Gå til innhold

Snart duket for ATI R520


Anbefalte innlegg

Dette med highend kort er et hysteri, jeg hadde ingen som helst problem med alle spill i høye oppløsninger med alt av grafikk på mitt gamle 9800XTkort bortsett fra Lock on air target, som ikke noen i hele verden kan si at de greier å kjøre i de største oppløsningene med alt maxet av grafikk. Når lynet drepte maskina blei det 7800GTX som ikke CPUen min (Intel P4 prescott 3.8) er i nærheten av å matche, å det er vel heller ingen andre prosessorer pr idag?. Så de fleste av oss tror jeg nok klarer seg godt nok med forrige generasjons grafikkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Samt at Crossfire fungerer med ALLE spill, og ikke slik som SLI, som må ha støtte for dem i driverne.

Det var dette jeg siktet til egentlig, når jeg nevnte bakoverkompabilitet. En stor fordel med Crossfire er at den, ut fra det ATI sier, ikke skal kreve noen spesialtilpassing av spillene for at spillene skal fungere med Crossfire og dermed to stk skjermkort. Noe som igjen betyr at spill som allerede har vært på markedet før Crossfire blir tilgjengelig vil fungere, og at man faktisk får en ytelsesøkning i disse spillene som følge av at skjermkortene samarbeider slik de skal.

 

Med SLI må spillene, så vidt jeg har forstått, spesialtilpasses eller tweakes for at det skal fungere.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

vil bare påpeke at crossfire ikke er det største behovet når det kommer til gamle spill..

 

har du et x800xt eller x850xt trenger du vel ikke akkurat crossfire..

 

uansett så må man vel ha nytt hovedkort før man kan kjøre crossfire, det er det vel ikke så veldig mange som har, er det? hovedkortet er det det siste jeg kommer til å bytte på maskina, når det skal byttes, kjøper jeg ny pc.

Lenke til kommentar
Det er jo det som er så mye bedre med Crossfire. Du trenger ikke 2 identiske kort. Si at du kjøper R520 når det slippes, og produsenten er Sapphire. Så venter du ett halvt år, så kjøper du ett Master kort (hvis du ikke kjøpte master kort første gangen) f.eks. fra Powercolor. Og begge passer sammen. Du vil aldri måtte tenkte på om du får tak i ett kort fra samme produsent med samme specks igjen.

 

 

EDIT: Samt at Crossfire fungerer med ALLE spill, og ikke slik som SLI, som må ha støtte for dem i driverne.

Dere har fulgt med ser jeg.... :p

 

Idag, så må du ha to like kort fra samme produsent hos nVidia, men BIOS trenger ikke være lik, og klokkehastigheten trenger ikke være lik.

 

Med de nye 80-serie driverene til nvidia trenger kortene ikke være like, du kan bruke et kort fra Gainward, og ett fra XFX for eksempel

 

SLI fungerer også med ALLE spill... I nåværende drivere må du bare aktivere det globalt, i 80-serien som kommer er det valgt på som standard...

 

Innen ATi klarer å få lansert CrossFire kommer de til å ha mistet alle de fordelene de hadde, fordi nVidia har forbedret løsningen sin. ATi ligger tross alt omtrent et år bak nVidia.

Lenke til kommentar

Det blir for dumt når folk argumenterer i saker som de ikke har peiling på i det hele tatt. SLI kan brukes i alle spill. Dersom det ikke finnes en ferdig profil for "de mest kjennte" spillene, så må du bare ta stilling til om du vil bruke splitscreen eller alternate rendering metode.

 

Med andre ord er crossfire og SLI veldig veldig like. Om noe så er crossfire mer klumsete da det krever et master-kort, og ikke bare 2 like kort. Ytelsesmessig forventes vel strengt tatt heller ikke noe spesiellt mer enn fra SLI.

 

Så drop de idiotiske "SLI fungerer bare for spill som støttes av driverene". Det er jo rett og slett feil, og høres bare enda dummere ut når det i tillegg holdes mot SLI som en ufordel over crossfire, en nesten identisk løsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jo, Crossfire har en fordel der, fordi man slipper å stille inn i driverne.

 

Du har de idiotene som kjøper SLI for å brife, og ikke kan noe som helst, og ikke vet at de må stille dem inn i driverne. (egentlig like greit, siden de da driter seg ut).

Ko ko... Forstod du ikke det jeg skrev?

 

For siste gang.... Du trenger ikke stille inn noe med SLI i driveren! Det er aktivert som standard.

 

Du har også de som ikke har SLI selv som deg, og kverulerer på ting de ikke har peiling på... :roll: Poenget med profilene til SLI er å optimalisere for enkelte spill, da særlig nye spill som trenger det...

 

Foreløpig må du inn i driveren for å aktivere SLI AA. SLI AA er en fin funksjon på gamle spill hvor du alikevel får flere hundre fps... Monkey Island 4 med 16x SLI AA og Supersampeling Transparacy AA er nyyydelig! :thumbup:

 

De idiotene du reffererer til hadde sikkert ikke skjønt at du må aktivere CrossFire i driveren for at det skal fungere... :roll:

Lenke til kommentar
Jo, Crossfire har en fordel der, fordi man slipper å stille inn i driverne.

 

Du har de idiotene som kjøper SLI for å brife, og ikke kan noe som helst, og ikke vet at de må stille dem inn i driverne. (egentlig like greit, siden de da driter seg ut).

SLI har 2 modus, splitscreen og alternate frame rendering.

 

Crossfire har 2 modus, supertiling og en annen (mener dette er alternate frame også, men skal ikke banne på dette).

 

Når så crossfire skal velge hvilken modus den skal bruke på et spill som den ikke har blitt forhåndsinstruert om (som på SLI), så må den jo nødvendigvis (a) få vite fra brukeren hva den skal bruke eller (b) bruke en av de to som standard, uansett hva som faktisk gir bedre ytelse.

 

Altså er det ikke noe mer avansert eller bedre løsning. Det er jo en smal sak å sitte SLI til å alltid benytte alternate frame rendering for eksempel som defautl på alle spill. Fiks-ferdig. Fordi om Nvidia valgte i tidligere drivere å ikke sette noe defautl-valg så gjør jo ikke dette SLI til noe dårligere teknisk løsning. Som det nevnes av Raptor settes det jo også en default i de nyere driverene, og da er det jo helt det samme.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Siste nytt fra "Se & Hør":

http://www.theinquirer.net/?article=25898

 

It will launch it in the first week of October and those cards should be available just after. Some of them will be available in quantities like the 500MHz card while the 600MHZ card will be there but not in numbers.

 

IT LOOKS like ATI will launch a card with limited availability one more time. ATI did it last time with the X800XT Platinum (Phantom or Press) edition and it looks like it is going to play on that card again.

 

Altså... Begynnelsn av oktober... 500Mhz kortet tilgjenglig i volum, og 600Mhz kortet i "begrenset opplag" ergo et nytt "Press Edition" kort...

16 pipelines er vel bekreftet nå.

 

Dette henter kanskje sammen med følgende nyhet:

Nvidia G70 Ultra cancelled

 

Nvidia knows that ATI can no ship many R520 XT's running at 600/1400MHz and therefore won't get into relaunching a new faster clocked G70 chip. The G70 Ultra was supposed to be a faster version of G70 card based on existing 110 chip, just clocked faster.

http://www.theinquirer.net/?article=25949

 

I og med at kortprodusentene allerede klokker kortene 490Mhz, og med en litt annen kjøler (Zalman eller NV Silencer) går de fleste kortene godt over 500Mhz, så trengs kanskje ikke noe Ultra kort i denne runden

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som det nye Ati kortet blir så mye bedre :hmm: ikke i det hele tatt faktisk, det samme tenker helt tydelig Nvidia, når de rette å slett bare kanselerer en ultra versjon.

 

Kjører forøvrig mitt gtx på 490 - 1300 uten problemer, har ikke en gang giddet å prøve på mer klokking da det foreløpit holder i massevis (idle 49 - load 65, så jeg har noe å gå på), men har hørt at gtx lett kjører på 500+.

 

Videre høres det ut som Ati må true sine 16pipes til å yte 500 - 1400, noe sier meg at dette blir varmt!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Høres ikke ut som det nye Ati kortet blir så mye bedre :hmm: ikke i det hele tatt faktisk, det samme tenker helt tydelig Nvidia, når de rette å slett bare kanselerer en ultra versjon.

 

Kjører forøvrig mitt gtx på 490 - 1300 uten problemer, har ikke en gang giddet å prøve på mer klokking da det foreløpit holder i massevis (idle 49 - load 65, så jeg har noe å gå på), men har hørt at gtx lett kjører på 500+.

 

Videre høres det ut som Ati må true sine 16pipes til å yte 500 - 1400, noe sier meg at dette blir varmt!

Ja, ryktene sier også at R520 tar opp en ekstra kortplass...

 

Men det vil jo tiden vise! :yes: Bare rundt en måned igjen nå... (forhåpentligvis)

Lenke til kommentar
Håper ikkje folker for opptatt av mhz og ghz hav de nye kortene angår, arkitekturen er jo en vesentlig del av gamet ;)  Håper ATi komer med er kanon kort som kan gi nVidia konkurranse for alle penga, føler lissom at ATi taper mer og mere terreng eg :dontgetit:

Ati taper terreng? :dontgetit: er nå Nvidia som har tapt det meste av "terreng" de siste årene da. Og ATI har nå som regel ALLTID kommet med et konkurranse dyktig kort rett etter Nvidia's kort. er vel kun egentligt 6 serien til Nvidia som har vært noe som helst suksess i det siste da, utenom kanskje 4 serien, før ATi kom med 9700pro/9800pro og gruste alt som var på markedet. Men som jeg har forstått det er det nå vertfall Nvidia og ikke ATI som har mistet så mye terreng

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar
Håper ikkje folker for opptatt av mhz og ghz hav de nye kortene angår, arkitekturen er jo en vesentlig del av gamet ;)  Håper ATi komer med er kanon kort som kan gi nVidia konkurranse for alle penga, føler lissom at ATi taper mer og mere terreng eg :dontgetit:

Ati taper terreng? :dontgetit: er nå Nvidia som har tapt det meste av "terreng" de siste årene da. Og ATI har nå som regel ALLTID kommet med et konkurranse dyktig kort rett etter Nvidia's kort. er vel kun egentligt 6 serien til Nvidia som har vært noe som helst suksess i det siste da, utenom kanskje 4 serien, før ATi kom med 9700pro/9800pro og gruste alt som var på markedet. Men som jeg har forstått det er det nå vertfall Nvidia og ikke ATI som har mistet så mye terreng

Ja nei eg har ikkje sagt at det taper terreng,men eg føler det slik.Sikkert mye pga eg forlot ATi ved innkjøp av 7800GTX, hadde mange fine år med mitt gamle R9700Pro :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...