Gå til innhold

Apple iPod Nano


Anbefalte innlegg

Jeg mener da fortsatt at det sto at den var sparsom på filfronten når jeg leste artikkelen (som var før ditt innlegg), men det er mulig jeg husker feil...

 

Neida, men det var ikke dette jeg spurte etter heller. Jeg skrev en konkret ting, og du hang deg selvsagt opp i noe helt annet. En vane du har? Husker ogg/vorbis-tråden. Akk :roll:

5057334[/snapback]

 

Poenget mitt er at den setningen for det første sier implisitt at ogg ikke støttes, Når det i tillegg står tydelig i de tekniske spesifikasjonene hvilke formater som støttes, så virker det meningsløst å plutselig liste opp formater som ikke støttes. ("Dessverre er Nano litt sparsom på filformatfronten, så de som ikke har en samling primært bestående av lydfiler i MP3-format bør være obs på dette.") Men for all del, det skader jo ikke alt for mye å eksplistt nevne det nok en gang i teksten.

 

At du synes argumentasjonen min var for god i en annen tråd er jo strengt tatt ikke relevant ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at man må (må man virkelig?) bruke apples egen programvare er dealbreaker for meg, men den kommer sikkert til å selge i bøtter og spann uansett. (kan virke som om en del mennesker tror at mp3 spiller = ipod, slik som joggesko = adidas i kommunist Polen (disse to ordene var synonymer såvidt jeg vet) forresten, lading via usb suger skikkelig, kan man ikke bruke aa eller aaa er det nok en dealbreaker, hadde helt glemt hvorfor ipod aldri har vært til seriøs vurdering hos meg

Lenke til kommentar
du trenger jo ikke bruke itunes, finnes jo en trillion programmer der ute som kan kommunisere med en ipod.

 

ang riper. vi har ikke fått en eneste reklamasjon eller klage på riper på denne spilleren der jeg jobber, og den har ikke akkurat vært tungsolgt ;)

5057462[/snapback]

 

Det er allikevel litt tungvint, det hadde vært greit om det bare var å dra over filer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser da lett å hendig ut denne :)

 

Har velidg lyst å kjøpe noe lignende en ipod, men liker ikke at man må ha egen kabel og instalert programvare for å koble den til andre pc'er.

 

Finnes det lignende harddiskbaserte mp3 spillere med vanlig usb tilkobling og som kun kommer opp som ekstern lagringsenhet hvor man kan legge inn musikk som den etterpå kan spille av?

5057171[/snapback]

 

lignende harddiskbaserte?

 

finnes harddiskbaserte som bare popper opp som ekstern hd, men de ligner ikke ^^

 

Min Asono HD-500 gjør akkurat dette, mistenker at resten av Asonos nyere mp3spiller gjør nøyaktig det samme ;)

Lenke til kommentar
du trenger jo ikke bruke itunes, finnes jo en trillion programmer der ute som kan kommunisere med en ipod.

5057462[/snapback]

Jeg er enig med ATW.

 

* Hvorfor lage den sånn at man ikke kan dra over filer på en enkel måte, når det er veldig enkelt (om ikke enklere) å gjøre sånn at den kan gjøre det?

 

* Hvorfor bruke en spesialkabel når kabelen egentlig er en helt vanlig USB-kabel?

 

Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn nødvendig?

Lenke til kommentar
du trenger jo ikke bruke itunes, finnes jo en trillion programmer der ute som kan kommunisere med en ipod.

5057462[/snapback]

Jeg er enig med ATW.

 

* Hvorfor lage den sånn at man ikke kan dra over filer på en enkel måte, når det er veldig enkelt (om ikke enklere) å gjøre sånn at den kan gjøre det?

 

* Hvorfor bruke en spesialkabel når kabelen egentlig er en helt vanlig USB-kabel?

 

Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn nødvendig?

5057509[/snapback]

 

 

tja, man kan kanskje klare å holde orden på en 4GB spiller, så der er det ikke så stort problem, men på en 20 gb spiller? eller 40/60GB? Regner med hovedproblemet med det er at de vil beholde samme gamle Ipod navigeringen, og den krever en database i bunn. Ergo ett program som overfører filene OG legger filene inn i databasen som spilleren bruker til å finne frem blir nødvendig.

 

Hvis det er en standard ipod kabel (og det ser det iallefall ut som) så er den ikke vanlig USB. Den støtter også Firewire på samme grensesnitt mot iPod. Hvis man ser tilbake på de tidligste generasjonene av iPod, før PC/windowsstøtten kom, så var det en standard Firewire port på Ipod. Det er bare nødvendigheten med USB støtte som kom med "windows iPod generasjonene" som gjorde at kontakten ble forrandra...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

tja, man kan kanskje klare å holde orden på en 4GB spiller, så der er det ikke så stort problem, men på en 20 gb spiller? eller 40/60GB? Regner med hovedproblemet med det er at de vil beholde samme gamle Ipod navigeringen, og den krever en database i bunn. Ergo ett program som overfører filene OG legger filene inn i databasen som spilleren bruker til å finne frem blir nødvendig.

 

 

 

Personlig mener jeg at det er greit å ha valget, og jeg liker også min egen måte å sortere på best :). Men en database burde ikke være noe problem å lage basert på metadata i mp3-filene (dvs tags).

 

AtW

Lenke til kommentar
ang riper. vi har ikke fått en eneste reklamasjon eller klage på riper på denne spilleren der jeg jobber, og den har ikke akkurat vært tungsolgt ;)

5057462[/snapback]

Jeg har ikke vært borti en eneste Nano som ikke har vært "stygg og ripete". Det skjer så godt som med en gang. Grunnen til at få gidder å klage er nok at spilleren fungerer jo, og de fleste tenker at de selv har skyld i det sjøl. Desverre så må jeg si at ripene kommer ALTFOR lett.

Lenke til kommentar
Det er allikevel litt tungvint, det hadde vært greit om det bare var å dra over filer.

5057474[/snapback]

For de som vil ha dra og slipp funksjonalitet i explorer, kan jeg anbefale Anapod Explorer. Det er det beste filoverføringsprogrammet jeg har prøvd til iPod. Det fins mange alternativer til iTunes der ute, både gratis og ikke, men de aller fleste tror at problemet med iTunes er at man ikke kan kopiere ting ut fra iPod'en, og dermed legger de inn mulighet for det. Men man må fremdeles synkronisere samlingen, slik at man må ha alt på pc'en i tillegg. Men med Anapod kan du dra og slippe i vanlig utforsker, begge veier. Helt genialt. Anbefales for alle som vil gi iTunes og synkronisering fingern! :thumbup:

Lenke til kommentar
ang riper. vi har ikke fått en eneste reklamasjon eller klage på riper på denne spilleren der jeg jobber, og den har ikke akkurat vært tungsolgt ;)

5057462[/snapback]

Jeg har ikke vært borti en eneste Nano som ikke har vært "stygg og ripete". Det skjer så godt som med en gang. Grunnen til at få gidder å klage er nok at spilleren fungerer jo, og de fleste tenker at de selv har skyld i det sjøl. Desverre så må jeg si at ripene kommer ALTFOR lett.

5057794[/snapback]

Den svarte synes ripene skikkelig da ;)

Den kvite(hvite?) er litt vanskligere og se ripene på..

 

Har også en sånn snart, bestilte den 9nde. ligget

5 dager i amsterdam og godgjort seg..

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for at dette ikke skal oppfattes som nagging/personkritikk, men "here goes":

 

Jeg synes at nivået på denne artikkelen var altfor dårlig. Mye dårlig språk, litt for mye skrivefeil og en ganske ustrukturert og irrasjonell oppbygging. I tillegg vil jeg påpeke slik som flere har nevnt at det mangler omtale av bildefunksjonen til spilleren.

---

Så over til noe litt annet som jeg synes går igjen i alle Hardware.no's omtaler av iPod'er (som jeg har lest). Det er at det er alt for mye negativ fokusering på iTunes. Alle andre store produsenter av Mp3-spillere bruker å legge ved sitt eget program for å organisere musikk (det finnes selvfølgelig unntak), men jeg kan ikke se at dette er noe verre for de som kjøper en iPod, enn for de som kjøper en Zen (som har (imm.) et utrolig tungvint system for å organisere musikk, spillelister og overføring til Zen og tilbake igjen. En annen grunn til at iTunes er "påtvunget" er at iPod'ene bruker en database til å organisere musikken, og man må bruke et program til å lage, organisere og holde denne databasen ved like. Det er jo ikke akkurat slik at Apple tvinger deg til å bruke iTunes (du signerer ikke noen avtale om at alt annet er ulovlig).

 

kjøpe musikk online (i Apples egen butikk, selvfølgelig...)

Synes for meg som en utrolig snever måte å se ting på. Skulle man liksom kjøpe musikk online hos CDON kanskje? Eller hos Microsoft, eller hva med RealMedia?

 

Det hadde også vært herlig å slippe spesialkabelen, og kunne brukt en helt vanlig USB-kabel. Disse har de fleste liggende, og dersom man ønsker å koble til spilleren hos andre er det et klart minus at man har en proprietær kabel.

Som tidligere nevnt, det er USB som gjør at man må ha denne spesialkabelen. Men jeg føler for å utdype dette litt: FireWire har 6-pinner, mens USB har 4. Hvordan man skulle lade de første iPodene med kun 5V var vanskelig å finne ut av, spesielt siden disse iPod'ene krevde 12V ladespenning (12V batteri), derfor ble løsningen på tilkoblingen slik, samtidig som man nå kunne koble til fullt av kult utstyr til iPod'ene (via dock-connector) - samt bruke en dock til iPod'en (ser bedre ut enn å ha den liggende på pulten, gjør det ikke?)

 

---------------------------------------------------------------------------

at man må (må man virkelig?) bruke apples egen programvare er dealbreaker for meg, men den kommer sikkert til å selge i bøtter og spann uansett. (kan virke som om en del mennesker tror at mp3 spiller = ipod, slik som joggesko = adidas i kommunist Polen (disse to ordene var synonymer såvidt jeg vet) forresten, lading via usb suger skikkelig, kan man ikke bruke aa eller aaa er det nok en dealbreaker, hadde helt glemt hvorfor ipod aldri har vært til seriøs vurdering hos meg

5057410[/snapback]

 

iPod er ikke synonymt med Mp3-spiller. Det virker derimot som folk tror det er to forskjellige ting. "Mp3 spiller eller iPod" kan du titt og ofte lese i avisene, og hva i ***** "kommunist Polen" og "joggesko = adidas" har med saken klarer jeg rett og slett ikke å se. Greit at du hadde lyst til å sammenligne, men dette duger ikke. Vi lever i 2005, ikke 1985.

Du trenger heller ikke å lade via USB så vidt jeg vet, apple har en liten lader som bruker å følge med (selv om jeg ikke se at det står noe om det på apple sine sider angående "what's in the box" - så virker det litt søkt at de plutselig skulle finn ut at man ikke trenger lader lengre). Til iPod kan du også kjøpe ekstern batteripakke (AA).

 

Vil forresten påpeke at tastatur har to kjekke taster; Shift og punktum. Blir så mye enklere å lese. Apropos: må lese på fysikk nå...

Lenke til kommentar
iPod er ikke synonymt med Mp3-spiller. Det virker derimot som folk tror det er to forskjellige ting. "Mp3 spiller eller iPod" kan du titt og ofte lese i avisene,

kanskje det
Du trenger heller ikke å lade via USB så vidt jeg vet, apple har en liten lader som bruker å følge med (selv om jeg ikke se at det står noe om det på apple sine sider angående "what's in the box" - så virker det litt søkt at de plutselig skulle finn ut at man ikke trenger lader lengre). Til iPod kan du også kjøpe ekstern batteripakke (AA)

hva gjør ikke apple for å selge tilleggsutstyr... dette står i testen, under spesifikasjoner:

Batteri: Innebygd li-ion, lades gjennom USB-porten

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...