Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har sett slike folk som knuser leka-blokker ? De hadde ikke klart å knuse skivene vi fikk på Heistadmoen (rekrutt). Potetsekkene var merket med "kan også spises av mennesker". Trist :(.

 

Bare tenk på det neste gang dere spiser i messa. Har dere sjekka potetsekkene ? :o

Lenke til kommentar

Det er vel litt "trøst" for å være langt vekke ;) Jeg var på i Kystvakta, på KV Svalbard, og vi seilte mye i nordområdene. Tror det også skal være en kompensasjon for å ha få velferdsmuligheter. Jeg overdriver ikke når jeg sier at maten stort sett var konge om bord :D Hverdagskosten var ganske vanlig mat, men laget veldig godt. Fisken på tirsdag og torsdag smakte godt, selv om jeg aldri har vært spesielt begeistret for ting som kan svømme. På fredag og lørdag var det ting som taco, burger, pizza, lasagne og annen "lørdagsmat", og på søndagene vanket det ofte biff :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er i Luftforsvaret for tiden. Gikk rekruttskolen på Madla, og det var ganske så pinglete. For det første varte den bare i drøye seks uker (hæren har vel 3 måneder?) og hele opplegget var tidvis ganske slækt. De stakkarene som synes rekrutten på Madla var fælt, ja de synes jeg virkelig synd på, for dette var rene barnehagen i forhold til hva jeg hadde forventet/fryktet. Og jeg er absolutt ikke noen militærfrik eller noe slikt. Var heller ikke i spesielt god form før jeg kom inn, sikkert langt under gjennomsnittet, men forbedret meg en del i løpet av de seks ukene.

 

Nå etterpå har jeg havnet på Sola Wingops, her er det ganske så fint, rolige dager, og gode internett- og tv-muligheter i arbeidstiden, samt en veeeldig gunstig turnusordning. Kunne forsåvidt satt pris på en stilling med litt mer action, men det å slappe av er ikke å forakte det heller. Dessuten trives jeg veldig godt her i Stavanger. Eneste minuset må være at jeg fremdeles bor på Madla-leiren, trolig det tristeste stedet jeg har vært, spesielt når leiren er uten rekrutter, da virker det som en spøkelsesby. Og maten er jo som nevnt tidligere i tråden ganske dårlig på Madla.

 

Er sjokkert over hvor mange som syter over hvor fælt militæret er i denne tråden, kjenner meg absolutt ikke igjen. Pingler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg var på sessvoll i 9 dager før de kicka meg ut. De sa det var fordi jeg hadde mista lappen for to år siden og det blir sett på som en plett på rullebladet. Jeg hater sessvoll, men mye av grunnen er fordi det var dette jeg ville bli. Rekrutten der er på lik linje med aspirantkurs og gardens rekrutt, dvs litt hardt. Befalene du får der er noe av det bedre forsvaret har å by på. Dette vet jeg fordi resten av tiden min var på madla i stavanger der befalene er gjerne to år yngre enn deg. Og dèt er ikke kult.

 

Men stå på, MP er vel det mest interessante du kan bli med mindre du søker kystjeger e.l. Stå på, det er ganske fett når du ser tilbake på det.

Lenke til kommentar

Jeg er for øyeblikket på Kystvakten og har gjennomgått både rekruttskolen på Madlamoen, og FSR-kurs på Haakonsvern. Når jeg ser tilbake på rekruttskolen var det en meget bra tid! Selvfølgelig er det kjedelig å bli purra 05:30 og begynne å vaske trappene i gangen (som alle går i med skitne sko), men det dannes et samhold i troppen som er enestående. Vi hadde det mye moro både med befalet og med de andre menige. Rekruttskolen på Madla er en morsom tid så lenge du går inn med en god innstilling og forbereder deg på en annerledes hverdag.

 

-Ære være 5. kompani. -

 

PS: Maten på kystvakten (båt generelt) er i en klasse for seg. Jeg overdriver ikke når jeg kaller lunsjen og middagen for hotell-standard. :)

Lenke til kommentar

Heldige jævler. Hadde gangen hele rekrutten noe man ble særdels lei av tilslutt. Og da vi kom til Haakonsvern, gjett hva slags fellesområde lugaren min fikk? :p

 

Uansett er militærtiden noe jeg ikke ville vært foruten. Savner spesielt rekrutten faktisk, til tross for at det til tider satt tålmodigheten på prøve.

 

edit:

 

sim: Har US'ene (standard uniform i marinen) fått grønnfarge på seg? Synes isåfall det hadde vært særdeles rart ettersom M2000 nettopp har kommet til oss vanlige menige i vakker, marineblå farge.

 

(For dere som ikke skjønte det, ja, jeg vet at de ikke har fått grønnfarge på seg.)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Vi fikk M2000 US med en gang vi startet rekruttperioden. Når jeg kom til Haakonsvern lurte jeg til meg en grønn M2000, helt ny selvsagt, med tilhørende natogenser. Jeg har ikke peiling på hvilket fellesområde rommet mitt har. Jeg vasker ikke. Men jeg smisker og jobber overtid, samt hjelper befal med private pc-problemer som bare faen, og det får være godt nok.

Lenke til kommentar
Jeg er for øyeblikket på Kystvakten og har gjennomgått både rekruttskolen på Madlamoen, og FSR-kurs på Haakonsvern. Når jeg ser tilbake på rekruttskolen var det en meget bra tid! Selvfølgelig er det kjedelig å bli purra 05:30 og begynne å vaske trappene i gangen (som alle går i med skitne sko), men det dannes et samhold i troppen som er enestående. Vi hadde det mye moro både med befalet og med de andre menige. Rekruttskolen på Madla er en morsom tid så lenge du går inn med en god innstilling og forbereder deg på en annerledes hverdag.

 

-Ære være 5. kompani. -

 

PS: Maten på kystvakten (båt generelt) er i en klasse for seg. Jeg overdriver ikke når jeg kaller lunsjen og middagen for hotell-standard. :)

5331266[/snapback]

 

Høres ut som meg det der :) Var gnist på KV Svalbard. Hvilken båt er du på?

Lenke til kommentar

Var på september/oktober-skolen på madla nå i høst (marinen - 6.kompani), og det var vel forsåvidt en grei opplevelse. Ja, det er kjipt å stå opp tidlig + alt det tåpelige befalet vil at du skal gjøre. Militæret hadde hatt godt av å modernisere seg litt... Feltøvelsen var pes, hadde våte støvler fom. første dag. Men pytt pytt, greit å ha vært igjennom.

Tjenestegjør nå på forsvarsdepartementet i Oslo, sambandssenteret, en tjeneste som faktisk virker helt ok. Kjeder meg ikke bemerkelsesverdig..

 

Jeg fikk den grønne M2000 med en gang jeg kom til Oslo, tror det er kun på fartøyer at man bruker den marineblå USen.

Lenke til kommentar
Du var gnist på KV Svalbard? Jeg er gnist på KV Ålesund, jeg. Moro. :p

 

Edit: Du må ha gjort det bra på kurset ettersom du kom på Svalbard, da? :)

5332916[/snapback]

 

Ah :) KV er en fin tjeneste, men det blir nå litt stusselig i radio til tider. Men har man nok lesestoff klarer man seg nok. Savner spesielt KV nå som det har blitt litt spennende mtp russerne ;)

 

Fikk 1.018 i karakter, 1097 av 1100 poeng totalt eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...