sikkert påstått at "giiid, jeg dør av spenning", og så har det vist seg at det var en elektriker i nærheten......

Den er dyp.

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Når det kommer til mengden energi som skal til er jeg svært uenig, det er tross alt folk som overlever både høyspent og lynnedslag.

De som dør av lynnedslag gjør det av hjertestansen som følger etter.

De som får øyeblikkelig hjelp dør som regel ikke av lynnedslag forde det er leger til stedet til å starte hjertet etter at det stopper, for det gjør det.

Dette er essensen i dødsårsaken.

Hjertestans kan man få av noe så enkelt som en liten karamell gjennom hjertet i et lite sekund og det har dødd folk av dette opp til et døgn etter strømgjennomgangen, mens andre overlever høyspent.

Jo større "karamellen" er jo større er sansynligheten for å dø og selvsagt øker man spenningen så øker man også strømgjennomgangen og da øker effekten som man får gjennom seg, dette er ren ohms lov.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er nettopp størrelsen på karamellen som angis ved energimengde. 20 % av de som blir truffet av lynet dør momentant av lammelse i hjerte, lunger, nyrer o.l. Lynet er rundt 300kV, men kun en håndfull millisekunder. Det vil dessuten oppstå store brannskader, da lynet går hovedsakelig gjennom hud.

Om du putter fingern i høyspent vil spenning og strøm være mye lavere, men vare ca 500 millisek. Sjansen for å dø er like stor. Ohm nevner ikke med en flekk hva som dreper, som jo er topic ...

Lenke til kommentar

Jo ohms lov sier litt om det fordi en statisk ladning på 20KV vil lade seg ut samt at den ikke klarer å levere skadelig ampere før den er utlades eller nok joule til å drepe.

Dette er 2 sider av samme sak.

Ingen ampere ingen effekt og ingen joule.(og ingen jul heller for densaksskyld. :xmas:)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

frekvensen er vel den egentlige "styggen", den som gjør til at hjerte stopper. også den som først å fremst påvirker musklene slik at det er nesten umulig å sleppe. Så å si at "en har 100 kjangser i sekundet på å sleppe" med vanlig 230v 50hz blir en smule feil.

 

ville absolutt ha foretrukke høy spenning og lite strøm om eg skulle no først få støt.

Lenke til kommentar

Fra boka 'Elektroteknisk ledningsberegning':

 

"..... Det er ikke den spenning som legemet blir utsatt for, som først og gremst er avgjørende for graden av fare, men størrelsen på strømmen og delvis strømbanen gjennom kroppen.

...

Strømmens frekvens er av stor betydning. Det viser seg at det garligste frekv.omr. er 25-60 Hz. Likestrøm og høyere frekvenser er mindre farlig. det som er angitt i det følgende, refererer seg til 50 Hz. Det er forusatt at strømmen passerer hjerteregionen, som anses som farligste strømvei. ..."

 

For å slippe å skrive så mye, oppsummerer jeg:

 

Under 25 mA regnes som ikke farlig, selv om 15 mA ved god kontakt kan gi muskelkramper.

25 - 100 mA kir akutt hjertelammelse, men stanser når strøm brytes. Kan tåles i 25-30 s uten skade.

100 mA - 3-4 A gir hjerteklammerflimmer. Vedvarer selv om strøm brytes. Død inntrer hvis flimmer ikke stanses i løpet av 1-2 min.

Over 3-4 A gir ikke hjerteklammerflimmer, men pga høy effekt (RI²dt) oppstår indre forbrenninger. Den skadede kan tilsynelatende være utenfor fare like etter ulykken, men indre skader kan forverre tilstanden og føre til døden dager eller enda legre tid etter ulykken.

 

Konklusjon: Det spiller altså ikke noen rolle hvor høy spenningen er så lenge man har en kilde som kan levere nevnte strømmer og frekvens.

Lenke til kommentar

En liten strøm og høy volt kan drepe slik:

konsensator -> en ende på hver finger (og svakt hjerte fra før av? ) -> hjerteflimmer og eventuell død.

 

Masse ampere dreper pga at man nærmest blir kokt innvendig og så mye beveger seg helt galt i ren krampe.

 

Angående motstand i et menneske:

- Huden vår er generelt sett tørr død hud helt ytterst.

- Den ytterste døde huden har så godt som ingen ledningsevne.

- Resistansen mellom to punkter på en finger er nærmest lik resistans mellom to fingre på forskjellige hender.

- Grunnen er at det er huden som er det avgjørende momentet her (Hud=høy Ohm, kropp=veldig liten Ohm siden den består av store dele saltvann som kan lede strøm veldig godt!), og kroppens "indre resistans" er neglisjerbar(kan se bort fra).

- Stikker man fingrene i stikkontakten i Norge så får man strøm i seg.

- Stikker man fingrene i stikkontakten i USA så er sjansen veldig stor for at du ikke får noe strøm i deg, da huden leder strøm dårlig og det ikke blir dielektrisk nedbrytning gjennom huden.

- En strømkilde med 12V og en million ampere dreper nødvendigvis ikke, fordi vi normalt ikke vil få strømmen inn i oss, med mindre vi tar "9V-batteritesten" på tunga...

- Tykkelsen og tørrheten på huden kan altså være forskjellen mellom stekt/kokt og fremdeles levende

- Men er spenningen over 100-130V så må du bare håpe på at det er nærmest null ampere!

 

Noen oppklaringer?

 

(forbeholder meg retten til at det kan være skrivefeil her ;) )

Lenke til kommentar
- Men er spenningen over 100-130V så må du bare håpe på at det er nærmest null ampere!

 

Noen oppklaringer?

 

(forbeholder meg retten til at det kan være skrivefeil her ;) )

5121520[/snapback]

Nei.

 

Er tildels enig i at man kan ha stor spenning mellom to noder, men at spenningen blir lavere når de blir sammenkoblet med en motstand. Er det noe sånt folk tenker på?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Ddet som er farlig er at det går strøm gjennom kropen.

Og det er iikke så viktig med speningen me mindre man er svak og dør av spenings sjok ( støtet ) .

 

jeg mener egentlig at de er strømmen som går gjenom kropens deler me kjenner.

 

statisk elektrisitet er for det meste høy spening. og det kjener men bare som et svert kort støt . og det er jo ikke farlig selv om det kan vere ubehaglig .

Lenke til kommentar

Uansett så blir konklusjonen at strømmen dreper, ikke spenningen, ja. Det er det ikke tvil om.

 

Edit: men som sagt så trenger ikke lav spenning gjennom hud. Våt hud, ja, da er man ganske ille ute... men hvor høy spenning som må til er jeg ikke sikker på. Som alle vet (hvis ikke så vet de det nå) er strøm og spenning noe som ALLTID "reiser" i sammen!

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Har noen her testet stungun? En i klassen min hadde en, den målte vi til 300 000 volt med et fluke multimeter.

 

Det gjør no så inn i gamprævva vondt!! Fytta faen så vi hylte. Jeg testa den ikke, eller, jeg fikk vel ufrivillig "støt" når kompisen min tok den gjennom skoen min. Men det var jo bare svakt..

 

Anyways, den strømmen som går i en stungun er ikke farlig. Vi testa ved å ta hver pol i hver sin hand. Fikk "støt", men så vidt jeg vet lever han enda :p

Lenke til kommentar

Omega-bror her :-)

 

Såvidt jeg vet er kroppen godt karakterisert som en Ohmsk motstand, og følgelig burde Ohms lov gjelde. Det er derimot ikke sagt noe om vi har å gjøre med ideelle spennings-kilder eller ideelle strøm-kilder. Såvidt jeg vet finnes ingen av delene i det virkelige liv...

 

Altså er U = R x I

R er konstant, men kan variere med kontakt-flate og kontakt-sted

 

Når det gjelder varme er det vel effekten, altså

P = U^2/R = I^2 * R som gjelder

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar

knutinh: Er det som har vært poenget mitt også. Jeg venter enda på en forklaring på hvordan en spenning på flere tusen volt ikke fører til tilsvarende stor strøm. Jeg har aldri sagt at strømmen ikke dreper, men at strømen er direkte avhengig av spenningen, så å si at "strømen dreper, ikke spenningen" blir litt unødvendig, og i min erfaring skaper mer forvirring enn det oppklarer (siden det er spenningen som forårsaker strømmen).

 

Husker på Elektro grunnkurs så hadde vi en dings som man brukte til å sjekke om det var overslag eller sånt i en elektrisk installasjon. Denne "dingsen" (husker ikke helt hva den het) hadde en spenning på 600V mellom to pinner som man da skulle sette ved forskjellige punkter i installasjonen. Mange som prøvde å ta en pinne i hver hånd. Mitt spørsmål er jo da ble denne personen utsatt for en spenning på 600V mellom hver fingertupp? Mitt svar er nei, det ville vært gode ods for at noen hadde tatt skade av det. Dette apparatet kunne ikke levere nok strøm, og dermed sank også spenningen mellom pinnene drastisk så snart noen koblet seg på. Personen har altså ikke blir utsatt for høy spenning (600V) med lite strøm, men lav spenning med tilsvarende mengde (etter Ohms lov) strøm.

 

Noen som vil kommentere på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...