Gå til innhold

Nforce 4 og antal ATA enheter?


Anbefalte innlegg

Hallo der.

Jeg luer på hvor mange ATA enheter nForce 4 (ultra) takler. Det er ikke altid det er like mye som antal tilkoblineg på alle hovedkort, har nemmelig et i875P nå og det støtter MAX 4 ATA enheter (s-ata og p-ata tilsammen) selv om det har to p-ata (tilkobling for fire p-ata) kontakter og to S-ata kontakter til chipset (det er forøverig også en raid kontroler på hket som kan brukes samtidig med chipset, noe som jeg oppdaget med stor glede da jeg kjøpte hadisk nummer tre :roll: ).

 

uansett, støtter nForce 4 (ultra) flere en fire ata enheter samtidig?, og da mener jeg ikke hvor mange tilkoblinger det er totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 Skrevet 21/08/2005 : 00:26

  Kan det stemme at i875P bare støtter maksimalt 4 ATA-enheter samtidig?

 

Jeg synes det hørtes rart ut og forventer at alle portene skal fungere samtidig når jeg kjøper hovedkort. 

Jeg stusset noe på det samme, og særlig når jeg da sjekket med Nvidia, og de kalte det: "Unique support for four SATA and four ATA-133 drives", om de da mener unik i den forstand at det er fantastisk bra, eller at det faktisk er "unikt" og enestående at man faktisk kan koble noe på alle inntakene ble jeg litt usikker på...

 

Har her også fler enn 4 på NF4 sli. Trodde i grunn jeg kunne ha 8 på Nforce og 12 med SIL kontrolleren...

Og også på mitt i915P (P5GD1) har jeg hatt 2 sata + 2 ide cd/dvd + 1 ide disk, altså 5. Men det har jo da ICH6R kontroller.

Vet ikke hva som sitter på i875P jeg?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal stappe PC'n sin full av harddisker jeg. Skaper jo bare mer varme og støy. Får faktisk kjøpt 500GB disk i dag. 2-3 stk av dem burde holde med diskplass til de fleste...Skal man ha en disk for bruk som DVD eller musikk arkiv, så er externe disker ett bedre valg spør du meg.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal stappe PC'n sin full av harddisker jeg. Skaper jo bare mer varme og støy. Får faktisk kjøpt 500GB disk i dag. 2-3 stk av dem burde holde med diskplass til de fleste...Skal man ha en disk for bruk som DVD eller musikk arkiv, så er externe disker ett bedre valg spør du meg.

 

Nåja , det har vel med penger å gjøre og da!

Rekk opp hånden den som synes d svir litt i lommeboka å kjøpe en 500GB disk right-away , enda mindre 2-3.

 

Når det kommer til eksterne disker så har disse vist seg å være mye mindre til å stole på.

Dessuten har du i et kabinett bedre mulighet for aktiv kjøling og disk overvåkning , noe som faktisk kan være ganskje kjekt hvis du har 500GB musikksamling på en disk....

 

Jeg for min del kjøpte meg 2stk 200GB disker for lenge siden , da disse var noe av de største. Disse er fulle , det er og min nye 250GB S-ATA.

Jeg har kanske 1500,- å bruke på ny disk , men ikke noe mye mere , hva blir d da? iallefall ikke 500GB!!

Men hvis noen vil bytte 2 stk 200GB disker i en 400GB S-ATA så bare send meg PM!! :thumbup:

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Det hadde nok vært ønskelig med 500GB-disker, men det er ikke så billig:

1TB med 500GB-disker koster fra 5.648 kr

1TB med 250GB-disker koster fra 3.580 kr

Altså 2068 kroner billigere.

 

Det er altså fristende å ofre litt plass og varme i kabinettet for å spare over 2000kr. En annen ting er at det ikke lønner seg å konsekvent ha de største diskene. Folk har jo gamle disker de vil ta vare på også. Disker som de ville tapt penger på å kaste eller selge for å skrape sammen til en ny. Man får ikke akkurat råd til en 500GB-disk ved å selge to gamle 250GB-disker bruk til kanskje 75% av nypris. (se regnestykket)

 

Edit: Jeg var vist litt sent ute ja ;)

 

PS. Rent teknisk sett hadde det nok vært mer gunstig å kjøpe en 500GB-disk fremfor to 250GB-disker, men altså ikke prismessig. .. Men jeg lurer på hvorfor prisstrukturen er som den er. For det må vel være billigere å produsere en disk på 500GB (kun en motor, et kretskort, en ramme, en akutator, en minnebrikke, osv), i stedet for to av alt ved produksjon av to stk 250GB-disker? Så hvorfor er ikke 500GB litt billigere enn 2x250GB da? :hmm:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det betyr vel ingenting om det er 2 500GB disker eller 4 250GB. De fleste lagringsdiskene står i ro uansett.

Jo, det betyr litt for både temperatur, støy og strømforbruk. Dvs. Hver disk spinner selv om den ikke brukes og det betyr ca 5W med varme fra hver av dem. Hver disk og kabel bidrar også litt til å hindre luftsirkulasjonen i kabinettet. Effektforbruket for disker som er idle er ca 5W. Samt støy og vibrasjoner.

 

Men dette er som sagt lite å ofre for å spare et par tusenlapper.

Lenke til kommentar

Er i prinsippet litt enig med Betroz, men 4 enheter blir dog for lite selv for min smak.

Har 2xdvd spiller brenner som jeg syns er praktisk, så er det 2 disker som kjører i raid0, og en annen som dels fungerer som backup for raid'et, og dels fordi jeg har 2 Win innstallasjoner, en til spill og en til fornuftige ting. til slutt har jeg disk nr6 som bare inneholder Win og Ghost til og gjøre backup/restore, men denne siste er ikke tilkoblet strøm til daglig, nettopp pga varme/strøm/boot.

 

Så jeg må si at hvis jeg bare kunne hatt 4 enheter, ville det føles som et savn ;)

Har ikke klart og se at ICH5/ICH5R har disse begrensningene, men vet ikke om det kan variere med produsent av selve hk også kanskje?

Lenke til kommentar

Det er et msi 875P neo fris-ett-eller-annet (ICH5 sørside). har nemmelig prøvd med 3 cd/dvd drev og to S-ATA disker og da fant bios bare den ene disken.

De to diskene er førøverig to seagate 160 GB disker.

 

tror det er en begrensning i ICH5 da den legger S-ata enheter som master på ata 3 og 4, mens 1 og 2 er forbeholt P-ata enheter. det er nemmelig bare fire ata "kanaler" tiljengelig på hket.

 

men om nForce 4 kan legge S-ata hadsiker på en annen måte, eller har seks ata "kanaler" så skulle det vel funke.

Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 21/08/2005 : 14:56

  Det er et msi 875P neo fris-ett-eller-annet (ICH5 sørside). har nemmelig prøvd med 3 cd/dvd drev og to S-ATA disker og da fant bios bare den ene disken.

De to diskene er førøverig to seagate 160 GB disker.

Hmm, når du sier det må jeg si jeg erindrer masse trøbbel med ICH6R, og Win innstallasjon. Bios fant ikke annet enn den disken/cd rom jeg satte på samme kabel som harddisk (blå kontakt på hk). Så måtte drive og koble om (eller som jeg etter hvert fant ut trykke F8 og velge boot device etter ide scan)

 

Det som var saken hos meg var at når så Windows var innstalert, kunne jeg koble cd/disker på de andre ide slotene også, de blir fortsatt ikke funnet av bios, men går man i kontrollpanel- administrative verktøy - datamaskinbehandling - lagringsplass - og diskbehandling dukket diskene opp der. Og om det var en formatert disk, dukket den opp i "min datamaskin" også, etter at ide drivere var innstallert. Det var vel også det som var litt forvirrende, at jeg måtte innstallere raid drivere ITE8212 og eller 82801 ata storage kontroller før de 2 siste IDE pluggene fungerte (er 3 på mitt hk, bare den ene finner noe i bios...)

 

Husker ikke helt, og nå bruker jeg bare den IDE pluggen som er defoult (blå) og sata. Men husker som sagt at det var litt uvant det hele, særlig at jeg måtte ha raid drivere for og bruke IDE vanlig, jeg skulle jo ikke ha raid...

 

Vet ikke om det kan være noe av det samme du sliter med, men ville i alle fall nevne det for deg :)

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal stappe PC'n sin full av harddisker jeg. Skaper jo bare mer varme og støy. Får faktisk kjøpt 500GB disk i dag. 2-3 stk av dem burde holde med diskplass til de fleste...Skal man ha en disk for bruk som DVD eller musikk arkiv, så er externe disker ett bedre valg spør du meg.

Vel er nok litt sikrere med feks 2 disker enn 1, det er vel sjelden begge ryker samtidig, og du vet jo hvor flinke vi er til å ta backup :)

Kan også nevne at etter jeg kjøpte DISSE er støy en saga blott.

Eneste jeg nå hører litt er tikkingen fra raptorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...