Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xerox lanserte jo aldri sitt helt - Apple kopierte jo ideen sin fra Xerox fordi ledelsen i Xerox vraket ideen.

Xertox sitt ble lansert i 1981, Apple sitt ble lansert i 1984 (med hjelp fra tidligere Xerox ansatte). Nå skal det sies at Apple sitt ble en mye bedre suksess en Xerox, men det blir fremdeles feil å si at Apple var først.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Et par ting jeg lurer på så jeg slenger inn en post her. Har tenkt å kjøpe meg en ibook da jeg trenger en bærbar maskin til et studie opphold i utlandet. Er dritt lei win så jeg pleier å kjøre linux, men må ha et os som er lett for en som ikke har så mye bakgrunn innen data(les damen) som også skal være med på turen. Hun skal bruke den til litt design ting etc og da er jo mac tingen. Men jeg skal bruke den til litt programering, database laging med oracle og SQL spørringer etc. Vil jeg ha samme muligheter til dette med en mac? Er mac like god på dette som en win pc? Nå bør det nevnes at jeg så godt som ikke har rørt en mac før så jeg vet ikke så mye om programvare etc.

 

Trenger også et program som visio for å lage uml og eer diagrammer, fungere visio på mac eller har macen et tilsvarende program?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Intel eller AMD , det blir nå stor foskjell av det likevell.

 

Å semenlingne G4 med G5 blir som samenligne pentium 4 mot pentium 3. Det er jo ganske stor forskel det. ( for ordens slkyll så vet jeg jo ikke helt forskjelen mellom G4 og G5 , men G5 må jo vere kraftigere )

 

Brikeset : jeg skrev ikke at det kun var 2 typer brikeset . jeg skrev at det var minst 2 typer brikeset.

 

Uanset så har produsentene av pcer flere brikeset og arkitekturer å holde seg til en aple ( og deres produsenter ) .

 

Jo flere arkitekturer å hode seg til jo mere komplisert blir oprativsystemet

 

Poenget mitt med at Apple er vanskeliger å få tak i en pcen:

 

Dere må gå inn på f.eks Apple.no for å kjøpe.

Jeg trenger ikke å Gå Inn på Dell.no for å kjøpe meg pc. jeg kan gå i en anlog butikk for å kjøpe den f.eks Elkjøp, Expert,, Coop. o.s.v. ( ingen av disse er intenet butikker).

 

så hvordan skal førstegangskjøperen kjøpe seg mac , må man først kjøpe seg en pc på Elkjøp. Husk at man også ønsker å se maskina før man bestemmer seg.

 

Forestten :Vist dere at Dell jukser på pris. ( jeg skal se om jeg finner denne artikelen senere ).

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
AMD har noen istruksjoner inbyget som INTEl ikke har på CPUene sine

selv om begge er beregnet for X86.

 

At produsentene lager egne drivere for Windows er nå en sak , men Windows bruker også universal drivere. det er her sakens kjerne ligger.

_ALLE_ X86 CPU'er oppfattes likt i windows! Om det er intel eller amd eller noe som hellst annet har NULL ( 0 ) å si!

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var ingen mac butikker men det er så få at jeg vet ikke hvor de er hen.

 

hvis jeg en gang ønsker å kjøpe meg en mac så må jeg antgelig bestille fra netet uten å ha vert i nerheten av en tilsvarende maskin fra før.

 

Det jeg mente med unversaldrivere er drivern som er inebyget i windows som standar drivere. Ofte så kommer jo harwaren med ekstra drivere som f.eks til skjermkortet.

 

Driverene til de forskjelige enhetene er jo oftes inbygget i windows , og viss windows instalere drivere for flere enheter kan det jo skape konflikter.

Riktignot blir menge av driverene serfisert av Microsoft men ikke altid.

 

Apple har som segt bedre kontroll med hva macen ineholder.

Denne kontrollen er det ikke på pcen og dette må microft eller de andre produsentene ta hensynt il når de lager oprativsytemet.

 

Dere som har så stor oversikt over mac butikker (ikke internet ) . Hvor i al verden ligger de henn.

Problemet er at Apple bruker rene Apple- butikker ( det har der sagt her på forumet ) mens pc-en selges der det selges så mye annet i tillegg.

 

QUOTE (Hvor  mye  kan man endre på utsende  til macen og macos-et.

 

En god del, se screenshot her, her, her eller her.

 

det var bare den første linken som virket.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

du må bo i en by som har apple butikk...

det var en gang en mac butikk i haugesund.. men den gikk konk...

den var nok på feil plass,feil selgere og lite reklame expert sender ut aviser 1 gang i uka samt tv/radio/ og plakater..

 

apple må samarbeide med andre leverandører ikke bare med seg selv...

Endret av MKE
Lenke til kommentar

K, måtte nesten bare skrive noe her etter og ha lest en del, og sikkert missforstått en del (hvertfall utifra noen personers synspunkt, men men)

 

tråden heter jo hva kan mac som ikke en vanli pc kan,

Det har jeg ikke funnet noe svar på, har kansje oversett noe, men men,

Det har blitt nevnt spilling som en ting pc er bedre på en mac, og det kan ingen motsi.

 

Alt som en kan gjøre på mac, etter min oppfatning, kan en også gjøre på windows.

 

Det der snakket om stabilt opperativsystem: jeg jobber selv med og produsere maskiner til militært formål, der til og med stripsen skal ligge likt, og alt skal fungere helt rett. Det er ingen Mac maskiner i denne produksjonen.

 

PC er mye lettere og skreddersy etter den enkelte persons behov, Mac er allerede ferdigsydd =)

 

Og det noen sa om at windows kosta 3000 kr og at mac os noe kosta 1200,

windows med en pc koster faktisk = Komplett ja 1300 kroner.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...