Gå til innhold

Snart duket for ATI R520


Anbefalte innlegg

Ati taper terreng? :dontgetit: er nå Nvidia som har tapt det meste av "terreng" de siste årene da. Og ATI har nå som regel ALLTID kommet med et konkurranse dyktig kort rett etter Nvidia's kort. er vel kun egentligt 6 serien til Nvidia som har vært noe som helst suksess i det siste da, utenom kanskje 4 serien, før ATi kom med 9700pro/9800pro og gruste alt som var på markedet. Men som jeg har forstått det er det nå vertfall Nvidia og ikke ATI som har mistet så mye terreng

Da har du nok missforstått kraftig er jeg redd...

 

nVidia mistet masse terreng til ATi når de lanserte NV30, men helt fra NV40 (GeForce 6-serien) og har nvidia vunnet mer og mer terreng tilbake...

 

Og nå med lanseringen av G70 i juni så leder nvidia klart med best ytelse, og ATi har ikke klart å komme med et konkurerende design før nå snart, altså 4 månder etter.

 

ATi har heller enda ikke klart å svare på SLi. Det har CrossFire, men er ikke å få kjøpt enda, så kun en papir-lansering.

 

6-serie og 7-serie kortene til nVidia har vært en suksess! Før 9700pro hadde ikke ATi noe som kunne konkurere med nVidia i high-end.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date='06/09/2005 : 13:00'] nVidia mistet masse terreng til ATi når de lanserte NV30, men helt fra NV40 (GeForce 6-serien) og har nvidia vunnet mer og mer terreng tilbake...

 

Noe som er forholdsvis gunstig for oss forbrukere, hvis alle aktørene greier å havne på en ganske jevn markedsfordeling så vill vi kanskje oppleve mer bang for bucks enn det vi har pr dags dato (ikke at den er så ille da).

 

Men det er et par faktorer som egentlig burde forandres på når det gjelder aktørene :

 

*FUD

*Sleip Markedsføring : Denne har x feature (men x feature er ubrukelig uten x driver til x tid)

*Papirlanseringer (Bravo til Nvidia).

*Forvirringer ved betegnelser av serienavn (XT / GT anyone? ).

 

Håper ati har lært og velger å kalle R520 serien i lik linje med hva de bruker og ikke komme med ørten forskjellige navn som bare forvirrer.

Lenke til kommentar

potensielle arkitekturforskjeller og "exteme" pipelines til side, så ser jeg ikke for meg at 500Mhz core på 520 kan slå min 7800GTX på 500Mhz+ core, med 50% flere pipelines.

 

Hvis R520 skulle klare å krype forbi GTX i denne omgang, så tror jeg personlig det kommer til å bli en neglisjerbar ytelsesfordel. Det blir i såfall de som foretrekker ATI av andre grunner som kommer til å kjøpe disse kortene, ikke de entusiastene som ikke har noen preferanse den ene eller andre veien. Det kommer til å ødelegge for salget i tillegg til alt det de "ikke har solgt" de månedene de allerede er etter Nvidia.

 

At crossfire fremdeles er lagt frem, R520 kortene sansynligvis kommer til å være short in supply, og at ytterlige forsinkelser i form av en paper-launch er sansynlig gjør ikke akkurat ATI's frukt noe spesielt mer inviterende.

 

Vi får se benchmarks før vi setter en "vinner" av årets generasjon med kort, men jeg ser nå mer frem til full-programmerbare R580, og hva den vil kunne bringe.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Vi får se benchmarks før vi setter en "vinner" av årets generasjon med kort, men jeg ser nå mer frem til full-programmerbare R580, og hva den vil kunne bringe.

Jepp!

Får først se hva R520 leverer!

Blir det ikke bra nok så får vi begynne å hype opp R580 også akkuratt som vi har gjort med R520

Lenke til kommentar
Raptor' date='06/09/2005 : 12:00']
Ati taper terreng?  :dontgetit:  er nå Nvidia som har tapt det meste av "terreng" de siste  årene da. Og ATI har nå som regel ALLTID kommet med et konkurranse dyktig kort rett etter Nvidia's kort. er vel kun egentligt 6 serien til Nvidia som har vært noe som helst suksess i det siste da, utenom kanskje 4 serien, før ATi kom med 9700pro/9800pro og gruste alt som var på markedet. Men som jeg har forstått det er det nå vertfall Nvidia og ikke ATI som har mistet så mye terreng

Da har du nok missforstått kraftig er jeg redd...

 

nVidia mistet masse terreng til ATi når de lanserte NV30, men helt fra NV40 (GeForce 6-serien) og har nvidia vunnet mer og mer terreng tilbake...

 

Og nå med lanseringen av G70 i juni så leder nvidia klart med best ytelse, og ATi har ikke klart å komme med et konkurerende design før nå snart, altså 4 månder etter.

 

ATi har heller enda ikke klart å svare på SLi. Det har CrossFire, men er ikke å få kjøpt enda, så kun en papir-lansering.

 

6-serie og 7-serie kortene til nVidia har vært en suksess! Før 9700pro hadde ikke ATi noe som kunne konkurere med nVidia i high-end.

altså tenk litt logisk over det jeg skrev da - Nvidia hadde så å si dominans på skjermkort en lang stund, Ati var merkverdig mindre før dem laget 9700/9800 kortene. og hvis nå når NVIDIA har klart å vunnet tilbake litt av dette såkalte "terrenget pga 7 serien, så vil nok ATI ta igjen det "tapte" nå når R520 blir lansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...