Gå til innhold

Project Black Diamond [CASE CLOSED]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøleskapsideen di nkommer ikke itl å ha noen funksjon overhodet,du vil oppnå samme "kjøling" ved å ha brusen stående i samme rommet, en vifte flytter bare luft, den kjøler ikke ned lufta,skal du lage en slik kjøler er du nødt til å bruke et peltier element for å få temperaturer under romtemp.

'

Likte diamanten din veldig godt btw. kjempefint arbeid...

Lenke til kommentar

Det er ikke på en måte sant, det ER sant, grunne til at du følte det var kalt er pga. når luft blir satt i bevegelse så vil du oppleve en annen "effektiv" temeratur (dette har dere sikkert vert innom i naturfag?) siden lufta passerer hånda di og har en lavere temperatur enn kroppen så vil hånda di bli fortere nedkjølt enn i stille luft, defor vil det følers kaldere, brusen eller hva du nå skal kjøle ned holder allerede romtemeratur så den vil ikke bli kjølt ned i det hele tatt. Det eneste dette vil kunne hjelpe på er om du har brus som holder 40C og vil kjøle den ned fort til romtemparatur :p

Lenke til kommentar

Greit greit, jeg gir meg :p Men... jaja :p Jeg lager det uansett da;p Enten det er eller er ikke bra;p Vil uansett legge de bildene jeg får til her da!

 

Menneh... Så tegningene bra dut a? Hvis vi ikke tenker på om den funker eller ikke som kjøler;p Kan hende jeg legger et kjøleelement der da;p Vil bli litt bedre vertfall!

 

Øyvind

 

EDIT: Og nei, jeg kan vertfall ikke huske vi hadde det :p Enten sov jeg, ellers var jeg ikke der, eller så fulgte jeg ikke med;p

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

er sikkert vell og bra det der, men jeg forstår ikke poenget med å lage noe som ikke virker, kjøp deg et peltier element, de koster en slikk og ingenting på ebay, lag en boks du isolerer og putt peltier elementet med kjøleribbe på hver side, og kjøl ned den varme siden med en vifte, og voila du har et kjøleskap.

Lenke til kommentar

Hmm, nei, poeng der du...

Men jeg vil ikke bruke spess mye penger på dette, bare et sidesprang. Skal bygge det på skolen, så får materialer derfra, vifter har jeg fra før, samme med knapp. Resten er barnemat=)

 

Temp. måleren får jeg kanskje tak i gratis, veit ikke enda...

 

Men kan du uttrykke deg med prisen på det peltierelementet? er det noe ala man får kjøpt på microplex? og hvordan virker det egentlig?

 

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Leste gjennom guiden nå, skjønte enda mindre enn før jeg leste den! :confused:

 

Så, som dere skjønner, jeg trenger litt hjelp! Er ikke sagt jeg skal bruke det, men høres litt veldig effektivt ut, så jeg vil vite litt mer om det :)

 

Men, om dere vil eller ei, jeg lager en sånn en! (Kjøleskap) Må ha noe å gjøre på skolen, og dette kan ta tid, så da slepper jeg finne på flere prosjekter hele tia;p (Har noe som heter Praktisk Prosjekt, isteden for språk. Man kan gjøre omtrent hva man vil, men man må vite hva man gjør, og det må finnes materialer til det. Jeg får karakter på det, og til jul fikk jeg 3+ fordi jeg hadde drivi med kabinettet og ikke hatt noe annet å gjøre :p )

 

Men nå vil jeg bare høre meninger om designet på den, ikkemer hvordan den er i bruk elns, også vil jeg få vitel itt mer om peltier-greia ;) Hvis dere gidder..

 

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke hvorfor den ene siden er kald, og den andre siden er varm, men det er fakta, du bruker strøm (12v?) på pilteret, og den eneste siden blir kald.

Du må ha kjøleribbe, evt vannkjøling på den andre siden, med tanke på pris, så er en kjøleribbe veldig rimelig i forhold.

Så kan du bruke en eller flere av viftene du har liggende til å blåse "kald" luft på kjøleribben :)

Boksen kan du issolere med isopor eller lingnende for å holde tempraturen nede :)

 

Håper dette var litt til hjelp :)

Lenke til kommentar
Bra jobba  :thumbup:

 

Gleder meg å se resultatet på TG, for du skal vel dit?

5491669[/snapback]

Tusen takk :)

 

Hmm, jeg tviler på det... : / Hadde egentlig tenkt, men så gadd ingen andre bli med, og jeg gidd ikke dra dit aleine, men når jeg hadde gått ut av køen, DA skulle folk være med da! De hadde sagt klart nei fra før :p menmen, hvis jeg får tak i bilett, så kommer jeg sikkert kanskje, men kommer dit uanset, med eller uten kasse! Må jo se på alle kabinettene som er blitt bygd vettu :)

 

Men må nok skuffe deg der ja... :p

 

Kommer kanskje en liten update på materialer og diverse på torsdag elns, husker ikke når vi har praktisk prosjekt :p Uansett, med bildene av detta her, så kommer det i små puljer, kommer ikke bilder etter hver mandag/torsdag, har sikkert ikke gjort like mye hver gang;p

 

Øyvind

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nice, hvordan i helve** klarer du å ødelege kutteskive holderne? :S har ikke ødelagt en enda :tease: Bare knekt en god del kutteskiver da :lol:

 

Blir skøy å se hvordan sleevinga de blir :yes:

 

OT:

Fått ny mob elr.?

5552834[/snapback]

Haha, det kan du lure på;S Jeg bryuker nok ikke dremelen som jeg skal, tror jeg "mater" den litt for mye i steden for å la den gå selv.. blir litt myet rykk på den;p Menmen, har ikke knekt en eneste kutteskive jeg da :tease:

 

Japp, håper de blir bra, gleder meg jeg og;p

 

OT:

Nei, bruttern sin, skal bruke den til å ta bilder av sleevinga, det var greie bilder ell?=)

 

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...