Gå til innhold

Ogg/Vorbis-formatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

uansett, å konvertere stor samling av musikk i mp3 format over til .ogg er ofte uaktuelt siden konvertering mellom lossy formater alltid medfører kvalitetstap. Jeg har f.eks. selv gjort om alle mine cder til .mp3 med EAC og LAME. denne prosessen tok meg en måned med svært aktiv ripping, noe jeg ikke har tenkt å gjøre om igjen (med mindre mine backups forsvinner)

Lenke til kommentar

Er vel også en av dem som holder meg til MP3 formatet av rent praktiske årsaker, til tross for at jeg vet at det ikke er optimalt. Årsaken for min del er 2 delt, 1) støtten i MP3 spillere etc og 2) at det er praktisk å ha musikken i samme format.

 

mht til den siste unnskyldningen, så er vel det samme årsak mange oppgir til at de foretrekker Windows/MS Office.

 

Konklusjonen for min del er at de fordelene selve formatet gir ikke oppveier for de praktiske ulempene. Noen vil kanskje kalle det uvitenhet, men for oss som har samlet MP3 i snart 10 år, så sier det seg selv at vond vane er vond å vende.. Særlig ettersom jeg ser på konvertering som litt "bortkastet".

Lenke til kommentar
Formatet har heller ikke gap på slutten av sporene, slik at spor glir inn i neste spor uten et stopp i musikken.

 

Interessant... dette er noe som irriterer meg ved MP3 formatet. Finnes det andre formater som ikke har gap på slutten av sporene?

man skal vel kunne få til gapless avspilling av mp3 i foobar såvidt jeg vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gapless_playback

Men må man ikke bruke CUE Sheet da? Og det er noe jeg ikke helt har lyst til å begynne med.

 

 

Selv har jeg gått bort fra å rippe albummene mine til MP3. Lossless FLAC er tingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har konvertert MP3-ene mine over 224kpbs til Ogg/Vorbis. Dette pågikk i 2003, minnes jeg. Det ble ikke et hørbart kvalitetstap, og konverteringen ble gjort i svære batcher med WinLame med Vorbis-plug-in. CPU-en jobbet ganske heftig et par døgn.

 

WinLame overførte alle ID-tagger, noe jeg ikke har funnet FLAC->OGG-konvertere som gjør f.eks.

 

Grunnen til at jeg skiftet leir var bedre støtte for gapless, og jeg hadde et perfeksjonistisk ønske om å ha BARE Ogg/Vorbis. Etterpå gikk jeg i et år og ventet på at det skulle komme bærbar mediespiller som kunne spille av samlingen min :roll:

Lenke til kommentar

Kvalitet i forhold til MP3:

Her strides faktisk de lærde. Det er ikke sånn at Ogg/Vorbis har ubetinget bedre lydkvaliteten en MP3, det avhenger litt av oppsettet. Uansett er det snakk om små forskjeller som de fleste ikke oppfatter (og nå er det sikkert mange som får colaen i vrangstrupen, men statistisk sett så er det ikke så lett å høre forskjell). Hvis man derimot tar i bruk et loseless format som Flac så vil forskjellene være større.

Jeg er en av de som ikke tåler halvgode MP3 filer; synes det blir masete, flat og uinteressant. Men det finnes likevel MP3 som har så høy kvalitet at også jeg er fornøyd.

 

Bruk av Ogg/Vorbis i Halo:

Fordelen med filformatet er at det er gratis og opensource, noe som betyr at hvem som helst kan enkelt bruke det i sine produkter, uten ekstra kostnader. Derfor synes jeg det er rart at ikke er blitt mer brukt i blant annet spill.

 

Ogg/Vorbis = Linux:

Det er helt utrolig hvor mange som går rundt og trur at alt som har med opensource er det samme som Linux. Eneste forbindelsen mellom Linux og andre opensource prosjekter er at Linux tar imot slike filformater og andre programmer med åpne armer, fordi da kan Linux fremdels være åpen og "gratis". I motsetning til Microsoft og andre som ser på åpne filformatet som en trussel mot sine produkter.

 

Så hvorfor bruker Ogg/Vorbis?

- Minst like god lydkvalitet som MP3.

- Tar gjerne litt mindre plass.

- Ingen lisenser eller andre kostnader (det er sluttbrukeren som tilslutt sitter med kostnaden)

- Ikke låst til et bestemt operativsystem, firma eller produkt.

Lenke til kommentar

For at ogg skal ta av må nok det være støtte hos flere spillere. Hvis iPod hadde støttet ogg, hadde jeg brukt det. Nå ripper jeg cdene mine til flac, så jeg lett kan konvertere til hvilket format som er aktuelt i fremtiden.

 

Kort, konsis og god artikkel!

Selv har jeg en iPod Shuffle, og irriterer meg over detaljer som er borte i musikken. Og dette legger jeg merke til selv om jeg sitter på bussen eller går i parken...

 

Det står i manualen at den skal støtte MP3 i inntil 192kbit bitrate, men jeg har ennå ikke funnet ut hvordan man skal få iTunes til å enkode i noe annet enn 128kbit AAC. Og så sier man at Apple er så brukervennlig...

Se i preferences -> advanced -> import der kan du velge bl.a. mp3. Jeg anbefaler ikke å rippe til mp3 med iTunes, da mp3 koderen ikke er så bra som lame sin mp3 koder. Du får heller øke bitraten til aac til 192 ;) Forresten, det er ingen begrensning på bitraten til mp3 på 192 kbps, det er 320 som med alle andre mp3 spillere.

 

Hvis du vil ha mp3, så vil denne guiden være et veldig godt utgangspunkt ;)

Lenke til kommentar

Lydkvalitet er og blir subjektivt.

Er det noen som helst forskningsrapport som bekrefter at DENNE lossy komrimeringen er bedre enn (den også lossy) mp3? Eller er det bare det "kult med noe nytt og open-source" fenomenet som gjør seg gjeldende?

 

Hvis den ER bedre, er det allikevel meget vanskelig å skubbe ut allerede etablerte standarder. Husk VHS mot BETAMAX...

Lenke til kommentar

Peronslig ser jeg ikke helt hvorfor man skal gå over til OGG, formatet er forsåvidt greit nok det, men er ikke ekspepsjonelt på noen måte heller. MP3 har helt akseptbael bitrate i transparent kvalitet, og her finnes det også formater som er bedre enn ogg. (sist jeg sjekket).

 

Gapless playback ordner man lett på PC, spesielt med en litt duganens avspiller (foobar feks). At bærbare spillere ofte ikke støtter gapless er jo et problem, men de støtter som regel ikke ogg i det hele tatt.

 

Kort oppsummert: for den gjengse bruker så har ikke ogg noen særlig fordeler å snakke om, unatt god kvalitet på "mellombitrater" (dvs 128 kbps). At det er åpen source har lite å si for de fleste, når det gjelder praktisk bruk.

 

Når man kombinerer dette med at utviklingen av OGG lå brakk en lengre periode, og AAC har blitt relativt vanlig, så er det ikke overraskende at ogg er et marginalt musikkavspillingsformat.

 

AtW

Lenke til kommentar
Formatet har heller ikke gap på slutten av sporene, slik at spor glir inn i neste spor uten et stopp i musikken.

 

Interessant... dette er noe som irriterer meg ved MP3 formatet. Finnes det andre formater som ikke har gap på slutten av sporene?

Ikke av lossy formater så vidt jeg vet. Jeg trodde ikke at OGG var gapless heller.

Jeg har også irritert meg over det, og derfor er all musikken min rippet til FLAC som er et lossless og gapless format. Spiller FLAC filene på PCen og konverterer til MP3 for å bruk i lommespilleren.

Skulle gjerne brukt OGG istedenfor MP3 hvis spilleren min hadde støtte for det.

Så vidt jeg vet er alle losslessformatene gapless.

Kan i tillegg til FLAC nevne APE og WMA-Lossless.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar
Lydkvalitet er og blir subjektivt.

Er det noen som helst forskningsrapport som bekrefter at DENNE lossy komrimeringen er bedre enn (den også lossy) mp3? Eller er det bare det "kult med noe nytt og open-source" fenomenet som gjør seg gjeldende?

 

Hvis den ER bedre, er det allikevel meget vanskelig å skubbe ut allerede etablerte standarder. Husk VHS mot BETAMAX...

Det er gjort flere blindtester på det, og det avhenger av hvilken bitrate man operer i, og hvilken "versjon" av ogg man bruker. Men som hovedregel er ogg bedre enn mp3 ja, mp3 er veldig svak i lave bitrater. (men for musikklytting går vel de fleste for transparent kvalitet, så jeg vet ikke hvor relevant det er).

 

AtW

Lenke til kommentar
Så hvorfor bruker Ogg/Vorbis?

- Minst like god lydkvalitet som MP3.

- Tar gjerne litt mindre plass.

- Ingen lisenser eller andre kostnader (det er sluttbrukeren som tilslutt sitter med kostnaden)

- Ikke låst til et bestemt operativsystem, firma eller produkt.

De fleste er sikkert enig i at dette er utrolig gode årsaker, men det blir fort ødelagt av at folk allerede har masse MP3(og det er sikkert flere enn meg som ikke ønsker musikksamlingen spredd på flere formater) + de mest populære spillerne ikke støtter formatet. I likhet med andre her ser jeg sort på å konvertere, både fordi jeg er redd for tap av kvalitet og fordi jeg ikke vet hvordan OGG/Vobis fremtiden ser ut.. det er tross alt ett "åpent" prosjekt?

 

Ett annet interessant poeng er hvorvidt bruk av OGG/Vobis trekker mer strøm på MP3(hmrf musikk) spillere, ser noen nevnte dette. Det kan også være en medvirkende årsak til at flere produsenter av disse er tilbakeholdne?

Lenke til kommentar

God artikkel, grei info, takk skal du ha. Ogg blir nok ikke noe for meg, er som nevnt ikke "veldig mye" bedre enn MP3..

 

Selv har jeg gått bort fra å rippe albummene mine til MP3. Lossless FLAC er tingen  :thumbup:
Det er det jeg har tenkt å gjøre.. ..legge CD-samling over på Flac, for så å konvertere til MP3 når jeg skal fylle opp Flash-spilleren. Tungvint? Ja, kanskje i starten :roll: men etterhvert som jeg får mer HD-plass, kan jeg ha både Flac og MP3 - er bare litt redd for å miste oversikten :dontgetit:

Flac = lossless = kan konverteres til forskjellige formater etterpå, og oppretholder den beste kvaliteten. (CD-kvalitet er jo så som så i forhold til orginalen da :p) Tar ca halvparten av plassen til en wav-fil (så vidt jeg har testet ut)

Lenke til kommentar
Så hvorfor bruker Ogg/Vorbis?

- Minst like god lydkvalitet som MP3.

Vansklig og slå ut det gamle og kjendte hvis ikke noe er serdeles besdre.

 

- Tar gjerne litt mindre plass.

så da kan man få med 900 sanger i stede for 1000? ikke nok til å imponere folk flest

 

- Ingen lisenser eller andre kostnader (det er sluttbrukeren som tilslutt sitter med kostnaden)

lisensprisen har ingen praktisk utslag på sluttprisen, hvis vi hadde avspillere(med støtte for ogg) som var vesentlig billigere og online butikker med billigere musikk(i ogg format) hadde ogg også hatt en større sjangse.

 

 

- Ikke låst til et bestemt operativsystem, firma eller produkt

folk flest(hvem enn de er) bryr seg ikke om hvem som står bak allt, de vil bare at ting skal fungere. mp3, wma og aac bare fungerer uten noe stress, ogg er ikke like rett fram.

 

 

 

Hjelper ikke å ha overlegen teknologi hvis du ikke markedsfører produktet og driver intens lobby med industrien for å få samarbeidspartnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...