Gå til innhold

Den store fiske-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fint bilde, har du klart å artsbestemme denne? Klekket den på et vann eller rolig elv?

6274293[/snapback]

 

 

Tror det er Metretopus Borealis, har alderig sett den selv før.

6274310[/snapback]

 

Quote Staffan Lindstrøm:Sansynligheten for at det er en siphlonurus, framvingene har en innoverbøy hvilket er et karakteristika. Det finnes 3 arter i Norge. Den største er 16 - 18 mm. de klekker på land.

Fikk fotografert hele klekke prosessen i forholdsvis rolig vann,i området

Renaelva-Løpsjøen.

Lenke til kommentar

Det er nok en Siphlonurus alternatus ja, trodde først ikke disse hadde så store bakvinger. Jeg har akuratt kommet hjem fra fiske tur nå, fikk 3 ørret. Den største på ca 350 gram. Dette var i en liten aå så meget sky og krevende fisk, men ekstremt morro. Ganske store klekkinger med litt mindre vårfluer. Samt noen Sulphurea stakk fram.

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål: Spørsmålet mitt er, hvilke snøre bør jeg bruke(merke og tykkelse)? Skal gjerne kaste langt, men snøret bør vel være ganske sterkt. Selv om fiskene som oftest ikke blir større enn 2-3 kilo maks(som oftest torsk sei eller lyr), vil jeg jo være klar for den store ruggen ;) Samt at det ikke er uvanlig å sette seg i bunn her, og vil da gjerne kunne røske sluken løs uten å ryke snøret!

6274247[/snapback]

Ville gått for multifilament snøre. Multifilament snøre er ikke som mono snøre (den runde gjennomsiktige gøtten) men er tvinnet spesial snøre som ser mer ut som sy tråd. Disse tåler ekstremt mye men er som sagt ikke gjennomsiktet og er dessuten svært lite eller ikke elastisk i det hele tatt. Det er meget god snøre som kommer i tynne utgaver og som tåler svært mye noe som er bra da man kan kaste langt og samtidig ikke være redd for at man skal ryke snøret når man først får stor fisken. Selv bestilte eg nå ron thompson multisnøre på 0.16mm som skal tåle nærmere 11kg og det er helt utrolig med tanke på kor tynt det er. Det som er lurt når du bruker slikt snøre er å skjøte på mono snøre fortom ca en stanglengde og i gjerne 0.40-0.50mm mono snøre så den kan være gjennomsiktig og dessuten slipper du at snøret blir slitt i enden når man får bunn eller skrappes av fisketenner og i tillegg blir det sterkere knute på sluken siden det kan skje at man ryker multi snøret om man knyter det rett i sluken.

 

For deg som driver med sjøfiske kan du vel bruke 0.20 multi som da tåler 13.2kg eller 0.38mm som tåler syke 32.7kg!! :wow:

 

Om du ikke vil gå får multi snøre kan du gå for vanlig mono snøre men det tåler ikke så mange kg dog det er mer elastisk. 0.40mm mono vil tåle ca 11kg.

 

multisnøre:

 

0.20mm=13.2kg

0.38mm=32.7kg

 

Monosnøre:

 

0.20mm=3.5kg

0.40mm=11.5kg

 

Det varier ka bruddstyrken er på forskjellige produsenter av snøre.

 

Var forresten og fisket idag også før vi skulle pilse og da fikk svogeren en hyse på 1.8kg! Han/vi har aldri fått sånn fiske før og den var jo ganske stor og for å være første gang. :p

 

Bilde kommer imorgen. :cool:

Lenke til kommentar

Har ei fin lita elv som jeg besøker 2-3 ganger litt tidlig

i sesongen,med fine klekkinger av døgnfluer,nok til at

fisken går opp i elva for å beite.

For mye vind ødela nesten hele turen denne gangen,men greide

å lure et par fisker mellom vindkastene.

Fin lita tørrflue elv.

ffe8ug.jpg

Ørret på rundt 5-600gr.

fffe9cy.jpg

En cdc døgnflue str.14 bruker som oftest å fungere.

cdcdgnflue2nx.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har sett same bileta på eit anna forum ;)

6343082[/snapback]

Kanskje han er medlem i det forumet også da? ;)

 

I dag skal jeg og en kompis overnatte i telt ved et nes der det kryr med makrell. Er det noen som vet når vannet er i best "stand" til fisking?

 

I tillegg skal jeg ha meg fiskestang, slik at jeg ikke må brukke pappa sin hele tiden, har tenkt å kanskje bruke 1500-2000kr på den, og jeg lurer på om det er noen som har anbefalninger? Anbefalninger på sluker også tar jeg imot.

 

Om det er noe annet jeg burde vite så er det bare å komme med det.

Lenke til kommentar

Takker, invictus :thumbup:

 

Hva skal til for å fange steinbit? Hvor befinner den seg oftest, hva biter den på, etc? Jeg og en kompis fant faktisk en igår og vi bare pilket i nærheten av den, og den bet på mange ganger, men slapp unna veldig fort. Etter det ble vi ganske gira på å få en. Tips?

Lenke til kommentar
Takker, invictus :thumbup:

 

Hva skal til for å fange steinbit? Hvor befinner den seg oftest, hva biter den på, etc? Jeg og en kompis fant faktisk en igår og vi bare pilket i nærheten av den, og den bet på mange ganger, men slapp unna veldig fort. Etter det ble vi ganske gira på å få en. Tips?

6540864[/snapback]

Fisk nær bunnen steinbitt holder seg mest på bunnen. De biter på det meste.
Lenke til kommentar

Steinbit: Om du skal fiske steinbit er agn veldig effektiv særlig blåskjell og liknende, fisken liker seg inntill fjell så er vell ikke noe problem fiske disse fra land.

 

For min del så har jeg begynt fiske litt igjen fra båt.

Dro opp 30 makrell igår på ei regle med blanke kroker, hadde aldrig fisket med blanke kroker så jeg trodde fyren i fiske kjappa kødda med meg. Jeg fikk bekreftelse på at disse fungerte vannvittig bra etter 5 minutters fiske. En ting jeg la merke til mens jeg fisket var at: Det var sterk vind så når jeg kjørte mot vinden var det omtrent ikke napp og få, mens når jeg snudde og dro med vinden så nappet det hele tiden... Dette på de exakt samme stedene, synes dette var rart.

 

Har også fått endel horngjell, morsom og fiske den på stang. Noen av dem er det vannvittig mye liv i. Har en rapala countdown wobbler de biter bra på.

 

(Fisker i Høvåg om noen er kjent i det farvannet?..sliter med finne en skikkelig torske plass)

 

 

/PS: Jeg bor på Bydgøy i Oslo og det skal visstnok være bra med havabbor / sjøøreret der, noen som vet om noe utstyr som egner seg til slik type fiske? (Kan fiske både fra land og båt) Pris bør ikke være noe stor problem.

Lenke til kommentar

Har desverre blitt lite fiske etter laks og sjøørret i det siste men på turene vi har hatt mistet eg en laks på ca 6-7kg hvor eg fightet med den i hvertfall 15min før den ristet sluker halvmeter fra land. :( Har hatt masse fin sjøørret etter flue men lite napp fra de.

Har blitt mye havfiske siden kompisen har fått seg båt med ekkolodd og eg har da kjøpt med ENDA en stang og da en kort ron thompson båt stang med multiplikator havsnelle. Dette er egentlig nytt for meg siden eg aldri har fisket fra båt noe særlig og hvertfall ikke etter fisk i dypet. Vi kjøpte glidetakle og satte på en halvkilos lodd og agnet med fersk fanget makrell. Fikk ikke en dritt borsett fra makrell når vi fisket etter agn men en vennine fikk en vassild på 1.1kg sånn ca og dette er første gang eg har sett en slik fisk. Er faktisk i laksefamilien og har tilåmed fettfinne. Den hun fikk var meget stor med tankte på at norgesrekorden ligger på 1.422kg. :wow:

 

Her er bilde av fisken.

 

Edit: Fisken ble tatt ved 100meters dybde.

 

 

Resize%20of%20Picture%20040.jpg

Lenke til kommentar

Wow, stilig fisk. Har aldri hatt muligheten til dypvannsfiske. Kanskje jeg kan være med i sjarken til bestefar. :D

 

Men spørsmålet mitt: Bestefar har sagt at han gjerne tar imot makrell fra meg som skal være i pakker på 6 stk. Makrellen skal være "rond"(rund?), noe som jeg tror betyr hel? Vil det lukte i fryseren hvis jeg legger mange hele makrell der?

 

Og er det noen som vet om en bra sluk for torsk?

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
/PS: Jeg bor på Bydgøy i Oslo og det skal visstnok være bra med havabbor / sjøøreret der, noen som vet om noe utstyr som egner seg til slik type fiske? (Kan fiske både fra land og båt) Pris bør ikke være noe stor problem.

6542750[/snapback]

For å fiske etter havabbor bruker man gjerne de samme metodene og slukene man fisker etter sjøørret med. Havabboren er dog mest aktiv når det blir varmt i vannet i motsetning til sjøørret som blir litt mer vanskeligere å få på de varme sommer dagene. Man fisker da høyt i vannet og man sveiver litt raskere enn ved vanlig fiske men varier gjerne på det. Sluker til disse er vel blanke sluker med blå/grønn eller svart rygg. Min favortitt slukt etter sjøørret er møresilda holografisk med blå rygg. Varierer vekten på sluken ettersom kor lange fisken er ute i sjøen. Liker best å fiske med 7gr og 15gr. Dorger man er sjangsen større for å få fisk.

 

Når det gjelder stang og sluk så kan eg vel anbefale utstyret eg kjøpte sjøørret fiske. Kjøpte en 13fots ron thompson x-symmetry sst 5-30gr stang. Dette er et veldig LANGkastende stang og som er myk og følsom. Er utrolig digg å kaste med denne stang for å ikke snakke kjøre fisken. Kjøpte dette settet med en okuma epix pro 40 snelle med 7kulelagre. Stangen alene skulle de ha mellom ca 1100kr for i butikken eg skjekket den ut og snellen går for ca 750kr men eg fikk settet for 1200kr hos skittfiske.no.

De har mange andre fine sett der også som kan være verdt å sjekke. ;)

 

Edit: Mr. Crowley: Torsken er glupsk og tar det meste egentlig så du kan fint bruke filet fra makrell,sei,reke osv. :)

Lenke til kommentar

takker for svar.

 

Var ute fisket igår fikk 40-talls makrell en hjorngjell samt en fin lyr.

 

Når jeg fisker med harpe og mørke kroker (ikke noe agn eller noe) så biter det om det er fisk der, men når bruker f. eks en liten wobbler eller sluk så er det ikke napp og få i det hele tatt, mens det er fisk konstant på harp'en med sorte kroker. Er dette fordi settet med mørke kroker går dypere enn wobbler / sluk ?

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...