Gå til innhold

PSU, Watt, Ampere og mer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye kan du trekke på hver molex kontakt?

Det står oppgitt for eks. 22A på 12V+, men kan du da trekke 22A fra én molex, eller må du fordele det utover, blir ikke kablene varme da, eller går det greit?

Har planlagt å bare bruke en molex kontakt å koble til den øverste cd-rom'en så paralellkoble nedover, slik at jeg ikke får så mange ledninger slengende... Går dette?

Har også tenkt å koble 1x120mm 1x92mm og muligens en 2x80mm vifte på en ny molex (i sammenheng med viftestyring) (ikke den samme som nevnt ovenfor), går dette bra eller blir det for mye strøm igjennom den?

Endret av icer
Lenke til kommentar

Uten at jeg tør å si noe sikkert, er dette avhengig av kabelen.

 

Har foresten lest om plugger som nesten semlter pga for mye strøm (ikke selvopllevd - går ikke god for dette). dette gjeldt 20-pins eller 4-pins til hovedkortet og skyldes dårlig kontakt.

 

Vanligvis skal aldri ledningen være den begrensende faktor (svakeste leddet) - men en sikring (derav navnet).

 

Tviler på at det er noen god ide å suge 22A@12V igjennom en molex, likevell.

Lenke til kommentar
icer Skrevet 14/08/2005 : 19:39

  QUOTE (Okay @ 14/08/2005 : 18:35)

Tviler på at det er noen god ide å suge 22A@12V igjennom en molex, likevell. 

 

 

Nei, det er sier vel nesten seg selv...

Men 1cd-brenner og 1dvd-brenner+2harddisker går vel fint å koble til?

Viftene da? 

Vifter er i denne sammenheng helt ubetydelig. De bruker typisk mellom 1 og 4Watt. Avhengig av hastighet og størrelse. Så du kan trygt koble en hel haug på samme molex. Ellers så er det som nevnt en viss fare for brente kontakter om man trekker voldsomt mye fra en enkelt molex. Du bør i alle fall sørge for at den sitter skikkelig, og ikke er slapp i koblingen.

 

Eksempler på strømforbruk vifter;

20x20 mm vifte = 0,72W

120x120 mm vifte 26dB = 1,25W

120x120mm vifte 16dB = 0,7W

Og til slutt, om det er aktuelt, finnes det vifter som bruker mye strøm;

Delta 120x120mm 59dB!! = 24W :ohmy: (Men denne viften er da ekstrem, og mest egnet om du vil forsøke om du kan få pc'n til og kjøre bortover gulvet...)

Lenke til kommentar

Det er jo bare å regne ut hvor mange ampere viftene trekker.

På de fleste vifter (som jeg har vært borti) er effekten oppgitt, del denne på 12 og du får vite strømmen.

 

Eksempel:

3 watt / 12 volt = 0,25 A

 

Du kan nok trekke minst 5 A gjennom en av 12v ledningene som kommer fra PSU (og være 100 % sikker på at det ikke er farlig)...

Lenke til kommentar
Delta 120x120mm 59dB!! = 24W :ohmy: (Men denne viften er da ekstrem, og mest egnet om du vil forsøke om du kan få pc'n til og kjøre bortover gulvet...)

Hehe, :mrgreen:

Det er så mange kalkulatorer som er totalt forskjellige fra hverandre så jeg vet ikke hvor mye en harddisk bruker (har sett oppgitt fra 10W-28W og det er jo stor forskjell)... Men viss vi regner 28W siden det er mest blir det: I=P/U = 56W/12V = 4,6A så jeg ser at jeg bør ha en molex til cd-rom og en til hd, så jeg tjener ikke så mye på det, men det skal gjennomføres... Men synes 28W var sinnsykt mye på en harddisk!

Lenke til kommentar

Lærerik lesning dette! :thumbup:

 

Jeg er litt forundret over at så mange av merkene blir karakterisert som Low Quality (Cheap Generic). For eksempel AC-Ryan,Chieftec og SilenX. Jeg trodde de laget brukbare psu'er,hvertfall middels gode.

Glad jeg har en MIST jeg da. Den må da være en High Quality (Good Solid Reliable Brand)...eller hva?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det er ofte 2.stk 4pins molex connectorer

på kabelen fra PSU .

AWG størrelse/spec/lengde på kabelen og agw spec på connectorene avgjør hvor mange ampere man kan trekke gjennom totalt før man får varmegang .

 

 

AWG = American Wire Gauge tabell for DC (computer PSU).

 

am84jq.jpg

 

Er nok mest AWG 18 og lavere verdi som brukes idag .

(AWG 16 klarer mer strøm enn AWG18 osv.)

 

ATX 2.03 recomenderer 18AWG på molex perifer kontakter .

Så fra tabellen ser man max verdiene .

 

Peripheral Connector(s)

Connector: AMP 1-480424-0 or MOLEX

8981-04P or equivalent.

Contacts: AMP 61314-1 or equivalent.

Pin Signal 18 AWG Wire

1 +12V1DC Yellow

2 COM Black

3 COM Black

4 +5VDC Red

 

24 Pins Molex: (atx 2 spec)

Connector: MOLEX* housing: 24 Pin Molex Mini-Fit Jr. PN# 39-01-2240 or

equivalent

(Mating motherboard connector is Molex 44206-0007 or equivalent)

18 AWG is suggested for all wires except for the +3.3 V sense return wire, pin 13 (22 AWG).

For 300 W configurations, 16 AWG is recommended for all +12 VDC, +5 VDC, +3.3 VDC, and

COM.

 

 

+12 V Power Connector

Connector: MOLEX 39-01-2040 or equivalent

(Mating motherboard connector is Molex 39-29-9042 or equivalent)

Pin Signal 18 AWG Wire

1 COM Black

2 COM Black

Pin Signal 18 AWG Wire

3 +12V2DC Yellow /Black Stripe

4 +12V2DC Yellow/ Black Stripe

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Lite vits i å skrive opp en engelsk tabell og ihvertfall en som tar minste kabellengde 3ft=1m(99cm)

Hvor mye drar egentlig en cd-rom og hvor mye en HD? Er det noen standard eller? Som skrevet er jeg irritert over det store spranget mellom kalkulatorene på internett der de oppgir effekten på komponentene...

Lenke til kommentar

Ja, hvis jeg leser tabellen din rett da Syar2003, skal det litt til før det er mye og bekymre seg for med de lengdene det er snakk om her. Med nesten en meter AWG18 gauge kan man dra 40Ampere 12Volt.

Hvis det da er snakk om rev2 er det jo som snakket om tidligere i tråden en safety begrensning på 240VA (eller ca 20A 12V) fra hver linje i psu, så mer enn det får man vel uansett ikke ut av en molex...

 

icer Skrevet 15/08/2005 : 16:15

  QUOTE (pcp160 @ 14/08/2005 : 20:07)

Delta 120x120mm 59dB!! = 24W  (Men denne viften er da ekstrem, og mest egnet om du vil forsøke om du kan få pc'n til og kjøre bortover gulvet...) 

 

 

Hehe, 

Det er så mange kalkulatorer som er totalt forskjellige fra hverandre så jeg vet ikke hvor mye en harddisk bruker (har sett oppgitt fra 10W-28W og det er jo stor forskjell)... Men viss vi regner 28W siden det er mest blir det: I=P/U = 56W/12V = 4,6A så jeg ser at jeg bør ha en molex til cd-rom og en til hd, så jeg tjener ikke så mye på det, men det skal gjennomføres... Men synes 28W var sinnsykt mye på en harddisk! 

Ja, dette er noe jeg også har lurt litt på. Svaret ligger nok i at det feks for en harddisk's vedkommende er snakk om ganske store start-strømmer, idet den spinner opp. Det nominelle forbruket ligger nok nærmer 10W. Det samme gjelder tildels CD/DVD brennere, de bruker en hel del ved selve brennings prosessen, men minimalt ved idle. Det er vel kanskje ting som dette som gjør det interessant og se peek effekt (som Q-tech er så flinke til og oppgi :p ).

Nei, jeg vet ikke hvor lenge effekten måles ved peek verdi målinger, men vil anta at det kan ha med slike oppstart-strømmer og gjøre at man ofte vil få problemer akkurat i boot om man har for liten psu. Slike kalkulatorer gir nok ofte et bilde av større forbruk enn det reelle nominelle forbruket, men jeg er som sagt tilbøyelig til og tro at det likevel kan være ganske riktig ved oppstart. Har inntrykk av at de fleste komponenter bruker ganske mye strøm under spinup/self test osv.

 

Hvis noen mener noe annet, eller har noe mer "riktig" og si ifht dette, kom gjerne med det. Jeg er litt på tynn is her. :)

 

Syar2003, du som er en røver i dette med psu, hvor lenge må effekten opprettholdes for og være godkjent peek verdi. Er det snakk om noen sekunder, eller snakker vi da millisekunder?

Lenke til kommentar

Var nok feil tabell det der :p

Det er vanlig også med en max begrensning på AMP pluggen på 4-5A

avhengig av matriale . (alu/kobber/messing etc ) .

Isolasjones matrialet på kabel har også noe å si siden noen tåler f.eks max 90 grader andre 105 osv .

En annen ting verdt å tenke på er at man får mere volt dropp ved for liten og for belastet leder .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 Skrevet 16/08/2005 : 16:16

  Var nok feil tabell det der 

Det er vanlig også med en max begrensning på AMP pluggen på 4-5A

avhengig av matriale . (alu/kobber/messing etc ) .

Tabellen er vel ikke feil i den forstand at tallene ikke stemmer?

Hva er AMP pluggen?

Ellers er jeg ening i at det nok er et større problem med spenningstap enn varmgang når det gjelder selve ledningene. Ved så lave spenninger og høye strømmer det er snakk om skal det ikke mye til før man får tap. Så jo kortere de er jo bedre er det.

Lenke til kommentar
syar2003 Skrevet 16/08/2005 : 16:16

  Var nok feil tabell det der 

Det er vanlig også med en max begrensning på AMP pluggen på 4-5A

avhengig av matriale . (alu/kobber/messing etc ) .

Tabellen er vel ikke feil i den forstand at tallene ikke stemmer?

Hva er AMP pluggen?

Ellers er jeg ening i at det nok er et større problem med spenningstap enn varmgang når det gjelder selve ledningene. Ved så lave spenninger og høye strømmer det er snakk om skal det ikke mye til før man får tap. Så jo kortere de er jo bedre er det.

Tallene stemmer nok, men har du sett en PSU der du har ledninger 3ft+, altså 1m og oppover? :no:

Altså hvor mye bør jeg begrense hver molex til da?

Lenke til kommentar
syar2003 Skrevet 16/08/2005 : 16:16

  Var nok feil tabell det der 

Det er vanlig også med en max begrensning på AMP pluggen på 4-5A

avhengig av matriale . (alu/kobber/messing etc ) .

Tabellen er vel ikke feil i den forstand at tallene ikke stemmer?

Hva er AMP pluggen?

Ellers er jeg ening i at det nok er et større problem med spenningstap enn varmgang når det gjelder selve ledningene. Ved så lave spenninger og høye strømmer det er snakk om skal det ikke mye til før man får tap. Så jo kortere de er jo bedre er det.

Tallene stemmer nok, men har du sett en PSU der du har ledninger 3ft+, altså 1m og oppover? :no:

Altså hvor mye bør jeg begrense hver molex til da?

 

Finns noen PSUer med relativt lange kabler , mange med maxi kabinett

klager over korte kabler .

Om det beregnes på 50cm eller 100cm tror jeg ikke spiller stor rolle

mht til teskel på 15A for awg18 . Tross alt brukes kabler med awg spec

til andre ting enn PSUer også .

 

Forutsatt at det er en slik :

 

Peripheral Connector(s)

Connector: AMP 1-480424-0 or MOLEX

8981-04P or equivalent.

Contacts: AMP 61314-1 or equivalent.

Pin Signal 18 AWG Wire

1 +12V1DC Yellow <-- 5A max , 60w

2 COM Black

3 COM Black

4 +5VDC Red <-- 5A max , 25w

(man bør se her hvorfor de mest kraftslukende AGP VGA kort har

to connectorer , +12v og +5v tar de hovedsaklig fra externconnector isdedet for agp porten)

 

 

PSU|---------15A------------------|-----------------|

 

PSU|---------15A------------------|-----------------|

 

Hvis det henger to eller flere på samme kabel ikke overstige Totalt 15A på gul leder og 15A på rød leder .

 

Hva dine HD'er og optiske enheter bruker bør du finne på produsentens web .

Det er alltid hvile og jobb data som er oppgitt , ikke spinup/initialisering

som kan være opptil det tre dobbelte .

Worst case er vel 25w for optiske og samme for HD

de wattene er da fordelt ca 40/60 på +5v og +12v .

 

Med AMP plugg mener jeg connectoren inne i molex pluggen .

Disse har mellom 4-6A anbefalt max anvhengig av matriale psu

produsenten har brukt som sagt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen syar. Det var egentlig overaskende lite på hver Molex må jeg si. Ser forresten ut til at rev2 spesifiserer min 85 grader ledning. Men ledningen er jo da neppe begrensende (sikkerhetsmessig) med mindre den er mange meter lang uansett, hvis Molex sier max ca 5A på hver stikk (AMP ;) )

Men blir det altså 2x5A= 120Watt totalt på en 4 pins Molex da?

 

Typsik hd forbruk er stort sett 8- 10W etter hva jeg kan se da jeg tidligere sjekket dette ifht WD, og ikke så veldig stort sprang fra idle til jobb (ca 1-2W). Startstrøm er som du nevner ikke oppgitt. Men klart har man 6Hd'er som spinner opp samtidig under boot, representerer plutselig disse ellers relativt beskjedene forbrukerne sikkert ganske mye ja.

Lenke til kommentar

Fant data på en samsung spinpoint tidligere i år i forbindelse

med arbeid med PSUCalc.

Den har oppgitt lite watt i lese/skriv mens spinup var :

Spin Up Current (max) 780/2250 mA .

Altså fra 0.78A til 2.25A max . :wow:

 

Fant ingen andre som hadde spinup effekt forbruk oppgitt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jøss, ja dette bør du få med på første siden Okay, er jo ganske betydelig hvis man har mer enn et par disker, og vil tro det er en del forvirring rundt forbruket på akkurat HD.

Men er det noen som har noen formening om dette med peek verdier på psu'er?

De har jo gjerne gjerne peek verdier som ligger en god del over nominell. Men jeg er usikker på om 4-5 sekunder er en peek, eller om peek er snakk om ms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...