Gå til innhold

"Strømmen dreper - ikke spenningen!"


Anbefalte innlegg

Jeg venter enda på en forklaring på hvordan en spenning på flere tusen volt ikke fører til tilsvarende stor strøm.

 

Årsaken er at spenningskilden, altså i dette tilfellet stungunnen er regulert/begrenset ved liten kapasitet til å levere maks 20-30mA om det er så mye engang.

Så det som skjer er at i det øyeblikket det er oprettet kontakt så faller spenningen til det nivået som må til for å levere 20-30mA (det er bare å måle med en voltmeter for de som vil teste.)

 

Når det gjelder elektrostatiske ladninger så skyldes den lille strømgjennomgangen det samme, nemlig at spenningen faller ved kontakt.

 

Min komentar til din erfaring med meggeren er at det er korrekt, spenningen faller over målepinnene, hadde den ikke det haddet det blitt en fin smell ved måling på f.eks. full jordfeil samt at de som hadde oppfunnet batteriene til dette instrumentet hadde vunnet Nobels pris i enginering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: svaret var til dravisher

 

Hørtes fornuftig ut. Nå skal ikke jeg regne for mye da jeg nesten strøk på midtsemesteren i kretsteknikk, men forsøker likevel med en modell:

 

Dersom vi har en stor spenningskilde i serie med en stor motstand, med åpne "klemmer" for last:

 

Vs----------[Motstand]------- + last - -----Jord

 

Spenningen mellom motstanden og jord vil være lik Vs så lenge ingen last er koblet til, men med en gang man får en last vil den synke drastisk dersom motstanden er stor. På den måten får man ikke 20 kV i seg når man tar på en 20 kV-kilde :)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Jeg venter enda på en forklaring på hvordan en spenning på flere tusen volt ikke fører til tilsvarende stor strøm.

 

Ohms lov er altid korrekt...

Men, som du har sjønt, så er det vanskelig å forklare...

Stikontaten har en kontinuerlig "leveranse" av strøm, derfor farlig...

Statisk elekrisitet på 20.000volt har kun den voltoppbygginge, så fort man rører det statiske så laddes de 20.000voltene ut til jord på et blunk, å både strøm & spenning er borte... (huff, vanskeligå forklare, men forklaringen med vann å foss i første innlegg er den beste forklaringen på problemet faktisk.... )

 

Denne "dingsen" (husker ikke helt hva den het) hadde en spenning på 600V mellom to pinner

Denne dingsen din kalles Megger, å leverer 500volt eller mere ut...

Men, disse 500voltene blir igjen drevet av 1stk 9volt "røykvarsler"batteri, å er dermed veldig begrenset for hvor mye strøm det kan levere. (tror d er 0,5a ved kortslutning mellom pinnene) jævlig ubehagelig, men ikke farlig... (kan være farlig for folk med pacemaker etter hva jeg har hørt.)

 

Bilbatteri er påstemplet frek. 65Ah, å når man da kortslutter prøver batteriet å lvere ut 65Ah på et blunk (=1000A+?) Bare begrenset av den indre motstanden (som nevnt)...

 

Så i alle tilfeller så avhenger vel forenklet sagt størrelsen på strømmen av det lageret med strøm som ligger bak spenningen...

 

Statisk på gulvteppet= tilnermet 0 i "lager" av strøm..

Stikkontakten = tilnermet ubegrenset "lager" av strøm..

 

Men dete er jo glemt GK lærdom. Sikkert noen som går GK her som har noen formler å legge ut.......? Svarene er en selvfølge for meg, men jeg husker ikke hvordan formlene var satt opp... :tease:

 

Edit : tok vekk en quote.. ikke retting av leif faktisk... :p

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
knutinh: Er det som har vært poenget mitt også. Jeg venter enda på en forklaring på hvordan en spenning på flere tusen volt ikke fører til tilsvarende stor strøm. Jeg har aldri sagt at strømmen ikke dreper, men at strømen er direkte avhengig av spenningen, så å si at "strømen dreper, ikke spenningen" blir litt unødvendig, og i min erfaring skaper mer forvirring enn det oppklarer (siden det er spenningen som forårsaker strømmen).

 

Husker på Elektro grunnkurs så hadde vi en dings som man brukte til å sjekke om det var overslag eller sånt i en elektrisk installasjon. Denne "dingsen" (husker ikke helt hva den het) hadde en spenning på 600V mellom to pinner som man da skulle sette ved forskjellige punkter i installasjonen. Mange som prøvde å ta en pinne i hver hånd. Mitt spørsmål er jo da ble denne personen utsatt for en spenning på 600V mellom hver fingertupp? Mitt svar er nei, det ville vært gode ods for at noen hadde tatt skade av det. Dette apparatet kunne ikke levere nok strøm, og dermed sank også spenningen mellom pinnene drastisk så snart noen koblet seg på. Personen har altså ikke blir utsatt for høy spenning (600V) med lite strøm, men lav spenning med tilsvarende mengde (etter Ohms lov) strøm.

 

Noen som vil kommentere på dette?

5127073[/snapback]

 

En måte, som er sansynlig, er at denne dingsen lader opp en kondensator til 600V, og deretter slipper den, lader opp igjen, slipper. En kodensator kan ikke lagre veldig mye energi, derfor begrenses det veldig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...