Gå til innhold

100 dollar-bærbar underveis


Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke bli overrasket om kjerna og et utvalg av basisprogram blir "innstallert" på en ROM-disk/chip av noe slag.

En annen idé kunne vært å låse den delen av flashminnet som huser OSet og la bruker ha tilgang til resten for sine dokumenter. Da må man i tilfellet bruke to eller flere flashbrikker (?) som kanskje vil øke kostnadene...

Nå er det vel snakk om en 1GiB flashbrikke, sansynligvis integrert på hovedkortet. Minnet vil mest sansynlig partisjoneres i to logiske deler slik vi kjenner fra harddsiker, der den ene blir en skrivebeskyttet del til OS og den andre blir en del til dokumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva med et solcellepanel i stedet for sveiv? Det er jo tross alt rimelig solrike land det er snakk om...

Eller blir det for dyrt?

Uansett så bør ikke laptopen bruke mer enn rundt 20W.

 

Forøvrig så leste jeg at Afrika nå opplever et voldsomt oppsving i mobiltelefonsalget, salget øker faktisk mer enn i Asia for tiden. Det viser vel at de er villig til å ta i bruk ny teknologi selv om de lever på en brøkdel av våre inntekter.

 

EDIT: Sjekket litt rundt nå. Det viser seg at rundt ekvator vil et solcellepanel oppta rundt 100W/kvadratmeter. Et 40x20 cm panel, vil altså generere 8 W i solsteiken. De billigste panelene ligger på rundt $100, så dette vl jo doble kostnadene til PCen. Men som alt annen teknologi, vil nok både effektiviteten og kostnadene bedres med tiden...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Er ikke enig i den filosofien der olefiver... men men.
Hvorfor ikke? Det er jo sånn filosofien er på de aller fleste mobiltelefoner, PDAer, mediaspillere osv...

Selv om jeg, som geek/nerd, ikke liker idéen siden jeg vil ha muligheten til å gjøre hva jeg vil med min PC, er det fornuftig sett utifra produsentenes synspunkt, fordi du sikrer kvaliteten og stabiliteten; svært mange Windows krasj skyldes delvist brukers manglende kunnskaper om det han/hun gjør.

"Hei! Detta var et kult spill. Hm, beta? Æh. *klikkeklikk* Åh nei! PCen min er føkka fordi jeg ikke visste hva jeg gjorde. Do'h!" :p

 

Kanskje det går an å installere en harddisk..?

Det går jo i hverfall ann eksternt pga. usb porten..

Men går det ikke veldig tregt å kjøre windows fra en ekstern hd eller?

Innstallere HD? Neppe. Nei.

Kjøre Windows fra ekstern HD? Ja, så lenge det ikke er noe problem for windows så går det vel bra. Tregt fra ekstern HD? jepp :)

 

EDIT: @Simen1: Jeg holdt på å spørre om hvordan en kunne skrivebeskytte en part., men så husket jeg at man kan mount partisjoner read-only i linux :roll: Og jeg som bruker linux og da :blush:

Men root kan forandre på det og noen bør kanskje være root?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

dette er bare en helt rå ide.

 

har sittet noen kvelder å lurt på om jeg skulle gjøre noe lignende med en lett aldrende laptop. røske ut disken og sette inn en flash disk. på flash disken legger en så en livecd vriant av linux og setter den opp for å sjekke etter brukerfiler og configs på en usb enhet. presto :)

 

tror nok kansje dette blir en bedre løsning en den pda saken dem laga i india.

 

tror nok livecd-os er fremtiden siden en ikke er begrenset til en maskin. helvet og, sleng på noen fat binarys (altså slike som kan kjøres på både x86 og powerpc) så kan en også bruke en spillkonsoll i ett knipetak :p

 

og om jeg har forstått ting rett så er sveiva en backup løsning. den kommer også med strømforsyning og batteri.

 

hmm, bluetooth og mobil, brett den i tablet modus og vips så har mann en forvokst nokia 770 :) og skulle ikke den koste rundt 3000?

 

edit:

og til dem som lurer på det med mus og slikt. sjekk linken til MIT som dere finner i artikkelen. der finner dere også noen geniale konseptbilder. musa blir mest sansynlig erstattet av dem to sirklene på siden av skjermen, og av den gråe paden nedenfor tastaturet, mer som en forvokst mousepad altså.

 

for å si det slik, denne saken her helt vill. dem har planer om å bruke en bærestropp som strømkabel og adapter!

 

VIL/MÅ HA :dribble:

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Denne kan jeg kanskje bruke som dvd spiller i bilen den da..!

Det spørs om de ikke har kuttet bort optisk stasjon for å spare plass, strøm og kostnader.

 

Lurer på om det går ann å lage en hjemmelagd car 12v adapter, hvis det ikke kommer som tilbehør da (neppe).

Slik jeg forsto det skulle den komme med både nettadapter og sveiv.

Lenke til kommentar
100 dollar-bærbar
Så det skal lages 100 bærbare laget av dollar-sedler? Skulle vel vært sånn: "Bærbar til 100$ underveis"? Gratulerer med rettskrivinga. :thumbup:

Det er da vitterlig helt korrekt skrevet. Skal man substantivisere et uttrykk så skriver man uttrykket som vanlig og avslutter med bindestrek og substantivet. Den matematiske ekvavilenten skulle være noe ala (100 dollar)bærbar. Gratulerer med norskkunnskapene og trådens mest uinterressante innlegg :thumbup:

 

Edit; litt on topic:

 

Som DVD-spiller i bilen ville jeg nok heller vurdert å bruke ~100 dollar på en dedikert avspiller eller en brukt 10/12" bærbar.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Denne kan jeg kanskje bruke som dvd spiller i bilen den da..!

Det spørs om de ikke har kuttet bort optisk stasjon for å spare plass, strøm og kostnader.

skulle tro den fint vil funke sammen med en optisk enhet plugga i usb. jepp, mer å drasse på men men :p

 

hmm, synd dem ikke satte inn en firewire port med det samme dem var i gang...

Lenke til kommentar
Men hva med et solcellepanel i stedet for sveiv? Det er jo tross alt rimelig solrike land det er snakk om...

Nå, tydeligvis at ikke alle har vært i tropiske land. I subtropiske land er solen mer enn sterk nok til å deformere en laptop, når man kommer til de virkelige tropene er solen ikke riktig så plagsom i alle årstider pga høy fuktighet som ofte gir en jevnt grå himmel, men fortsatt alt for steikende varme til at noen ville sitte i solen frivillig. Det er ikke bare meget ubehagelig men også farlig.

Lenke til kommentar
Men går det ikke veldig tregt å kjøre windows fra en ekstern hd eller?

Det er ikke snakk om hastighet, det er snakk om mulighet. Og muligheten er der ikke; såvidt jeg har forstått det, kan man ikke installere programmer på eksterne disker. Spesielt ikke windows.

 

edit: til språkdiskusjonen vil jeg si at jeg ville ha skrevet 100-dollar-bærbar. Men det var en unødvendig diskusjon uansett.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

vil tro at begrensningen med å installere/kjøre programmer fra ekstern harddisk er noe unikt for windows. men jeg kan ikke si det med sikkerhet før jeg har prøvd å starte ett program fra en usb minnepinne eller lignende i linux :p

 

hmm, mener å ha lest at noen startet en mac via usb og en hi-md musikkspiller ;) ikke det raskeste media å starte noe fra men det funket vist.

 

problemet er nok helst tiden det vil ta å laste programmet over i minne. er det først der så bør en ikke trenge å lese fra disken igjen med mindre en er på jakt etter dynamisk lastede bibliotek eller andre nødvendige datafiler som ikke blir lastet samtidig med selve programmet.

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å tro at det kan funke med "sveiv" for å drive denne? Alle som har hatt dynamo på sykkelen husker vel hvor mye man må tråkke bare for å få lys i pæra..

 

Blir kanskje nyeste formen for barnearbeid dette.. 10 små negerbarn som må sveie som faen når pappa skal bruke pc'n? ;\

Lenke til kommentar
Men går det ikke veldig tregt å kjøre windows fra en ekstern hd eller?

Det er ikke snakk om hastighet, det er snakk om mulighet. Og muligheten er der ikke; såvidt jeg har forstått det, kan man ikke installere programmer på eksterne disker. Spesielt ikke windows.

 

edit: til språkdiskusjonen vil jeg si at jeg ville ha skrevet 100-dollar-bærbar. Men det var en unødvendig diskusjon uansett.

Muligheten er der vel på de fleste hovedkort nyere enn omtrent to år.

"Boot from USB" på en ekstern disk fungerer nok med de fleste OS.

Det kan være at windows ikke vil la seg installere på en slik disk, men jeg regner med at dersom du ghoster en ferdig installasjon over vil det gå.

 

EDIT: Og jeg hadde skrevet 100 dollars-laptop.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Eller kanskje dem burde tenke på å lage en dampmaskin som driver pc`n..

Da er det jo bare å gå ut og hogge ned regnskogen, så kan dem bruke den... :roll:

Hvis du kan lage en dampmaskin som koster mindre enn dynamoen og batteriet, og det samtidig blir mer driftssikkert og du kan sørge for tilgang til ved (f.eks i sahara) så gjerne for meg.. :roll:

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig få mennesker som bor i Sahara, derimot sør for er det en del...

Og selvsagt må den være stabil, men en stabil dampmaskin skulle vel ikke være så vanskelig å lage... Jeg mener vel at dem allerede er laget og at det bare er å plugge dem i pc`n... :cool:

 

PS; Man skal huske på at dampmaskiner er vel den eldste formen for motor der ute og den som er brukt over lengst tid..

Er vel ikke uten grunn at man foretrakk dampmaskiner foran diesel så langt frem i tid som i 30-50 åra på tog som skulle gå langt og trekke tungt..

Så stabil er dem... ;)

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Stabile? Dampmaskiner på 100 gram også? Mer stabile enn sveiva? Og hva med kostnadsperspektivet? Mener du at dampmaskin + generator kan være billigere eller like billig som generator + sveiv?

 

Ok, sahara er kanskje et dårlig eksempel, men la oss si Kairo.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...