Gå til innhold

PSU, Watt, Ampere og mer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Genialt..... lurer bare på hvorfor chiftec er ratet som "L", jeg har sett utalje eksempler på at den yter ofte mere enn hva det står oppført.

er det noen som vet hva en pc på rundt 400w trekker fra veggen eller..

et typisk amd s939 system med et 6800gt kort trekker ca 260watt under spilling. hvis jeg ikke husker feil, så er det litt over halvparten av det når du er i windows, og ca midt i mellom når du booter. går ut i fra at det var uklokka

 

husker desverre ikke helt hvor jeg fant den grafen, mene tror det var enten på tomshardware eller i en test her på hw.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fin tråd, har ikke sett den før, personlig må jeg innrømme at jeg ikke synes PSU er så undervurdert lenger, de fleste normale oppsett bruker ikke 300 watt engang, og nesten alt er fra 12v, så når jeg råder folk, så går jeg kun etter 12v-rail og kvalitet på produsenten (og viftestøy). Reelle målinger jeg har sett tyder på at man skal jobbe hardt før komponenetene trekker over 300 watt. (dvs ca 375 watt fra veggen, men rating til PSUer er "intern"). Og de aller fleste PSUer fra kvalitetsmerker har over 300 watt som minste konfigurasjon. Min PSU feks er 350 watt, men den kan fore 334 watt på 12v, det er en fordeling jeg liker :).

 

PS: Den er vifteløs, derfor den er ratet litt lavt.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

veldig bra greie.. denne har endel brukere gleden av å lese.

 

jeg er riktignok ikke enig i alt denne guiden sier, men dog. det er ett flott tiltak og de fleste vil nok juble over å få masse info. fryktelig generaliserende liste. den er ikke representativ.. ser flere av de som er på godkjent som av oss gamle får definitivt stryk, og flere av de som får stryk som vi bruker daglig uten trøbbel.

Lenke til kommentar

Flott med konstruktiv tilbakemelding. Prøver å ikke mene for mye her, men bare konstatere fakta samt å presentere andres meninger, så får man vurdere kildene selv. Føler likevell at jeg har oppfullt det som kan forventes med tanke på kildekritikk.

 

Hva er du ikke ening i, forresten?

 

Btw:

Fordi om en PSU fungerer tilfredstillende i en maskin eller to, betyr ikke det at det er et bra merke.

Lenke til kommentar

Kul tråd, lærte litt mer om PSUer nå jah.

Anyway, har anskaffet meg en Hiper Type-R 580W. 20A på +12V-1 og 18A på +12V-2, til sammen 360W står det.

Er dette bra? Hører at det blir anbefalt 20A++, eller var det hvis man ikke hadde to kanaler (eller het det rails?) ?

Leste et sted at det ikke var støtte for GTX i SLI-oppsett, er det sant? Og, hvor mye strøm drar GTX og GT? :hmm:

Lenke til kommentar

Vell, det jeg kan si er aT 360W på 12 V linjen tilsvarer 30A, som er meget bra.

 

Dette ut fra formelen P(watt) = V(volt) * A (Ampere)

 

Dermed er A = P / A --> A = 360 / 12 --> A = 30

Leste et sted at det ikke var støtte for GTX i SLI-oppsett, er det sant? Og, hvor mye strøm drar GTX og GT?

 

Må undersøke litt ang. dette...

Lenke til kommentar
Kul tråd, lærte litt mer om PSUer nå jah.

Anyway, har anskaffet meg en Hiper Type-R 580W. 20A på +12V-1 og 18A på +12V-2, til sammen 360W står det.

Er dette bra? Hører at det blir anbefalt 20A++, eller var det hvis man ikke hadde to kanaler (eller het det rails?) ?

Leste et sted at det ikke var støtte for GTX i SLI-oppsett, er det sant? Og, hvor mye strøm drar GTX og GT? :hmm:

5025305[/snapback]

 

 

Du kan drive eit sli oppsett med den straumforsyninga du har.

 

Power Supply Requirements (for SLI oppsett):

• High-End 7800GTX / 6800ULTRA 500/550W, 12V@30A

• Mid-Range 6800GT / 6800 420/480W, 12V@25A

• Entry-Level 6600GT / 6600 350/420W, 12V@20A

 

7800GTX har støtte for SLI.

Endret av Elensar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Egentlig ikke, da den kun tar for seg den totale effekten, og ikke effekten man trenger på de forskjellige linjene. Billige PSU'er har ofte for lite effekt på 12V linjene - total effekten (watt) er ofte god nok, men det hjelper ikke.

 

Blir som å si at det er nok mat i verden - ergo går ingen rundt sultne.

 

Det dreier seg om rikitg fordeling!

 

PS: Dessuten kan "watt" være så mangt (ref. Q-tec)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...