Gå til innhold

Snart duket for ATI R520


Anbefalte innlegg

Det virker litt rart at ATI vil slippe mellomklasse kortene først. De må jo ta i ett tak i mot Nvidia for å bli kvitt all skepsisen som har bygget seg opp.

 

For meg høres det ut som en av to ting. Enten så har de fortsatt store problemer med ytelsen på R520, og vil vente i det lengste med å slippe den. (mest sannsynlig). Eller så har de ett virkelig trumfkort på hånden med mellomklasse kortene. Kanskje skal de knuse Nvidia med mellomklassekort som yter like bra som 7800 serien??? (Er lov å håpe, men lite sannsynlig)

En annen mulig årsak til at de holder tilbake kan være dårlig yield. (Noe som ikke er ekvivalent med ytelse). Dette kan være grunnen til at de kanskje slipper budsjettversjonene først. (budsjettversjoner = mindre brikker = bedre yield)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date='31/08/2005 : 10:47'] Ja...

 

Etter utallige utsettelser så blir det spennende å se hvor lang tid det tar før vi kan få kjøpt kortet i norske butikker. De er jo allerede nå nesten et kvartal etter nVidia.

 

Når det gjelder AF problemene i nåværende nVidia driver så vil jeg vel heller kalle det en driver-bug. Å kalle det juks er å gå litt langt... Desuten er det allerede fikset i siste beta driver som er rett rundt hjørnet, og ytelsen er fremdeles omtrent den samme.

Alltid like morsomt når disse "buggene" dukker opp ved en lansering av kortet og kanskje øker ytelsen noe i 3dmarks etc...

 

Personlig så setter jeg gjerne en finger på integriteten til nvidia (slapp av Ati slipper heller ikke unna) og at det kanskje ble alt for fristende til å "jukse" bare bitte litte grann for å få kortet til å se enda bedre ut. Begge selskapene er jo kjent for å ha til dels mange "bugs" i driversettene som øker ytelsen i diverse benchs.

 

Men, stemmer artikkelen så blir det morsomt å sammenligne bildekvaliteten mellom begge kortene, lurer på om jeg greier å se forskjell på et 2-3 pixler nå (altså bildekvaliteten er jo toppers fra før av) eller om vi får se nye teknologier som gjør det hele enda penere.

Lenke til kommentar
Om det ikke yter betydelig bedre enn mitt 6800GT som faktisk er 1år og 2mnd allerede så gidder jeg ikke :)

 

Men om jeg får 25%+ mer ytelse så er det jo ikke noe å tenke på :)

enig der...har 6800gt jeg og, og er lite vits å oppgradere hvis det ikke yter så mye mer. greit 7800gtx uter bra, men jeg får kjørt alle dagens spill på maks nå uannsett. jeg kommer nok til å vente til nvidia lanserer et nytt kort til våren kansje eller noe, som vil sansynligvis yten dobbelt så bra som 7800gtx og som vil kunne kjøre ureal 3 med rå grafikk :D

Lenke til kommentar
jeg kommer nok til å vente til nvidia lanserer et nytt kort til våren kansje eller noe, som vil sansynligvis yten dobbelt så bra som 7800gtx og som vil kunne kjøre ureal 3 med rå grafikk :D

Det blir isåfall en refresh av 7800 og det er heller lite sannsynlig at den vil yte det dobbelte av 7800GTX.

Lenke til kommentar

hehe bugs ja :roll:

 

uansett har jeg prøvd toppkortene fra forige genrasjon og 7800gtx yter et hav bedre, var aldrig helt fornøyd med x800 - 6800 ultra for når alt komm til alt var det ikke så mange spill de klarte med full aa of af på over 1024

 

Edit:hvordan vet du dette Mistapi? har du en finger med i Nvidia sin artitektur?, eller heller du bare en smule mot Ati

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
når ati korta endelig kommer i butikkene så vil jeg tippe at det ikke er så lenge til nvidia slipper ut noe nytt no som vil overgå 520. så blir nok at jeg kjøper det i stedet, selv om det blir kult å se åssen 520 vil yte. men de er for sent ute ass. så er det bare

Er det ikke 9-måneders sykluser både ATI og Nvidia har lagt seg til nå for nye generasjoner av GPUer? I så fall har vel Nvidia spillt ut sine kort for en god stund fremover (til våren en gang), mens ATI henger ca 3 måneder bak. I så fall vil det bety at det tar ganske lang tid (ca 6 mnd) før nVidia kommer med noe som slår ATI sin toppmodell skikkelig. Så tar det ca 3 måneder til før ATI kommer med en oppfølger osv. Sånn sett tror jeg ATI gjør det smart her: De kan være kongen på haugen i 6 mnd mellom hver gang nVidia er kongen på haugen i 3 mnd.

 

Ellers så tror jeg de Icecraven og Blaz3r sier om at 6800GT er bra nok for dagens spill kan komme til å bremse salget av de raskeste brikkene noe. Det er rett og slett ikke spill som har bruk for all kraften ennå. En annen ting er at det bare er en liten andel av spillere som spiller på 1600x1200. Som regel går det i 1280x1024 og da duger selv skjermkort fra ca 2000kr meget bra. Man kan til og med slå på 2-4xAA og 4-16xAF i mange av dagens spill med slike kort.

 

Uten nye og særdeles krevende spill så tror jeg high-end markedet på grafikkort kan gå en tørrere tid i møte. Dett kan muligens presse prisene på high-end løsninger og videre presse prisene på mid-end løsninger. Jeg tror altså at spillere som er ute etter å få mye for pengene kan gå gode tider i møte de nærmeste 3-9 månedene.

Lenke til kommentar
Edit:hvordan vet du dette Mistapi? har du en finger med i Nvidia sin artitektur?, eller heller du bare en smule mot Ati

Hvordan er dette å helle over mot ATi.. har jeg sagt at dem vil komme bedre ut kanskje? Uansett.. neste generasjon fra både ATi og nVidia vil være en stor generasjons bytte og være knyttet opp mot DX10/Vista som kommer ut mot slutten av 2006. Det er lite sannsynlig at vi vil se noen store forbedringer av G70.

Lenke til kommentar

OK, men dersom RV530 skal lanseres mot slutten av september, når får man mulighet til å faktisk kjøpe kortene i butikkene? Dersom man f.eks. må vente ytterligere en måned eller to etter lanseringsdatoen før man faktisk får kjøpt kortene, blir nok folk noe utålmodige. :roll:

 

Edit: Ja, Crossfire kommer til å bli utrolig rått. Sinnsykt stilig at det visstnok skal være bakoverkompatibelt forøvrig.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
At man kan bruke dagens X850XT PE kort hvis man kun kjøper ett Master kort i samme serie.

 

Men med R520 så må man ha ett Master kort og ett normalt R520 for at det skal funke.

Ja, og med ForceWare 80-serie og SLI kan du kjøre to nVidia kort av samme type sammen...

 

Ikke noe behov for spesielle master kort...

Lenke til kommentar
Raptor,31/08/2005 : 16:33]
At man kan bruke dagens X850XT PE kort hvis man kun kjøper ett Master kort i samme serie.

 

Men med R520 så må man ha ett Master kort og ett normalt R520 for at det skal funke.

Ja, og med ForceWare 80-serie og SLI kan du kjøre to nVidia kort av samme type sammen...

 

Ikke noe behov for spesielle master kort...

Det er jo det som er så mye bedre med Crossfire. Du trenger ikke 2 identiske kort. Si at du kjøper R520 når det slippes, og produsenten er Sapphire. Så venter du ett halvt år, så kjøper du ett Master kort (hvis du ikke kjøpte master kort første gangen) f.eks. fra Powercolor. Og begge passer sammen. Du vil aldri måtte tenkte på om du får tak i ett kort fra samme produsent med samme specks igjen.

 

 

EDIT: Samt at Crossfire fungerer med ALLE spill, og ikke slik som SLI, som må ha støtte for dem i driverne.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...