Gå til innhold

6 sikkerhetspakker


Anbefalte innlegg

For det andre: at noen antivirusprogrammer er så fordømt mye bedre enn andre er vel å henge seg opp i statistikk. De store leverandørene veksler på å ha de første definisjonene ute mot nye virus.

Det dreier seg ikke bare om hvor ofte man får nye virusdefinisjoner, men oppstartstid, ressursbruk, hvor fleksibelt programmet er, hvor raskt det kan søke osv. Der er NOD32 overlegen de andre pakkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows sin brannmur er vel relativt begrenset i funksjonalitet, blant annet sjekker den vel kun innkommende forbindelser. Det lager mindre problemer for brukeren, men samtidig så er det null problem å lage en trojaner som kommer seg forbi brannmuren, siden den kan sette opp en utgående forbindelse til en kjent server.

Her forutsetter du jo at maskinen allerede er kompromitert, noe som forhåpenntligvis ikke er tilfelle for de fleste. Er det uansett veldig vansklig å sette opp en tilkobling når du allerede har mulighet til å eksevere kode på maskinen? Hva med å bare bruke vanlige webporter?

Nå vet ikke jeg hva kompromitert betyr, men hvis det betyr at man allerede har en trojaner, så er jo det veldig mulig. Det er bare å laste ned noen programmer fra KaZaA eller noe, det... :p

 

Men.. vanlige webporter. Er det ikke sånn at brannmurene spør om de skal gi hvert program tilgang til internett? Altså selv om de bruker vanlige porter?

Lenke til kommentar
Jeg bruker Norman og har aldri opplevd at den skrur av Sikkerhetssenteret pluss at det faktisk går ann å skru av den "popup"hjelperen, så å gi norman en "2"er er uhørt i mine øyne. Har noen prøvd å kjøre Northon på en gammel 300Mhz Pentium 2? det er tregt det. mens norman halverer oppstarts tiden. ville i allefall gitt en "4"er til norman

 

pluss at jeg har brukt norman siden 1997 og har faktisk aldri måttet formatere eller slette filer pågrunn av virus. har aldri hatt problem med norman.

Det kommer jo an på hva man er vandt til, pop-ups var en stor plage i 2004 versjonen av Norton også, dette er bedret i 2005 versjonen og de kan faktisk slås av.. 2005 versjonen holder seg i bakgrunnen. Synes heller ikke virus delen av Norman er ille, men er litt i villrede mht oppsett av brannmuren, men regner med at det kan fikses med ett "helhjertet" forsøk på å løse problemet.

 

Er egentlig mest overrasket over alle her inne som ikke klarer å lese overskriften, dvs 6 sikkerhetspakker er testet, det impliserer ikke at absolutt alle pakker på markedet er testet eller separate virus/firewall programmer. Tror det hadde vært en rimelig uoverkommelig oppgave. Synes testen som sådan er OK, det er vanskelig å finne en balanse mellom for mye detaljer og for lite, det beste er å sette opp hva man vil finne ut og ta det som utgangspunkt. Tror neppe noen hadde giddet å verken lage eller lese hele artikkelen dersom den skulle inneholde like mye detaljer om hver enkel pakke som enkelte her spør etter...

Lenke til kommentar
Ja, jeg er litt enig, er det noe galt i med windows son brannmur? Synes den er adekvat for den "enkle" bruker. Personlig bruker jeg bare windows firewallen, orker ikke å herje med AV. Jeg har også bitt meg merke i at endel uerfarne brukere har AV som en sovepute, og ikke får med seg det aller viktigste sikkerhetstipset av alle, oppdater windows.

Windows sin brannmur er vel relativt begrenset i funksjonalitet, blant annet sjekker den vel kun innkommende forbindelser. Det lager mindre problemer for brukeren, men samtidig så er det null problem å lage en trojaner som kommer seg forbi brannmuren, siden den kan sette opp en utgående forbindelse til en kjent server.

Her forutsetter du jo at maskinen allerede er kompromitert, noe som forhåpenntligvis ikke er tilfelle for de fleste. Er det uansett veldig vansklig å sette opp en tilkobling når du allerede har mulighet til å eksevere kode på maskinen? Hva med å bare bruke vanlige webporter?

Jo da, for all del. Problemet er bare det at et angrep ikke nødvendigvis kommer i en "forpakning" som det er brannmurens oppgave å forhindre. En vanlig hjemmebruker har typisk begrensede midler til å sikkerhet. Hvis det er innkommende pakker du er redd for så kan du jo bare sette opp en router med NAT, evt en router som støtter portfiltrering. Slik jeg har forstått målet med Windows Firewall så skal det være en personlig brannmur som filtrerer på applikasjonsnivå, men det kan ikke fungere skikkelig uten at brannmuren også sjekker utgående forbindelser. Som du sikkert forsto var trojanere bare et eksempel, det samme gjelder for annen programvare også. Vil du at all programvare skal ha lov til å "ringe hjem"? Det er godt mulig at mitt arbeid med sikkerhet har gjort meg i overkant kritisk, men jeg mener fremdeles at en "enveis" brannmur for dårlig.

 

Samtidig kan det ikke understrekes godt nok at en brannmur for all del ikke må bli en hvilepute. Om noen tror at en brannmur og antivirus gjør en PC sikker så får de tro omigjen. En slik tankegang vil snarere føre til at PCen mindre trygg.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått målet med Windows Firewall så skal det være en personlig brannmur som filtrerer på applikasjonsnivå, men det kan ikke fungere skikkelig uten at brannmuren også sjekker utgående forbindelser. Som du sikkert forsto var trojanere bare et eksempel, det samme gjelder for annen programvare også. Vil du at all programvare skal ha lov til å "ringe hjem"? Det er godt mulig at mitt arbeid med sikkerhet har gjort meg i overkant kritisk, men jeg mener fremdeles at en "enveis" brannmur for dårlig.

 

Samtidig kan det ikke understrekes godt nok at en brannmur for all del ikke må bli en hvilepute. Om noen tror at en brannmur og antivirus gjør en PC sikker så får de tro omigjen. En slik tankegang vil snarere føre til at PCen mindre trygg.

Ja, du har nok rett, er vel egentlig bare litt forskjellig perspektiv på sakene, har alltid hatt en litt slapt "bra nok", holdning til slikt, da jeg anser meg selv som et relativt ubetydlig mål, og man kommer tross alt et stykke med å følge med. Litt av grunnen til at jeg er litt slurvete med slikt er nok at jeg vet hvor enomrt lett det er å finne maskiner uten noen sikkerhet å snakke om i det hele tatt. Derfor regner jeg det som mindre sannsynlig at jeg blir offeret. Men jeg har full forståelse for ditt synspunkt også, blir jo bare en litt annen konklusjon utifra samme behov (sikkerhet vs brukervennlighet og pris).

 

Ellers gir jeg full støtte til siste avsnitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Installerte pc-illin, fant 0 virus...

 

Oppdaterte pc-illin, fant 293 virus & hester...

 

Alt fjernet bortsett fra infeksjon i winupdates.exe som ikke han fjernes, kun ved å slette fila, kan jeg gjøre det eller blir det fatalt.?

 

Synes fortsatt pc-illin er for ivrige på popups... blir lei...

Lenke til kommentar
Jeg bruker Norman og har aldri opplevd at den skrur av Sikkerhetssenteret pluss at det faktisk går ann å skru av den "popup"hjelperen, så å gi norman en "2"er er uhørt i mine øyne. Har noen prøvd å kjøre Northon på en gammel 300Mhz Pentium 2? det er tregt det. mens norman halverer oppstarts tiden. ville i allefall gitt en "4"er til norman

 

pluss at jeg har brukt norman siden 1997 og har faktisk aldri måttet formatere eller slette filer pågrunn av virus. har aldri hatt problem med norman.

hvis du har brukt Norman siden '97 er det kanskje på tide å åpne øynene for at det kan være bedre produkter der ute? ;-)

 

Ps:det er sikkert noen andre som heller ikke har måtte formattert pga. virus selv om de ikke bruker Norman(!) *shocking*

Lenke til kommentar
Det er sikkert noen andre som heller ikke har måtte formattert pga. virus selv om de ikke bruker Norman(!) *shocking*

Det er også mange som ikke har måttet reinstallere på grunn av virus og nære slekninger, selv uten å bruke Antivirusprogramvare. Jeg og flere med meg har kjørt uten antivirus i over et år, uten å bli infisert.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Norton drar ikke så mye systemressurser egentlig. Det er bare en myte det. Hos meg har aldri maskina blitt sinka noe særlig med Norton inne. Ikke på min Bærbare maskin med 800 MHZ og 128 MB ram heller. Men jeg har tatt av noen unødvendige tjenester og ting som starter opp sammen med Norton da. Om man gjør det så går faktisk ikke maskina noe særlig treigere. med Panda og PC-Cillin synes jeg nesten at pc`en går treigere. Med Norton tar det forhåndsvis kort tid å starte opp.

Lenke til kommentar
Ryktet Norton har for å være et tungt program er ufortjent. Vi merket nesten ikke at det kjøre i bakgrunnen
Og hvilket beist av en maskin kjørte dere testen på? Og hva gjorde dere i "forgrunnen"? Opera og IE?!! :cry:
Alle ryktene vi har hørt om at Norton er en pakke som sakker ned systemet er dermed begravet. Panda sakker veldig etter på disse målingene, og brukte utrolig nok over 100MB minne etter en ren omstart. Norman brukte bare litt i overkant av 38MB.
Nå synes jeg testen begynner å bli direkte useriøs! Er dere klar over hva slik programvare gjør med en typisk student-laptop med 256MB RAM? "Bare 38MB" - NOD32 bruker 12MB på min maskin! (Hvorfor har dere ikke tatt NOD32 med i testen?) Og det er ikke bare minnebruk som gjør at et program sakker ned systemet. På default instillinger har "brukervennlige" Norton det med å sjekke autoupdate på de mest ubeleielige tidspunkter - gjerne midt i en viktig PowerPoint presentasjon. (Det irriterende gule vinduet som popper opp - og værsågod - alt henger. Aaargh! :realmad:) For ikke å snakke om hvor mye det forsinker oppstarten av PCen... :ermm:

 

Hvor er testen på hvor mange virus hvert enkelt program klarer å finne? En slik test burde inneholde noe om sikkerhetsnivået på de forskjellige programmene. Hvis dere ikke har ressurser til å teste dette selv, så foreslår jeg at dere i det minste refererer til noen tester fra VirusBulletin på dette.

 

Strykkarakter til denne testen fra meg. Jeg kommer ikke å anbefale ukyndige (men datainteresserte) venner og bekjente å "lese seg klokere" på denne artikkelen. Den er etter mitt syn ufullstendig, og det som værre er: Villedende. :nei:

Hei du.

 

NOD32 er ingen sikkerhetspakke. Dermed er store deler av innlegget ditt meningsløst.

Lenke til kommentar
Nå spørs det jo alt hva man gjør på pc`en da. Om man egentlig bare skriver dokumenter og holder på med pc`en uten å være på Internet så trenger man i teorien hverken Antivirus eller Brannmur.

Tja, det var vel ikke akkurat dekkende beskrivelse. PCen var på nett 24/7, og ble brukt aktivt til surfing, samt nedlasting av filer både over HTTP og FTP. Det er ikke noe problem å unngå å bli infisert av virus likevel, det bare krever at du har et sunt forhold til sikkerhet.

Lenke til kommentar

Testen var for totalpakker. Da synes jeg at testen bør følges opp etterhvert med pakker som ikke ble testet hvis dere får tak i dem vel og merke.

 

Siba pleide å selge et CA product (Computer Associates) som het EZ Armour. Websiden til Siba.no har ikke den nevnt så det betyr muligens at de har droppet den. Men nå ser jeg at et nytt produkt fra CA er presentert på deres webside:

 

http://tinyurl.com/5hr3l

 

 

 

Her er "direktelink" til produktet som heter Total Internet Protection:

 

http://tinyurl.com/9yxu2

 

 

 

 

Her et utklipp av informasjon og hva pakken består av fra deres produktside:

 

 

Total Internet Protection

 

eTrust TM Internet Security Suite provides comprehensive protection against viruses, hackers, identity thieves, spyware, spam and other online threats that can jeopardize your privacy, your data, and your PC's performance. It combines easy-to-use, business-strength technology with preconfigured settings and automatic updates that take the guesswork out of PC security.

 

eTrust Internet Security Suite includes:

 

* eTrustTM EZ Antivirus - detects and eliminates viruses, worms and Trojan horse programs

* eTrustTM Personal Firewall - stops hackers from attacking your PC

* eTrustTM PestPatrol® Anti-Spyware - protects against spyware, adware and other non-viral threats

* eTrustTM Anti-Spam - blocks 100% of unwanted spam

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ha med en tredje "pakke" som består av forskjellige løse programmer? Slik jeg ser det, er det bedre med flere programmer som er best til sitt bruk enn en pakke med forskjellige halvveis gode programmer. NOD32 er et antivirusprogram jeg vil tro gruser alle de andre antivirusløsningene som har vært testet her, og det finnes gode brannmurpakker o.l. ved siden av.

Synes det er viktig at du kan kjøpe produktet i retail utgave eller på CD-ROM (som OEM produkt for eksempel) enten fra butikk eller i en norsk webshop. Jeg har ikke oversikten på hvor du kjøper NOD32, men du kan selvfølgelig kjøpe det fra Eset sin webside.

 

Jeg har ennå ikke kommet over NOD32 i noen lokal databutikk, elektro-kjede eller andre butikker. Har heller ikke sett det i web-butikkene jeg har kikket innom (det er jo litt begrenset hvilke jeg har besøkt). :roll:

 

 

Miksing av produkter er sikkert artig, men da synes jeg de bør begrense seg til kun gratisprodukter som skiller seg spesiellt ut. Det er jo flere produkter som gjør det, og folk har forskjellig smak, og det sier seg selv at det blir mange kombinasjoner (sikkert for mange å teste). Hvis jeg likevel skal foreslå en slik kombinasjon så blir det:

 

AntiVir Personal Edition -- Finner du her:

http://www.free-av.com

 

eller deres kommersielle portal: http://www.hbedv.com/

 

 

ZoneAlarm Free -- Finner du her:

http://tinyurl.com/7wko

 

 

SpyBot Search & Destroy -- Finner du her:

http://www.safer-networking.org/en/index.html

 

 

En kombinasjon av slike gratisprogrammer kan gjerne gjøre mye av den jobben som kommersielle programmer gjør. Ofte har de også salg av lisenser til bedriftsbruk slik at disse også kan benytte produktene. De finnes kommersielle varianter som kan tilføre ekstra funksjoner, så er det også nevnt.

 

Du kan jo slenge på Ad-aware

http://www.lavasoft.de/support/download/#free

hvis du har lyst fordi den kanskje kan finne noe SpyBot Search & Destroy ikke finner.

 

Les denne meldingen først:

http://www.safer-networking.org/en/compati...ty/adaware.html

 

VÆR OPPMERKSOM PÅ FØLGENDE:

SpyBot Search & Destroy har et lite minus akkurat nå i versjon 1.4 som beskrives godt her:

http://www.safer-networking.org/en/news/2005-06-22.html

 

Noen flere poster om emnet i forumet til dem:

http://tinyurl.com/axgsk

 

http://tinyurl.com/dejxs

 

Det er flere om samme tema i forumets poster her:

http://forums.net-integration.net/index.php?showforum=28

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ha med en tredje "pakke" som består av forskjellige løse programmer? Slik jeg ser det, er det bedre med flere programmer som er best til sitt bruk enn en pakke med forskjellige halvveis gode programmer. NOD32 er et antivirusprogram jeg vil tro gruser alle de andre antivirusløsningene som har vært testet her, og det finnes gode brannmurpakker o.l. ved siden av.

Synes det er viktig at du kan kjøpe produktet i retail utgave eller på CD-ROM (som OEM produkt for eksempel) enten fra butikk eller i en norsk webshop. Jeg har ikke oversikten på hvor du kjøper NOD32, men du kan selvfølgelig kjøpe det fra Eset sin webside.

 

Jeg har ennå ikke kommet over NOD32 i noen lokal databutikk, elektro-kjede eller andre butikker. Har heller ikke sett det i web-butikkene jeg har kikket innom (det er jo litt begrenset hvilke jeg har besøkt). :roll:

Netshop selger NOD32 (dog litt dyrt, billigere om du kjøper direkte fra Eset) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...