Gå til innhold

1000 Watt fra PC Power & Cooling


Anbefalte innlegg

1000W er sikkert kjekt for de som prøver å sette verdensrekorder i overklokking og har tilhørende ekstremt strømforbruk i testoppsettet og ennå mer ekstreme kjøleløsninger.

 

For oss vanlige overklokkere og entusiaster er det nok både totalt bortkastet å kjøpe noe slikt siden PCen neppe trekker halvparten av det PSUen er i stand til. For folk som er opptatt av støy er det ennå dummere å kjøpe denne, da de som regel bør sikte seg inn på komponenter som bruker lite strøm, og dermed produserer lite varme og trenger minimalt med støyende viftekjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan ikke heller produsenter lage kvalitets forsyninger som tåler litt belastning.

Tror du må være litt forsiktig med hva du sier nå fordi PC Power & Cooling er produsent av sannsynligvis verdens beste PSU'er. Dette er ikke Qtek watt eller Thermaltake desibel, og blir priset deretter.

 

Forholdsvis en ganske pinglete kjøleløsning synnes nå jeg, hvorfor i all verden må produsentene takke til med 80MM vifter i steden for å slenge på et par stykk 120mm?

Muligens fordi 2x 80 gir plass til mye større kjøleribber og airflow'en blir utnyttet mye bedre enn med en 120mm i bunnen. Min 480W Targan har to 560 RPM 80mm vifter noe som skal mye til for å slå, og den har vistnok ganske enorme kjøleribber.

 

EDIT: Enermax = Thermaltake

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Bare det å bruke 300 watt krever jo faktisk ganske heftig jobbing, tipper det er meeeeget få som har behov for noe i nærheten av 1000

 

AtW

Nåja, 300watt skal ikke mye til for å bruke, sitter med et 7800GTX kort, det tar 129watt, min CPU tar 89watt, 5 harddisker er 125watt, må man også regne 40watt for hovedkort, masser for 2gb ram, 25 wattt for en CD-RW/DVD-Combo osv, blir fort brutalt mye ut av det :)

Lenke til kommentar
Bare det å bruke 300 watt krever jo faktisk ganske heftig jobbing, tipper det er meeeeget få som har behov for noe i nærheten av 1000

 

AtW

Nåja, 300watt skal ikke mye til for å bruke, sitter med et 7800GTX kort, det tar 129watt, min CPU tar 89watt, 5 harddisker er 125watt, må man også regne 40watt for hovedkort, masser for 2gb ram, 25 wattt for en CD-RW/DVD-Combo osv, blir fort brutalt mye ut av det :)

Prøv å mål det faktiske forbruket ditt under bruk, jeg skal love deg at du må jobbe hardt og lenge for å nå 300 watt

 

http://www.silentpcreview.com/article265-page3.html

 

Se på denne testen feks en venice 3500+, med en 6800 GT 2 disker, med CPU-burn laster maskina 125 Watt. Og da er det 175 Watt til før man er oppe i 300 watt. Du skal feks jobbe hard for å få en disk til å laste maskin 25 watt i det virklige liv. Har ihvertfall kjørt 8 disker på en 250 watts forskyning uten stress.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med vifteløse strømforsyninger. Jeg har i lengre tid vurdert Yesico men siden jeg ikke har noe dyptgående peil på elektro så er jeg fortsat litt i tvil. Det sies noen plasser at psuen opparbeider for høy temp og slår seg av og det er jo ikke noe gunstig det. Og så er jo prisen ganske stiv da :(

Mange vifteløse strømfoskyninger har, med rette, et noe lugubert rykte, de drives hardt og dermed går de oftere i stykker, jeg driver for øyeblikket å venter på at antec phantom 500 kommer i salg, den er vifteløs, men har en "nødvifte" som slår inn når temperaturen blir høy ( i praksis 150-200 watt), noe som virker som en god løsning (og for de som lurer, antaklig vil ikke vifta slå inn særlig ofte, om i det hele tatt, for de fleste oppsett).

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle de nyeste Yesico strømforskyningene har mulighet for tilkobling av en slik "nødvifte". Kan trygt anbefale Yesico sine vifteløse strømforskyninger. De levere en stabil spenning og tåler høye temperaturer over tid. Har selv en slik strømforskyning. Har omtrent ikke vifter i kabinettet mitt, men har ikke hatt noen problemer med restart eller at PCen henger seg.

 

Men en bør være obs på at slike strømforskyninger blir svært varme. En bør derfor planlegge hvordan en ønsker at denne varmen skal gå passivt ut av kabinettet på forhånd. Dersom dette er gjort for dårlig risikerer en at all varmen havner inni kabinettet, med påfølgende krasj eller i beste fall hardere belastning av andre vifter (mer støy).

Lenke til kommentar
Jeg håper at fremtidige komponenter trekker mindre strøm enn dagens så vi slipper å kjøpe stadig kraftigere strømforsyninger.

Det kommer krav om slikt. En vet det går enorme mengder strøm med til utstyr i standby, klattlading og i omformere. Husker dessverre ikke hva tidsfristene er, men siden det er global mangel på kraft vil dette sikkert komme raskt.

 

Et tap på 15 prosent utgjør mange bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Fordi...?

Syntes jeg kan huske noe med velksel- og likestrøm som muligens har noe å si. Og etter hvert som det blir prosesskrympinger på silisiumet krever brikkene lavere og lavere spenning. Tror heller at vi i fremtiden bare kobler (f.eks) 12V til hovedkort (fra PSU) og ikke 3.3+5+12+-5+-12.

 

EDIT: Slik som på en laptop.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Eller at de kanskje utnytter spenningsnivåene ennå bedre, ved å legge signaler mellom potensialene (dagens potensialer).

 

Det vil si at hvis du har 5 Volt + spenning og 0 Volt på motsatt potensial, så kan du legge signalering på 5 Volt, 4 Volt, 3 Volt, 2 Volt og slikt samtidig (som et eksempel). Du kan nok legge inn ennå flere inndelinger enn det jeg skisserte her.

 

Er det noen som har tro på at slike CPU'er og hovedkort vil komme?

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg håper at fremtidige komponenter trekker mindre strøm enn dagens så vi slipper å kjøpe stadig kraftigere strømforsyninger.

Ja, kanskje de må trå til med optikk. :roll:

Det finnes andre og langt bedre måter å redusere strømforbruket på enn å gå over til ekstremt trege og ekstremt plasskrevende optiske kretser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...