Gå til innhold

Ny stuepc for tv/film bruk, ca 10 000


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en pc som skal stå i stuen og fungere som et lite mediasenter. Den er mest tenkt for å ta opp tv programmer (fra kabel) og selvfølgelig se det som er blitt tatt opp på tven. Jeg trenger derfor litt råd om hardware til denne.

 

Den skal ikke spilles på, og et viktig punkt er å få den så stille som mulig.

 

HK:

Asus P5WD2 Premium hovedkort S775 I955X

 

CPU:

Intel Pentium 4 630 3.0GHz/800 MHz/2MB - Socket 775 Boxed "Prescott, EM64T"

 

Minne:

2x DDR2-DIMM 256MB PC4200 (533MHZ) - Standard DDR2 minne

(Jeg lest at det er lurest å kjøre to brikker for å utnytte Dual Channel)

 

Harddisk:

Samsung Spinpoint P120 250GB IDE - 8MB cache, 7200RPM, Noise Guard

 

Dvd:

NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern - 16X Double layer sort, bulk

 

Skjermkort:

Hightech Excalibur Radeon X300SE 128MBVifteløst

 

Tv-kort:

Hauppauge WinTV PVR500 bulk

 

Cpu-vifte:

Zalman CPU Vifte

 

Kabinett

Arctic Cooling Silentium2 Miditower

(blir nok byttet ut etterhvert)

 

Tv-kabel:

ProClass VGA - RGB Scart Kabel

 

Sum:

8 890,00 (fra Netshop)

+550-600kr for VGA-Scart kabel

 

Edit: Byttet fra dette skjermkortet:

Club3D Radeon X700Pro 128MB PCIe retail - 128MB GDDR3/ TV-out/DVI/VGA

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner støy - hva med å vurdere mobil CPU?

 

IIRC er de hovedkortene basert på intels 915(?) chipset utstyrt med TV ut, så da kan du også droppe skjermkortet?

 

Så forresten det skjermkortet du valgte hadde vifte? Om spilling ikke er et must, finnes sikkert noen som har passivt kjøling?

 

Alternativt hovedkort Dette er jo noe dyrere da :) Men du kan kanskje droppe skjermkortet slik at det går opp i opp?

 

EDIT: Ser at det HKet jeg foreslår faktisk er billigere? Men CPUen vil nok bli noe dyrere. Legg også litt mer penger i RAM (1 gigabyte) - da har du litt selv om skjermkortet bruker systemram om du bruker det integrerte.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar

Gå for Pentium M CPU, vifteløsskjermkort, og kanskje også en vifteløs PSU. Kjøp en kabinett vifte du kan kontrollere hastighet på. Da får noe noe som ikke plager vette av deg når du prøver å kose deg med en film.

 

Norske MCE 2005 er også å anbefale når det nå kommer om en uke.

 

Ta en titt på HTPC tilbudet fra komplett og MPX...

 

AKIRA

Lenke til kommentar

og siden kassa skal stå i stua så kan du jo kikke på kabinetter hos microplex, de har en hel haug med pizza boks kabinetter som ser veldig bra ut.

 

edit: du bør vurdere amd cpu også, de utvikler mindre varme og trenger derfor mindre kjøling, så da er det lettere å få de kjølt ned uten viftestøy.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Mastiff skriver om det han vil kalle en HTPC....det du har beskrevet (som er dine behov) er MediaCenter. Han mener det er en forskjell på de to. Han har mye kunnskap og slikt, men jeg synes han skirver guider mer rettet mot hardcore brukere som tuner en media PC slik andre tuner bilene sine.

 

Hvis du er en casual bruker som skal se på DVD, TV og ta opp litt TV, vil du komme laaang med en slik boks fra komplett. Skjermkort vil også mer og mer ta over jobben til CPUen på slike tyngre video opppgaver.

 

Hvis du skal bygge en kino i kjelleren så gå for det Mastiff sier. Skal du ha en stille pen boks i stua som kan gjøre mye kult..kjøp den du har funnet der. Dog modifiser den litt til å få den litt mer støyfri.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...