Gå til innhold

"Strømmen dreper - ikke spenningen!"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årsaken til at et som regel går dårlig å kortslutte et bilbatteri er at det klarer å levere varene, altså strømmen som kortslutninga vil gi som vil ende med nedsmelting.

Kortslutter du et 9V røykvarslerbatteri vil ikke kortslutningsstrømmen bli mere en noen hunde miliampere, kanskje opp mot en ampere mens et bilbatteri leverer mange hundre ampere.

Lenke til kommentar

At det er strømmen som dreper, og ikke spenningen, er som å si at det ikke er farten som dreper, men bråstoppen. Det ER strømmen som dreper, men spenningen er likevel avgjørende.

 

 

cecolon:

Ja, batteriet har en indre motstand. Ledningen du bruker for å kortslutte har også motstand i seg. Dette resulterer i begrenset strøm.

 

Denne strømmen kalles kortslutningsstrøm, altså den strømmen vi får når vi kortslutter strømkilden (men da med en idéell leder uten motstand).

Lenke til kommentar

Du kan ha 20kV uten å ha masse strøm.

Men litt strøm må det uansett være.

Men, som nevnt ovenfor er det stømmen som "dreper".

 

Altså strømbegrensingen til den spenningen "du tar på".

 

Grunnen til at det kan være skummelt å kortslutte et bilbatteri er fordi at batteriet da vil sende all støm det klarer å levere fra - til +.

(Hvor stor stømmen er vil avhenge av hvilken type batteri du har i bilen er, f.eks. om det er et startbatteri eller et fritidsbattei)

Da vil du somregel se en masse lysbuer som du tror kan være "stømmen".

Lenke til kommentar
Var det ikke samme person som lå i elven som stod i fossen? Hva var isåfall meningen med forklaringen?

5059099[/snapback]

 

Okokok:

 

Person en: Står å vasker håret sitt under den høyes fossen med lite vann - overlever.

 

Person to: Falt ut i elva - død...

5059242[/snapback]

Har vært nysgjerrig på dette temaet selv lenge og har enda ikke opplevd at folk blir enige. Det du sier her om fossen f.eks. er jo at du kan ha en spenningskilde på 10kV koblet på deg, men det går bare noen få mA, så du dør ikke. Også kan du ha en spenningskilde på 100V koblet på deg, men det går da plutselig 1A, og du dør. Dette er jo ikke mulig hvis vi går ut ifra at menneskekroppen i de to tilfellene har samme konstante motstand. Det eneste spesialtilfellet er vel med f.eks. statisk elekrisitet hvor man har enorm spenning, men utladningen er så kort at man tar ikke skade av det uansett. Hvis man har en konstant spenning så skjønner jeg ikke hvordan 100V skal klare å presse mer strøm gjennom kroppen din enn en spenning på 10kV.

 

Som noen andre sa her oppe, det å si at strømmen dreper, ikke spenningen er det samme som å si at det ikke er fallet som dreper deg, men det plutselige stoppet når du treffer bakken. Helt korrekt, men jeg syns det er feil å "avfeie" spenningen slik noen gjør, siden det er den som forårsaker den dødelige strømmen. Har selv opplevd at akkurat dette "ordtaket" har forvirret mange, siden de ser på spenningen som totalt uviktig.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Mye gode forslag i denne tråden her ;)

 

Den enkleste beskrivelsen jeg kommer på i farten er:

 

Du har en indre motstand (den er ikke fast, men det er en annen sak)

den er en begrensende faktor, men ikke alltid avgjørende.

(sier den er 10K fast, for å regne litt vet dette ikke stemmer men det er for å få sammenheng)

 

Spenningen, sammen med din indre motstand bestemmer hvor mye strøm som KAN gå gjennom deg, om din indre motstand er 10K og spenningen er 10000V KAN det gå 1 ampere gjennom deg.

 

Vet ikke om dere har merket det men nøkkelordet er KAN :thumbup:

Der er en annen begrensende faktor, nemlig spenningskilden, og hvor mye den klarer å levere.....

En vanlig 230v kontakt vil tilsi at den kan gi deg 0,023A, dette er kun begrenset av sikringen i sikringskapet og din indre motstand.

En tennplugg feks. fra en moped kan gi ca. 20000V det tilsier at du kan få 2A gjennom kroppen din, men det klarer ikke en tennplugg å levere, den gir bare en bitteliten strøm, og er derfor ikke dødelig.

 

Når det gjelder forskjellen mellom like-og veksel-strøm, så er begge dødelige og har flere fellestrekk.

Men de største forskjellen er vel at med likestrøm så er det ofte krampa som tar deg, alle muskler spenner seg, inkludert hjertet, dette fører ofte til at man sitter fast og hjertet blir stående stille. Om hjertet ikke stopper (strømmen går ikke gjennom hjertet, eller er ikke stor nok) så kan fortsatt celleskade i andre vitale organer være nok til å ta knekken på deg :cry:

 

Med vekselstrøm stopper ikke hjertet i den forstand, det blir stående å vibrere i takt med frekvensen til strømmen (50hz på 230v).

Dette er nok til at hjertet ikke klarer å pumpe blod, så om du sitter fast så vil det ta knekken på deg. Det som derimot er skummelt med vekselstrøm er at man kan få hjerteflimmer i etterkant, selv av korte støt, om dette ikke blir oppdaget tidlig kan det være dødelig.

 

Håper dette rydder litt opp i saken, og skulle jeg ta grundig feil på et eller flere punkter, så si gjerne hardt i fra på en saklig måte :tease:

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Til armykokk: Fin forklaring, men noe som trenger mer oppklaring er dette: Hvis du her har en spenningskilde på 20kV, men som ikke kan levere mye strøm, så er det per alle teorier jeg har hørt i allfall umulig at det ligger 20kV over deg uten at det går I = U / R ampere gjennom deg. Dette bryter med Ohms lov. Det som må skje er enten at det i en enormt kort periode går mye strøm gjennom deg, eller at spenningen over deg (mellom høyre og venstre hånd for å si det sånn) er mye mindre enn 20kV (enten pga. indre motstand til spenningkilden eller andre ting). Så vidt jeg kan se er det enda helt umulig at det ligger 20kV over en person uten at det går tilsvarende mengder strøm gjennom denne personen. Enten må det ligger mye mindre spenning over personen, eller så må den indre motstanden til personen på ett eller annet vis plutselig øke til det mangedobelte av hva den var.

 

Det er dette som er poenget mitt. Hvis jeg tar i en pol merket med 0V med høyrehånda, og en pol merket med 20kV med venstrehånda og ikke dør av det, så må det enten ha vært enormt kort virkning før spenningkilden er borte, eller så er spenningen slettes ikke 20kV mens jeg holder på polene. Kanskje spenningen over meg er 100V mens resten ligger over en indre motstand i spenningskilden eller noe annet, men poenget er fortsatt at jeg har ikke blitt utsatt for 20kV over lengre tid og overlevd.

Lenke til kommentar

Svaret er enkelt Georg Simon Ohm JUGER, så det renner :tease:

 

Hmm, så det ikke fra den siden, men vil TRO at det blir stor strøm, MEGET kort tid.

Det er vel godt kjent at desto lenger du sitter fast på en strømkilde, desto større sjanse for å ryke med.

Det tyder sterkt på at avgjørende faktor ikke er strøm/spenning men strøm/spenning og tid.

 

Om du holder i en tennplugg, vil strømmen bare gå i noen millisekunder, man kjenner det som ett napp og man kjenner det litt i ettertid. Greit nok man har da hatt 2A gjennom kroppen ganger noen millisekund.

 

Om du derimot tar 230V den kjenner du godt som en meget kraftig during i hele kroppen. Det er kun 0.023A MEN det er over lengre tid, la oss si 1sekund for syns skyld.

 

Da blir det altså 0.023As (ampere ganger tid) på 230v

Og 2A *1ms= 0.002As på tennpluggen...

 

Altså tid ganger strøm er det som dreper ikke strøm....

 

For min del virker dette logisk, men det kan jo hende jeg skaper min egen lille realitet :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet med fossforklaringen er at en 1000 meter høy foss (høy spenning) ikke kan være 1000 meter høy, ha kun et menneske mellom seg selv og bakken (0V), og levere lite vann (strøm). Det bryter med ohms lov. Det som må skje er at fossen plutselig blir lavere (se min forklaring i post nr. 32). Jeg er åpen for forklaring på hvorfor ohms lov ikke holder i dette tilfellet, men tviler på at en slik forklaring eksisterer. Hvis spenningskilden ikke kan levere nok strøm så kan det heller ikke ligge 20kV over mennesket. Spenningen må da være lavere, hvis ikke bryter vi med ohms lov.

 

Edit:

Når du øker spenningen vil strømmen og øke, men i disse tilfellene var ikke kilden sterk nok til å øke begge deler og dermed blir det ikke farlig, med små strømmer og lite spenning.

hmm var kanskje det du (ManagHead, se uthevet tekst) sa.

Det er ganske viktig å pressisere at det ikke kan ligge høy spenning over en liten motstand uten at det går stor strøm gjennom denne motstanden. Mulig de fleste har forstått dette, men da må det sies også. En spenning på 20kV vil nesten alltid være dødelig under "normale" forhold (begge polene er koblet direkte på mennesket, ikke gjennom jord / stein osv, det blir noe helt annet). Om en spenningskilde på 20kV går ned til 100V så snart jeg kobler meg på så har ikke jeg blitt utsatt for 20kV uansett.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

For å forklare litt med plugghetta og strømgjennomgangen man får der.

Tar di u 20KV høyspent vil spenningen over deg forbli 20KV med den strømgjennomgangen det vil medføre.

Fra tennspolen på mopeden så er det også 20KV men i det øyeblikket du tar på den så går spenningen ned fordi du er en for stor belastning for tenningsspolen slik at strømgjennomgangen blir liten.

På denne måten stemmer fortsatt ohms lov.

 

Når det kommer til motstanden i kroppen så er ikke den konstant.

Årsaken er overgangsmotstanden i huden.

400V trenger mye lettere igjennom huden en f.eks 50V.

Ved 400V så er hudmotstanden nesten borte og motstanden i kroppen er rundt 1Kohm.

Måles dette med multimeter så måles det med 1,5V så overgangsmotstanden til huden har mye å si.

For å teste dette så prøv å måle med våte fingre, det vil gjøre at motstanden fra hånd til hånd blir mye mindre en med tørre fingre.

Lenke til kommentar

Har det kommet så langt at det er blitt celleskader som følge av oppvarming så er nyresvikt en naturlig dødsårsak ved større strømgjennomganger.

Hjertestans en annen og den kan forekomme opp til et døgn etter en strømgjennomgang og det er ikke mye som skal til.

Det er mere på høyspent at man grilles ordentlig og der er også nyresvikt en en naturlig følge av "grillingen"

 

Nå vet man ikke senskadene av strømgjennomgang og det er noe som kartlegges kontinuerlig og etterhvert som elskader innrapporteres så vil man vite mere eksakt etter hvert.

Nå må det jo også sies at en person med et svakt hjerte kan omkomme av statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...