Gå til innhold

GeForce 7 for proffene


Anbefalte innlegg

Raptor,01/08/2005 : 19:19]
Og siden man i Linux bruker samme driveren for Quadro og GeForce, så betyr det vel at det er et eneste stort rip-off for Linux brukere? Har sjelden følt meg så lurt som når jeg kjøpte et Quadro 980XGL for bruk i en Linux boks. Dobbelt så dyrt som GeForce, og lavere ytelse..

 

Noen som har noen synspunkter på Quadro i Linux bokser?

 

Hva er det du mener nå? Skjønner ikke problemet. Det er bare å laste ned Quadro driveren for Windows også... Den ligger på samme side som Windows driveren.

 

 

Jo, men hvis applikasjonen bare kjører på Linux, så hjelper det lite å laste ned driveren til Windows... Og på Linux har man bare et valg, det er bare en driver. Samme driver til Quadro og GeForce.

 

Siden chip'en er den samme, så må jeg innrømme at jeg ikke skjønner at det skal være så stor forskjell. Hvordan er en proff applikasjon programmert i OpenGL forskjellig fra et spill programmert i OpenGL?

 

Hva er det egentlig som gjør et spill forskjellig fra en proff applikasjon? Noen proff applikasjoner bruker flere vinduer, og der skal visst Quadro være bedre. Om man bare gjør anti-aliasing på linjer skal visst også Quadro være bedre. Men ikke i full screen anti-aliasing. Der er GeForce bedre.

 

Du sier at Quadro ikke er laget for spill, og det skjønner vi. Men jeg skjønner ikke hva den faktiske forskjellen er. Du sier ikke hva det er som gjør at det ikke er laget for spill. OpenGL er OpenGL, hvorfor bruke 6 ganger så mye på et Quadro kort om det eneste man får er mer tekstur minne?

 

Sikkert noe enkelt som går meg hus forbi, men jeg må være så ærlig og si at det skjønner jeg rett og slett ikke.

 

mvh

 

jl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er dual link? Jeg ser at den har doble DVI kontakter, men er det kun det dette står for? Hvis dual link er noe ekstra utover doble DVI kontakter, hva slags brukeropplevelser gir det?

Det er for å støtte den extremt høye oppløsningen som er på Apple sin 30 tommer LCD skjerm.

Lenke til kommentar
Du sier at Quadro ikke er laget for spill, og det skjønner vi. Men jeg skjønner ikke hva den faktiske forskjellen er. Du sier ikke hva det er som gjør at det ikke er laget for spill. OpenGL er OpenGL, hvorfor bruke 6 ganger så mye på et Quadro kort om det eneste man får er mer tekstur minne?

 

Sikkert noe enkelt som går meg hus forbi, men jeg må være så ærlig og si at det skjønner jeg rett og slett ikke.

 

mvh

 

jl

Lurer litt på dette selv, det må vel være mer som skiller de en andre drivere og litt småplukk? Eller er det bare at de tar seg godt betalt for "bedriftsalternativet"?

 

AtW

Lenke til kommentar

quadro og geforce bruker den samme brikken, forskjellen mellom kortene ligger i at quadro har blitt 'låst opp' ifra fabrikken og får dermed bruke noen ekstra instrukser som er meget nyttig i CAD/3D arbeidssammenhenger.

 

i tillegg er driverene til quadro spesialoptimaliserte for dei mest brukte CAD/3D programmene som dermed får ett ekstra dytt i ytelse. baksiden med slik optimalisering er at driverene for quadro yter langt dårligere enn hva vanlige drivere gjør i spill selv om det er den samme identiske brikken som blir brukt på spill-kortene.

 

det jeg lurer på er hvor lenge vi må vente på før det dukker opp en 'fattigmanns'-mod fra 7800 til quadro.. ;)

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant med en liste over de instruksene.

 

Ellers mener jeg at Quadro 4xxx har utgang for stereobriller. Og så at man i tillegg i dette tilfellet får dobbelt så mye minne på kortene. Dette kan være viktig.

 

Men for de bedriftene som bruker for Linux arbeidsstasjoner så mener jeg at Quadro er bortkastede penger.

 

 

mvh

 

jl

Lenke til kommentar
Hva er dual link? Jeg ser at den har doble DVI kontakter, men er det kun det dette står for? Hvis dual link er noe ekstra utover doble DVI kontakter, hva slags brukeropplevelser gir det?

Det er for å støtte den extremt høye oppløsningen som er på Apple sin 30 tommer LCD skjerm.

En vanlig DVI kontakt kan bare gi et signal på 165 MHz dersom jeg husker rett og det er (igjen om jeg husker rett) akkurat nok til et bilde på 1600x1200@~60 Hz, men dual-link DVI dobbler båndbredden og gjør det mulig med høyere oppløsninger.

 

Men å gi Apple credit for hvorfor det finnes dual-link DVI syntes jeg er å gå litt langt. Greit nok at de har en 30" skjerm, men det har mange andre også.

 

EDIT: Jeg vil også legge til at Quadro kortene ofte er laget med bedre deler enn det du finner i GF kortene, f.eks forige generasjon hvor Quadro kortene hadde to "løse" DVI transmittere fra SI mens søsterkortet brukte den innebygd i core. DVI signalet til Quadro kortene fra den generasjonen var mye, mye bedre enn det GF serien kunne vise til.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
EDIT: Jeg vil også legge til at Quadro kortene ofte er laget med bedre deler enn det du finner i GF kortene, f.eks forige generasjon hvor Quadro kortene hadde to "løse" DVI transmittere fra SI mens søsterkortet brukte den innebygd i core. DVI signalet til Quadro kortene fra den generasjonen var mye, mye bedre enn det GF serien kunne vise til.

Hva er det som kan bli bedre med et DVI-signal? (om man ser bortifra båndbredde og slikt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant med en liste over de instruksene.

 

Ellers mener jeg at Quadro 4xxx har utgang for stereobriller. Og så at man i tillegg i dette tilfellet får dobbelt så mye minne på kortene. Dette kan være viktig.

 

Men for de bedriftene som bruker for Linux arbeidsstasjoner så mener jeg at Quadro er bortkastede penger.

 

 

mvh

 

jl

Det kommer helt an på bruksområde bedriften har. Linux driveren vil kjenne igjen et Quadro-kort, og bruke optimaliseringene for denne, så selv om det ser ut som en driver i linux er det ikke det. Det finnes vel noen få tester rundt på nettet (har ikke link for hånden), som gir deg begrep om ytelsesforskjellen. Spesielt skal Quadro være gode på polygoner, som er viktig hvis du holder på med gitter. Bruker selv en linux boks med FX-3000 kortet, med meget gode erfaringer.

Lenke til kommentar

Her har du et link som gir god forklaring på forskjellene mellom Geforce og Quadro kort (riktignok ikke objektiv kilde, men informasjonen er likefullt god):

http://www.leadtek.com.tw/eng/support/faq.asp?faqlineid=44

 

Du kan faktisk oppleve å få bedre ytelse på et Quadro kort under linux enn under WinXP. Linux er et veldig vanlig OS på arbeidsstasjoner, og Nvidia legger ressurser ned i driveren her. Eksempelvis får du faktisk kun Quadro driver for Sun Solaris (finnes riktignok en workaround for å få Geforce kort til å virke der).

Lenke til kommentar
Hvor rent signalet er, 2 sec så skal jeg se om jeg finner en test.

 

EDIT: Først kan du lese denne:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1187651,00.asp

 

og så denne:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1367918,00.asp

Hmm, interessant, jeg trodde jo det var en selvfølge for produsenter å føkge kravene til en spec, men så feil kan man ta...

 

Den artikkelen er jo ganske gammel, er du kjent med om dette er et problem i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er forklaring på hvorfor linux bare har "en" driver for Nvidia:

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=256

En gammel sammenligning av Geforce og Quadro under linux finnes her:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2..._nvidia-04.html

En mer up-to-date test (uten Geforce) finnes her:

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2255

 

EDIT: Lagt til to link

Endret av Del
Lenke til kommentar
All bruk av 2 stk. 30" LCD er fornuftig :thumbup:

Nix, ikke dersom man benytter et skjermkort som ikke tillater at man får utnyttet skjermens fulle potensial med tanke på oppløsning.

 

1600x1200 på en 30" er typisk ikke fornuftig! :)

30 tommer er 30 tommer uansett :D

 

Hardware.no ser liksom litt pinglete ut med rett oppløsning. Skjermen drives forøvrig av et Quadro FX 3400. Luksus at de nye kommer med doble dual-link DVI. Det var et savn på 3400-kortet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...