Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Unnskyld da. I de fleste trådene er det relevant, det er bare litt morsomt at du bestandig klarer å blande inn linux/solaris/BSD/lignende i enhver diskusjon. Jeg mener det er veldig positivt, men det er litt morsomt.

8032427[/snapback]

Hehe, sant nok. Bruker GNU/Linux, BSD og UNIX ganske mye. De viktigste maskinene jeg har kjører enten GNU/Linux eller BSD. Har planer om en UNIX-server til lagring. Da hw.no testet X-Fi prøvde de faktisk å få kortet til å fungere i GNU/Linux. Som ventet fungerte det ikke, da X-Fi kortene bruker en helt ny arkitektur fra Creative som ikke er støttet. Det er mange som nå er irriterte på Creative på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
X-fi er da eit spellydkort, (primært i allefall)

Dei støtter naturlig nok ikkje minoritetsOS'er med det første

Satser vel litt hardere på vista enn diverse linux versjoner vil eg tippe.

8034648[/snapback]

Før X-Fi hadde Creative gode tradisjoner for å lage lydkort som fungerte sømløst så å si over alt. Audigy er også et spillkort, men det fungerer strålende i GNU/Linux, BSD og Solaris for det. Med X-Fi brøt Creative den gode tradisjonen, og det er en god del folk der ute som mildt sagt er forbannet på Creative for å aktivt motarbeide driverutvikling for X-Fi på andre plattformer enn Windows. Eneste driverne vi vil se er de lukkede linux-driverne som Creative selv slipper i 2. kvartal i år. Sendte en mail til en av driverutviklerne, og fikk dette svaret. Spurte om BSD og UNIX-støtte, visste at det kom linux-støtte til X-Fi i 2. kvartal 2007.

When it comes to proprietary drivers, we do have a plan to release a full-featured X-Fi driver for Linux only. On the open source front, we have helped (mainly through specification distribution, but also through GPL code disclosure of EMU10K1 driver code) in the development of many drivers -- essentially for all our audio products _except_ the X-Fi series.

 

I can release specifications for many of our chips to individual developers who are willing to sign an NDA that is applicable for open source development. Driver code which is to be released under any OSI-approved license (FreeBSD and Open Solaris should qualify) would be relevant. The NDA boils down to an agreement to not further distribute the documentation itself, even though development being done using the documentation is open source code. Interested developers can contact me directly.

 

Garin

Jeg vil vel tolke dette som et signal om at de som er interessert i å videreutvikle drivere antakelig vil få hjelp i form av at de vil få frigitt spec's på chips. Hvis dette også gjelder X-Fi vil jeg tro dette først vil bli mulig etter at Creative har utgitt sine egne X-Fi drivere for GNU/Linux, men dette er noe jeg bare tror, ikke noe jeg vet helt sikkert. Håper dette klarner opp en del spørsmål rundt dette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg fant løsningen i denne tråden, men det er 30-40 sider tilbake så jeg har full forsåelse for at ikke alle har lest og husker alt ;)

 

Lurer på om løsningen på Flatout 2 er noe så enkelt som å velge "Windows Multimedia WaveOut" og ikke "Direct Sound" under sound output. Hjelper ikke det, så kan du prøve å disable hardware 3d sound.

6966602[/snapback]

Mener ganske bestemt det funka som bare det. Hadde mer eller mindre runda Flatout2 da jeg fant løsningen så jeg har ikke spilt det så mye etterpå. Mitt klikker 7/10 ganger jeg skal slippe på nett så jeg har lagt det bort inntil videre.

Lenke til kommentar

Hallois!

 

Eg var ute på roterommet og skrudde ut eit par skjermkort frå noken gamle pc'ar eg har ståande. Då såg eg at den eine pc'n hadde eit Creative Soundblaster live lydkort med sånn extra dings.

 

Det står Digital Din, spdif ut, spdif out, midi in, midi out på den. Kan eg koble denne til mitt Xfi Xtrememuisic lydkort å få spdif lydsignalet mitt ut der?

 

Skal laste opp eit bilde her av den snart.

 

Edit: fant eit skralt bilde på google...

Edit: fant eit enda bedre bilde...

 

str209020creative20sounhl7.jpg

 

 

http://www.chip.pl/images/0079/str%2090%20...0live%20org.jpg

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Trodde ikke det var ekstra strømtilførsel på xtrememusic? Ser ikke hvor denne skal kunne plugges i liksom.

8048567[/snapback]

 

Har ingen ekstern strøm på mitt kort. Var bare å dytte det i ett PCI-spor, og tut og kjør.

 

Er det mulig at folk forveksler kontakten for digital tilkobling av CD\DVD for en strømkontakt?

Lenke til kommentar
Er det mulig at folk forveksler kontakten for digital tilkobling av CD\DVD for en strømkontakt?

8073355[/snapback]

 

Lister seg sakte mot døra, og løper....

 

ooops.... Var nok d ja :blush::blush:

8092028[/snapback]

kan sikkert være fort gjort da.. når man er så gira på sin nye ting at man ikke tenker helt klart hehe.. fortgjort :D

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste X-FI extreme music med alle 3 lydmodusene, på Americas Army, som jeg spiller i ligaer o.l.

 

Dette spillet kjører openal, og siden alle synes jeg hørte uvanlig bra med mitt Audigy1, så tenkte jeg at jeg nå ville få enda litt bedre lyd. Men, dengang ei...

 

Lyden var merkbart dårligere, mere innesluttet og fotsteg ble mer diffuse og grøtete. Uansett vilke innstillinger som ble testet, leverte ikke x-fi i nærheten av lyden med audigy kortet.

Kunne vel levd med dette, om det ikke var for den forbaska knitringen.

Testet et Fatal1ty kort for å forsikre meg om at det ikke var noe galt med kortet, og samme driten der også.

 

BF2's openal opplevdes på samme måten, dog ikke så mye knitring og noe bedre lydbilde, men fremdeles ikke den standaren på lyden som Audigy1/2.

 

Leste litt på creative forumet om knitringen, og dette problemet var jo heftig utbredt. Det å gå til de skrittene en kar gjorde der, med å fjerne alle kondensatorene og lodde på nye og bedre, gidder jeg ikke. Han ble kvitt all knitring, og fordømte creative for den driten de har puttet på x-fi kortene.

 

For å forhidre at folk nå skriver inn om alle mulige ting som er gjort feil, så er allt gjort riktig når det gjelder drivere og IRQ, nyeste driverne ble brukt og kortet fikk egen IRQ. Dette på en fersk windows installasjon uten tidligere lyd drivere.

 

Gamle toppmodellen til sennheiser til 2000kr.+ og et godt trenet lydøre ble brukt.

 

Nå bruker ikke jeg PC-en til musikklytting, men inntrykket av mp3 avspilling var bra, om man holdt seg unna den entertain modusen da og spillte flatt uten dilldall.....

 

En annen positiv ting er jo at x-fi er litt kjappere, lydtesten i 3dmark 2003 på 24 lyder gikk fra 119.3 til 122.3 og 60 lyder gikk fra 108.3 til 115.1. Positivt, men ikke rare bedringen fra Audigy1.

 

Allt i allt en nokså skuffende opplevelse av x-fi. Selv om spill lyden i openal var noe dårligere enn audigy1/2, hadde jeg nok fremdeles brukt x-fi kortet om ikke det var for den jævla knitringen.... :thumbdown:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Den knitrelyden hadde jeg også i starten, men den forsvant etterhvert som jeg prøvde forskjellige drivere.

Har ikke prøvd hverken BF eller Americas Army, men jeg vet at mange, inkludert meg selv, har problemer med Flat Out 2.

Det er sikkert OpenAL der, så da kan det være at Creative har problemer med OpenAL?

Lenke til kommentar

Jeg har spilt MYE BF2 og er ikke plaget av knitring. FlatOut2 derimot har mye knitring, men det løses som sagt ved å velge "Windows Multimedia WaveOut" og ikke "Direct Sound" under sound output.

 

Jeg spiller mye rart og har ikke hatt noe problemer utover FlatOut2. Jeg har hentet ned nyeste drivere og kjørte betaen som lå ute i høst. Jeg bruker også XP, Vista aner jeg ikke noe om. Hva problemene dine skyldes er ikke godt å si, vi har forskjellig rigg og det er mange faktorer som sikkert spiller. Mitt audigy1 låt i alle fall helt ullent i forhold til XtremeMusic som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...