Gå til innhold

identifisering av hw


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huffda, det var skrale saker:

 

Hovedkort: Brikkesett: Trolig Intel PCI-set, Sokkel 5 (neppe sokkel 7), 4 plasser for SIMM-ram, trolig max 64MB, en plass for ekstern L2 cache, (Jeg ser ingen L2 cahcemodul så det følger sikkert ikke med), 3 ISA-slots, 4 PCI, AT-formformat (DIN-plugg til tastaturet og AT- plugg til PSU), 2 stk ATA-porter, trolig ATA33 (uten DMA) og trolig med støtte for disker opp til 8GB. Passer ikke i ATX kabinetter.

 

Ram: 4 stk SIMM, trolig totalt 16-64MB

 

Harddisk: Ukjent, trolig i området 1-6GB, og enten 3600rpm eller 5400rpm, trolig enten 128 eller 256 kB cache.

 

Skjermkort: PCI, 2D-kort, trolig 1-2 MB og dermed max oppløsning 800x600 eller 1024x768.

 

Lydkort: ISA, med game/midi-port.

 

Modem: ISA, trolig 14,4 kbit/s eller 28,8 kbit/s.

 

Floppystasjon: Vanlig 1,44MB

 

PSU: Type AT (passer ikke i ATX kabinetter), trolig mellom 100 og 200W.

 

CPU: trolig rundt Pentium 75 - Pentium 120.

 

Årgang: Trolig rundt 1995-1996. Altså ca 9-10 år gamle komponenter.

 

Verdi: Null og nix. Jeg ville ikke betalt 10 kroner for dette. Hvis jeg hadde fått det gratis hadde jeg nok tatt vare på kjøleribba til CPUen til bruk for brikkesettkjøling etc. på en moderne PC, en IDE-kabel siden det er kjekt å ha til CD-romer, 8cm-vifta til potensiell kabinettkjøling, og kanskje floppyen, og ram så jeg kunne gitt det bort gratis på bruktmarkedet til evt. trengende. Om ingen hadde meldt seg så hadde det gått til resirkulering. Og en ting til: Harddisken ville jeg åpnet for å plukke ut magnetene som hører til aktuatoren. De er kjekke som kjøleskapmagneter. Grunnen til at jeg ikke ville betalt en krone for dette er at det betyr at jeg står til ansvar for å kaste restene på forsvarlig vis. Altså mer jobb enn det er verd i form av reservedeler. Den som har bydd 200 kr på denne auksjonen mener jeg er lurt trill rundt. Det bekrefter bare at QXL er en plass der "bæsj blir til gull". (for selgere)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...