Gå til innhold

Den store fiske-tråden


Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide med en fisketråd også, derfor denne tråden. Ettersom fisking er noe helt for seg selv, tenkte jeg at det var morsomt å lage en tråd om det.

Her kan det skrives om fluefiske, sjøfiske, fjordfiske(ferskvannsfiske) og ellers alle typer fisking dere kunne komme opp med.

 

Her tenkte jeg at det kunne gå an å diskutere fiskestenger, fiskevann -og elver, opplevelser, priser og utover det; alt som har med fiske å gjøre. Håper denne tråden kan være til nytte for alle og enhver som er fiskeinteresserte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan komme med en fiskehistorie som hendte 28. juli på Hella, litt sør for Tromsø..

Jeg og to kamerater var på fisketur sånn i 10 tia på kvelden... det regna og greier, mens vi lot kvaløy 18 båten ligge og fare med strømmen ute på Hella.

Etter juksefisking i 30 min resultert i 2 stk fine seier, kasta vi ut snøre enda en gang.... Plutselig rykka det til, og snøre blei rykket ut av hendene til vennen min, og meg! Aldri opplevd makan... Borte var det! ikke sjangs å holde igjen...

Man mistenker storkveita :hmm:

Lenke til kommentar

Har tatt en god del fisk de siste årene. Høydepunktene må være disse:

 

- Laks tatt i Nidelven: 9,2 kg

- Torsk tatt i Trondheimsfjorden(ca) fra båt: 18,9 kg

- Lyr tatt på stang på Hitra: 6 kg

- Sei tatt fra båt et eller annet sted utenfor Trøndelag: 7,8 kg

 

MEN, den fisken jeg er mest fornøyd med er denne:

 

Ørret tatt med stang i Svarttjønna i Skaun, Sør Trøndelag: 3,1 kg. :love:

Lenke til kommentar

Vel, blåste støvet av min trofaste Ron Thomson etter noen år i garagen til mamma og pappa.

Dro på fjellet for å dra noen ørreter, men fangsten ble heller liten. Så liten at jeg ikke så poenget i å ta bilde av de :hrm:

 

Men vurderer å invitere meg selv med onkeln min opp til Stordalselva i Åfjorden for å dra noen skikkelige rugger! :dribble:

 

Uansett..kan jo legge ved et bilde av meg og fjellet jeg gikk på. (uten ørret) :mad::)

post-214-1123692000_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noen som driver med fluefiske her?

Fikk nettopp kit og jeg trenger litt hjelp til å begynne...

Hva lurte du på?

 

Fikk denne laksen for 2 dager siden. Første laksen jeg noensinne har fått på 2-håndsstang og den tok på en Green Highlander. Tok bare 2 år før jeg fikk en laks på flue :ermm: (Jeg eier ikke fiskelykke)

 

Elva i bygda vår går gjennom det dårligeste fisket i manns minne. Tror det bare har blitt tatt 7-8 laks siden 15.juni, men heldigvis så har jeg fått en del røye nede i munningen.

post-214-1123693816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg driver med fluefiske, markfiske og havfiske. Nesten alt utstyret mitt er fra Abu Garcia. I tillegg har jeg bundet en del fluer, men det har jeg sluttet med.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i å fiske. Fisker mest med flue, tørt vell å merek. Er veldig glad i å sette meg ned ved binnestika på kvelden å. Men jeg fisker med haspel å.

 

Fluestenger bruker jeg Sage og TFO, sneller har jeg Daniellson og Marryat.

Haspelstang bruker jeg Milo og Berkly og sneller Shimano.

 

Det fisket jeg liker aller best er fiske med tørrflue i en stillestrykenes elv og kano-fiske med lett haspelutsyr etter abbor i små skogsvann.

Lenke til kommentar

Fisking er konge!

 

Har nettopp kjøpt ny fiskestang; Abu Garcia - Cardinal, denne skal jeg ha med opp til Porsgrunn når jeg begynner der på Høyskolen.

Har for så vidt ikke peiling på noenting innen fisking,

men syns det er en "ro for sjelen", bra hobby.

 

Noen bra fiskeplasser i Porsgrunn?

Lenke til kommentar
Jeg driver med fluefiske, markfiske og havfiske.

Samme her. Fisker egentlig helst etter ferskvannsfisk og lask, sjøørret, regbueørret men også vanlig saltvannsfisk når eg kose fisker med venner. Bindet også en del flue før også men som larsp sa så ble det ganske jalla greier. Lettere å binde tubefluer dog. Har også mest suksess med tubefluer når eg har fisket etter laks.

 

Har følgende rekorder:

 

Laks: ca 15kgs beist tatt i gaularvassdraget i sogn&fjordane.

Sjøørret: ca 7-8kg tatt i gaularvassdraget.

Ørret: 2.4kg tatt i arnaelvern i bergen.

Røye: ca 400gr tatt i jordalsvannet i bergen.

Gjedde: 5-6kgs tatt i jordalsvannet.

Lyr: 6kgs tatt i fjell utenfor bergen.

 

Drev veldig mye med fiske før men har dauet ganske mye i det siste pga de eg fisket med er lite aktiv og da har eg ingen som kan kjøre meg. :p

Har 2 fluestang og 4vanlig haspelstenger.

Lenke til kommentar

Har ikke synkesnøre, men har festet en "synktetip" på skyteklumpen. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men oppsettet er sånn:

 

Backing - Skyteline - Skyteklump - Synketip - Snøret - Fluen

 

Snøret er ca 1m langt. Håper fluen går langt nok ned, men det virker som om at den ligger høyt i vannet.

Lenke til kommentar

Kan dele med dere en bra opplevelse fra tidligere i sommer, da jeg var og fisket med noen venner i sognesjøen. Det er et lite område i utkanten av sognefjorden.

Vi hadde fått et tips av en lokal fisker om at forholdene for silde-fiske var spesiellt bra rett inne i viken der vi har hytte. Det viste seg og stemme, for om kvelden var det masse sild som hoppet der. Vi tok med oss et snøre med mange små fluer på (8stk på hvert snøre). Silden kom plutselig, og når de først kom bet de på alle krokene. Vi endte opp med masse sild den dagen, og forholdene var like bra utover uken.

 

Når jeg sier sild, tenker dere gjerne på små fisk, men disse var store, fra 500g til 1kg hver.

 

Kan se om jeg finner noen bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...