Gå til innhold

Den store fiske-tråden


Anbefalte innlegg

Faktisk så var jeg så dypt avhengig av world of warcraft i fjor at jeg knapt nok fikk fiska, men i år skal ørreten passe seg!

6103232[/snapback]

 

Du skal heller svinge på stangen enn å sløve forran pcen!

6108231[/snapback]

 

Det er planen i år ja :)

 

Når jeg ser de ørretene til snowdog er det uungåelig. Dessverre har jeg ikke sommerferie før 1 Juni.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har ingen rapporter å komme med egentlig. Var ute etter sjøørreten/laks igår og hadde en beist på 3-4kg etter snøret flere ganger. Det var en plugg av en fisk som av en eller annen grunn gikk etter snøret mitt og ikke sluken. Hadde flere napp og flere 0.5-1kg's fisk etter sluken men ingen bet seg fast. :(

 

Var hvertfall spennende selvom det blåste noe for jævlig til å kunne kaste forsvarlig med flue. Lakse sesongen begynner imorgen her i bergen! :dribble:

 

Trenger å kjøpe meg enda en stang og snelle til sjøørret siden min forrige knakk og var 3delt og eg finner ikke delen i noen av butikkene. Var en sølvkroken 11fots sjøørret stang som var den deiligste eg har hatt av stang. Kostet 1300kr på tilbud. :p

 

Noen som bruker fireline snøre? Vurderer å kjøpe fireline 0.17mm 120m som vistnok har en bruddstyrke på 9kg eller noe. Hørt at den fliser seg opp og floker seg mye men når den er så tynn kan jo man kaste dritt langt. :hmm:

 

Edit: Flott fiske der invictus. :)

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar
Noen som bruker fireline snøre? Vurderer å kjøpe fireline 0.17mm 120m som vistnok har en bruddstyrke på 9kg eller noe. Hørt at den fliser seg opp og floker seg mye men når den er så tynn kan jo man kaste dritt langt.  :hmm:

Jeg har fireline på beastmaster-stanga mi. Er uten tvil svært fornøyd med det. Har aldri røket til tross for veldig hard bruk. Den floker seg ikke synes jeg. Det fliser seg ganske opp den ytterste meteren, men jeg ble anbefalt av butikken å kutte ytterste par meterne i begynnelsen av hver sommer, noe som funker helt fint.

Lenke til kommentar

Da tror eg skal inverstere i slikt snøre. Eg tar jo egentlig vare på utstyret og siden eg fisker "høyt" så blir det neppe noe skader på snøret. Er jo litt dyrt med det snøret og tar eg ikke feil kostet det ca 240kr for 120meter. :ohmy:

 

Tenkte å kjøpe en ekstra "dupp" stang imorgen på biltema. Har hatt en del horngjell etter sluken/fluen i det siste uten at eg klarer å kroke de men om eg har en dupp ute med agn vil eg har større sjangs for å få denne fisken.

 

Tror eg kommer til å bruke en del penger på utstyr i år. :hmm:

Har også lyst på multiplikator snelle også gitt. :hmm:

Lenke til kommentar

Største fiske opplevelse:

 

Husker ikke året, men jeg var vell en rundt 10 år, dro ut med ei lita jolle i homborgsund. Klarte gjøre det utrolige og finne denne makrell-stimen, endte opp med over 110 makrell på litt over 1time. Glemmer det aldrig ;)

 

Hadde også en laks på der ute, hadde den på ripa men mistet den fordi jeg hadde glemt håv :(

Lenke til kommentar
Hadde også en laks på der ute, hadde den på ripa men mistet den fordi jeg hadde glemt håv :(

6227831[/snapback]

Ouch! Den er grådig kjip ja. Svogeren mistet en stor sjøørret forrige dagen fordi vi ikke hadde håv. Skal kjøpe meg en billig biltrema håv en av dagene.

 

Da var laksesesongen begynt og eg kjenner det kribler i kropper etter å komme meg i elven og fiske men først må eg kjøpe meg nytt stang og snelle.

Lenke til kommentar

Rapport: Endelig kan eg tilføye enda en fiske art i boken. Var og tok noen kast i favoritt sjøørret stedet vårt og fikk en 70cm krakilsk Horngjell. Den fightet ganske intens og var drittkult å få. Da eg holdt den i armen klarte den å bite meg i jakken og tok en "dødsrull" slik krokodiller gjør. :wow: eg slapp den og fisken hang fra jakken mens den prøvde å rulle enda mer. :dontgetit: Aldri opplevd maken. Desverre hadde eg klarte å knekke "nebbet" dens med sluken så den fikk eg ikke sluppet ut igjen.

 

Hadde flere napp og sjøørreter etter men den ville rett og slett ikke ta mens svogeren mistet en fin kg's fisk eg som eg klarte å ta bilde av mens han forsatt hadde den. H

han fikk senere 2 stk som var litt små og som fikk friheten tilbake. :)

Flott tur var det og imorgen blir det muligens fiske etter laks ett annet sted. *håpe*

 

Bilder:

 

 

Edit: Da har man nettop bestilt fiske utstyr til 3000kr. Det verste er at eg sparer en del penger på det også.

13" ron thompson stang (5-30gr) og okuma epix 40 pro snelle, 300meter multisnøre 0.16 (10.7kg) og 200meter med 0.40 mono snøre og noen sluker. *glede seg som en unge* :love:

post-9159-1149470724_thumb.jpg

post-9159-1149470760_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

 

Jeg bor i Bergen, og fisker mye i Vatnestrømmen for dem som vet hvor dette er. For dere andre er det i sjøen, med ganske sterk vind, mye strøm og stor fisk :) Fisker fra land, har en 3-meter Shimano-stang med en Shimano haspell-snelle. Kastevekt på denne stangen er oppgitt som opptil 100 gram, men jeg bruker vanligvis 40-50 grams sluker.

 

Spørsmålet mitt er, hvilke snøre bør jeg bruke(merke og tykkelse)? Skal gjerne kaste langt, men snøret bør vel være ganske sterkt. Selv om fiskene som oftest ikke blir større enn 2-3 kilo maks(som oftest torsk sei eller lyr), vil jeg jo være klar for den store ruggen ;) Samt at det ikke er uvanlig å sette seg i bunn her, og vil da gjerne kunne røske sluken løs uten å ryke snøret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...