Gå til innhold

Hjelp, skal legge inn Win XP på ny harddisk.


Ska_tho

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har akkurat fått min nye harddisk, Samsung Spinpoint 250 GB S-ATA og Windows XP Home OEM versjon. Fra før har jeg en Maxtor 80 GB IDE ATA som det ligger Windows XP PRO på, men som det ikke er ekte lisensnøkkel til.

 

Jeg trenger en full forklaring på hvordan jeg skal få slettet alt fra den gamle harddisken inkludert Windows, innstallert den nye harddisken og lagt inn den nye Windows`en på den. Jeg skal bruke begge harddiskene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er for lat til å gi noen fullstendig forklaring...

 

...men et lurt triks: koble ut den gamle og prøv å innstaller på den nye når den står alene i...da er det mindre sjanse for at du roter, og du kan alltids starte opp windows på den gamle igjen om ikke du får det til med den nye...

 

...når den nye er oppe og går formaterer du den gamle! :) (Håper dette hjalp litt)

Lenke til kommentar

Helt enig. Det er ikke noe poeng i å slette den gamle, det kan vente til siden.

Ta ut den gamle disken og installer på den nye, her er en guide: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

 

Det er to ting å tenke på.

Hvis installasjonsprogrammet sier at det ikke finner noen disk, så trenger du en SATA driver på floppy.

Du må antagelig justere bootrekkefølge i BIOS for å få SATA til å boote.

Lenke til kommentar

Jeg ville innstallert OSet på den gamle 80gb maxtoren.

 

Steg for å utføre jobben.

 

1. Sett inn den nye harddisken og formaterer den.

2. Kopier over alle filer du trenger fra den gamle disken til den nye disken.

 

3. Slå av maskinen.

4. Slå på maskinen

5. Sett inn Windows CD.

 

6. Velg ny innstallasjon.

7. Under velg partisjonshåndtering slett den gamle partisjonen på 80gb disken.

8. Opprett en ny partisjon på 80 gb disken. Bruk hele disken til OSet.

9. Innstaller Oset på den gamle 80 gb disken.

10. Etter innstallasjonen vil du se at den nye disken er klar til bruk når du starter windows.

 

Det er min anbefaling. Siden du ikke kan vite hvor mye diskplass du trenger til OSet i fremtiden. Bruk hele den store disken som lagerplass.

Lenke til kommentar
tja...hvor mange cache er det på gamle disken? 2 eller 8?

 

forøvrig er det litt synd å kaste bort 80gb på OS...

 

...selv har jeg også en 250 og en 80gb disk....80gb bruker jeg til backup! :)

Høres kanskje ut som om å kaste bort 80 gb.

 

Men innstallerer du krevende bildebehandlingsprogrammer som håndterer bilder som ligger på den andre disken vil du få en performance boost.

 

Det skyldes at du har 2 forskjellige kontrollere som jobber for å hente data fra diskene under kjøring. Velger du å partisjonere den store disken til 2 partisjoner, vil oset og programmene kjempe om å få tilgang til disken over den samme kontrolleren og ting vil automatisk gå senere.

 

Flytter du swap-filen fra OS-disken til den store disken vil du også få en liten ytelseboost. Dette skyldes at når programmer fra OS-disken startes vil programmer som ligger i minnet bli lagret i swap-filen på den andre disken og du utnytter igjen at diskene styres av 2 forskjellige kontrollere.

 

Edit: Kom borti Lagre-knappen for tidlig.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...