Gå til innhold

Den store fiske-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine største opplevelser:

 

Gjedde på 10,1 kg på pimpel (mistet en på samme størelsen tidligere på dagen)

Torsk 11 kg tatt opp til aplaus i saltstrømmen

Abbor 1,6 på en R/H hilo

 

Favoritt fisket er på isen med pimpel etter stor-abboren, den som er på over kiloen. Sesongen nærmer seg.

 

- D.J.

Lenke til kommentar
  Fått sild engang i livet mitt. dontgetit.gif Kommer liksom ikke over noe særlig med sild her ute. shrug.gif

 

Hadde ikke fått noe særlig jeg heller før i sommer.

Man skal være ganske heldig med forholdene.

 

Kommer faktisk ikke over slike stimer lenger slik eg gjorde for 5-10år siden. Husker engang eg fylte 2 rema poser opp med pale og makrell så posene nesten røk.

 

Ah, good times :)

Lenke til kommentar
Aldri fisket med tubefluer, men har det seg sånn at de synker lenger ned i vannet enn vanlige fluer? Vurderer å binde en vanlig flue med en god dæsj bly på, for jeg mistenker at fluen ligger litt for høyt i vannet :hmm:

Bruker tynne kobber rør til mine tubefluer,hvis jeg vil ha fluene

til å gå litt dypere(ca2mm tykke og 1,5-2cm lange).

Sinktip snører er en mulighet, eller at du bygger ei snor

av flyteline\synkeline for å få fluene til å gå dypere.

Lenke til kommentar
Se her Gunnar, en på 9,4 og den andre 8,6 kg...

Laks seff.... ;)

Fin fangst det ja :thumbup:

Fikk meg en tur i Gaula,etter regnvokst med opptimale forhold.

Status ble ett hogg etter flua,det virka som det ikke gikk opp fisk.

Det ble tatt en og annen fisk på mark,men tror ikke det blir noen

stor sesong i Gaula i år.

Men men,fikk da kjøpt meg tohånds fluestang på jakt og fiske messa

på Elverum i høst,så nå er det bare å vente på en ny sesong med

nye muligheter.

Lenke til kommentar

Heisann folks! Må si det var bra tråd.. :D Og til Byberg, som spurte etter bra fiskeplasser i posrsgrunn, Så Har du jo porsgrunnselva, og Drar du et lite stykke, så er Børsesjø absolutt verdt et forsøk! Der er det både storvokst gjedde, og abbor.

Flue er og bra i børsesjø. Ellers er det mange småvann rundt i porsgrunns-skienstraktene. Sjøl fisker jeg med flue, og vanlig haspelstang. Blir tur til helga igjen, så hvis noen flere og skal; Skitt fiske! ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ahh tror det nå er på tide å tørke støvet av stengene, olje snellene og polere slukene og bytte gøtt.

 

Noen som bruker multiplikator sneller? Vurderer å kjøpe en slik snelle men lurer på om det er noe vitsi? aldri prøvd de men de skal vist være ganske digge og man kaster da spesielt langt med de. Er det vanskelig å få til teknikken? Man skal jo stoppe gøttet selv vist. :hmm:

 

Skal se om eg ikke får lurt noen til å bli med på en liten fisketur imorgen. :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ahh igår var vi og fisket ved ett vann som ligger like ved her vi bor og svoger svinet fikk 3 stk fine ørret på ca 300gr og mange napp. Fikk flere napp og mistet 2 fisk. Nå er det liv i vannet og så flere vak i vannet. Senere idag skal eg i butikken og kjøpe tuppring til flue stangen og noen tørrfluer så blir det litt fluefiske og pils ikveld også. :dribble:

 

Mistet også en fin kg's sjøørret forrige dagen på sluk. :hrm:

Lenke til kommentar

Ja, er nok på tide å børste av fiskestanga og se hva jeg klarer å få tak i. Er i desperat behov for ny snelle, helst da med åpen haspel sidne jeg egentlig ikke fordrar lukket.

 

Fisker mye ferskvann, både vinter og sommer. Har vunnet isfiske konkuransen et år, presterte å dra nesten 30 røyer på 1 time. Dog det er ikke rekorden, som ligger på rundt 90 røyer i løpet av 3 til 4 timers fisking (sommers tid).

 

Tror også jeg trenger å fornye hele sulmitten på fluestanga mi, fortaumen ser ikke så god ut etter noen timer i saltvann (etter sjø ørret).

 

Men men, kommer tid kommer råd. Trenger og noe grasalt med fluebindings utstyr siden lageret mitt begynner å se ganske skrant ut.

Lenke til kommentar

Hehe har faktisk ikke EN eneste flue nå. Vetta søren kor fluene min er blitt av så eg blir nødt å kjøpe noen nedi i butikken idag. Noen som har linker til oppskrifter til fluer? Har en del fluebinde utstyr men det blir bare jalla greier nå eg prøver å lage skikkelige greier. Vil helst lage sjøørret/lakse fluer siden tørrfluer sannsynligvis er altfor vanskelige å binde.

 

Skal forresten fiske med flue nå ikveld så eg kommer med fiske rapport senere ikveld. ;)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å se på disse 2 sidene:

 

www.fluefiske.net

www.fluefiskesiden.no

 

Også kan jeg anbefale denne siden for handling av egentlig det meste:

 

www.nordic-outdoor.no

 

Jeg vil faktisk anbefale deg å starte med å lære bindeteknikker innenfor tørrfluer, nymfer og insekter. Laksefluer og ørretfluer inneholder somregel en god del kombinasjoner av materiell, som f.eks mylslange, tinsel, fjer og da kanskje t.o.m floss. Ikke så lurt å hoppe på et tog i fart før du vet du kan hoppe :)

 

Her er det desverre for tidlig å starte med fiske. Hadde tenkt å mekke sammen en nymfe og gå ned til vannet her (isen har nettopp gått, perfekt men ulovelig :(), men sef mangler jeg oval tinsel, hakel klemme og hakel. Har noen påfuglfjer liggende å slenge men de er ikke i stand til noe binding. Mangler og en god del materiell så blir lite med det. Blir dog håper jeg mye fisking til sommeren, om jeg da får tid til det i all jobbinga.

Lenke til kommentar

Selv fisker jeg 3-4 timer hver dag på det meste i sommerferien. Knabber båten og tar en tur.

Selv har jeg for tiden en Shakespeare stang med en Fladen snelle(blir nok byttet med multiplikator ut i år) til sjøfiske fra båt og en Sølvkroken lettspinn (uten snelle :p, det kommer nok i år, trolig okuma) til ferskvannsfiske. Husker i 2004 da jeg hadde fått Fladen snellen min av bestefar og vi dro ut for å fiske. Vi dro inn 26 pirer og 1 500g lyr på 25 min. Da ble det mye god mat på oss :D

Endret av spyro
Lenke til kommentar

Åhh eg elsker våren! Ahh fisken har definitivt kommet! :dribble:

Vi fant et sted i nærheten der eg bor og eg tenkte at det virket som en god sjøørret sted pga fin leopard bunn og det rente en liten bekk ut der så vi var der idag med svogeren for å teste ut om det var noe der og jommen fant ikke vi oss en liten fiske paradis. :D

Så med engang at det vaket sjøørret og siden det blåste og eg hadde bare lett ørret fortom (0.18) på fluestangen så fisket eg heller med liten 12gr møresild. Hadde 2 napp og fikk til slutt en fin fisk på nesten kiloet. Svogeren hadde flere fisk etter med flue og 2 napp med sluk. Vi måtte desverre dra siden han måtte hjem til ungene.

 

Her er bildet av ørreten. Forresten det er i sjøen vi fisket som sagt men denne "sjøørreten" er ganske brunn så er det egentlig ørret eg har fått som kanskje nettop har vandret ut i sjøen for å spise seg feit? Har bare fått blanke sjøørret før. :hmm:

post-9159-1147630086_thumb.jpg

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Gleder meg som en unge til sommerferien begynner så jeg også kan ta frem fiskestanga og vaderne. Tror kanskje jeg trenger litt trening med flue først fordi det er et par år siden sist jeg fiska med det :p Faktisk så var jeg så dypt avhengig av world of warcraft i fjor at jeg knapt nok fikk fiska, men i år skal ørreten passe seg!

 

Btw SnowDog din jævel. Å legge ut slike bilder gjør ikke abstinensene etter fiskestanga mindre.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...