Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kjekt å vite at Genesis har 2 meget forskjellige perioder hvor den første(1969-1976) er ekstremt progressiv, de produserte noen av de beste prog albumene noen sinne i denne perioden med Peter Gabriel på vokal. Den andre perioden(1976+), etter Gabriel og Hacket forlot bandet går de mer og mer vekk fra prog og blir til slutt ett popband som lager musikk som er veldig langt fra det de gjorde tidlig på 70-tallet.

 

Jeg har selv ikke vært igjenom hele diskografien dems da de sangene jeg hørt fra dems pop-periode virker rimelig kjedelige.

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Beste Genesis-perioden for meg er 1973-1977. Jeg syns Phil Collins gjorde det veldig bra på prog-skivene også. Skal du ha "best of" prog-perioden, sjekker du ut liveplata Seconds Out fra 1977. Det er Phil på vokal og trommer, og en ekstra trommis når Phil står ved mikken. Derfor har de to trommesett på scenen. Bl.a en sinnssvak bra versjon av Cinema Show, gnistrende spilt av Tony Banks på synth. Firth of Fifth er også veldig bra i liveversjon. Her brukte Banks en flanger-effekt på hammondorgelet for den spesielle effekten. På 3:30 viser Phil for en fantastisk trommis han er, det er også høydepunktet i sangen synthmessig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7tloxTQjNjA

 

Her er instrumental-delen av Cinema Show fra samme konsert. Helt sprøtt. Her spiller også trommisene synkront under hele instrumentalen.

 

 

Det mest bombastiske øyeblikket ever er på 1:32 når mellotron-koret kommer dundrende.

 

Progrock døde egentlig ut på begynnelsen av 80-tallet, det ble sett på som kjedelig og gammeldags sovemusikk av publikum, så ingen av de gamle prog-bandene fortsatte i den retningen. Selv Yes gikk poprock (bl.a. Owner of a Lonely Heart, som ble deres mestselgende singel noensinne). Rush ble også mere kommers poprock. Det var bare noe de måtte gjøre for å fortsette å selge plater og kunne leve av å være musikere. Peter Gabriel fikk noen megahits med synth-poplåter.

Marillion slo gjennom i 1981, og holdt på 3-4 år før de kutta ut progrocken også og Fish forlot bandet.

Så kom det tilbake igjen på midten av 90-tallet når band som Dream Theater og Symphony X videreførte det med å blande mere metal inn i progtaktene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Beste Genesis-perioden for meg er 1973-1977. Jeg syns Phil Collins gjorde det veldig bra på prog-skivene også.

Eg må sei meg einig. Duke har enkelte elementer, men det slutta i praksis i 77. Skumlytta gjennom dei siste albuma, ikkje noko spesielt der. Dei fyrste albuma er og meir poprock enn progressivt. Foxtrot har og mange gode låter. I 73-77-perioden er det derimot fantastisk mykje bra musikk.

 

Har aldri utforska tidleg progressiv så mykje, men ser at det er mykje bra der og. Dagens progrock er ofte hardare og meir metallprega. Det vart laga mykje flott musikk før i tida og.

Lenke til kommentar

og en ekstra trommis når Phil står ved mikken. Derfor har de to trommesett på scenen.

 

Og de ekstra trommisene (det er faktisk 2 stykker på denne plata), det er hhv. Chester Thompson og og Bill Bruford (på Cinema Show).

Ingen av disse er smågutter, og sannheten er vel den at de spiller skjorta av Phil når det kommer til stykket. Thompson har bl.a. spilt sammen med Zappa, og Bruford har spilt sammen med mange prog-band.

Lenke til kommentar

Eg må sei meg einig. Duke har enkelte elementer, men det slutta i praksis i 77. Skumlytta gjennom dei siste albuma, ikkje noko spesielt der. Dei fyrste albuma er og meir poprock enn progressivt. Foxtrot har og mange gode låter. I 73-77-perioden er det derimot fantastisk mykje bra musikk.

Skjønner ikke helt dette. Hackett/Gabriel-perioden er utvilsomt den mest progressive perioden til Genesis. Mine Genesis-favoritter er helt klart Nursery Cryme, Foxtrot og Selling England By the Pound. Selv om The Lamb... og Trespass ikke er så ille heller.

 

 

Og 90-tallet er i mine øyne veldig svakt, men nok ikke like svakt som 80-tallet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette. Hackett/Gabriel-perioden er utvilsomt den mest progressive perioden til Genesis. Mine Genesis-favoritter er helt klart Nursery Cryme, Foxtrot og Selling England By the Pound. Selv om The Lamb... og Trespass ikke er så ille heller.

 

Og 90-tallet er i mine øyne veldig svakt, men nok ikke like svakt som 80-tallet.

Eg som rota litt med årstala. Hadde ei speleliste i Spotify som ikkje gjekk kronologisk.

Av dei fyrste albuma er det vel strengt tatt kun From Genesis to Revelations som ikkje er spesielt interessant. No har eg foreløpig kun høyrt gjennom dei to gonger, men så langt er Selling England... favorittalbumet. Eg er heilt einig i at det meste fom. Trespass er bra.

 

Korrigert periode blir då frå Trespass (1970) til og med ...And Then There Were Three.... (1978)

 

80- og 90-talet bryr eg meg ikkje med. Det har ikkje noko med progressiv musikk å gjere lengre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg vipper mellom Selling... og Trick of the Tail. Trick har også noen fantastiske låter. Og liberal bruk av Moog Taurus bass-pedal (høres overalt på Dance on a Volcano, spesiellt starten).

 

Det, pluss at det var Trick of the Tail coverbandet The Musical Box spilte i sin helhet når jeg så dem i Oslo konserthus. De planka setlista fra Trick-turneen helt ned til perfeksjon, og brukte samme instrumenter som Genesis gjorde på den tiden. Eneste forskjellen var at keyboardisten faktisk spilte hele piano-introen til Firth of Fifth. Tony Banks spilte aldri introen live fordi synthene ikke spilte mange toner polyfoni og et helt piano ble for mye å drasse rundt på. Man han som "var" banks på konserten spilte det som ingenting. Og de dro hele Cinema Show også.

 

Husker jeg hadde en dobbel Genesis Live-plate fra 1991 eller rundt, som heter "The Way We Walk". Konserten var delt i to, "the shorts" og "the longs". The Shorts var alle radiohitene. Men The Longs var lange medleyer fra progperioden, og det var disse jeg alltid satt og hørte på. Lamb lies down-medley, selling england, trick-medley etc der sangene bare var mashet sammen og noen bare hadde instrumental-deler, som Firth of Fifth.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har nettopp hatt et par gjennomhøringer av Dream Theaters nyeste album "A dramatic turn of events" og det er en lettelse å høre at gutta har funnet tilbake til røttene fra 90 tallet! Fantastisk album som etter min mening er deres beste siden SFAM. Godt å høre at James LaBrie delvis har funnet tilbake til den stemmen han hadde på I&W.

 

Mine favoritter er "Outcry" og ikke minst "Breaking All Illusions" som er helt fantastisk! Prog rock på sitt aller beste!

Endret av praystation
Lenke til kommentar

Har nettopp hatt et par gjennomhøringer av Dream Theaters nyeste album "A dramatic turn of events" og det er en lettelse å høre at gutta har funnet tilbake til røttene fra 90 tallet! Fantastisk album som etter min mening er deres beste siden SFAM. Godt å høre at James LaBrie delvis har funnet tilbake til den stemmen han hadde på I&W.

 

Mine favoritter er "Outcry" og ikke minst "Breaking All Illusions" som er helt fantastisk! Prog rock på sitt aller beste!

SFAM?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-gu5FnYol

Circus Maximus <3

Opeth

Dream Theater

 

Og sist men ikke minst Major Parkinson. Det er så langt i fra metal, men progressive så det holder, å i tillegg norsk :o Bare gi de litt tid å du vil finne et fantastisk sprengt lydbilde du aldri før har hørt :D

Lenke til kommentar

Har nettopp hatt et par gjennomhøringer av Dream Theaters nyeste album "A dramatic turn of events" og det er en lettelse å høre at gutta har funnet tilbake til røttene fra 90 tallet! Fantastisk album som etter min mening er deres beste siden SFAM. Godt å høre at James LaBrie delvis har funnet tilbake til den stemmen han hadde på I&W.

 

Mine favoritter er "Outcry" og ikke minst "Breaking All Illusions" som er helt fantastisk! Prog rock på sitt aller beste!

SFAM?

 

Scenes From a Memory. Første plata Rudess var på synth. Og også en av deres aller beste. Turneen etter spilte hele skiva fra start til slutt med full video som narration på lerret. Den kom i 1999 mener jeg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...