Gå til innhold

forbruker.no om reklamasjonsrett - tull!


Anbefalte innlegg

I kveld dukka det opp en artikkel på forbruker.no om reklamasjonsretten..en artikkel som beskriver gode rettigheter for oss forbrukere, men som har mange grove feil (etter min mening), og vil bidra til å forvirre mer enn å oppklare og hjelpe.

 

http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1119056.ece

 

Jeg har lagt inn en "liten" (:p) kommentar nederst..men lurer på, hva synes dere om det som blir beskrevet her? Er dere enige, uenige, eller hva? KVTL, nagel, jankee, arehei, Culpa, Christian86 og alle andre, fyr løs :).

 

Og ja jeg er trøtt og kjeder meg... :yes:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"8. Betal ikke for undersøkelse: Betal ikke for undersøkelse av PC eller andre varer innlevert på grunn av feil du antar er en mangel, selv om feil ikke blir funnet.

 

- Betal for å få ut varen, men ta skriftlig forbehold og bestrid at kravet er rettmessig. Din innbetaling kan da ikke anses som aksept. Du skal ikke godta betaling for feilsøking når du holder deg innenfor reklamasjonsfristene, sier Sørheim."

 

Dette er vel litt på kanten?

Lenke til kommentar

Garantert villedning mye her.

 

Morsomste var denne:

 

For 2 år og 4 måneder siden ble registerreimen byttet på bilen min. Nylig havarerte motoren. Registerreimen var ødelagt. Bilen var kjørt 15 000 kilometer fra reimen ble byttet.

 

Tror ikke forbrukerrådet har hørt om at denne reima skal skiftes i intervaller, og dette varierer fra merke til merke. Enten kjørt x kilometer eller x år etter skifte.

-> Blir som å skifte olje i dag og klage våren 2008 fordi motoren streiket. Sier seg selv at man minst skal bytte olje en gang pr. år uansett.

 

Denne er også litt gøy:

 

10. Tilleggsforsikringer: Forbrukerrådet mener tilleggsforsikringer stort sett er overflødige. Forbrukerkjøpslov, innboforsikring, villaforsikring og reiseforsikring er nok for de fleste.

-> Vet de at de flleste selskap ikke godtar visse ting i vilkårene sine, eks mobiltelefon. Sliter litt da hvis man har dyr mobil.

-> Disse tilleggsforsikringene dekker alt? Jeg klarte å få overkjørt min Minidisc som var topp modell i 2001 (var sony), fikk i 2004 den modellen som var topp modell da. eneste jeg måte vente pga. de hadde den ikke inne.

-> Kan sikkert ramse opp mer.

 

6. Handel mellom private: Gjør to privatpersoner en handel seg imellom, gjelder ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Her vil reklamasjonsfristen være inntil 2 år.

-> Da gjelder heller ikke forbrukerkjøpsloven. Dette burde de ha styring på ihvertfall :thumbdown:

 

- Hvis varen har en vesentlig mangel, kan du alltid kreve ny vare, sier Terje Sørheim.

-> Feil, det står uvesentlig i loven, man skal ta de samme vurderingene som i en vanlig hevingssak og senke hevings listen, derav ordet uvesentlig.

 

Godta ikke en garanti på ett år når loven gir deg minst to.

-> Klassisk salatblanding av garanti og reklamasjon. Som min flinke mattelærer på u. skolen sa til oss: Man kan ikke blande eple og pærer og fortsatt kalle det eple.

 

Rettspraksis, i domstolene eller hos forbrukertvistutvalget, avgjør fristens lengde.

-> Vel, loven sier det vel også veldig klart, vesentlig lenger enn to år. Trenger ikke være professor i jus for å skjønne det.

 

Mislykkes feilretting etter to forsøk, kan du kreve prisavslag, heving av kjøpet eller ny vare.

-> Kanskje lurt å nevne at symptomene må være de samme?

 

8. Betal ikke for undersøkelse: Betal ikke for undersøkelse av PC eller andre varer innlevert på grunn av feil du antar er en mangel, selv om feil ikke blir funnet.

-> Selvfølgelig kan butikkene kreve undersøkelsesgebyr hvis det ikke er noe galt, mot at de har sagt dette utrykkelig til forbruker. Dette er jo også lovbestemt.

 

Men må gå nå, må rekke banen. Dette var underholdende lesning på morra kvisten. Takk Alastor

:w00t:

 

P.S Rakk ikke finne fram §§§ siden jeg må rekke banen.

Lenke til kommentar
Garantert villedning mye her.

 

Morsomste var denne:

 

For 2 år og 4 måneder siden ble registerreimen byttet på bilen min. Nylig havarerte motoren. Registerreimen var ødelagt. Bilen var kjørt 15 000 kilometer fra reimen ble byttet.

 

Tror ikke forbrukerrådet har hørt om at denne reima skal skiftes i intervaller, og dette varierer fra merke til merke. Enten kjørt x kilometer eller x år etter skifte.

-> Blir som å skifte olje i dag og klage våren 2008 fordi motoren streiket. Sier seg selv at man minst skal bytte olje en gang pr. år uansett.

 

Å reklamere på en registerreim som ryker etter 2,5 år /15.000km skulle da bare mangle.. Vanlige skiftintervall er 100.000km/5år eller på enkelte bilmerker 60.000km/3år. Dette varierer som du sier fra merke til merke, og dessuten fra motor til motor, men jeg er rimelig sikker på at absolutt _ingen_ bilmerker har reimer som må byttes oftere enn 15.000km! Det kan kanskje tenkes at noen "billigmerker" har skiftintervaller på så lite som 2år, men de to førstnevnte intervallene er som sagt de jeg kjenner til som de mest vanlige...

 

Er bilen innenfor reklamasjonsfristen på 5år går man til bilselgeren med kvittering på at alle servicer er fulgt (og det trenger IKKE nødvendigvis være gjort på merkeverksted!) og har da rett på reparert/overhalt motor. Er bilen derimot eldre enn 5år blir regelverket mer uklart, da må man isåfall rette kravet mot verkstedet som utførte reparasjonen, og hvilke forpliktelser det får for en slik "følgeskade" som havarert motor er jeg ikke 100% sikker på...

Lenke til kommentar
Garantert villedning mye her.

 

Morsomste var denne:

 

For 2 år og 4 måneder siden ble registerreimen byttet på bilen min. Nylig havarerte motoren. Registerreimen var ødelagt. Bilen var kjørt 15 000 kilometer fra reimen ble byttet.

 

Tror ikke forbrukerrådet har hørt om at denne reima skal skiftes i intervaller, og dette varierer fra merke til merke. Enten kjørt x kilometer eller x år etter skifte.

-> Blir som å skifte olje i dag og klage våren 2008 fordi motoren streiket. Sier seg selv at man minst skal bytte olje en gang pr. år uansett.

 

Å reklamere på en registerreim som ryker etter 2,5 år /15.000km skulle da bare mangle.. Vanlige skiftintervall er 100.000km/5år eller på enkelte bilmerker 60.000km/3år. Dette varierer som du sier fra merke til merke, og dessuten fra motor til motor, men jeg er rimelig sikker på at absolutt _ingen_ bilmerker har reimer som må byttes oftere enn 15.000km! Det kan kanskje tenkes at noen "billigmerker" har skiftintervaller på så lite som 2år, men de to førstnevnte intervallene er som sagt de jeg kjenner til som de mest vanlige...

 

Er bilen innenfor reklamasjonsfristen på 5år går man til bilselgeren med kvittering på at alle servicer er fulgt (og det trenger IKKE nødvendigvis være gjort på merkeverksted!) og har da rett på reparert/overhalt motor. Er bilen derimot eldre enn 5år blir regelverket mer uklart, da må man isåfall rette kravet mot verkstedet som utførte reparasjonen, og hvilke forpliktelser det får for en slik "følgeskade" som havarert motor er jeg ikke 100% sikker på...

Hvis du har fulgt service på merkeverksted og har byttet registerreim etter oppgitte intervaller så dekker de ofte reparasjon av motoren selv etter at garantiperioden er utløpt.

Lenke til kommentar

Så var det det med å tolke regelverket på sin eigen måte.

Forbrukerrådet har ofte ein tendens til tolke alt i ekstrem retning, og når journalisten ikkje er heilt med i svingene blir det feil.

Rekner med at ein god del av faktafeilene her er grunna journalistens klipping/inkompetanse på området.

Blant anna undersøkelsegebyr, i det avsnittet mangler det ein liten setning:

"viss dette ikkje er blitt avtalt på førehand"

 

Det kan vel godt kalles eit makkverk det den journalisten har greid å trykke ut av seg der.

Lenke til kommentar
"8. Betal ikke for undersøkelse: Betal ikke for undersøkelse av PC eller andre varer innlevert på grunn av feil du antar er en mangel, selv om feil ikke blir funnet.

 

- Betal for å få ut varen, men ta skriftlig forbehold og bestrid at kravet er rettmessig. Din innbetaling kan da ikke anses som aksept. Du skal ikke godta betaling for feilsøking når du holder deg innenfor reklamasjonsfristene, sier Sørheim."

Ok. La oss si at jeg sender inn PCen min, som er stappfull av virus fra utallige pornosider. PCen får masse pop-ups, Explorer henger seg, og av og til skrur PCen seg av.

 

Jeg sier så til butikken jeg har kjøpt PCen i, at jeg antar at dette er en klar feil på prosessoren, siden PCen er ustabil, og jeg har hørt at prosessorer fra AMD er ustabile.

Siden jeg da antar at det er en klar mangel, skal jeg ha lov til å nekte å betale for undersøkelsen?

Butikken jeg leverer inn til skal da jobbe gratis for meg i x antall timer med å finne ut og utbedre at her er det stappfullt med virus, mens andre kunder som har sin defekte harddisk og hovedkort i kø må vente ekstra lenge pga. meg som er for dum til å bruke antivirus.

 

Det var en del forvirrende punkter i den artikkelen, spør du meg.

 

 

Edit: Jankee: Du fant nok den manglende setingen der ja.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Garantert villedning mye her.

 

Morsomste var denne:

 

For 2 år og 4 måneder siden ble registerreimen byttet på bilen min. Nylig havarerte motoren. Registerreimen var ødelagt. Bilen var kjørt 15 000 kilometer fra reimen ble byttet.

 

Tror ikke forbrukerrådet har hørt om at denne reima skal skiftes i intervaller, og dette varierer fra merke til merke. Enten kjørt x kilometer eller x år etter skifte.

-> Blir som å skifte olje i dag og klage våren 2008 fordi motoren streiket. Sier seg selv at man minst skal bytte olje en gang pr. år uansett.

Det blir jo alldeles ikke det samme. En regreim er en slitedel, det er riktig, men 15.000 km? Oh-my-god. Hørt om biler som anbefaler skifte hver 40.000 km, men det er jo kun for å være sikker på at den blir skifta i god tid. Ryker en regreim etter 15, er det dritdårlig kvalitet på enten reima, håndverket, eller begge deler, ville nå jeg si.

Lenke til kommentar
Garantert villedning mye her.

 

Morsomste var denne:

 

For 2 år og 4 måneder siden ble registerreimen byttet på bilen min. Nylig havarerte motoren. Registerreimen var ødelagt. Bilen var kjørt 15 000 kilometer fra reimen ble byttet.

 

Tror ikke forbrukerrådet har hørt om at denne reima skal skiftes i intervaller, og dette varierer fra merke til merke. Enten kjørt x kilometer eller x år etter skifte.

-> Blir som å skifte olje i dag og klage våren 2008 fordi motoren streiket. Sier seg selv at man minst skal bytte olje en gang pr. år uansett.

Det blir jo alldeles ikke det samme. En regreim er en slitedel, det er riktig, men 15.000 km? Oh-my-god. Hørt om biler som anbefaler skifte hver 40.000 km, men det er jo kun for å være sikker på at den blir skifta i god tid. Ryker en regreim etter 15, er det dritdårlig kvalitet på enten reima, håndverket, eller begge deler, ville nå jeg si.

Samme hvor langt motoren har gått hvis f.eks det anbefales å skifte reg. reim etter 3 år . Men verkstedet hadde visst innrømmet at reima var noe galt med.

 

For å forklare litt nærmere:

 

Hvis det er anbefalt oljeskift pr. 20. 000 km eller en gang pr. år skal ma nskifte olje minst en gang pr år selv om bilen bare har trillet en km.

 

Men da er det jo flere spørsmål:

 

1. biltype.

2. Anbefalte skifte intervaller.

3. etc.,

Lenke til kommentar
Stort sett bare tull hele artikkelen. Kommer en kunde inn her og nekter å betale for at vi har renset opp i virus så kan han se langt etter å få noe pc med seg. Verste er at folk tror på dette og tar det med seg inn i butikken og lager faen for oss.

Oh yeah. Måtte snakke med et kvinnemenneske som ble fly forbanna over at vi ikke ville registrere en gratis reparasjon for å rense opp i spyware og virus. Når jeg i tillegg kunne gi den gode nyheten at vi ikke har noe ansvar for tapte data som følge av manglende backup ble hun enda "blidere".

 

Enkelte mennesker tror dessverre blindt på forbrukervillederne.

Lenke til kommentar
"8. Betal ikke for undersøkelse: Betal ikke for undersøkelse av PC eller andre varer innlevert på grunn av feil du antar er en mangel, selv om feil ikke blir funnet.

 

- Betal for å få ut varen, men ta skriftlig forbehold og bestrid at kravet er rettmessig. Din innbetaling kan da ikke anses som aksept. Du skal ikke godta betaling for feilsøking når du holder deg innenfor reklamasjonsfristene, sier Sørheim."

 

Dette er vel litt på kanten?

Ja, den er litt på kanten. Dvs. man skal ikke betale for undersøkelse dersom feilen dekkes av garanti/reklamasjon. Men butikker kan ofte opplyse at hvis undersøkelsen viser at det ikke dekeks av garanti/reklamasjon så kan de ta betalt for undersøkelsen. Prisen skal avtales på forhånd. Dersom det ikke er avtalt noen pris på forhånd så kan ikke butikken kreve betaling for undersøkelsen selv om feilen ikke dekkes av garanti/reklamasjon.

 

Så om man klager innenfor reklamasjonstigen på motoren på en bil man skiftet olje på for 50.000 km siden så skal det ikke koste noe for undersøkelsen hvis butikken glemmer å opplyse om at undersøkelsen kan koste penger. I dette tilfellet kan man altså betale for å få ut bilen (med forbehold) og så søke om refusjon. Hvis de husker å opplyse om at det kan koste penger og eventuell pris så vil de nok ta seg betalt for undersøkelsen.

 

Edit: Forøvrig er jeg glad for at de poengterer 5 års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. Jeg vet dette er et kontroversiellt punkt her i forumet og at det er mange som er uenig med meg og forbrukerrådet her, men det får nå være. Vi har forsåvidt diskutert dette hundre ganger før så jeg tror ikke jeg skal rippe opp i det mer enn denne lille kommentaren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"8. Betal ikke for undersøkelse: Betal ikke for undersøkelse av PC eller andre varer innlevert på grunn av feil du antar er en mangel, selv om feil ikke blir funnet.

 

- Betal for å få ut varen, men ta skriftlig forbehold og bestrid at kravet er rettmessig. Din innbetaling kan da ikke anses som aksept. Du skal ikke godta betaling for feilsøking når du holder deg innenfor reklamasjonsfristene, sier Sørheim."

 

Dette er vel litt på kanten?

Joda, men husk at det er butikk/reperatør sin bevisbyrde.

 

Dvs å vise til vannskade i mobil er ikke godt nok, de må bevise det med bilder e.l.

Lenke til kommentar
rart hvordan folk som driver med salg er imot forbrukerrettigheter...

Jeg er opptatt av at kunden skal bli mest mulig fornøyd med handelen i min butikk.

 

Når en nettside skriver åpenbare feil ang kundens rettigheter, og skaper et klart falsk bilde av hva man kan kreve iht forbrukerkjøpsloven, vil kunden bil villedet av denne siden, og dermed få en dårlig opplevelse av handelen i min butikk dersom jeg da vil nekte kunden det som står på aftenposten.no.

 

Forbrukerrettighetene SKAL følges, og kunden skal gjøres mest mulig fornøyd. Denne artikkelen bidrar til det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...