Gå til innhold

Ogg/Vorbis-formatet


Anbefalte innlegg

Det var flott å lese en artikkel om oggvorbis. Har lagt inn mye av platesamlingen på datamaskinen i dette formatet, og kvaliteten er jo udiskutabel. Det er ikke alle som er like overbevist om at det finnes bedre måter enn mp3. For en stund tilbake laget jeg derfor noen filer til sammenligning, hvor filstørrelsen er den samme (og også den relative bitmengden). Jeg la disse ut på http://www.kjetilbm.net/files/ogg/ , hvor de fleste er selvutpakkende rar-filer, samt fire løse filer. Velbekomme - sondre lerche er et godt eksempel.

 

 

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var flott å lese en artikkel om oggvorbis. Har lagt inn mye av platesamlingen på datamaskinen i dette formatet, og kvaliteten er jo udiskutabel. Det er ikke alle som er like overbevist om at det finnes bedre måter enn mp3. For en stund tilbake laget jeg derfor noen filer til sammenligning, hvor filstørrelsen er den samme (og også den relative bitmengden). Jeg la disse ut på http://www.kjetilbm.net/files/ogg/ , hvor de fleste er selvutpakkende rar-filer, samt fire løse filer. Velbekomme  - sondre lerche er et godt eksempel.

 

 

 

Kjetil

Det er lett å lage dårlige mp3er om man vil, men særlig representativt er det ikke, som sagt før her, bruk abr-instillingen til lame, i tillegg er ikke mp3 bra på lave bitrater, det er vel også sagt endel ganger før. transparent kvalitet er mer relevant.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ikke rart MP3-ene dine høres dårlig ut; bruk abr isteden for cbr og ihvertfall joint stereo isteden for full stereo.

Det blir vel ikke noe dårligere kvalitet om man bruker CBR og full stereo?

jo, det blir mye dårligere kvalitet, full stereo er masse bortkastede bits som kan brukes til noe bedre 8spesielt i lave bitrater9, og cbr gjør at man har for få bits å menge seg med til de krevende delene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Akkurat... men det er vel når man setter lavere enn CBR 320. Nå tenker jeg på CBR delen vel å merke.

I teorien kan full stereo også senke kvaliteten da også, om det rett og slett ikke er nok bits i en liten periode, de bitsene som blir sløst bort for å ha full stereo kunne vært brukt for å få optimal kvalitet, men det er sjeldent at 320 ikke er nok, selv med full stereo, så det er nok et mye mindre vanlig problem på slike bitrater ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for artikkelen. Det var akkurat et kraftig nok dult i ryggen til at jeg fikk meg til å stille spørsmål til mitt valg av rippeformat. En Ogg fil i 192kbs ble 1 MB mindre enn den samme filen i 192-320 VBR som MP3. Og siden lyden antageligvis er av samme kvalitet, og jeg absolutt ikke klarer å høre forskjell, er dette nok til at jeg kaster MP3 på døren for godt.

Lenke til kommentar
Takk for artikkelen. Det var akkurat et kraftig nok dult i ryggen til at jeg fikk meg til å stille spørsmål til mitt valg av rippeformat. En Ogg fil i 192kbs ble 1 MB mindre enn den samme filen i 192-320 VBR som MP3. Og siden lyden antageligvis er av samme kvalitet, og jeg absolutt ikke klarer å høre forskjell, er dette nok til at jeg kaster MP3 på døren for godt.

spørmålet for din del bør jo være ved hvilken bitrate du synes mp3 er like bra som ogg ved 320, om du synes ogg ved 192 har perfekt kvalitet. Antaklig vil det være på APS-kvalitet, som gir en bitrate på rundt 200-210.

 

Du vet forresten at filstørrelse er direkte gitt av bitraten+ 10 prosent høyere bitrate gir 10 prosent større filer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Synd at ikke OGG/Vorbis blir brukt med når det gjelder musikk, det kunne jeg godt tenkt meg, hadde kanskje startet å kjøpe mer musikk også.

Personlig hadde jeg mye heller sett at de solgte det som flac, eller liknende, så kunne man transcodet det til sitt favorittformat, men å la brukeren kunne gjøre det de øsnker med sin kjøpte musikk er det vel optimistsik å tro at bransjen vil gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
angående format å selge musikk i, er ikke aac lossless?

Nei, aac er ikke lossless, men i feks itunes, så kan du kode til alac (apple lossless audio codec). Som forsåvidt er en grei codec, litt av det samme som flac, ikke spesielt god komprimering, men lite krevende decoding. Men det er litt mer "diffust" format en flac, flac er nok det vanligste og det som er best støttet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...