Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leste en blog på dagbladet, ang dette:

 

http://www.blogging.no/blog.php/hrgruzom/post/12107

 

Mye morsomt her også. Ser ut til at det er flere som irriterer seg over dette.

6220335[/snapback]

Det er vel mange bilister som irriterer seg over at syklisten kommer seg like fort fram som han i rush-trafikken. :tease:

 

Bilister liker å trekke fram at syklistene bryter trafikkreglene. Det vil det alltid være på samme måte som det alltid er noen bilister som bryter trafikkreglene, eksempelvis fikle med mobilen eller skifte felt uten å sjekke blindsonen.

 

Jeg kjører mye bil til jobb da jeg ofte trenger å kjøre småturer til kunder. Men jeg skulle heller ha brukt sykkel. Billig trim. Istedetfor å irritere meg over syklister i veibanen tar jeg det med ro bak rattet og tenker på hvor mange flere som burde tatt sykkelen til jobb. De fleste forsinkelsene på veiene skyldes ikke syklister men for mange biler på veiene og saktegående motorisert kjøretøy som traktorer/mopeder.

Lenke til kommentar

Rundt i bykjernen er det virkelig irriterende og forstyrrende å ha syklister i veibanen. Gang og sykkelsti er bygd rundt byene for at syklister og gående skal bruke disse og ikke hindre trafikken.

 

Ved breie veier er ikke dette så veldig mye problemer. Men når veibanen er liten og en sykkelist er i veien så er det nesten umulig å kjøre forbi når det kommer motgående biler.

Lenke til kommentar
Rundt i bykjernen er det virkelig irriterende og forstyrrende å ha syklister i veibanen. Gang og sykkelsti er bygd rundt byene for at syklister og gående skal bruke disse og ikke hindre trafikken.

6266948[/snapback]

Det har ikke falt deg inn at syklistene også skal inn til byen, ikke rundt? Som syklist synes jeg biler er "forstyrrende" ...

Lenke til kommentar
Men når veibanen er liten og en sykkelist er i veien så er det nesten umulig å kjøre forbi når det kommer motgående biler.

6266948[/snapback]

Da må du vente til det er klart da ...

 

Hva er problemet egentlig? At du må vente i to-tre minutter fordi du ikke alene på veien? Sett på god musikk og nyt synet av veltrimmede lår så lenge.

Lenke til kommentar

Kjører du Hummer H1 på smale bygdeveier siden du gjentar det samme hele tida ?

 

 

Dette gjelder altså kun veier hvor det går sykkelsti (ikke fortau) ved siden av veien.

 

Syklistene som sykler i veien der, burde få bot. Helt urimelig og idiotisk. Hadde ei dame i kondomdrakt i dag, lå og sperra skikkelig lenge. Sånt irriterer noe helt sykt.

6179750[/snapback]

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er disse rulleskifolkene, som absolutt skal bruke hele kjørefeltet, og blir det en lang kø bak de, greier de faen meg ikke å kjøre inn til siden for å slippe oss forbi...

6278321[/snapback]

Jeg tror rulleskifolkene irriterer seg over bilister som ikke tar hensyn, ligger helt opp i rumpa på dem og foretar livsfarlige forbikjøringer.

 

Veien er ikke bare din.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er disse rulleskifolkene, som absolutt skal bruke hele kjørefeltet, og blir det en lang kø bak de, greier de faen meg ikke å kjøre inn til siden for å slippe oss forbi...

6278321[/snapback]

Jeg tror rulleskifolkene irriterer seg over bilister som ikke tar hensyn, ligger helt opp i rumpa på dem og foretar livsfarlige forbikjøringer.

 

Veien er ikke bare din.

6278353[/snapback]

og det mest irriterendes, er at de absolutt skal bruke den mest traffikerte veien oppi her.

Ellers så har de en rulleskibane oppi skauen her som de nesten ikke bruker virker det som...

Lenke til kommentar

Det denne debatten viser er at vi i Norge har det fantastisk godt. Når man kan bruke så mye energi på en slik filleting. "Stakkars meg, jeg må sitte på ræva og trykke litt mindre på gasspedalen enn det jeg kunne ha gjort."

Norge er et godt land å bo i.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Enkelt og greit. De som ligger under fartsgrensen, særlig sykler, irriterer eg meg på. Derfor har eg kompressorhorn og Volvo :) Eg hater syklister som okkuperer veien med kondomdressene sine og carbonsyklene. Vei for bil. Sykkel for gangsti. Hvis ikke: betal veiavgift forbanna syklister. Sinna i natt eg..

6284613[/snapback]

Det er faktisk slik at de avgiftene som bilene (bileierne) betaler inn ikke bare går til rene bilveier men også til kollektivfelt og sykkelstier. Jeg er både bileier og sykkeleier og så lenge vi har en trafikklov som tilsier at sykler kan ferdes på bilveiene vil jeg sykle der når forholdene tilsier det. Jeg poengterer: De fleste syklistene på veiene HAR BETALT AVGIFT.

Lenke til kommentar
Men når veibanen er liten og en sykkelist er i veien så er det nesten umulig å kjøre forbi når det kommer motgående biler.

6266948[/snapback]

Da må du vente til det er klart da ...

 

Hva er problemet egentlig? At du må vente i to-tre minutter fordi du ikke alene på veien? Sett på god musikk og nyt synet av veltrimmede lår så lenge.

6267440[/snapback]

Hva gir syklistene rett til å bestemme hastigheten motorkjøretøy skal kunne ferdes med på veien? Spørsmål fra bilist: Kan dere ikke sykle på sykkelsti eller lignende? Svar fra de fleste syklister: Nei, for der er det fotgjengere og treigere syklister som er i veien. Er ikke syklistenes svar akkurat samme typen argument som bilister bruker som årsak på hvorfor de ikke vil ha syklistene i veien? Kan så syklistene forstå at de er irriterende på veien? Problemet er forresten ikke syklistenes feil... problemet er at det er for få rene sykkelveier her i landet som kondom/fantom (whatever) -syklistene kan sykle så hurtig de vil på uten å måtte stoppe, for det er jo tydeligvis noe de ikke gidder - gudbedre, de kunne tape 20 sekunder på å slippe forbi trafikk, da synes de visst det er bedre å hindre trafikken så alle i en bilkø taper noen minutter i stedet.

 

Eventuelt, og det er kanskje mer riktig, kan problemet være at det er for få motorveier her i landet (hvor som kjent syklister ikke kan ferdes). Norge ligger bak de fleste land her i Europa når det gjelder antall kilometer motorvei (både totalt og per innbygger).

Lenke til kommentar

For å sitere direkte fra vegtrafikkloven:

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Dette slår jo begge veier, og det finnes idioter overalt. Nylige eksempler fra begge sider:

 

Trailersjåføren som prøvde å ta livet av en sykelist, fordi han ikke liker dem. Trenger vel egentlig ikke utdypes noe særlig, drapsforsøk og skulle blitt behandla deretter.

 

Jeg var på sommertreffet på mo i helga. På vei inn til "byen" en dag traff vi på en sykkelgjeng som visstnok skulle nedover til Oslo en snartur, men hvorfor i gud bedres navn må man ligge tre i bredden på de enormt påkostede veiene vi har her oppe? Jeg lå i 50 (80-sone) i en halvtime bak denne gjengen.

 

Om noen av dere leser dette: takk for den tålmodighetsprøven. Er bare gla for at jeg hadde fått rasa fra meg på banen.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke på kondomfolka, det er jo ikke om å gjøre å sykle så fort som mulig, det er jo for å få trening? De får jo trening av å bremse opp og kjøre på igjen anyways :p

6287292[/snapback]

Hehe, det var jammen et godt poeng.

6290712[/snapback]

Ja, hvis vi ser bort ifra at det er bedre trening å holde jevn , og relativt sett, høy fart. Det er hvile hver gang man må bremse ned, slik at trengingen blir lite effektiv.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke på kondomfolka, det er jo ikke om å gjøre å sykle så fort som mulig, det er jo for å få trening? De får jo trening av å bremse opp og kjøre på igjen anyways :p

6287292[/snapback]

Hehe, det var jammen et godt poeng.

6290712[/snapback]

Ja, hvis vi ser bort ifra at det er bedre trening å holde jevn , og relativt sett, høy fart. Det er hvile hver gang man må bremse ned, slik at trengingen blir lite effektiv.

6290771[/snapback]

Samtidig er det jo akselerasjon som krever mest energi = mest trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...