Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De to siste rundene blir ulidelig spennende, kommer nesten ikke til å orke å se på. Tror heldigvis det er større sjanse for at vi tar tredje- eller fjerdeplassen enn at vi kommer utenfor.

Men hvis vi skulle havne utenfor så håper jeg virkelig ikke dommedagsprofetiene og katastrofealarmen går, selv om det blir en nedtur. Driter vi oss ut i de siste to vil det bety at vi har et lag som ikke er helt i stand til å takle presset enda, men det er en prosess som vil ta tid med ligaens yngste mannskap, egentlig uansett hva som skjer den neste uka.

Vi gikk nettopp 19 kamper uten tap, har spilt feiende flott fotball over lang tid og scoret masse mål i de fleste kampene, det har vært litt tråere nå på slutten men det er fortsatt en stooooor forbedring fra tidligere. Jeg vil si United ikke har vært bedre siden høsten 2012, og ikke vært sunnere som klubb siden 2013. Det er så mange ting som er lovende med dette laget, ungguttene og manageren vi har nå så jeg håper ikke positiviteten og troa på prosjektet til klubben med Solskjær ved roret forsvinner hvis vi skulle feile.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke sant. Det skjer alltid sjuke greier i de siste rundene. Absolutt alltid, så nå gjelder det å være forberedt på alt. Jeg må si at jeg ikke gleder meg til kampen i kveld i det hele tatt og har en litt dårlig feeling slik jeg hadde før Southampton. Liker ikke å møte West Ham.

Det ser ut til at en stor majoritet United-fans foretrekker De Gea fremfor Romero i mål i kveld. Ikke akkurat så overraskende, men må si det er litt flere som vil ha Romero inn enn jeg trodde:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da DdGs tabber i stor grad virker å være knyttet opp mot det mentale, snarere enn det fysiske (vi ser han fremdeles gjøre helt ekstremt gode redninger), tenker jeg det er naturlig å starte han. At vi fortsetter å backe han for å få han gjennom det her.

Den eneste grunnen til å la Romero starte vil være om planen er å bruke Dean Henderson fra neste sesong. 

For Romero i seg selv er ikke god nok til å være førstekeeper på lang sikt.

Og det er ikke som om det er spesielt lett for han heller å gå fra å bare spille uviktige cupcamper, til å plutselig få all oppmerksomhet på seg i kampen om topp 4.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Romero er en drøm av en andrekeeper! Leverer stort sett hver gang og det er imponerende når det er lenge mellom kampene han får.

Enig med deg angående De Gea, @blured. Tror ikke det er hensiktsmessig å gjøre noen endringer. Det noe merkelige her er at De Gea har vært veldig god de siste ukene, utenom tabben(e). Ikke konsentrert nok i de kampene han får få eller ingen skudd på seg over lengre perioder.  

Det er dette som er spørsmålet rundt Henderson neste sesong og, for det er ingen tvil om at det er annerledes å stå fast i Man United med alt det innebærer. Jeg tror planen til Solskjær denne sommeren opprinnelig var å se hvordan Henderson gjorde det i et eventuelt EM-sluttspill med England. 

Den Reddit-tråden var veldig fin. United.no har også gått gjennom samtlige scoringer med De Gea i mål, og kommet frem til at vi har tapt minst 4 poeng (maks 6) + FA-cupexit på tabber/skudd han burde tatt. De er altså litt mer konservative enn Reddit-brukeren (7). 

De har også laget en statistikk mellom De Gea og Henderson basert på xG:

David de Geas siste fem år i United:
(xCG = expected conceded goals, altså forventet baklengsmål basert på sjansene imot)
19/20: 35 baklengs, xCG 35,65, totalt: -0,65
18/19: 54 baklengs, xCG 54,5, totalt: -0,5
17/18: 28 baklengs, xCG 41,11, totalt: -13,11
16/17: 29 baklengs, xCG 32,22, totalt: -3,22
15/16: 33 baklengs, xCG 31,4, totalt: -1,6

Dean Hendersons fire år som profesjonell keeper:
(xCG = expected conceded goals, altså forventet baklengsmål basert på sjansene imot)
19/20: 29 baklengs, xCG 37,59, totalt: -8,59
18/19: I Championship: 41 baklengs, xCG 44,97, totalt: -3,97
17/18: I League One, 34 baklengs, xCG 42,36, totalt: – 8,36
16/17: 7 kamper i League Two, 6 baklengs, xCG 10,34, totalt: -4,34

Og en liste med alle keeperne i Premier League etter hvor mye bedre eller dårligere enn "forventet baklengsmål" de er. Her er Henderson nummer 2, mens De Gea er ganske forventet midt på treet rett over Alisson:

1. Guaita (Palace): -8,88 (41 baklengs, skulle vært nesten 50)
2. Henderson (Sheff. United): -8,59 (29 baklengs, skulle vært over 37)
3. Leno (Arsenal): -8,37 (39 baklengs, skulle vært over 47)
4. Dubravka (Newcastle): -7,96 (55 baklengs, skulle vært nesten 63)
5. Lloris (Tottenham): -5,9 (20 baklengs, skulle vært nesten 26)
6. Schmeichel (Leicester): -4,55 (39 baklengs, skulle vært over 43)
7. McCarthy (Southampton): -4,18 (34 baklengs, skulle vært over 38)
8. Krul (Norwich): -3,7 (63 baklengs, skulle vært over 66)
9. Patricio (Wolves): -2,24 (38 baklengs, skulle vært over 40)
10. Ramsdale (Bournemouth): -1,85 (61 baklengs, skulle vært nesten 63)
11. De Gea (Man. United): -0,65 (35 baklengs, kunne vært større)
12. Alisson (Liverpool): -0,45 (19 baklengs, kunne vært større)
13. Pope (Burnley): +0,37 (48 baklengs, kunne vært mindre)
14. Heaton (Aston Villa): +0,5 (35 baklengs, kunne vært mindre)
15. Ederson (Man. City): +1,03 (28 baklengs, kunne vært mindre)
16. Fabianski (West Ham): +1,41 (32 baklengs, kunne vært mindre)
17. Foster (Watford): +2,71 (57 baklengs, burde vært noe mindre)
18. Ryan (Brighton): +2,96 (53 baklengs, burde vært noe mindre)
19. Pickford (Everton): +5,81 (53 baklengs, burde vært klart mindre)
20. Kepa (Chelsea): + 7,95 (42 baklengs, burde vært mye mindre)

Hvis De Gea holder nullen i kveld blir han forresten historisk i United. Han vil da i så fall bli den keeperen som har holdt nullen for oss flest ganger i Premier League (113). 

Så er spørsmålet hvor mye man skal vektlegge disse statistikkene. Erfaring, mental styrke, lederskap, autoritet og alle andre egenskaper er viktig for en keeper. Vi vet at De Gea har kvaliteter til å kunne være verdens beste, og jeg ser det som omtrent like sannsynlig at han kommer opp på det nivået igjen som at han ikke gjør det. 29 år er ikke rare alderen på en keeper.

Vi har nok tapt minst like mange poeng på åpenbare feil dommer/VAR-avgjørelser denne sesongen som keepertabber, for å sette det i et slags perspektiv. Crystal Palace-fadesene hjemme, angrepet på De Gea mot Everton som endte i mål, Sheffield Uniteds 3-3-scoring på overtid som kom via armen og Romeus oversette røde kort har vi nok tapt rundt 8-10 poeng på.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Skuffende kamp, ikke nødvendigvis bare resultatet men at vi ser så utrolig slitne ut som vi gjør. Nesten ikke noe krutt å komme med. Vi hadde fortjent å vinne kampen ut fra sjansene vi skaper. West Ham kommer nesten ikke til noe, og straffa de får er en gave. 

Én kamp igjen. Siste runde er på søndag, så nå får vi lengre hvile enn på en stund. Leicester vil kjempe med nebb og klør for å slå oss... og de var bedre enn Tottenham selv om de tapte 3-0 grunnet en effektiv Kane. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...