Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har en NAS fra Synology koblet opp i nettverket sitt?

 

Jeg kjøpte en DS212j for ikke så lenge siden, men sliter litt med at den ikke kjører så bra sammen med Macbooken min. Det går helt fint å gå inn på den via en nettleser, men jeg kommer ikke inn på den via Finder. Noen ganger dukker den opp i Finder, men hver gang jeg trykker på den, så jobber maskinen litt før NASen forsvinner fra oversikten.

 

Jeg har koblet NASen til en Airport Extreme. Har bare oppdatert NASen og ikke tuklet særlig mye med nettverksinnstillinger. Noen som kan pointe meg i retning av en tutorial eller liknende som kan hjelpe meg med å sette den opp?

Lenke til kommentar

Ja, det er min anbefaling. Mac, Linux og de fleste mediastreamere liker NFS langt bedre enn SMB.

Merk at NFS kan være litt komplisert når det kommer til skrivetilgang, så hvis det er en boks for "full tilgang for alle" så bare markerer du den først som sist.

 

Jeg har ikke Synology, jeg har Readynas, og der er NFS noe sånt som 40% raskere enn SMB selv på trådløst.

Lenke til kommentar

På min FreeNAS server kjører jeg AFP til Mac maskinene og SMB (CIFS) til Windows maskinene, fungerer som fjell det bare litt irriterende at et par filer osv ikke kan slettes av noen av brukerne og det er jo ingen filutforsker i selve webgrensenittet så jeg må eventuelt inn med kommandolinjer, noe jeg ikke orker å sette meg inn i... For ikke å snakke om at Mac (AFP) oppretter en haug med .Apple mapper som jeg naturligvis ser med min stasjonære da jeg har på visning av skjulte filer og mapper.

Lenke til kommentar

Så den som heter "Mac filtjeneste" er det samme som SMB?

 

Jeg fikk det til å funke sånn delvis bra nå, klarer å flytte filer fra Mac til NAS og klarer å spille av filmer fra Nas til Mac. Regner med at det skal ta litt tid før en film i BluRay kvalitet skal åpne, når jeg prøver å spille av fra NASen?

Lenke til kommentar

Så den som heter "Mac filtjeneste" er det samme som SMB?

 

Jeg fikk det til å funke sånn delvis bra nå, klarer å flytte filer fra Mac til NAS og klarer å spille av filmer fra Nas til Mac. Regner med at det skal ta litt tid før en film i BluRay kvalitet skal åpne, når jeg prøver å spille av fra NASen?

Hvis du er på trådløst på macen, så tar det litt tid. Eller altså jeg har nesten den samme synology nasen som deg, og i xbmc, så starter filmen med en gang selvom mac mini er på trådløst og tilkoblet tv.

 

Du må skaffe deg sabnzbd, sickbeard og couchpotato på NAS'en.

 

Er en drøm!

Lenke til kommentar

Hva er en ok salgspris for en macbook air som er ett år gammel. Base 2011 modellen 13". Var den som kosta 10290 hvis jeg i kke husker helt feil?

 

6k?

 

Jeg hadde gitt 7 uten problemer. Bruk forumet på mac1.no, de er størst på macer.

 

Note: Det var ikke et bud, jeg har en ;)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

20% verditap på en ett år gammel maskin (i.e. utenfor garanti, så må isåfall reklamere, noe som Apple kan være kranglete på) syns jeg høres ALTFOR lite ut. Hadde ihvertfall ikke betalt 8000 for en maskin som er ett år gammel, og som har USB2, når man gjennom StudentTorget (som såvidt jeg vet ikke har noen kontroll av at du faktisk er student) kan få den nye med 2x USB3, litt bedre prosessor etc til ~9.000 kroner. (10% rabatt)

 

6-6.5' tror jeg er et riktigere prisestimat.

Lenke til kommentar

20% verditap på en ett år gammel maskin (i.e. utenfor garanti, så må isåfall reklamere, noe som Apple kan være kranglete på) syns jeg høres ALTFOR lite ut. Hadde ihvertfall ikke betalt 8000 for en maskin som er ett år gammel, og som har USB2, når man gjennom StudentTorget (som såvidt jeg vet ikke har noen kontroll av at du faktisk er student) kan få den nye med 2x USB3, litt bedre prosessor etc til ~9.000 kroner. (10% rabatt)

 

6-6.5' tror jeg er et riktigere prisestimat.

 

Hvis de ikke sjekker studentgreia så er selvfølgelig det smart å benytte seg av. I forhold til reklamasjon kan Apple være så vanskelige de bare vil, du har uansett krav på hjelp i 5 år fra kjøpsdato. Ta med maskinen og kvittering på eplehuset f.eks så er de behjelpelige selv om maskinen er kjøpt et annet sted.

 

Greit, 8k var litt drøyt kanskje. Men 7000 burde du HVERTFALL få. Litt for ille om den skal ha nesten 50% verditap på et knapt år.

Lenke til kommentar

Du må skaffe deg sabnzbd, sickbeard og couchpotato på NAS'en.

 

Er en drøm!

 

Was ist das?

 

http://lifehacker.co...-and-sick-beard

 

Det der var veldig mer komplisert enn det trenger å være. Ihvertfall på synology. Der går du bare inn i package center.

 

Går her: http://synoblog.superzebulon.org/

 

Legger til denne package repo: http://synopkg.superzebulon.org/spkrepo/packages

 

Og du er done, så er det bare å installere python og de programmene du trenger. Transmission er der og hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Store jobben kommer fra å sette opp sickbeard, og sabnzbd, til å fjerne filer, extracte i riktig mapper, og fks automatisk laste ned nye filmer som du ikke har fra før med fks 8.0 rating på imdb med minimum 5000 votes etc.

 

Men etter all knoting. Så er det fantastisk.

 

Mitt oppsett fungerer slik:

 

Har gratis registrering på trakt.tv

 

* Adder filmer her på min ønske liste (dette kan jeg fks gjøre fra jobb eller andre steder så du har den klar når du kommer hjem)

* Couchpotato på NAS'en leiter hver time etter nye filmer (den er knyttet opp til min trakt.tv konto, kan også finne filmer basert på rating som du setter opp, har satt 1080p som minimums kvalitet)

* Finner den en film som er ny fra trakt.tv (som jeg ikke har) sender den filen til sabnzbd, denne vet at dette er en film

* Laster ned, legger i riktig mappe på NAS'en i movies mappa med årstall. Fjerner alle unødvendige filmer som fks samples .nfo filer etc etc. Dog ikke .srt filer.

 

TV shows fungerer på samme måte, da er det bare sickbeard som scanner hver time opp mot thetvdb etter nye episoder som mangler, og laster ned automatisk hvis den finner i kvaliteten du har satt (720p hos meg). Blir lagt riktig her. i tv show name / season xx / episode navn.

 

Beste er jo at alt dette er automatisert. Så går noe om kvelden i USA, er det automatisk klart på morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...