Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i grunn en uvane at mange her inne kun skriver "bestått" eller det motsatte. Hele poenget med denne tråden er å dele erfaringer og tips om hvordan en kan forberede seg til oppkjøringen. Da er det ikke særlig nyttig for oss andre å bare fortelle at du bestod uten å utdype noe videre. Hva sa sensor om kjøringen? Er det noe du selv synes du kunne gjort bedre eller var det en situasjon du håndterte spesielt bra? Har du noen tips som vi kan dra nytte av?

Jeg skjønner at folk er lykkelige for å ha bestått, dog det er som regel veldig nyttig lesning for oss andre om dere utdyper mer. Nå vil jeg gjerne ikke fremstå som en sur pave på grunn av at jeg nevner dette, men synes det er greit med en påminnelse om trådens formål.

Det skal også sies at jeg har lært utrolig mye gjennom denne tråden og er fortsatt bare kommet halvveis. På Fredag har jeg forøvrig mine to første kjøretimer og kommer tilbake med rapport straks de er overstått.

 

Jeg har tidligere skrevet i denne tråden (ikke kun det du ser over her) og har selv fått hjelp. Kanskje noen som bidro ville høre hvordan det gikk? Ser ikke mer nødvendigheten av å klage, for så å redde deg inn i igjen i ditt eget argument med "jeg har snart to kjøretimer, og det kommer en rapport". Logikk...

 

Ølet hadde nok ingen faktor i suksessen, men et fint tips var det jo (om ikke litt på kanten :D)!

Endret av henrste
Lenke til kommentar

@henrste Nå siktet jeg ikke kun til deg heller, men du skjønner vel selv hvor unyttig det er å skrive slikt uten å utdype? Du kan vel heller poste det på Facebook om du kun er ute etter gratulasjoner. Regner med du skjønner hva jeg mener og det er ikke noe vits i å forsøple denne tråden med videre diskusjon om dette.

 

Det jeg skrev om mine to kjøretimer er vel helt irrelevant i forhold til logikken du snakker om, det skrev jeg kun som et lite tillegg og ser ingen grunn til hyle på grunn av det. Tvert i mot ville det vært noe annet om jeg KUN skrev at jeg har to kjøretimer på Fredag. Nå sier vi oss ferdig med denne saken. :) :)

 

Noen som vet hvor mange timer bykjøring varer?

 

edit: skriveleif

Endret av shadaa
Lenke til kommentar

@henrste Nå siktet jeg ikke kun til deg heller, men du skjønner vel selv hvor unyttig det er å skrive slikt uten å utdype? Du kan vel heller poste det på Facebook om du kun er ute etter gratulasjoner. Regner med du skjønner hva jeg mener og det er ikke noe vits i å forsøple denne tråden med videre diskusjon om dette.

 

Det jeg skrev om mine to kjøretimer er vel helt irrelevant i forhold til logikken du snakker om, det skrev jeg kun som et lite tillegg og ser ingen grunn til hyle på grunn av det. Tvert i mot ville det vært noe annet om jeg KUN skrev at jeg har to kjøretimer på Fredag. Nå sier vi oss ferdig med denne saken. :) :)

 

Noen som vet hvor mange timer bykjøring varer?

 

edit: skriveleif

Du kan ikke forvente mye annet enn at folk bare hopper av denne tråden etter at de har bestått.....
Lenke til kommentar

Oppkjøring ferdig og bestått! Sikkerhetsspørsmålet mitt var å vise at nødblinken fungerte, ikke alt for vanskelig.

 

Siden det var sykt mye rushtrafikk idag når jeg kjørte ble ruta kutta ned, og jeg ankom trafikkstasjonen ca 15 min før alle de andre bilene. Stod uten noen feil.

Siste 5 minuttene av oppkjøringa fikk jeg spørsmål om jeg kunne veien til trafikkstasjonen, det kunne jeg og han ba meg kjøre dit. Etter det fulgte han ikke med på kjøringa, men skrev.

Han var ganske flink til å snakke, så flink at han glemte å si hvor jeg skulle flere ganger - det gjorde at jeg ble ganske mye mindre nervøs. Kjørelæreren min gliste og så dritfornøyd ut når hun så at det var han jeg fikk.

Har også lært utrolig mye lokalhistorie fra der sensor kom fra :p

 

Nå må jeg bare få tak i bil :p

Lenke til kommentar

Gratulerer :)

 

Selv hadde jeg mine to første kjøretimer i dag. Kjørelæreren var hyggelig og fikk en grei VW Passat stasjonsvogn fra i fjor. Jeg begynner å kjøre i et boligfelt som jeg forøvrig trente med pappa i går. Får tidlig beskjed om å roe ned farten og hører ikke mer av det resten av kjøringen. Etter å ha kjørt i omtrent 20 minutter oppstår det derimot en situasjon. Jeg holder fartsgrensen som er 80 og mot meg kommer det to biler, hvor den ene ligger rett i rævva på den andre. I det vi er omtrent 150 - 200m unna svinger plutselig den bakerste bilen over veien i mitt kjørefelt og svinger av en grusvei der. Jeg og lærer bremser omtrent samtidig og slipper unna med skrekken. Vi ville definitivt ha kollidert om vi ikke hadde bremset, ville å så fall vært VELDIG nærme.

 

Kjærelærer blir ganske opprørt og irritert etter den episoden. For å sitere: "han der vil jeg gjerne ta en prat med". Vi kjører et stykke til før vi snur og svinger av grusveien etter bilen. Omtrent 30 sekunder etter vi kommer inn på denne veien kommer sannelig samme bilen igjen. Fyren prøver å legge seg til siden for å passere, men det går dessverre ikke uten at jeg også gjør det. Blokkerer veien og kjørelæreren går ut for å ta en prat med vedkommende. Hører lite av det som blir sagt, men det var en sur gubbe i 50-årene og han hadde ikke mye å si. Likevel rakk han å hoste ut at kjøringen var forsvarlig.

 

Resten av kjøreturen går greit og gjør vel ikke noe galt, til tross for oppvekkeren tidlig i turen :ph34r: . Jeg greide faktisk å kvele bilen minst 4 ganger og det ble en ripe i stoltheten for min del. Tror ikke jeg har kvelt bilen 4 ganger til sammen i løpet av ett og halvt år. Bilen startet dog av selv etter å ha blitt kvelt, så det var ikke noe problem. Grunnen til at jeg kvelte den var mye krøll mellom første- og tredjegir. Girstanga var så kort og avstanden mellom girene var også annerledes enn det jeg er vant til, men det er likevel ingen unnskyldning.

 

Et lite tips til dere som ennå ikke har begynt å kjøre med lærer: Kjør veldig rolig. Jeg var sikker på at jeg allerede kjørte ganske rolig, men husk å holde en rolig fart ved rundkjøringer og kryss. Ellers fikk jeg beskjed om at kjøringen var stort sett bra, bortsett fra tuklingen med girene og må bevege blikket litt mer.

 

edit: lite tips til, pass på biler som plutselig svinger over veien, hehe :wee:

Endret av shadaa
Lenke til kommentar

Joda, alltids greit med tilbakemelding etter å ha kjørt i ett og halvt år. Selv om det er et par ting å skjerpe seg på, må man også ha gjort noe riktig i løpet av denne tiden. Nå er det også nesten en måned til neste kjøretime, så det virker ikke som jeg blir prioritert noe særlig. Selv om det ofte blir en del uvaner etter å ha kjørt mye privat vil jeg definitivt si at erfaringen er verdt det. Uvanene kan man luke ut ganske kjapt etter at kjørelærer påpeker det.

 

Glemte også å nevne at det var en bil bak oss da vi bremset. Han havnet godt bak i rævva på oss etter episoden, så han ble nok også overrasket. Samtidig er det kanskje greit med en slik episode, da får man en påminnelse om at det ikke er ufarlig å kjøre bil. :)

Lenke til kommentar

Nå er det også nesten en måned til neste kjøretime, så det virker ikke som jeg blir prioritert noe særlig.

 

Det er nok fordi det er sommer. Mange fler som velger å ta lappen i denne sesongen. Jeg startet selv på lappen i november måned og fikk time hver uke, noen ganger to ganger i uken. Læreren min satte meg også tidlig opp til oppkjøring, så det ikke skulle bli så lang tid fra jeg av ferdig med kjøringen til oppkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg hadde første oppkjøring forrige mandag, og gud så nervøs jeg var.

 

Etter å ha svart greit på sikkerhetskontrollen begynte jeg kjøringen med en stor blunder. Kjørelæreren hadde rygget bilen inn for meg fordi jeg måtte løpe inn på trafikkstasjonen for å betale gebyret, så den stod i revers da jeg begynte å kjøre (på den girstaken kan du ikke se forskjell på om den står i første gir eller revers) og naturlig nok begynte bilen å gå bakover da jeg skulle kjøre fremover (!). Heldigvis oppdaget jeg feilen i tide og fikk bremset. DA begynte endelig turen. Puh.

Neste blunderen gjorde jeg bare minutter etterpå da jeg skulle inn i en trafikkert rundkjøring. Jeg kom litt for fort inn og måtte brått bremse for å ikke bryte vikeplikten. Ingen god begynnelse akkurat.

 

Men så løsnet det. Nervene roet seg og jeg "glemte" at jeg hadde oppkjøring. Klarte å slappe av og da kjørte jeg mer som jeg gjorde til vanlig.

 

Jeg tror oppkjøringsruten jeg fikk var blant de mer krevende her i Kristiansand. Først ble jeg ført langt ut i ingenmannsland (Høvåg) der jeg fikk beskjed om å finne et sted å snu. Den oppgaven gjorde meg usikker og jeg fikk etterpå beskjed om at jeg hadde fomlet en del her. Jeg svingte tilslutt inn på en liten skogsvei der jeg fant en grusplass ved siden av en bygning og snudde derfra.

Ellers inneholdt ruten både stoppskilt, parkering med rygging, påkjøringsfelt på motorvei uten fletting (altså vikeplikt), bakkestart, kollektivfelt og selvsagt en haug av rundkjøringer.

 

Men bortsett fra de første par blunderne og snu-operasjonen gikk det hele veldig bra. Kjørte mer eller mindre som normalt og klarte å avpasse farten i de kritiske situasjonene. Jeg var heldigvis så kjent at jeg visste om alle fellene på ruta; blant annet var det et sted jeg skulle svinge til høyre i et uoversiktelig lyskryss. Dersom du legger deg i høyre felt etter krysset legger du deg rett i kollektivfeltet, noe som vil gi direkte stryk. Dette visste jeg, og jeg la meg i venstre felt.

En annen "felle" jeg fikk, men som ikke hadde noe med ruta å gjøre, var et fotgjengerfelt der det stod et ubesluttsomt reisefølge som ikke klarte å bestemme seg for om de skulle over eller ikke. Jeg stoppet, og de prøvde å vinke meg forbi. Det nektet jeg plent å gjøre, for jeg visste at det ville bli regnet som en feil. Heldigvis gikk de tilslutt.

 

Flere ganger underveis var jeg sikker på at jeg hadde strøket, men jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle fortsette å kjøre rolig som normalt og løse hver situasjon på best mulig måte. Etter vi hadde parkert og oppsummert kjøreturen kom sensor med de forløsende ordene "Prøven er bestått".

Wohoo!

 

Så det ble med første og eneste oppkjøring for min del. Men jeg har kanskje en fordel av at jeg er litt eldre enn de fleste. Jeg tok lappen som 29-åring :)

 

Mine tips: Slapp av (jada, lettere sagt enn gjort), kjør som normalt og bruk fornuft i hver situasjon.

Ikke kjør saktere eller raskere enn du er vant med fra kjøretimene. Ta det heller rolig fremfor å gamble på å rekke små luker. Se deg mye rundt og orienter deg. Lykke til alle andre :-)

Endret av Goonar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her var det mye liv. :)

 

Var ute å kjørte litt privat nettopp og fokuserte mest på kryss. I den forbindelse har jeg ett spørsmål:

 

Når det er gangfelt like før krysset, har man lov til å stå på det så lenge man ikke hindrer noen eller er det fyfy? Dette krysset er forsåvidt ganske uoversiktlig og det er vanskelig å se om det kommer en bil uten å kjøre langt nok frem, så man er nesten nødt til å stå på gangfeltet.

Lenke til kommentar

Selv om det er nødvendig for å få tilstrekkelig oversikt og man ikke hindrer noen fotgjengere? Man kan rett og slett ikke se om det kommer en se om det kommer en bil fra høyre i dette krysset uten å kjøre over dette gangfeltet, det er først når man står på gangfeltet at man ser om det kommer en bil. Det er heller ikke mulig å kjøre forbi gangfeltet å stille seg etter det uten å få fronten et stykke ut i krysset.

 

Kommer det en bil fra høyre er jeg nødt til å stå på gangfeltet. Får vel høre med kjørelærer om et par uker. Ellers får jeg vel be vegvesenet om å se til å trimme noen busker i veikanten :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...