Gå til innhold

GeForce 7 for proffene


Anbefalte innlegg

Hvor rent signalet er, 2 sec så skal jeg se om jeg finner en test.

 

EDIT: Først kan du lese denne:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1187651,00.asp

 

og så denne:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1367918,00.asp

Hmm, interessant, jeg trodde jo det var en selvfølge for produsenter å føkge kravene til en spec, men så feil kan man ta...

 

Den artikkelen er jo ganske gammel, er du kjent med om dette er et problem i dag?

 

AtW

Det er enda like uaktuellt for meg å kjøpe LCD i dag som det var da jeg leste den testen der bakerst i klasserommet i nyere historie vk2, så jeg har egentlig ikke holdt meg oppdatert på LCD fronten i det hele tatt.

 

Det eneste jeg vet er at GF 6 skal ha ganske gode TMDS transmittere, men siden Quadro sannsynligvis har dobble "eksterne" transmittere enda så regner jeg med at det er en forskjell når du bruker 2x 1600x1200 eller mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du et link som gir god forklaring på forskjellene mellom Geforce og Quadro kort (riktignok ikke objektiv kilde, men informasjonen er likefullt god):

http://www.leadtek.com.tw/eng/support/faq.asp?faqlineid=44

 

Du kan faktisk oppleve å få bedre ytelse på et Quadro kort under linux enn under WinXP. Linux er et veldig vanlig OS på arbeidsstasjoner, og Nvidia legger ressurser ned i driveren her. Eksempelvis får du faktisk kun Quadro driver for Sun Solaris (finnes riktignok en workaround for å få Geforce kort til å virke der).

 

Har sittet en time i møte med to fra nVidia sin Quadro divisjon i dag. Det er forskjeller, men de er veldig små. Den store forskjellen ligger i sertifisering og støtte for utvikling.

 

Polygoner kan være raske på Quadro, men f.eks volum visualisering vil være begrenset av fillrate. GeForce er bedre på fillrate siden de er klokket høyere.

 

Quadro har støtte for lengre shader programmer, men det er ikke praktisk nyttig på dagens kort. (Så lange shader program går for tregt før man når grensen på GeForce).

 

Bruker man mange vinduer over hverandre er det bra med Quadro siden de har bedre støtte for overlays.

 

Quadro har antialiasing på linjer, det har ikke GeForce. Men det er ikke nødvendig om man bruker full-scene antialiasing, da vil linjene også bli antialiased.

 

Quadro kan også drive flere skjermer. Det vil ikke bli støtte for 4 skjermer på GeForce under Linux, men det er det allerede på Quadro.

 

For å summere, forskjellen bortsett fra support fra nVidia er liten, prisforskjellen er enorm. Spørsmålet blir om sertifisering og støtte til utvikling er verdt den forskjellen. Det kan det ofte være, men ikke alltid.

 

mvh

 

jl

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har vært delvis ute av sirkulasjon en stund, så jeg beklager sen tilbakemelding.

 

Når det gjelder hardware er det ingen nyhet at det er liten forskjell på Quadro og Geforce, de forskjellene som er har du stort sett nevnt. Det som tradisjonelt har vært den store forskjellen er driveroptimaliseringer. Jeg husker å ha sett sammenligningstester nyere enn den jeg linket opp, men klarer ikke å finne de igjen på sparket. Ihvertfall har benchmarking vist store forskjeller mellom de to tidligere, selv om de er basert på samme GPU. Om dette nå har forandret seg med de siste generasjonene Nvidia-kort, så er dette meget interessant informasjon.

 

Når det gjelder moddingen av Geforce til Quadro, så antok jeg at det var for å få driveren til å bruke Quadro-optimaliseringer, ikke for å enable hardware, men det er mulig jeg er feilinformert.

 

Dersom noen kjenner til tester av ny dato som belyser dette er jeg meget takknemlig. Ingen liker å bruke mer penger enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...