Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ille at jeg ikke har orket sosiale medier, podcaster eller nyheter til nå i dag. Har derfor ikke fått med meg noe særlig av det som har blitt sagt, annet enn at Giggs, Schmeichel og Neville har vært ute med støtte til Solskjær, og De Geas utspill. Får likevel prøve å skrive det jeg tenker her, og jeg har mye på hjertet.

 

Hvis klubben sparker enda en manager nå så mister jeg den siste lille resten jeg har av tro på styret og eierne. Da vet jeg ikke om jeg kommer til å orke å dra på Old Trafford en gang denne sesongen. Det vil kanskje gi noen bedre resultater nå på kort sikt, men jeg har null tro på at det vil ha noen hensikt eller hjelpe oss på lang sikt. Alle var enige om at en gjenoppbygging fra bunnen tar tid, men det er få som takler at det innebærer en utrolig vanskelig periode først. Jeg sliter med selv.

 

Den eneste typen manager det vil være hensiktsmessig å erstatte Ole med er en type som har de samme tankene om gjenoppbygging av klubben og bruk av unge spillere, men med bedre taktiske egenskaper. Jeg kommer faktisk ikke på noen nå. Ryan Giggs er kanskje det nærmeste vi kommer der, men han er i Wales. Han kan bli en ressurs i fremtiden. Slik jeg ser det så er det ingen vei tilbake med den spillertroppen vi nå sitter på. De unge gutta er nødt til å satses på ut denne sesongen, for vi har faktisk ingen andre. 

 

Så er det heller ikke manageren som er Uniteds hovedproblem nå. Bortsett fra eierne og alt det rakkelet vi har luskende rundt i korridorene, så må man snakke om spillertroppen som tross alt er det viktigste verktøyet i en klubb.

 

Jeg skrev her før kampen i går at laget som startet ikke var noe bedre enn Newcastle sitt, og ble derfor ikke overrasket over resultatet. Med sju av sine beste spillere utilgjengelig vil enhver klubb slite i Premier League, spesielt om skadeproblemene fortsetter over tid, men det er likevel en altfor svak samling av spillere vi har bak våre beste. Ser man på de som skal være konkurrentene våre har vi et førstelag som er oppe og sleiker, men et andrelag som er veldig langt unna. Jeg registrerte at noen kritiserte laguttaket, men hvem skulle ellers startet kampen? Dette var det beste laget tilgjengelig!

 

Når disse blir nødt til å spille hele tiden og atpåtil sammen med flere unggutter som er helt i startfasen på dette nivået er det utrolig vanskelig å drille inn et system og mønstre som fungerer. Ole burde likevel fått det til langt bedre enn han gjør nå, og spillerne vi har er også nødt til å prestere bedre enn de gjør. Det er mest hans ansvar.

 

Jeg forsvarte Mourinho helt til han mistet garderoben på høsten i fjor, og jeg kommer til å gjøre det samme med Ole. Mourinho spilte ikke den type fotball vi ønsker, men han hadde en svak spillerstall på slutten og fikk veldig dårlig backing i de siste overgangsvinduene. Den mangelen på kvalitet har Ole arvet, men han arvet også en spillergruppe som 1) ikke hadde selvtillit 2) ikke ga alt for klubben 3) ikke passet inn i måten Manchester United helst skal spille fotball på (ifølge oss fans). Det lar seg bare ikke fikse over natta, selv om han faktisk klarte det i starten. Tiden har vist oss at gråstein ikke kan gjøres om til gull, selv om han spraylakkerte gråsteinen godt og nøye de første tre månedene. 

 

Mer opprydding og flere gode overgangsvinduer trengs. 

 

-

 

Vi kan også snakke om taktikk og formasjoner:

 

Da Ole kom inn spilte han mest 4-3-3. Dette var mens Matic fremdeles faktisk hadde bein (og litt stolthet) slik at han kunne være en trygghet defensivt, og Herrera kunne bidra med sin gode forflytningsevne ved siden av. Da kunne Pogba ligge høyere i banen, enten ved siden av Herrera eller som en slags tier øverst i en diamant. Vi slapp inn mål i nesten hver kamp, men dette fungerte strålende offensivt, helt til skadene kom. Herrera ble ute lenge, og samtidig ble det klart at han ønsket å forlate klubben. Flere skader på sentrale spillere fulgte etter, og det var starten på nedturen.

 

I tiden etter PSG borte la Ole om til 4-2-3-1 og det er det vi har spilt siden. Han har også fått juniorlagene til å spille etter samme filosofi slik at det på sikt skal bli en rød tråd opp til førstelaget. Uten Herrera eller andre midtbanespillere med samme egenskaper måtte Pogba lenger ned i banen for å få bedre defensiv trygghet. I de par første kampene gikk det greit, men så kom nedturen. Matic måtte dekke store rom og var rett og slett både helt ute av form og generelt elendig. Vi slapp inn mange mål, og de defensive problemene ble veldig synlige igjen slik de var hele forrige sesong.

 

Med nye kjøp denne sesongen har det fungert mye bedre defensivt enn på slutten av forrige, men offensivt blir 4-2-3-1 altfor forsiktig og det har vært til tider helt idéløst hvor skadene har en forsterkende effekt. Uten Pogba tilgjengelig mister vi det som er av kreativitet fra midtbanen. Jeg håper Solskjær endrer formasjon igjen tilbake til 4-3-3 når vi får nøkkelspillere tilbake fra skade. Selv om vi risikerer mer bakover er det nødt til å gjøres grep. Et lag som sliter med å score mål trenger ikke to dype midtbanespillere. Vi har gode forsvarsspillere. Vi har massevis av fart på topp. Hvorfor ikke bruke de styrkene?

 

(Siste: Er det egentlig mulig å fåtte og begripe hvor dårlig Fred er? I går var hans første ligastart denne sesongen. Han klarer ikke slå pasninger oppover i banen. Det ender alltid med en feilpasning. Pasningene på tvers blir konsekvent både slått for løst og på feil fot. Han bruker alltid minst to touch, og han tar aldri en eneste sjanse på å spille ballen gjennom et ledd. Pereira ble spilt gjennom et ledd ÉN gang i går. EN! Det endte i en halvsjanse.)

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rashford:


 
Tuanzebe:
- “We go back to the drawing board, the international break [is] now time for us to regroup. We believe in what we’re doing, in time it will come. Now it’s just that tough phase. Next game we look forward to is Liverpool. [We] definitely want to get a result in that game.”

“Obviously, we're waiting for players to come back [from injury] and that will be a positive to strengthen the squad again,” added the 21-year-old.

“[it] gives us time to reflect and build on our game because again we’re having a lot of possession but we need to have that final kind of penetration in the final third [to] give us chances to win games.”

Neville:
Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greenwood skadet. Ryggskade, samme som Lindelöf etter den harde banen i Haag.

 

Skadene vil ingen ende ta. Akkurat nå har vi 10 spillere ute med skader eller sykdom. Tosifret der altså. Det betyr at hvis ikke noen blir friske til neste kamp har vi problemer med å stille en kamptropp uten å promotere nye juniorspillere. Det er helt spektakulært sykt.

 

https://www.manutd.com/en/news/detail/mason-greenwood-pulls-out-of-england-under-21-squad

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det gjør det ikke mindre spektakulært. Blir verre av at vi nå har en tynn tropp og at skadene er på nesten alle våre beste spillere.

Og hvorfor har Manchester united, en av de største klubbene i verden med en sinnsyk lønningsliste, en tynn tropp? Det er jo der problemet ligger.. Ubrukelig styret.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det er fordi klubben er så stor som den er at lønningene er som de er. Det er som i gamle dager, er du en United-spiller, så er du en "by default" en superstjerne. Og den der har de brukt for alt hva det er verdt kan det virke som. Vi har spillere som ikke ville nådd 99-årgangen til knærne, men som krever mer penger - uten at de faktisk er gode spillere. Det har blitt en ukultur i klubben som har bygget seg opp over det siste 10-året som de ikke blir kvitt med mindre:

- de omstrukturerer på ledelses-nivå
- introduserer nye retningslinjer for kjøp og lønnsnivå. Dette vil gjøre MANGE dritsure (f.eks Pogba og DDG)

- sparke ut alle som da blir dritsure og erstatte de med nye talenter og stjerner (må ha en blanding mellom etablerte stjerner og talenter). Vi snakker kanskje en utbytting av 6-10 av de mest etablerte spillerne - tvert

Dette vil antagelig sette klubben i en slags "limbo" i 3-5 år fremover, der vi ikke har nubb-sjans på noe som helst, men som pøser på med penger for å bygge en (etterhvert) fryktinngytende stall. For meg så høres det ut som en gode greie, men vi skal spille fotball i mellomtiden også

Pep brukte 2mrd på forsvaret alene, når han kom til en allerede svært god stall, og det tok tid før ting var på plass. Forskjellen er at vi ligner mer på West Ham United nivåmessig enn City, så her må det sterke lut til

For ordensskyld (regner ikke med at jeg trenger å si dette), men dette er min rene og skjære synsing rundt det jeg mener er "galt" samt en løsning på dette. Her er det lov å være veldig uenig :)

Lenke til kommentar

 

Heldigvis. 50 millioner pund for en som har spilt 10 kamper er latterlig.

 

Absolutt, men for Newcastle er jo ikke £50m for Longstaff noe som helst. Men lokal(!!!) unggutt som blir kastet inn pga. skader og ender opp å gjøre jobben til både Shelvey og Diame samtidig, og en bedre jobb en de var i stand til, og som oppå dette ender opp som banens beste i 11(?) av de 13 kampene han spilte for klubben som 20-åring. Klubben burde selvfølgelig krevd minst det dobbelte.

 

Men det er selvfølgelig ingen som burde betale £50m for en spiller med under 15 kamper. Vanskelig å si seg uenig i det Men det betyr jo bare at Ashley og Newcastle har gjort noe riktig til en forandring.

Endret av """
Lenke til kommentar

Absolutt, men for Newcastle er jo ikke £50m for Longstaff noe som helst. Men lokal(!!!) unggutt som blir kastet inn pga. skader og ender opp å gjøre jobben til både Shelvey og Diame samtidig, og en bedre jobb en de var i stand til, og som oppå dette ender opp som banens beste i 11(?) av de 13 kampene han spilte for klubben som 20-åring. Klubben burde selvfølgelig krevd minst det dobbelte.

 

Men det er selvfølgelig ingen som burde betale £50m for en spiller med under 15 kamper. Vanskelig å si seg uenig i det Men det betyr jo bare at Ashley og Newcastle har gjort noe riktig til en forandring.

 

Ikke uenig i dette, og jeg er stor fan av Longstaff. Jeg ville ha han til United i sommer, men ikke for den prisen. Det har lite med talentet hans å gjøre, men mer med overgangspolitikken til United som er nødt til å endres. Det er greit å kjøpe unge megatalenter i blant, men ikke i alle posisjoner. Wan-Bissaka er et eksempel på hvordan det heller bør gjøres, han har fått en hel sesong på nivået under beltet og man vet litt mer hva man får, og man kan få et litt større bilde av skadehistorikk etc. 

 

Uansett, veldig moro at både han og broren gjør det så bra, virker som fine fyrer og. Det er akkurat hva Newcastle trenger nå!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sesongen er over for Uniteds del. Jeg ga opp CL etter kampen mot West Ham og brydde meg ikke spesielt mye da vi tapte i helga. Dette bør være fokuset frem til juni:

 

* Unngå nedrykk.

* Fortsett å gjøre det Solskjær har gjort riktig, nemlig å fryse ut ruggelet (Jones, Lingard, Rojo)

* Hent inn en ny spiller eller to i januar, og gi de frem til sommeren å akklimatisere seg

* Signér Paul Mitchell, og la han få peile ut en skikkelig manager som hentes inn i juni

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Tillater meg å quote noe av det redaktør Dag Langerød skriver på United.no i dag. Artikkelen er en plussartikkel, så jeg legger ikke ut mer enn en liten del av den. Er ikke alltid enig med han, men han følger klubben tettere enn de fleste og jeg synes han har mange gode poenger denne gangen: 

 

...

 

Nei, løsningen er ikke å sparke Ole Gunnar Solskjær. For meg vil det i så fall være et signal om at veldig mye håp for fremtiden er ute.

I alle fall hvis det skjer nå.

 

Som sportslig ansvarlig er det åpenbart at Ole Gunnar Solskjær må ta en stor del av skylda for at utviklingen er så negativ. Spesielt når det gjelder den nærmest grenseløse tiltroen til at 4-2-3-1 (ja, jeg vet at dette er mest tall, men dere skjønner hva jeg vil) er det beste for oss – selv med over halve laget ute med skader. Og spesielt når det over flere kamper har vært indikasjoner på at det har låst seg i det offensive spillet – uten at vi ser antydning til en endring.

 

Jeg har ikke svaret på spørsmålene jeg stilte over.

 

Solskjær har åpenbart heller ikke det, ikke foreløpig, men er det én ting jeg er sikker på så er det at verken han eller spillerne vil at det skal se ut som det faktisk gjør.

 

Alle de involverte må ta skylda.

 

Solskjær kan riktignok ikke dytte ballen i mål for spillerne, det er heller ikke han som spiller ballen sideveis eller bakover i banen, det er ikke han som misbruker store sjanser eller straffespark i kamp etter kamp, men Solskjær er ansvarlig for at det ikke ser bedre ut.

 

I mine øyne handler nedturen i hovedsak om to ting:
1) En tropp fullstendig blottet for selvtillit etter en god porsjon marginer imot i innledningen, altså det mentale, og
2) en tynn tropp som ikke har vist seg så god som man håpet når skadene kom. Kort sagt: Manglende kvalitet. (som jeg har nevnt før)

Og da er hovedspørsmålene: Hva må til for at det skal endre seg?

 

På kort sikt:

Jeg tror det er så enkelt som at flertallet av de skadde spillerne må tilbake.

 

Vi visste at vi var tynne før sesongen, og seks av de ti utespillerne som var tiltenkt en rolle i førsteelleveren denne sesongen var ute med skade mot Newcastle. Tre bak, én på midten og to foran.

 

Jeg står fortsatt på at en ellever med De Gea – Wan-Bissaka, Lindelöf, Maguire, Shaw – McTominay, Pogba – James, Lingard, Rashford – Martial er topp fire-materiale.

 

Men De Gea – Dalot, Tuanzebe, Maguire, Young – McTominay, Fred – Pereira, Mata, James – Rashford er ikke det.

 

Så vi trenger noen av de skadde spillerne tilbake, og de fleste av dem kan vel kanskje være tilbake til Liverpool-kampen etter landslagspausen.

 

Vi trenger også en opptur, uansett om det er et skudd som går via to spillere før det går i mål.

 

Selv om Liverpool-kampen er ekkel, fordi nivåforskjellen virker å være så stor som den er for tiden, så er det til en viss grad ikke den verste kampen nå. Tap vil være mer som forventet. Tap var også det vi forventet i februar, men da var vi nærmest seier i en 0-0-kamp. Seier eller også poeng vil være positivt. Lite å tape. Mye å vinne.

 

Jeg er mer bekymret for Norwich-kampen i ligarunden etter der igjen. Det er jo de kampene vi må vinne.

 

På lengre sikt:

Ole Gunnar Solskjær skal ikke sparkes verken nå, etter Liverpool eller i november eller desember.

Vi må ha is i magen.

 

Avstanden opp til topp fire er faktisk bare fem poeng, og sannheten, mener jeg (og jeg tror også United gjør det) er at vi faktisk var best i de fire første kampene, før vi også så slo Leicester etter en solid defensiv i kamp fem.

 

Deretter kom en svak West Ham-kamp, en ok Arsenal-kamp hvor vi kjempet og prøvde, men ikke evnet nok til å vinne, før det ble nok en svak kamp nå.

 

Så nei, alt har ikke vært elendig, selv om Newcastle og West Ham var det og poengfangsten har vært det.

 

Jeg har fortsatt ikke fått noen indikasjoner fra mine kontakter på at det skal være noe spilleropprør eller at Solskjær selv har fått nok, at han skulle gi seg, og da kan jeg ikke annet enn å stole på den informasjonen jeg selv sitter på – og den er litt det samme som The Times skriver om tirsdag – ledelsen forstår at dette vil ta tid, at skadene har ødelagt og stiller seg bak ham.

 

Men hvis Solskjær faktisk skulle få sparken tidlig i høst, som jeg har registrert at noen tror, da er det faktisk nesten ikke håp slik jeg ser det, fordi vi da har eiere og en ledelse som sparker i gang et langtidsprosjekt for så å reagere med en gang det blir motgang.
 

Og det uten at de faktisk har gravd så altfor dypt i lommene for å støtte managerne på overgangsmarkedet, slik vi har sett i de siste vinduene.

...
 

Det vi har fått er en manager som er mer opptatt av klubbens identitet og fremtid enn kortsiktig, egen ære. Han vil kun Uniteds beste. Ikke vær i tvil om det.
 

Vi har fått en manager som har begynt en opprydding i stallen, kvittet seg med de som ikke ville være med og så langt denne sesongen har gitt noe eller en del spilletid til fem egenproduserte spillere som så vidt hadde vært innom før sesongen.
 

Vi har fått en manager som faktisk, slik jeg ser det, har hentet tre spillere til troppen, og alle tre ser ut til å være gode kjøp, selv om det selvsagt aldri var meningen at Daniel James skulle være vår største offensive trussel – slik han har fremstått i flere av de siste kampene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Langerød har aldri hatt noe å fare med, dette er en copy-paste av alt han skrev med Moyes, LvG og Mourinho også. Et par tap til, så vil Langerøds tone endre seg radikalt, sånn har det vært og sånn vil det bli.

 

Det var også under Langerød at United.no begynte å publisere alle disse drittryktene fra The Sun og det som verre er. Generelt sett har den redaksjonelle kvaliteten dalt noe fryktelig etter at han kom inn. Det hederlige unntaket er Bjarte Valen. (og så er Eivind Holth en likandes fyr, om ikke annet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...