Gå til innhold

Liverpool F.C - Home of Klopptimus Prime


AllFather

Anbefalte innlegg

Januar-vinduet er jo stillere enn sommervinduet, sånn generelt sett (og ikke bare for Liverpool). Ingen vil jo kvitte seg med sine spillere midt i en sesong, og managere liker å ha spillerne med på pre-season for å få det beste ut av dem.

 

Jeg velger å ta det som en positiv overraskelse om Liverpool henter flere spillere i januar, og forventer egentlig ingenting. Selvfølgelig håper jeg jo på forsterkninger i en haug av lagdelene, men det er jo å drømme om man tror at alle hull skal bli tettet i et januarvindu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Vi "må" vinne alle kamper.

En seiersrekke på 3-4 kamper hadde jo gjort bra.
Du vet vi har vunnet de 4 siste allerede?
Se på tabellen. Å vinne de neste 3-4 hadde gjort bra.

 

15 poeng opp til City om Liverpool vinner mot City. United var lenge langt foran Liverpool. Hvis Liverpool vinner mot City kommer de på samme pengesum United er på idag. 47 Poeng. Chelsea har idag 46. Lagene kan ende på 50 og 49 poeng. Taper Liverpool mot City vil City ligge 18 poeng foran Liverpool, United 6 poeng og Chelsea 5 poeng. I tillegg har både Arsenal og Tottenham mulighet til å knappe inn poeng på Liverpool om Liverpool taper mot City.

 

3 poeng mot City er viktige 3 poeng på et viktig tidspunkt.

Synes du legger litt vel mye i det. Vi har god driv og har ikke tapt på evigheter, og er i god rekkevidde til topp 4. Om vi skal tape én kamp til i år gjør det meg ingenting om det blir mot City, for de skal uansett få en brutal formknekk for å ikke vinne ligaen i år. Ser ikke på de som konkurrenter til 2.-4.plassen lenger.

 

Selvfølgelig er det best om vi vinner resten av kampene, også mot City. Er ingenting jeg heller vil enn at deres første tap for sesongen kommer på søndag, men å si at det er viktig å vinne kampen mener jeg blir helt feil. Med den logikken er det viktig å vinne alle andre kamper også (noe det forsåvidt er om man skal kjempe om tittelen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du legger litt vel mye i det. Vi har god driv og har ikke tapt på evigheter, og er i god rekkevidde til topp 4. Om vi skal tape én kamp til i år gjør det meg ingenting om det blir mot City, for de skal uansett få en brutal formknekk for å ikke vinne ligaen i år. Ser ikke på de som konkurrenter til 2.-4.plassen lenger.

 

Selvfølgelig er det best om vi vinner resten av kampene, også mot City. Er ingenting jeg heller vil enn at deres første tap for sesongen kommer på søndag, men å si at det er viktig å vinne kampen mener jeg blir helt feil. Med den logikken er det viktig å vinne alle andre kamper også (noe det forsåvidt er om man skal kjempe om tittelen).

Nei, tittelen er stort sett avgjort. Men det er spennende å se hvordan City håndterer f.eks et stort tap. En revansj.

 

Jeg foreslår følgende lag på Søndag:

 

Loris Karius

Arnold - Gomez - Van Dijk - Robertson

James Milner

Wijnalum Oxlade

Mane Firminho Ings

 

 

Innbyttere:

Mignolet

Matip

Moreno

Can

Llana

Salah

Woodburn

 

 

 

Angående forsvar. Hvis det er et problem med Arnold på kanten, kan man bytte Arnold med Matip og sette Gomez på høyre back. Hvis Gomez ikke gjør jobben sentralt kan man bytte han med Matip, eller bytte Arnold med Matip og skyve Gomez til høyre.

 

Fungerer ikke Milner på defensiv midtbane, kan man bruke Can. Milner kan også brukes på høyre kant, eller midtbane, eventuelt. Llana kan brukes som sentral midtbane.

 

Jeg synes personlig Ings bør få en mulighet. Enten på venstre kant eller sentralt. Hvis sentralt kan Firmino teste venstre kant. Salah kan komme innpå hvis det trengs. Jeg håper Woodburn får en ny mulighet. enten han eller Ings mot Manchester City.

 

Midtbanetrieon mener jeg kan utfylle hverandre og gi akkurat hva som trengs i denne kampen. Milner er en tøffing, Wijnaldum er litt av hvert, mens Ox selvsagt er sterk, men også smart. Ox kan byttes med Llana om nødvendig, for å gi Llana kampform igjen.

 

Jeg mener mitt lag er det sterkeste Liverpool kan stille med mot City, altså, foruten at benken også er sterk, noe som gir mening i en kamp mot Manchester City.

 

Superinnbytte av Salah bør vurderes etter 55 minutter. Sadio Mane kan byttes, eller roteres sentralt eller til venstre om nødvendig. Men Sadio Mane sin sterkeste posisjon virker å være høyre ving. Salah kan eventuelt også prøves på venstre siden og se hva han duger til der.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Liverpools spennende unge spillere i årene fremover:

 

Forsvar:

Joe Gomez

Trent Alexander-Arnold

 

Midtbane:

Sheyi Ojo

Harry Wilson

Marco Grujic

Ovie Ejeria

 

Offensiv midtbane:

Divock Origi

 

Angrep:

Dominic Solanke

Ben Woodburn

 

 

Alle som er 22 år eller yngre og er i nærheten av førstelaget allerede nå. Det blir spennende å følge denne gjengen videre, i tillegg til alle de unge på førstelaget, og de mer erfarne. Det ser faktisk rimelig lovende ut de neste par årene i forhold til utvikling av egne spillere, salg av de spillerne som ikke passer og kjøp av de aller viktigste spillerne som trengs for å styrke laget eller komplementere troppen.

Lenke til kommentar

Januar-vinduet er jo stillere enn sommervinduet, sånn generelt sett (og ikke bare for Liverpool). Ingen vil jo kvitte seg med sine spillere midt i en sesong, og managere liker å ha spillerne med på pre-season for å få det beste ut av dem.

 

Jeg velger å ta det som en positiv overraskelse om Liverpool henter flere spillere i januar, og forventer egentlig ingenting. Selvfølgelig håper jeg jo på forsterkninger i en haug av lagdelene, men det er jo å drømme om man tror at alle hull skal bli tettet i et januarvindu.

 

Et keeperkjøp i Januar hadde vært et bra signal, og salg av Lovren det samme.

Lenke til kommentar

Ings > Salah mot City...?

Øh, nei!

Ehh jo, for å sette Sadio Mane i sin beste posisjon og gi Salah hvile. Trenger man Salah kan man bytte han inn i løpet av kampen, men før det er 30 minutter igjen isåfall.

 

Det er bra hvis Woodburn eller Ings får en mulighet til å spille seg inn på laget iallefall.

Lenke til kommentar

 

Ings > Salah mot City...?

Øh, nei!

Ehh jo, for å sette Sadio Mane i sin beste posisjon og gi Salah hvile. Trenger man Salah kan man bytte han inn i løpet av kampen, men før det er 30 minutter igjen isåfall.

 

Det er bra hvis Woodburn eller Ings får en mulighet til å spille seg inn på laget iallefall.

Du spiller ikke inn de nest-beste i årets kanskje vanskeligste kamp. Det gjør du de siste 20 når du leder med 2-3 mål mot et lag fra nedre halvdel.

Dessuten av Salah hvilt i flere dager nå og er sikkert fit for fight :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sturridge har visstnok bedt om å få forlate klubben nå i januar. James Pearce i Liverpool Echo skriver hvertfall dette.

Sturridge er vel interessert i å bli med i VM-troppen til England.

Men når Liverpool setter prislappen til 25-30 mill pund, virker det ikke som om de er spesielt interessert i å kvitte seg med han.

 

Og vet dere hva? Dersom han drar til en annen klubb, får han sikkert spille. Og da blir han skadet. Og da får han ikke bli med i VM-troppen.

Og hvis han blir i Liverpool, får han antakelig ikke spille. Og da får han ikke bli med i VM-troppen.

Og hvis Klopp skulle allikevel la han få spille litt, blir han sikkert skadet, og da får han ikke bli med i VM-troppen.

Endret av sector
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, nå har Klopp vært i Liverpool, hva, 2 år?
 

Neste sesong er sesongen det skal kjempes om tittel. Ting begynner å nærme seg det man ønsker i henhold til et bra fotball lag. Ikke bare et bra førstelag, men også en bra benk og mange lovende unge spillere. Treningsannlegg er i ferd med å bygges på nytt, pengene er tilgjengelig, klubben styres vel både økonomisk og rent fotballmessig.

 

Alt ligger til rette for en mulighet til å kjempe om tittelen neste år. Til og med trenere er riktig virker det som.

 

Men, alt er ikke perfekt. Det mangler en del ting, og en del ting er overflødige. Hva er det som trengs av polering for at Liverpool skal kjempe om tittelen neste sesong?

 

Vi vet alle at Coutinho nå er i Barcelona, ja, et tap. Men vi vet også at Keita er på vei inn. Vi vet at Can sannynligvis er på vei ut.

 

La oss si, Klopp har 200 million tilgjengelig i dette vinduet, og 200 million eller mer tilgjengelig til sommeren. Hva er det som trengs for å fylle de siste hullene i laget? Hvem må ut, hvem må inn? Trengs det noe annet i klubben?

 

For min egen del mener jeg det trengs noen spillere ut, og et par andre inn.

 

Lovren, Mignolet og Sturridge er modne for å forlate klubben. Disse spillerne taper klubben poeng og er ikke med å dra lasset når det trengs. Akkurat nå virker de som en slags negativ kraft for klubben.

 

Derfor UT:

Lovren, Mignolet og Sturridge. I den prioriterte rekkefølgen.

 

Keepere inn:

Jan Oblak (utkjøpsklausul 100 million)   <-- Jeg mener dette er riktig valg.

Kepa

eller Alisson

 

Da sitter man med Jan Oblak som åpenbart førstevalg, Karius er reservekeeper og Ward er tredjekeeper. Om Ward skal få fart på karrieren bør han enten lånes ut to år, eller erstattes med en ung keeper som aksepterer å være tredjekeeper.

 

Angående forsvaret har Liverpool trioen Matip-Gomez-Van Dijk som førstevalg og Klavan som reserve. På høyre Clyne med Arnold som reserve, venstre Robertson med Moreno som reserve. Laget er bra dekket i forsvaret, med mindre en skade oppstår sentralt. Gomez kan dessuten dekke både høyre og venstre om nødvendig. Et åpenbart lurt valg hadde vært å kjøpe en midstopper til. En ung midtstopper som kan akseptere å være dekning for de andre.

 

Forsvaret trenger:

En ekstra midtstopper for å erstatte Lovren. Helst ung.

 

Midtbanen:

Midtbanen til Liverpool er svært komplisert og har svært mange spillere, mange av de er litt like i posisjonen. Alle posisjonene på midtbanen er dekket, utenom defensiv midtbane hvor kun Can kan spille, og Can er på vei ut, så.... Milner kan nok også spille defensiv midtbane. Liverpool har så mange valg på midtbanen at det nesten bør vurderes å selge Henderson. Jeg vet at det kan være som banning å regne, men... Det Liverpool KUNNE trengt var en defensiv midtbanespiller som også kan spille på midtbanen. I tillegg hadde vel Liverpool hatt det godt om de hadde en Andrea Pirlo type i tillegg. En Italiener eller Spanjol på midtbanen er noe Liverpool kunne ha trengt, en verdenklasse sentral midtbanespiller. Eller et par unge varianter.

 

Bryan Cristante er fremdeles tilgjengelig. Ellers ryktes det om Nzonzi, men han er jo gammel. Liverpool kunne ha trengt en spiller som Ngolo Kante. Jeg drømte foran forrige sesong at Liverpool hentet Victor Wanyama, men det gjorde jo Tottenham. William Carvalho var jo lenge et rykte. Et rykte jeg håper det ligger noe i nå. Det hadde nok vært et bra kjøp.

 

Antar man Keita er et førstevalg på midtbanen og at Can forlater klubben, har man en hovedrotasjon mellom følgende spillere:

Keita, Wijnaldum, Oxlade, Llana, Milner, Henderson, Grujic.. Altså, om man ikke henter noen nye spillere. Grujic er vel lovende, defensiv midtbanespiller?

 

Midtbanen er jo viktig, men det hadde vært greit å behold Can som også kan spille sentral stopper som reserve.

Ellers er jo en midtbane med

Carvalho, Keita, Grujic, Milner

Henderson, Wijnaldum, Oxlade

Llana

også en bra midtbane.

 

I tillegg kan Moreno spille venstre midtbane, Milner kan spille høyre midtbane og Markovic kan spille høyre midtbane. Sannsynligvis kan også Robertson spille venstre midtbane.

 

Offensiv midtbane ser jo bra ut, også uten Coutinho:

Llana

Oxlade kan spille både høyre og venstre offensiv midtbane og sikkert også sentralt.

Firmino kan spille venstre eller sentral og også spiss.

Sadio mane kan spille høyre, sentralt og venstre.

Salah kan spille høyre og venstre.

Sturridge kan spille høyre og spiss.

Ings kan spille venstre og spiss.

Ben Woodburn kan spille venstre og spiss.

Origi kan spille venstre og spiss.

 

Svakest ser det vel egentlig ut sentralt da, og eventuelt mangelen av en goalgetter.

 

Å hente spillere som Lemar, Brandt og/eller Draxler hadde nok ikke skadet, og hadde gjort rotasjonen bedre. Men å hente en spiller som Aubameyang og få ut Sturridge hadde vært bedre.

 

 

Da sitter man igjen med f.eks et førstelag med:

ny keeper

Clyne-Gomez-Van Dijk-Robertson

Keita-Carvalho-Oxlade

Salah-Aubameyang-Mane

 

Og eksempler på reserver:

Karius

Matip

Arnold

Henderson

Llana

Lemar

Firmino

 

Da kan man spille neste champions league kamp med f.eks

Karius

Clyne-Matip-Van Dijk-Robertson

Keita-Milner-Wijnaldum

Mane-Firminho-Lemar

 

Innbyttere:

Ny keeper

Gomez

Arnold

Carvalho

Henderson

Salah

Aubameyang

 

Fa cup:

Ny keeper

Gomez-Van Dijk-Matip

Milner-Carvalho-Keita-Moreno

Firmino-Oxlade

Ings

 

Innbyttere:

Karius

Robertson

Arnold

Henderson

Lemar

Mane

Aubameyang

 

 

Ligacup:

Karius

Arnold-Gomez-Matip-Moreno

Carvalho

Firmino-Wijnaldum

Salah-Aubameyang-Origi

 

Innbyttere:

Ny keeper

Klavan

Robertson

Van Dijk

Keita

Mane

Woodburn

 

 

Altså, med dagens tropp har man veldig mange rotasjonsmuligheter, noe som er positivt. Men i listen min mangler hovedsaklig en spiss som man kan regne med scorer hver kamp, eller putter 2 eller 3 mål i en og samme kamp. Det er greit å ha en spiss, sammen med scorende vinger også. Klop ønsker at Oxlade skal kunne score fra midbaneposisjon også, noe han helt sikkert ønsker av andre midtbanespillere i tillegg.

 

En ny spiss er et åpenbart valg. Altså, kvitte seg med Sturridge og erstatte han med en god spiss.

Keita er på vei inn allerede

Lemar hadde oppfylt en del krav til en god rotasjon, selv om det egentlig ikke trengs spillere i offensiv midtbaneposisjon.

En defensiv midtbanespiller er noe mange snakker om. Så lenge det er en god spiller og helst ung, så kan det være hvem som helst.

Det hadde nok heller ikke skadet med en spanjol eller italiener på den sentrale midtbanen, selv om det ikke er noe krav for å kunne vinne ligaen.

Det viktigste er uansett en ny keeper. Jan Oblak til 100 million Euro er et åpenbart valg for Liverpool. Såpass mye penger bør man kunne bruke på en keeper nå til dags, når man har fått inn så mye fra andre spillere og kjører nært overskudd på overgangsbalansen. 100 million for en keeper, skader isåfall ikke så mye.

Klopp bør ha 400 million Euro til rådighet i dette vinduet og til sommeren. Henter Klopp Lemar for 100 million i dette vinduet, så er mye gjort, og man kan få Lemar innpå førstelaget før neste sesong. Det er jo også hva man gjør med Van Dijk nå. Mange vil også ha Keita inn før sommeren om mulig.

 

Aubameyang ryktes til Kinesisk fotball, men bør tenke seg om en eller to ganger hvis et god tilbud kommer fra Liverpool og Klopp. Det vil være dumhet for hans del å takke nei til det. Et bud på 65 million Euro bør holde. Jeg tror spilleren føler seg ferdig i Dortmundt og ønsker noe nytt, sannsynligvis Europeiske pokaler og eventuelt en Premier League tittel. Han er 28 år gammel, og har ikke mye tid igjen til å samle en Champions League tittel på. Er muligheten for det bedre i Dortmund eller Liverpool? Det bør være mulig å få Aubameyang til sommeren, om ikke allerede nå i dette vinduet. 100 millioner til Oblak til sommeren, levner 100 millioner til annet. 100 millioner for Lemar nå i vinduet, levner 100 million til andre spillere. Keita dekkes også av en av disse, om ikke allerede telt inn på en annen måte. Da er det snakk om kanskje 65 million til overs, Euro. For det kan man jo kjøpe f.eks Carvalho, eller øke prisen på Aubameyang om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sturridge har visstnok bedt om å få forlate klubben nå i januar. James Pearce i Liverpool Echo skriver hvertfall dette.

Sturridge er vel interessert i å bli med i VM-troppen til England.

Ja, vær så snill, selg fortest mulig. 20 million bør være en akseptabel sum for denne spilleren. Det er heller tvilsomt at han bør spille for England uansett. Vardy er vel å regne som et førstevalg, Harry Kane også. Sturridge er langt fra det nivået. Om han i det hele tatt bør være troppfyll om han spiller en fantastisk andre del av sesongen for West Ham, er jo et åpent spørsmål, så skadeplaget som Sturridge er. Med en gigalønn er det få klubber som kan hente Sturridge. Lønnen står overhode ikke i stil med spillerens prestasjoner.

 

Istedenfor å betale gigalønnen til Sturridge ut resten av kontrakten, kan Liverpool tilby å betale 1/3 av lønnen til spilleren, mot en overgangssum på 20 million pund. Det vil Liverpool garantert være spart med.

 

Ja, vær så snill, bli kvitt Sturridge fortest mulig. At han tror han er landslagsmateriale sier jo litt om typen. Selg også Lovren, 10 million pund snarest mulig, i den alderen er det en bra sum, og han vil nok være en forsterkning for mange lag.

 

Mignolet kan også selges for 10-20 million Euro. Da har man fått inn kanskje 50-60 million Euro eller pund for trioen Sturridge, Lovren og Mignolet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...