Gå til innhold

"Strømmen dreper - ikke spenningen!"


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare utsagnet i topic? Har sett dette utallige ganger når det har vært snakk om at noen har fått x antall volt over seg. Greier ikke å se logikken i utsagnet..

 

Slik jeg ser det:

Spenning = motstand * strøm.
(Vi går ut fra at motstanden i kroppen er konstant.)
Strøm = Spenning / motstand

 

Dette vil si at strømmen er direkte avhengig av spenningen. Hva er det da som underbygger utsagnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre det litt enklere å forstå:

 

Tenk deg at elektrisitet er vann;

 

Spenning: Høydeforskjellen fra der vannet begynner å renne til der det slutter/havet.

 

Strøm: Mengden vann som går i elven/bekken/fossen.

 

Med så langt? Tenk deg at du står under en 1000 meter høy foss (stor spenning/U/Volt) og ut fra den fossen kommer det noen dråper om gangen (liten strøm/I/ampere). Farlig? Neppe.

 

Se for deg at du ligger i en elv med ikke så altfor mye helling (liten spenning/U/Volt), men 1000 liter i sekundet (stor strøm/I/ampere)...

 

Get it?

 

Edit: Rettet på litt.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Kroppen har så vidt jeg vet ikke variabel motstand nei.

 

Og motstanden er i kroppen din og det er der tykkelsen på slangen din kommer inn, jeg kan forsåvidt ta med det i eksemplet også:

 

Fossen med de få dråpene som kommer går lett gjennom slangen, mens elva sprenger slangen og du dør ;)

Lenke til kommentar
OK. "Arne" har 2 kohms motstand mellom høyre og venstre hånd. Det settes så 20 000 V over hendene. Vil det ikke da gå 10 A gjennom ham

 

Dette er riktig, så lenge du har en konstant spennings kilde. Motstand i et menneske ligger ca på 800Kohm til 2Mohm (litt avheng av fuktighet på hendene, som jeg målte mellom), målt meg slev i ny og ned når jeg kjeder meg :p.

 

men det trengs bare en liten strøm til for å forstyrre å øgelegge kroppen, spenning er bare drivkraften bak strømmen. Som sagt ved statisk elektrisitet kan spenningen være veldig høy, men den har ikke noen grunnlag for å sende noe serlig strøm og utladning skjed monentant.

 

Ved en spenningskilde som feks ved en sktikkkontakt kan strømmen komme opp ligge ved 0.275mA (ved 800kohm) det er nok til å drepe pga at det går en konstant størm gejnnom kroppen.

En annen ting med stikkontaketen er at det er AC spenning, og da kan man få vankser med å slippe.

 

Man kan se på spenningen som drivkraften, og strømmen er, vel, en strøm av elektroner som drives mellom spenningen., bare spenningen i seg selv gjør ingen skade, ikke før kretsen blir lukket og strømmen begynner å gå

Endret av Alex_2xA
Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har en viss forståelse av strøm og spenning (går førsteåret på universitetet der vi lærer endel om elektriske/elektroniske kretser), men takk for alle forklaringene ;)

 

Alex_2xA: Det der hørtes mer fornuftig ut. Statisk elektrisitet er ikke ufarlig fordi at det går mindre strøm, men fordi at ladningen ikke er stor nok til å kunne opprettholde strømmen over lengre tid. AC-strøm er farligere fordi musklene får ulike impulser hele tiden da spenningen er variable. Forstod jeg deg rett? :)

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg har en viss forståelse av strøm og spenning (går førsteåret på universitetet der vi lærer endel om elektriske/elektroniske kretser), men takk for alle forklaringene ;)

 

Alex_2xA: Det der hørtes mer fornuftig ut. Statisk elektrisitet er ikke ufarlig fordi at det går mindre strøm, men fordi at ladningen ikke er stor nok til å kunne opprettholde strømmen over lengre tid. AC-strøm er farligere fordi musklene får ulike impulser hele tiden da spenningen er variable. Forstod jeg deg rett? :)

5058856[/snapback]

 

Jepp, det høres bra ut, for ved statisk elektrisitet er det så og si bare ladning nok til å gi et lite sjokk, dette er som regel ikke farlig for mennesker, men kan være skadelig på elektroniske komponenter. ;). AC bytter jo polaritet konstant, og ved for ekesmpel spenningen i stikkkontaken på 50Hz så vil polaritetern snu 50 ganger i sekundet, og gir en virking av mange sjokk etter hverandre, så vær obs når man jobber med dette :)

 

Går selv 3. året på høgskolen, etter tre år i vidregående på elektro linja :)

Endret av Alex_2xA
Lenke til kommentar
Hehe, hvor har du lært dette? Hvis du godtar Ohms lov, er spenning lik motstand * strøm. Man kan dermed ikke justere disse tre uavhengig av hverandre :)

5058644[/snapback]

 

Det jeg kan om elektrisitet har jeg lært av 2 års elektrikkerutdanning :roll:

 

Det er forresten ikke jeg som har snakket om å justere noe, det var du som sa at motstanden i kroppen forrandres etter spenningen, noe den ikke gjør... Derimot det Alex_2xA sier om at det vil bli forskjellig etter som du er tørr/våt på hendene eller har grov/fin hud (hvis det er fra hånd til hån det er snakk om da), men dersom du hadde stukket 2 ledninger under huden på hver arm og målt ville det ikke vært noe forskjell etter spenningen...

 

Edit: Leif

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Det er forresten ikke jeg som har snakket om å justere noe, det var du som sa at motstanden i kroppen forrandres etter spenningen, noe den ikke gjør...

5058906[/snapback]

 

Det var noe jeg trakk ut fra det du fortalte - dersom man kan få mye strøm av lav spenning og omvendt, slik du påstår, kan umulig motstanden være konstant. Anyway, har fått en fin forklaring nå =)

 

... Alex: er du enig i at "det er ikke spenningen som dreper, det er strømmen" blir feil å si da?

Lenke til kommentar

Fra boka Nilsson & Riedel - Electric Circuits 7th Ed. side 54:

 

Barely perceptible: 3-5ma

Extreme pain: 30-50ma

Muscle paralysis: 50-70ma

Heart stoppage: 500ma

 

Det som er farlig er hvis strømmen går gjennom hjertet, enten ved strøm gjennom begge hendene eller foten og hånda.

 

Opptakskravet for linjeforeninga mi var å ta i en hanske med ca 800V. Var ikke akkurat behagelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...