kjetikj Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hei! Planen min var egentlig å kjøpe et low-end hardware RAID-kort med fire kanaler nå, og to disker og sette dem opp i en RAID1-konfigurasjon. Jeg har lest at man bør ha SW-RAID-disker på forskjellige og separate kontrollere, og siden mitt litt eldre hovedkort med ATA-100 har bare to IDE-kontrollere (altså plass til totalt 4 enheter), så kan det se ut som jeg uansett bør ha en ny kontroller. Dermed var tanken der å kjøpe SATA RAID og kjøre diskene mine på det. Videre var tanken at når jeg i framtiden skulle trenge mer plass, så kunne jeg kjøpe en disk til, og utvide det hele til RAID5. Men det har jeg hørt er et tvilsomt prosjekt: For det første kan jeg ikke utvide konfigurasjonen med data på diskene, og for det andre vil jeg ikke kunne bruke disker med forskjellig størrelse. Stemmer dette? (og jeg som var så sikker på at min gamle sysadmin på Tru64 røsket ut og satte inn disker i RAID5 i forskjellige antall og størrelser rutinemessig) Det er ikke ytelse, men det å ha data på to disker og dermed øke sikkerheten som gjør at jeg ønsker meg RAID. At om disken krasjer, eller kontrolleren krasjer eller noe sånt, så har jeg det aller siste (jupp, kjører annen backup også, men). Jeg kjører Debian GNU/Linux, og vil helst ha frie drivere i standard kjerne også. Så spørsmålet er om jeg kan få til alt dette med ikke altfor dyrt utstyr? Kjetil Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/453129-raid-p%C3%A5-debian/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå