Gå til innhold

PSU, Watt, Ampere og mer.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
noen info om seventeam PSUer? fant ingenting om de når jeg søkte.

 

er snakk om en gammel 200W PSU (modell: ST-200HR), men tenkte det er jo greit å vite kvaliteten på den før jeg setter den til å ta seg av følsomt utstyr.

5306837[/snapback]

 

Det eneste jeg har hatt med seventeam å gjøre var at vi prøvde å koble en til en gammel p4, da fikk vi CPU-fail-beskjed fra biosen, den hadde veldig lite kraft på 12v-railen og klarte ikke å drive den. (nortwood 2 ghz).

 

AtW

Lenke til kommentar

Takker.

 

Skal suplere etter behov... er et viktig tema som glemmes fort dette med PSU.

 

Neste steg er konkrete anbefalinger fra norske webshopper.

 

Synes det er bra at netbutikker som SHG, Microplex legger ut nødvendig specs. til PSU'ene de selger, i motsetning til Komplett, Netshop mfl.

 

Kommenterte dette til komplett. De var enig men hadde ikke "plass" til å oppgi linje-aperene. Rart, for de oppgir mye idiotisk og unødvendig;

 

Generelt

Enhetstype Strømforsyning

Produktformfaktor Intern

Spesifikasjonssamsvar EPS12V

Bredde 15 cm

Dybde 14 cm

Høyde 8.6 cm

Strøminnretning

Inngangsspenning AC 100-240 V

Frekvens nødvendig 47 - 63 Hz

Utgangsspenning +3.3, ±5, ±12 V

Strømtilførsel 550 watt

Diverse

MTBF 100,000 time®

Egenskaper Effektfaktorkorreksjon (PFC)

Tilpassede standarder CE, CSA, UL, TUV, NEMKO, CB

Miljøparametere

Min. driftstemperatur 0 °C

Maks. Driftstemperatur 50 °C

Fuktighetsområde i bruk

Lenke til kommentar
Kommenterte dette til komplett. De var enig men hadde ikke "plass" til å oppgi linje-aperene.

He he, er det sant?

Jeg har liten greie på hvordan man lager nettsider, men det høres da helt usannsynelig ut at det er et problem. Og som du er inne på hadde det vært langt mer interessant enn feks miljøparametre, de som lurer på det kan helles henvises til nettsiden til produsent, også kunne vi andre få se hva effekten var i steden... :yes:

Lenke til kommentar

Komplett er nok ikke "best i klassen" når det gjelder slike ting, generelt sett.

Og de er slett ikke alene!

For meg virke det i alle fall som om mange av de som organiserer / legger ut produktfakta og beskrivelser på sine web-sites, oversetter "rett fra bladet".

Den / de som har slike oppgaver, avslører alt for ofte ganske mangelfulle kunnskaper om produktet de omtaler, i tillegg til en litt tynn ortografi.

Jeg gremmes i alle fall når man skriver veskeavkjølingssystem om et vannkjølingssett! Hvorfor ikke kalle en spade for en spade da, og skrive vannkjølingssystem?

Jeg vil i alle fall se den som har behov for å vannkjøle (hånd)veska si! :p

 

Nå kan man kanskje ikke alltid forlange at "datafolk" har all-verdens kjennskap til gjengetyper, nipler, volt, amperé og alt som faget tilhører, men det bør jo gå an å innhente litt bedre og utfyllende informasjon fra annet hold?

Samtidig bør det også være rom for å luke ut slike ting som "miljøparametere", og diverse andre lite interessante opplysninger.

 

Microplex kan vel stå som et eksempel på det motsatte. De er i alle fall vesentlig flinkere til å legge ut riktige og aktuelle fakta, i så måte!

For ordens skyld: Jeg er ikke sponset av Microplex på noen måte, så honnøren er gitt på et objektivt grunnlag!

 

(Jada, OT igjen. :blush: ) God Jul, okkesom!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Skrue Postet i dag, 00:22

Jeg gremmes i alle fall når man skriver veskeavkjølingssystem om et vannkjølingssett! Hvorfor ikke kalle en spade for en spade da, og skrive vannkjølingssystem?

Jeg vil i alle fall se den som har behov for å vannkjøle (hånd)veska si!

:!: !

 

Men det er nok der problemet ligger ja, de har jo ikke dårlige produkter, slik at de trenger og tåkelegge av den grunn. Siden jeg er over gjennomsnittet opptatt av strøm, har jeg brukt adskillige timer på å følge linker til mer eller mindre oversiktelige sider for å finne ut litt mer enn at det er 3,3V- 5V - og 12V utganger på de forskjellige psu...

Lenke til kommentar
(...)Men det er nok der problemet ligger ja, de har jo ikke dårlige produkter, slik at de trenger og tåkelegge av den grunn. (...)

5331076[/snapback]

Jo; Q-tec. Samt at NorthQ har svært lite strøm på 12V-linjene.

Flott å se at de fører SeaSonic - selv om det er sykt dyrt.

Btw; følger med Artic Cooling kabinettene :green:

 

Skrue: Ingen forklaring ang. Microplex trenges - de har allerede fått sin fortjente skryt (sammen med SHG som også oppgir 12V-linjene - men ikke mye mer).

Lenke til kommentar

Kan hende noen svarte på dette, leste kun kjapt igjennom. Hvis du vil ha flere strømforsyninger i pc-en din må du ha to identiske strømforsyninger! ellers vil de motarbeide hverandre, en går i stykker. Som alle sikkert vet jobber elektronikkprodusentene med toleranseverdier, så to identiske PSU-er eksisterer ikke. Om to PSU-er av samme merke og modell vil være tilnærmet like nok og dermed fungere vet jeg ikke. Det jeg deriomot vet er at man kan koble mye elektronikk sammen på veldig mange rare måter , og det vil fortsatt fungere :D

 

Litt off-topic:

RMS (effektivverdi) som dere sakker om kommer av engelsk Root Mean Square, som forsåvidt er formelen for effektivverdi noe forenlket. artig liten ting å kunne når du vil sette en stakkars selger på elkjøp littebitt på plass når han legger ut om hvor bra lyd det er i forsterkeren han vil selge.

 

God Jul!

Lenke til kommentar
men hvis du kjører to stk psu på en maskin, så kan du vel skille bruksområdet til f.eks harddisker dvd brennere og sånt på den ene  og så hovedkort og skjermkort på den andre?

 

da er det bare start problemet som gjennstår, og det klarer vel de fleste fikse enkelt med no jump starting ellno

5338406[/snapback]

 

Jo, det har jeg selv gjort. Det som da er problemet er å få de til å starte samtidig (fikses relativt lett).

 

Men det var uansett ikke det som var opprinnelsen til kommentaren, det var parallell-kobling, og da er det snakk om å koble de sammen.

Endret av petersveistrup
Lenke til kommentar

Genial tråd. Mye bra informasjon her. Driver selv og myser på forskjellige strømforsyninger for tiden, da jeg skal bygge et SLI-system. Skal kjøre to stykk 7800GTX-512, og valget har foreløpig falt på en Fortron Source Epsilon 700W som er SLI-ready og alt sånn. Du har selv omtalt FSP i guiden din som høykvalitets-PSU, så jeg føler meg mer trygg på valget nå.

 

Så er spørsmålet, er den kraftig nok til å drive et SLI-system med en Athlon 64 X2 4200+ prosessor, to harddisker, ram fra OCZ, Audigy4 lydkort, og to stykk 16x DVD-brennere? Med tanke på disse 12V-railene som du nevner, burde dem ha 30A hver. Mens på FSP sine hjemmesider er dette opplyst:

 

psu_table.png

 

(Kilde)

 

Jeg ser her at hver 12V-rail (om det da er det de opplyser om her) kun har 15A. Er dette tilfelle, eller leser jeg feil?

Endret av ChriZno
Lenke til kommentar

Der er det jo 4 12V. Dette må man ha for å oppfylle ATXV2, som krever at det ikke skal være mer enn 240VA pr. linje (på 12V betyr det maks 20A). De 4 er da totalt 60A.

 

De 4 12V-linjene er totalt 720W, noe som da betyr at de ikke kan trekke 15A kontinuerlig på alle linjene samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ikke tid til å lese igjennom alt, men, hvor mange watt kan 10ampere overleve før den ryker?

 

Edit: i sikringskapet liksom

2200Watt er 10 Ampere @ 220V, nettspenningen varierer jo noe, så kan være nærmere 2300Watt :)

 

Edit, som Skure har sagt alt! :D

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...