Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ved reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har en I-pod som jeg kjøpte fra Komplett for ca. 8 måneder siden.

Nå virker ikke hard disken lenger, viser bare en mappe med et kryss over når jeg starter den. Dette skjedde bare helt plutselig uten at jeg har påført den noen skader etc.

 

Når jeg sender en etterspørsel til komplett for retur nummer får jeg denne tilbake:

Returforespørselen er dessverre ikke godkjent av oss.

 

  Avgjørelsen om å ikke godkjenne din returforespørsel ut i fra erfaringer fra våre teknikere og produsentenes, samt returrutiner hos oss.

 

De ber meg også om å kontakte apple direkte, noe jeg ikke ønsker.

 

Har jeg rett til å kreve at de tar imot varen og reparerer/leverer ny vare dersom de ikke kan reparere den?

 

Vil veldig gjerne har quotes fra regelverket om denne saken.

 

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett kan ikke nekte å undersøke varen, det har de plikt til. Men hva skrev du i returforespørselen? Har du foreksempel mistet varen i bakken eller noe lignende og skrevet det der? Noe annet du skrev i skademeldingen?

 

Uansett, her er lovverket:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

 

Det viktigste er vel dette:

 

"§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen."

 

Altså er du godt innenfor fristen for reklamasjon.

 

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. "

 

Dette vil i praksis si at du skal få porto tur-retur komplett refundert, og så lenge det ikke er din feil at ipoden er gått istykker er reparasjon eller nytt produkt gratis for deg.

Lenke til kommentar

Men hva i all verden skulle det være godt for? Du kandra innom din lokale forhandler, eller ta det med Apple "sentralt". Du får bedre hjelp raskere, og du hopper over unødvendig tidkrevende mellomledd. Hvorfor i all verden skulle du heller ville ta det via komplett?

 

Ingen ting er bedre enn produsenter som har egne garantiordninger som fungerer bra, men litt av vitsen blir liksom borte om man skal være vanskelig å kreve at forhandler "ordner opp".

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

"din lokale forhandler" har ikke plikt til å hjelpe, og jeg tviler svært sterkt på at de vil det heller.

 

Om man ikke reklamerer via komplett er det et par rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven man ikke drar nytte av. Blandt annet det at om varen senere får samme feil for 3. gang kan man heve kjøpet. Om man har benyttet et eksternt verksted teller ikke dette som et reparasjonsforsøk.

 

Nei, ta det gjennom komplett, bruk rettighetene dine og få problemene fikset gratis.

Lenke til kommentar
"din lokale forhandler" har ikke plikt til å hjelpe, og jeg tviler svært sterkt på at de vil det heller.

 

Om man ikke reklamerer via komplett er det et par rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven man ikke drar nytte av. Blandt annet det at om varen senere får samme feil for 3. gang kan man heve kjøpet. Om man har benyttet et eksternt verksted teller ikke dette som et reparasjonsforsøk.

 

Nei, ta det gjennom komplett, bruk rettighetene dine og få problemene fikset gratis.

Hvilke rettiggheter mister man?

 

Tror nok loven gjelder over hele linjen du.

 

Edit: Om man reklamerer til Applestore 3ganger har du fortsatt rett på heving av kjøp om du har dokumentasjon på reklamasjonene.

Dra nytte av rask behandling hos produsent!

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Din iPod vil sannsynligvis kunne repareres ved å kjøre en fullstendig gjenoppretning på den via iPod Updater. Av og til må man ha latt batteriet dø helt ut, på virkelig vanskelige iPoder.

Det er som oftest bare filsystemet som har fått seg en skikkelig knekk, og trenger å legges inn på nytt.

 

Grunnen til at Komplett avviser deg, er nok fordi de ikke vil ta inn iPoden din, bruke tid på å gjenopprette den med iPod Updater, og så sende den tilbake til deg med 100-200-300-400,- (?) i testgebyr for noe man kan gjøre selv.

 

Aller først, legg øret inntil iPoden når den starter opp. Hører du klikking eller ujevn piping, er harddisken føcked. Bare å sende inn til Komplett med ny feilmelding.

 

Men last uansett ned siste iPod Updater fra Apple.no og prøv en fullstendig gjenoppretting.

 

Jeg har selv hatt 4 iPods opp gjennom årene, 5 hvis man regner med den ene jeg fikk i erstatning. Da var det altså en gang ingenting nyttet, og iPoden var ødelagt. Med andre modeller, og også av bekjente av meg, har iPod Updater fikset "mappesymbolet"

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor reklamere til tidligere salgsledd. Mangel ved en vare er som sagt kontraktsbrudd. Ved hevingsvurderingen så kan man nok trekke inn det faktum at Komplett har avvist å utbedre mangelen din. Og siden det er en slik viktig ting som at harddisken som er gåen i tillegg så vil jeg si du har full hevingsrett.

 

Det at Komplett vil skyve problemet oppover i systemet, fritar dem absolutt ikke fra plikten å utbedre mangelen din. Det vil heller styrke hevingsretten din.

Lenke til kommentar

Både Komplett, Apple og trådstarter vil alle være tjent med at brukeren tar kontakt med Apple support. Selvsagt kan Apple iPod best, og det ville være temmelig dumt å ikke dra nytte av deres kunnskap i feilsøkingsprosessen.

 

Selv om harddisken er gåen er dette overhodet ikke grunnlag for å heve kjøpet.

KVTL: hva er det med deg og heving?

Lenke til kommentar
Vel, hvorfor reklamere til tidligere salgsledd. Mangel ved en vare er som sagt kontraktsbrudd. Ved hevingsvurderingen så kan man nok trekke inn det faktum at Komplett har avvist å utbedre mangelen din. Og siden det er en slik viktig ting som at harddisken som er gåen i tillegg så vil jeg si du har full hevingsrett.

 

Det at Komplett vil skyve problemet oppover i systemet, fritar dem absolutt ikke fra plikten å utbedre mangelen din. Det vil heller styrke hevingsretten din.

De har ikke avvist returretten, de har bedt personen å ta kontakt med Apple for raskest mulig behandling.

Syns det er meget rart at noen folk ikke forstår at diverse produsenter tar garanti reperasjoner på sine produkter selv.

 

BenQ

D-link

Linksys

Acer

 

osv osv osv osv.

Lenke til kommentar
Både Komplett, Apple og trådstarter vil alle være tjent med at brukeren tar kontakt med Apple support. Selvsagt kan Apple iPod best, og det ville være temmelig dumt å ikke dra nytte av deres kunnskap i feilsøkingsprosessen.

 

Selv om harddisken er gåen er dette overhodet ikke grunnlag for å heve kjøpet.

KVTL: hva er det med deg og heving?

Les hva jeg skrev.

 

1. Selger vil ikke reparere, dette har han ikke mulighet til. (Mer begrunnet ovenfor).

 

2. Jeg mener mangelen er vesentlig hvis harddisken er ødelagt, det er jo tross alt en av de viktigste komponentene i en IPOD. Hevingsretten forsterkes av punkt 1.

 

De som mener Komplett har gjort det riktige og sendt kunden til Apple burde ta seg en pølse og lese fkjl. § 29 (1). Der står det:"selgeren sørge for". Hvis dere også leser fkjl. § 35 (1) i samme slengen står det: kunden kan gjøre sitt mangelkrav gjeldende mot tidligere salgsledd.

 

Det er to vidt forskjellige ting, hvis kjøper velger at selger skal rette er han pliktet til det etter loven. Uansett hvem han mener har bedre kompetanse enn han.

Lenke til kommentar
Vel, hvorfor reklamere til tidligere salgsledd. Mangel ved en vare er som sagt kontraktsbrudd. Ved hevingsvurderingen så kan man nok trekke inn det faktum at Komplett har avvist å utbedre mangelen din. Og siden det er en slik viktig ting som at harddisken som er gåen i tillegg så vil jeg si du har full hevingsrett.

 

Det at Komplett vil skyve problemet oppover i systemet, fritar dem absolutt ikke fra plikten å utbedre mangelen din. Det vil heller styrke hevingsretten din.

De har ikke avvist returretten, de har bedt personen å ta kontakt med Apple for raskest mulig behandling.

Syns det er meget rart at noen folk ikke forstår at diverse produsenter tar garanti reperasjoner på sine produkter selv.

 

BenQ

D-link

Linksys

Acer

 

osv osv osv osv.

Skill mellom fabrikkens garanti og lovens reklamasjonsrett.

 

Som nevnt ovenfor så har selger plikt til å reparere. Det er kjøper som bestemmer om han vil gå på tidligere salgsledd, og ikke selger. Ergo har komplett avvist kundens reklamasjon.

 

Hvis man skal dra dette lenger så er det jo som nevnt et prinsipp som heter ytelse mot ytelse, det vil si at kjøper gir selger penger og mottar varen av selger. Er varen som han fikk av selger da defekt\ eller lider av feil som viser seg senere er dette brudd mot dette prinsippet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det som iallefall er klart er at du har krav på at selger retter mangelen, dette følger av forbrukerkjøpslovens § 27 1. ledd. I 3. ledd er det en valgrett, men denne valgretten er ensidig -du kan velge men ikke selger.

 

Det er åpenbart at dette er en mangel ved varen jf § 1 § 16 sml § 15. Denne har du krav på at Komplett avhjelper, enten ved reparasjon eller omlevering jf § 29 1. ledd.

 

Når mangelen ikke blir avhjulpet fra Komplett sin side har du krav på prisavslag etter §31 eller heving etter § 32. Prisavslagg anser jeg at er len lite tjenelig løsning så det aktuelle er heving etter § 32, men her er kravet at mangelen ikke er uvesentlig. En total funksjonssvikt er helt klart en vesentlig mangel og du har krav på å få hevet kjøpet.

 

Så får det være opp til deg hva du vil gjøre... Selv ville jeg forsøkt meg på en update på egenhånd og sett om ikke dette funket. Lykke til.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
2. Jeg mener mangelen er vesentlig hvis harddisken er ødelagt, det er jo tross alt en av de viktigste komponentene i en IPOD. Hevingsretten forsterkes av punkt 1.

Ødelagt harddisk på en 8mnd gammel Ipod. Komplett og Apple vil nok hevde retten sin til å kunne utbedre mangelen før de godtar heving.

Lenke til kommentar
2. Jeg mener mangelen er vesentlig hvis harddisken er ødelagt, det er jo tross alt en av de viktigste komponentene i en IPOD. Hevingsretten forsterkes av punkt 1.

Ødelagt harddisk på en 8mnd gammel Ipod. Komplett og Apple vil nok hevde retten sin til å kunne utbedre mangelen før de godtar heving.

Yes, avslår man reklamasjon så vil det veie for heving. Da selger ikke vil eller kan utbedre mangelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Kompett ga vel ikke f***??

De henviste han til Apple, rett å slett.

Men ta kontakt med de igjen om det skal være så vanskelig?

Nei, kanskje jeg tok litt hardt i, men de avviste reklamasjonen og henviste til et tidligere salgsledd og dette er noe kunden ikke ønsker eller trenger å akseptere. Hvis de står fast ved dette er det en hevingsgrunn.

 

Edit: Jeg tar det som en selvfølge at trådstarter har forsøkt å få til en løsning med Komplett før han ber om hjelp her inne.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...